Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje TS ikke for sin villeste fantasi kunne se for seg at datteren ville blir så innmari opphengt i et klesplagg. 

Anonymkode: da47c...a20

Det er ca 70-80 % av norske kvinner som eier bunad. Får man en datter, burde man ikke bli så overrasket over at jenta ønsker seg bunad. Heller omvendt... 

Anonymkode: 1c716...e9a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er litt seint å komme to tre år før hun skal konfirmeres og bare "oi shit, kanskje hun skulle hatt bunad". Du har jo visst fra hun var født at hun på ett eller annet tidspunkt kanskje ville ønsket det og kunne spart til det. Og hvis hun ikke ville hatt det så ok, da er det penger til overs! 

Ikke kan jeg fatte å begripe at du involverer sønnen (eller barna generelt) i så mye økonomi at de skal kunne si hva som er urettferdig eller ikke. Det holder å si at "vi kan ikke dra på ferie per, fordi Kari skal konfirmeres i xxxx" og det er det. 

Da jeg fikk bunad så var det et spleiselag på familien. Sølv, skjorte og forkle fikk jeg fra jeg var barn hos besteforeldre tanter og onkler. Fikk jeg noe dyrt så ble det ullester til neste jul eller bursdag. Samme med brodering og montering av stakk av foreldrene mine. Sånn var det bare og jeg har aldri tenkt noe over det. 

Broren min fikk også "bare" dress, sko, klokke, slipsnål og mansjettknapper til sin konfirmasjon, men til gjengjeld fikk han bedre gaver enn meg de andre årene og han fikk dyrere selskap enn meg. 

Jeg skjønner _veldig_ godt at dattra di er skuffet for at du ikke har planlagt godt nok. 

Anonymkode: 2632d...fed

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 9.30):

Det er faktisk forventet å få bunad til konfirmasjonen, og det har man visst om fra man fikk en jente. Så man har hatt 15 år på å planlegge og spare til dette. Beklager å være krass her, men sånn er det faktisk. Mine foreldre hadde langt i fra god økonomi da vi barna var små, men vi hadde kjempefine konfirmasjoner, det var viktig. 

Jeg fikk bunad til konfirmasjonen, og er samme størrelse enda (jeg er 35 år). Å måtte legge den ut er ikke er argument. Må man legge den ut senere, er det også helt ok! 

Min bror ønsket ikke bunad da han var yngre, men nå i 30-årene har han vurdert det, og da skal våre foreldre sponse dette. 

Bunad er en så flott tradisjon! 

Anonymkode: e074d...8c1

Det er viktig for dere med konfirmasjon og bunad, men det er ikke viktig for alle. Det virker heller ikke kjempe viktig for ts som syntes kostnaden ikke er verdt det. Det virker som mange mennesker her ikke forstår. At andre kan ha andre meninger og verdier enn dere. Vi lever ut ifra våre egne verdier, ikke andres . Dette er en viktig lærdom for ts datter. Det handler egentlig ikke om bunaden men gruppepress. 

Anonymkode: 5ada4...715

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 21.23):

Viktig at dere legger inn dette under svangerskap og graviditet på KG 😃.

Skal du ha barn? Begynn å spare:

- 60.000 til konfirmasjon/klær

- 30.000 til lappen

- Minst 500.000 til egenkapital til barnets første bolig

- Minst 100 - 200.000 til bryllup

- Ikke glem at du må kjøpe barnevogner når du blir besteforelder. 15 - 20.000 pr barn

Gang dette opp pr barn du får. Dette er et minimum, om du vil ha barn, for dette er en rettighet barna dine har. 

Ser i hvertfall sånn ut her på KG 😃 

Anonymkode: 0fbde...ac9

Ja helt utrolig at vi som aldri fikk 1 krone til disse tingene overlevde. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 19.12):

Bunader er på ingen måte meningen med livet, men realiteten i enkelte små lokalsamfunn er dessverre slik at man dømmes nord og ned dersom man skiller seg ut og faller utenfor. Da tiskes det og viskes blant de voksne (gjerne godt voksne damer) blant lukkede dører, men det fanges lett opp av små ører og det går videre inn som samtaletema inn blant ungdommer. Og en fjør blir dessverre gjerne til 10 høns. Oppdiktede versjoner blir den definerte sannheten i lokalsamfunnet, og det henger ved personene lenge. 

