Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt idiotisk sammenligning. Jeg synes for det første det er trist at folk kaller våre tradisjonelle festdrakter kollektiv idioti, det er kanskje kollektiv idioti og være norsk også. Hva synes du om folk som flagrer på 17 mai? 

ja, var derfor oldemødrene, bestemødrene og mødrene våre begynte og selge nakenbilder og kom på onlyfans, en naturlig overgang fra og bære bunad . 

Anonymkode: 6cf75...485

Tolker det som at vedkommende kaller gruppepress for kollektiv idioti, og ikke drakten i seg selv. 

Anonymkode: 5ada4...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En tolvåring kan ikke rake, måke litt snø og klippe plen? 

De kan ikke gå tur med små hunder? 

De kan ikke pante flasker? Stable varer? Mate og kose med en katt? 

Hva av det jeg nevnte kan ikke gjøres av en på 12? 

Jenta mi begynte nylig å vaske hyller i en butikk og deltar på varetelling på samme butikk. Hun er 10! 

Anonymkode: 5cffe...eb7

Jeg har også foreslått akkurat det samme tidligere men TS mente tydeligvis at det var sjokkerende at voksne kunne foreslå at en 12åring jobbet litt. Gå med avisa ifra man er 13 år, klippe gresset, vanne planter, hjelpe familie/ naboer, lufte hunder, sitte barnevakt osv. Det er jo mye de kan som ikke nødvendigvis tar så mye tid.

Anonymkode: 705cd...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts spurte etter råd og det har hun fått og mer til. , kanskje bare å legge den diskusjonen død. Dette handler om tradisjoner og verdier, samt gruppe press. Hos noen familier er dette plagget viktig og har en stor symbolverdi, andre har ikke vokst opp med dette og ser ikke poenget. Noen vil gjøre alt mellom himmel og jord for å unngå bygdas  "gapestokk" , for andre er det viktigre å stå rakrygget imot. Det finnes ingen fasitsvar, avhenger nok mye om hvordan en har vokst opp og hvilke verdier en har. Det er ingen fasit. 

Anonymkode: 5ada4...715

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

En tolvåring kan ikke rake, måke litt snø og klippe plen? 

De kan ikke gå tur med små hunder? 

De kan ikke pante flasker? Stable varer? Mate og kose med en katt? 

Hva av det jeg nevnte kan ikke gjøres av en på 12? 

Jenta mi begynte nylig å vaske hyller i en butikk og deltar på varetelling på samme butikk. Hun er 10! 

Skremmende at du sender ti åring pp jobb i butikkk. La barn være barn 

Anonymkode: 3d903...f6f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skremmende at du lærer verdien av å tjene og hjelpe til? Hvorfor? Det er snakk om kanskje 3 timer pr måned. 

Selv begynte jeg og jobbe litt som 8 åring. Det er bare bra! 

Får ikke barba lov å bidra å være litt selvstendig,  gjøre ting for andre osv. Ja da blir de jævla selvsentrert.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (1 time siden):

På bekostning av ferie som er til gode for HELE familien. Det er ikke rettferdig.

Mor har prioritert ferier HVERT år. Man har faktisk ikke spesielt dårlig råd når det er årlige sydenturer. 

Dessuten er ikke datter interessert i sydentur, men uflaks for henne synes mor det er viktigere å gi sin nesten myndige sønn nok en sydentur, fremfor å prioritere bunad til datter. Ikke spesielt hederlig, spør du meg. 

Anonymkode: 6258b...3ab

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mor har prioritert ferier HVERT år. Man har faktisk ikke spesielt dårlig råd når det er årlige sydenturer. 

Dessuten er ikke datter interessert i sydentur, men uflaks for henne synes mor det er viktigere å gi sin nesten myndige sønn nok en sydentur, fremfor å prioritere bunad til datter. Ikke spesielt hederlig, spør du meg. 

👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du leser hva TS skriver så er sommerferien den eneste gangen i året de reiser bort. De reiser ikke i vinterferien påsken eller høstferien. De har ikke hytte, de har ikke tilgang til hytte eller sommerhus. Det er klart jeg unner dem å reise bort en uke i sommer og TS skriver selv at dette er noe barna ønsker. Jeg skal og gjerne se hvem andre som får til en sydentur til 17000 for tre som reiser som voksne. 

Du har selvsagt rett i at man kan ha råd om alt annet nedprioriteres i noen år og barnet selv bidrar med litt jobbing og bruker gaver og penger hun får men det er samtidig et stort løft for en enslig forsørger og ikke noe som skal prioriteres for en familie med lite penger.

Alle innleggene fra TS har vært usedvanlig fornuftige og saklige, hun høres ut som en mamma som gjør det beste for barna sine, selv uten bunadskjøp.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (5 timer siden):

Mor har ikke RÅD! Og en bør lære barn at det er viktigere ting her i livet en materielle ting. Bortskjemt.

Hvorfor er den eneste som ikke får bunad bortskjemt? Det er noe galt med logikken din. 
ja, det er viktigere ting her i livet enn materielle ting. Nå er det bunad det er snakk om. Ikke et random moteplagg. Leste du der moren listet opp alle ferieturene hun har vært på de siste årene? Fordi det er viktig for henne. Ingen forslag er hun mottakelig for. Det er ikke snakk om råd, det er snakk om vilje. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det lov? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt idiotisk sammenligning. Jeg synes for det første det er trist at folk kaller våre tradisjonelle festdrakter kollektiv idioti, det er kanskje kollektiv idioti og være norsk også. Hva synes du om folk som flagrer på 17 mai? 

ja, var derfor oldemødrene, bestemødrene og mødrene våre begynte og selge nakenbilder og kom på onlyfans, en naturlig overgang fra og bære bunad . 

Det er stor forskjell på å vifte med et norsk flagg og glede seg over 17. mai og et kollektivt gruppepress der en umoden tenåring føler at man må ha en splitter ny bunad til 50.000 for å kunne passe inn.

Før i tiden kunne fattige mennesker feire nasjonaldagen, noe som også gjaldt russen, men uten dagens voldsomme materialisme der man lett svir av 2 millioner på en russebuss. I stedet for å en normal 17. mai-feiring, virker det som om dette er blitt en jåledag der hensikten er å vise seg fram; bestille de dyreste plassene på en kafé, ha den dyreste bunaden, og den dyreste russebussen, før man til slutt drikker seg dritings.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

IDatteren min sa at det var HELT uaktuelt, det var ikke snakk om at hun skulle kjøpe seg en ekkel brukt bunad, som en gammel kjerring hadde gått med. Når alle vennene fikk en helt ny, skreddersydd og spesialtilpasset. Nei, det ville hun ikke gå med på!

Anonymkode: 1bc89...8e4

Datteren din er en bortskjemt unge som overhodet ikke er moden for å forstå livets realiteter; å følge hennes krav om en ny bunad ville ha vært like meningsløst som å spørre en 3-åring om råd ved kjøp av ny bolig; vil hun ha en ny bunad, får hun vente til hun er voksen nok til å selv tjene pengene dette koster.

Som mor får du full støtte fra meg i denne saken.

Anonymkode: 767be...83e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skremmende at du lærer verdien av å tjene og hjelpe til? Hvorfor? Det er snakk om kanskje 3 timer pr måned. 

Selv begynte jeg og jobbe litt som 8 åring. Det er bare bra! 

Får ikke barba lov å bidra å være litt selvstendig,  gjøre ting for andre osv. Ja da blir de jævla selvsentrert.  

begynte å jobbe når du var 8?

10-åring som jobber i butikk?

det er jo faktisk ikke lov. Arbeidsmiljøloven setter en nedre aldersgrense på 13 år.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (5 timer siden):

IEn bunad er ikke viktigere enn at en har mat i magen, klær på kroppen og tak over hodet. Om vedkommende har sterkt ønske om bunad kan en kjøpe det selv for egne penger.