Slik er det bare med bygdedyret, og nåde den som faller utenfor. Man må gjerne bagatellisere problemstillingen, og jeg aner ikke hvordan det er der ts bor, men jeg er glad jeg ikke er tenåringsjente uten bunad i min bygd. Da blir man med hele familie dømt nådeløst. Og hva blir resultatet når det ligger et slikt press om bunader, ingen ønsker å skille seg ut, og det kun er svært ressurssvake mennesker som ikke anskaffer døtrene sine bunader. Ingen ønsker å bli forbundet med denne grupperingen som står der uten bunad, for de blir ansett som taperne av samfunnet. 

Jeg definerer og bestemmer ikke dette, det er bare slik det fungerer enkelte plasser, desverre. 

Anonymkode: 86c95...103

Denne bygda hadde jeg glatt flyttet ut av. Det er verdier som ikke samsvarer med med et moderne samfunn .  Tapere i samfunnet er de som tisker og hvisker. Noe så patetisk. Kjenner forøvrig flere rusmisbrukere med bunad. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (4 timer siden):

Dette.

Da får hun heller ikke pengegaver så da sitter hun der da🤭

Herregud, det er en 12-åring det er snakk om. Skulle tro hun hadde gjort noe skikkelig ille, at hun fortjener å "sitte der da." Hennes  'biggest crime' er at hun ønsker seg en bunad - gud forby 🙃🙄

Anonymkode: eb190...aa9

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts, det finnes flere løsninger, du må bare ville se dem, og jeg forstår egentlig ikke hva hensikten din med å opprette denne tråden var når du virker å ha bestemt deg. Ville du ha en gjeng med folk som mener at datteren din er bortskjemt og urimelig og at du er tøff som står imot presset? 

Det virker som om det å få bunad er viktigere for datteren din enn å faktisk bli konfirmert, og når hun er villig til å droppe sydenturer osv så må det nok være noe hun virkelig ønsker seg! Et kompromiss for å få til dette kan jo være f.eks. at hun får bunaden (en pent brukt som det antakelig er mulig å få tak til en overkommelig pris på finn ila de neste 2 år), men at dere dropper festen og slikt sett sparer inn pengene på det, ev bare inviterer helt nærmeste familie på en enkel middag etter seremonien i kirken. Da får datteren din ta del i bunadsfellesskapet med alle de andre konfirmantene, men du sparer inn penger på at du slipper å arrangere fest. Det gir heller ikke mening det du skriver med at dine foreldre har god pensjon og god råd og gir derfor ikke dyre gaver (?) Det må da være mulig å snakke med dem og høre om de er villig til å legge i litt mer i jule- og bursdagsgaver de neste årene slik at datteren din kan få oppfylt bunadsdrømmen? En annen mulighet er jo gaver på forskudd, f.eks at du avtaler med datteren din at hun ikke får julegave/bursdagsgave av deg i x antall år for å spare opp til bunaden i stedet. Jeg har noen ganger ønsket meg praktiske ting som varer lenge men er dyrt som feks kjøkkenmaskin/symaskin/ski osv, og hr ofte fått dette som en felles gave av tanter/besteforeldre og foreldre sammen med premiss om at dette da er bursdagsgaven og julegaven for x antall år. Dette er mye bedre enn å få diverse ting man ikke trenger og ikke nødvendigvis ønsker seg heller. Tilsvarende løsning kan jo funke hvis datteren din og familien din synes det er greit. En 12-åring som velger bort bursdagsgaver for x antall år er jo også en 12-åring som virkelig har sterkt ønske om den ene tingen i stedet. 

Dersom dere bor på et lite sted kan jeg forstå at datteren din ønsker seg den lokale bunaden, men da vil det antakelig være muligheter både for at noen du kjenner ev kan sy/brodere en materialpakke, samt at man kan finne brukt i nærheten på finn. Dersom dere bor i Oslo eller tilsvarende sted uten en spesiell lokal bunad kan du jo legge føringer for hvilke bunader datteren din kan velge mellom - dvs den lokale ev steder hvor hun har tilknytning. Hvis bunad er så viktig for henne bør dette være viktig for henne også. Jeg fikk ikke lov til å velge fritt blant alle Norges bunader, men måtte velge en fra steder min familie har tilknytning. Familiemedlemmer har også bidratt med broderier og montering av delene med broderi, ikke fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe en ferdig sydd, men fordi håndverk var viktig både for meg allerede da og for besteforeldre og mamma. Det gjør at den også er mer spesiell for meg, noe jeg setter mer og mer pris på nå som jeg er voksen. 

Jeg vil også påpeke at verken du eller din familie behandler din datter og sønn likt iht verdier: prisene og inflasjon har økt mye siste 2 år og fortsetter vel å øke mye neste 2 år. Beløpet sønnen din fikk vil være mindre verdt om dere gir samme beløp til datteren. Hun får også mindre verdt antrekk om 2 år til prisen av brorens dress. Hvis broren er en gjennomsnittlig ungdom kommer han sannsynligvis også til å trenge minst en dress til før han er myndig, så med mindre han betaler den neste selv så vil jo antrekkskvoten hans øke. En bunad derimot kan datteren din sannsynligvis bruke i minst 10 år før hun trenger å sy den den ut, mens sønnen din antakelig må ha mange dresser før han når sin permanente fasong. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor dere på død og liv må reise til syden både i år og neste år. Jeg kommer fra en familie med generelt veldig god økonomi, men hadde aldri vært i andre land enn sverige/danmark før jeg var 12, og kan telle på 1 hånd hvor mange ganger jeg har vært på sydenferie med foreldrene mine. Mine beste ferieminner fra ungdommen er  å gå hytte til hytte og telting i fjellheimen med familien, bading på besteforeldres hytte og fotballskole med vennene mine. Bare det å reise til nabobyen på dagstur synes jeg var spennende da jeg var på din datters alder. I tillegg er det nå hetebølger og branner flere steder i sør-europa i sommerferien, og generelt veldig ubehagelig å oppholde seg i varmere strøk. Jeg hadde villet som din datter, heller ønsket meg en bunad enn å reise på sydentur. 

Nå er jeg opptatt av søm og håndverk fra før, men kan ikke brodere eller veve selv. Har likevel nå meldt meg på kurs pga jeg planlegger å sy/brodere barnebunad til min egen datter. Dersom du hadde ønsket tror jeg ikke det er spesielt vanskelig om man bare tar et kurs, det er jo mulig din mor eller andre i familien er sy/broderingsdyktige? Mange lokale husflidslag har også slike kurs hvor man kan sy bunaden på kurs også.

Å kjøpe en billig festdrakt hadde aldri vært et alternativ, da hadde jeg heller sydd en selv med stoff som likner en bunad etter fæbrik sitt mønster. Skjønner at din datter heller ikke ønsker dette. 

Når hun allerede er annerledes enn sikkert mange av de andre med far som ikke er i bildet, og i tillegg far med annen opprinnelse forstår jeg veldig hennes behov for å føle tilhørighet, og bunad er et slikt plagg som forankrer tilhørighet. Jeg har flere venninner som heller ønsket seg penger til konfirmasjon, men angret bittert bare året etter og alle har da kjøpt seg bunad selv så fort de fikk råd til det, enten brukt eller ny.

Broren min fikk også bunad til sin konfirmasjon, men pga han måtte vente 8 år før han faktisk var utvokst og han fikk den så fikk han en dress til dagen i tillegg og har vel hatt 4 dresser før han omsider Fikk bunaden. Sånn sett har han sikkert fått mer i pengeverdi enn meg, men det spiller ingen rolle for meg, og det burde ikke spille noen rolle for ts sin sønn- og det kan uansett veies opp med at han ev får noe finere gaver til jul/bursdag i noen år. For å sette kronespørsmålet på spissen så spiser nok også sønnen til ts betydelig mer enn datteren og ligger nok mange år foran i penger brukt allerede. Min samboer spiser nok for mange tusen kr mer enn meg i året, men vi deler jo ikke matutgiftene ulikt av den grunn. 