Men ts mener at sydentur er viktigere (det er hun selv som nevner det som relevant).

Og "man", vedkommende her er 11-12år. Og har oppfattet at bunad er vanlig til konfirmasjon, noe som kommer som en overraskelse på ts. Det har lite med mat i magen og tak over hodet å gjøre.   

(Jeg fikk bunad i min konfirmasjon for 35 år siden. Moren min hadde spart 200,-i mnd i alle de år, fortalte meg det med stolthet da jeg var ca fem, så intet valg men ønskelig, ikke bortskjemt, men følte meg og var veldig elsket og prioritert og heldig (hadde brødre, de har aldri fått bunad, det har aldri vært noe tema, det er ikke urettferdig!). 

Det med bunad tenkte jeg på og nevnte for mannen da døtrene våre var 2 og 4. De har endt opp med hver sin arvebunad, alle er fornøyde og glade. 

Anonymkode: 2eccf...fce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne tråden drar gruppepress til nye høyder!

Det er ingen menneskerett med bunad til konfirmasjon, det er heller ikke sosialt selvmord og ikke ha en. Jeg syns TS har strukket seg langt for å imøtekomme barnets behov, når hun sier hun kan leie en for anledningen. Det vil alltid være situasjoner hvor man føler seg annerledes, at man ikke har det samme som alle andre. 

Anonymkode: 62d73...f04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

(Jeg fikk bunad i min konfirmasjon for 35 år siden. Moren min hadde spart 200,-i mnd i alle de år, fortalte meg det med stolthet da jeg var ca fem, så intet valg men ønskelig, ikke bortskjemt, men følte meg og var veldig elsket og prioritert og heldig (hadde brødre, de har aldri fått bunad, det har aldri vært noe tema, det er ikke urettferdig!). 

Anonymkode: 2eccf...fce

helt enig! min datter fikk bunad til konfirmasjonen, det tviler jeg på at sønnen får. Og jeg har ingen planer om å kompensere ham for den forskjellen. 

På den annen side kommer nok han til å få mer enn søsteren fikk i gave fra oss, men det er fordi  det er stor aldersforskjell og vi er i en vesentlig bedre økonomisk situasjon enn vi var da hun ble konfirmert, og har ingenting med bunaden å gjøre. Det har jeg ikke tenkt å kompensere henne for.

De må lære å tåle at rettferdighet ikke måles i kroner eller millimeter. Jeg synes raushet og romslighet er bedre verdier å fremelske enn millimeterrettferdighet.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dropp bunad. Det er ingen selvfølge å få bunad til konfirmasjon. Kanskje hun forstår når hun blir litt eldre. 

Det er mange flotte antrekk å velge i til en billigere penge. 

Anonymkode: 924b6...5b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dropp bunad. Det er ingen selvfølge å få bunad til konfirmasjon. Kanskje hun forstår når hun blir litt eldre. 

Det er mange flotte antrekk å velge i til en billigere penge. 

Anonymkode: 924b6...5b3

Jo det er en selvfølge. 9 av 10 har bunad. Og de fleste kommer ikke på året før at shit.. barnet mitt ønsker bunad. Dette er noe en legger av litt penger til i dann og vann i årene før. 

Anonymkode: 461e2...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo det er en selvfølge. 9 av 10 har bunad. Og de fleste kommer ikke på året før at shit.. barnet mitt ønsker bunad. Dette er noe en legger av litt penger til i dann og vann i årene før. 

Det er faktisk ikke alle som har noe å legge av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk ikke alle som har noe å legge av. 

Men denne moren har det . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ingen selvfølge at man skal følge resten av saueflokken og spare til bunad så snart ungen er blitt født; noen foretrekker å leve et selvstendig liv, og gir rett og slett blaffen i hva "9 av 10" gjør.

Anonymkode: 767be...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...