Anonymkode: a1289...85c

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn en bunad på finn.no? Finnes mange fine som ikke koster skjorta.

Anonymkode: 63aac...934

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For ikke å si bunadskjorta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som tidligere nevnt i den nå 32 sider lange diskusjonen har 12-åringen satt krav om at bunaden må være helt ny.

Anonymkode: 767be...83e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som tidligere nevnt i den nå 32 sider lange diskusjonen har 12-åringen satt krav om at bunaden må være helt ny.

vel, det er et punkt der det virkelig ikke er urimelig å sette ned foten, og benytte anledningen til en realitetsorientering. Var dette mitt barn, ville jeg helt klart droppet den ene sydenturen for å klare å skaffe en bunad. Men jeg ville og satt som vilkår at vi skulle se etter en pent brukt bunad. Sannsynligvis har ikke denne 12-åringen kunnskap om hvor stort utvalget er i brukte bunader som er relativt nye. Uansett har ikke TS gitt det som alternativ, etter det hun selv forteller.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 15.18):

Dere som sier at det bare er å leie en bunad skjønner tydeligvis ikke at det ikke bare dreier seg om å ha bunad i konfirmasjonen, men å faktisk ha bunad både i andres konfirmasjon og ikke minst på 17 mai ! Jeg forstår henne kjempe godt! 
Som andre har vært inne på før får man rimeligere bunader brukt på Finn, og man trenger ikke kjøpe alt på en gang. Sølv etc kan hun heller ønske seg til bursdager/jul i årene etter konfirmasjonen, skjorte kan man kjøpe billigere uoriginal. 
og til de av dere som sier dere har brukt deres bunad 5-6 ganger siden konfirmasjonen og derfor ikke gir døtrene deres bunad - da kan de vel heller få deres bunad ?

Nei, det er ikke noe menneskerett å ha bunad, men det er en investering. Har man bunad kan den brukes både i konfirmasjoner (andres), bryllup, barnedåp, 17 mai. I tillegg kan den gå i arv.

håper dere finner en løsning ts ❤️

Anonymkode: 6d694...833

Jeg tror mange voksne undervurderer hvor mye de unge jentene bruker bunad sammen med venninner i ungdomsårene. Vi snakker om 17. mai og julaften og typiske voksenselskap som dåp og bryllup gjennom livet, men jeg tror mange som deltar i debatten undervurderer unge jenters bunadbruk mens de er ungdommer.

De bruker den i hverandres konfirmasjoner, i slektningers konfirmasjoner, og iøpet av ungdomsskolen begynner de å ha 17. maifrokost sammen der alle kommer i bunad. De bruker den ved avslutninger både på ungdomskolen, videregående og alle skoler de senere går på, enten det er folkehøgskole eller universitet. Det er mange store anledninger der en ungjente vil føle seg annerledes, og alltid blir det tatt bilder, så det blir enda mer synlig.

Anonymkode: 7eb7b...0f1

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har man ikke råd, så har man ikke råd. De fleste som er litt oppegående skjønner dette her.

Jeg hadde lyst på mange dyre ting da jeg var barn, men foreldrene mine hadde ikke pengene. Dumt med en gang, men det gikk over.
Når man får lommepenger selv så skjønner man at man ikke kan bruke opp alt skal det vare litt. 

Anonymkode: 6c601...3c7

Ja, det skjønner alle, men det er ikke situasjonen her. tS har råd til en brukt bunad. 

Anonymkode: db862...812

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det har hun ikke sagt. Hun har sagt at hun ønsker seg én spesiell bunad, men ikke at den må være ny. 

Anonymkode: db862...812

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er viktig for dere med konfirmasjon og bunad, men det er ikke viktig for alle. Det virker heller ikke kjempe viktig for ts som syntes kostnaden ikke er verdt det. Det virker som mange mennesker her ikke forstår. At andre kan ha andre meninger og verdier enn dere. Vi lever ut ifra våre egne verdier, ikke andres . Dette er en viktig lærdom for ts datter. Det handler egentlig ikke om bunaden men gruppepress. 

Men det er viktig for datteren og deg burde være nok!

Anonymkode: 3d903...f6f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke rettferdig overfor sønnen din at dere dropper sommerferien de neste to årene for at hun skal få bunad, spesielt med tanke på at han ikke fikk i nærheten av det samme i sin konfirmasjon. Det er derimot mange som selger bunader billig, så du kan undersøke Finn, diverse kjøp/salg-grupper på Facebook og bruktmarked rundt omkring. Det trenger ikke å koste så mye, spesielt ikke hvis alle gjestene gir et bidrag til en bunad i stedet for penger. Fikk selv brukt bunad i gave av mamma da jeg konfirmerte meg, kostet henne ca 15K med sølv. Det må ikke være en helt ny en til nesten 50k. 

Alternativt så får hun spare til bunad selv. Hun får spare alle konfirmasjonspengene sine, bursdagsgaver, julegaver og eventuelle andre penger hun får. 

Anonymkode: 9d490...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest ZarahSweet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud, det er en 12-åring det er snakk om. Skulle tro hun hadde gjort noe skikkelig ille, at hun fortjener å "sitte der da." Hennes  'biggest crime' er at hun ønsker seg en bunad - gud forby 🙃🙄

Om hun nekter å konfirmere seg så er det jo det som vil skje. Ungdom må vite at valgene de tar innebærer konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil også påpeke at verken du eller din familie behandler din datter og sønn likt iht verdier: prisene og inflasjon har økt mye siste 2 år og fortsetter vel å øke mye neste 2 år. Beløpet sønnen din fikk vil være mindre verdt om dere gir samme beløp til datteren. Hun får også mindre verdt antrekk om 2 år til prisen av brorens dress. Hvis broren er en gjennomsnittlig ungdom kommer han sannsynligvis også til å trenge minst en dress til før han er myndig, så med mindre han betaler den neste selv så vil jo antrekkskvoten hans øke. En bunad derimot kan datteren din sannsynligvis bruke i minst 10 år før hun trenger å sy den den ut, mens sønnen din antakelig må ha mange dresser før han når sin permanente fasong. 

Anonymkode: a1289...85c

Oida, du har virkelig ikke forstått inflasjon, for det er helt motsatt. Får datteren 1000 kr om to år er det mye MINDRE verdt enn de 1000 kr broren fikk fire år tidligere. 

Anonymkode: c494f...036

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oida, du har virkelig ikke forstått inflasjon, for det er helt motsatt. Får datteren 1000 kr om to år er det mye MINDRE verdt enn de 1000 kr broren fikk fire år tidligere. 

Anonymkode: c494f...036

Det er du som må gjøre noe med leseforståelsen. Hun du siterer forsøker å få frem at beløpet vil være mindre verdt for datteren dersom hun får samme som sønnen. 

Anonymkode: 1b91e...a73

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (16 minutter siden):

Om hun nekter å konfirmere seg så er det jo det som vil skje. Ungdom må vite at valgene de tar innebærer konsekvenser.

Og det er jeg jo selvsagt enig i. Handling får jo konsekvenser. 

Min kommentar er rettet mot voksne folk som er såpass "harde" mot en 12-åring, som om hun fortjener å "bare sitte der da." Alt hun ønsker seg er en bunad, og mor har gitt et inntrykk av en sta og kanskje litt vrang 12-åring. Mor sanker ikke sympati herfra i alle fall (spesielt siden hun egentlig ikke har til hensikt å ta i mot verken råd eller tips, men har bestemt seg på forhånd at bunad er uaktuelt. En kan jo lure på hvor datteren har staheten sin fra 🤭). 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...