Gå til innhold

Datter ønsker seg bunad til konfirmasjon. Vi har ikke råd…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Grüner skrev (På 7.5.2024 den 17.24):

Eh, det er ikke bare-bare å brodere og sy en bunad, altså, i alle fall ikke hvis du ikke er vant til å sy og brodere i utgangspunktet, så det synes jeg var et lite gjennomtenkt forslag. Men å leie er vel det beste alternativet for ts sin datter. 

Er ikke det. Men forhører en seg rundt kan det bli billigere en via husfliden

Jenta her fikk bunad av besteforeldre.  De kjøpte matrialpakken mener de ga 8000kr for den. Så broderte en den for oss 1000kr og en vi kjente monterte 1000kr. Så var det sølvet siden jenta her hadde sagt ho ønsket bunad likt som søskenbarnet så ga tanter, besteforeldre og onkler litt sølv til jul og bursdager frem til konfirmasjonen.  Ho hadde ikke nok til belte men hadde hovedsølje, hals Sølje og mansjet knapper.  Er først nå 2 år etter at ho nesten er klart til å ha til belte. 

Her og hadde ca 95% av jentene bunad enten arvet eller at familien gikk sammen om å gi .

Så og på niesa mi der og gikk familien sammen om bunaden. Noen ga penger til selve, andre kjøpte sølv. Ble mindre gaver og penger. Men blir brukt

Ser her på jenta på de 2 årene ho har hatt sin har den blitt brukt til 17 mai, 4 konfirmasjonen,  60 årsdag, jul, nyttårsaften, skoleavslutning.

Anonymkode: cb77f...3df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det blir svært urettferdig om bror må avstå fra sydenturer i 2 år for at søster skal få en bunad verd mye mer enn dressen han fikk. Da må han isåfall få gave/penger verd det tilsvarende bunaden koster. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bør man ikke gi lik gave til søsken?

Gutten fikk dress til 2-3000.- og pengegave til en samlet verdi av 10.000.-

Jenta får da bunad til 45.000.- og pengegave til en samlet verdi av 5000.- 

Regner med at mor ikke skal gi 5000.- i gave i tillegg til bunad. Men det synes kanskje prinsessen blir urettferdig og mor må ut med 5000.- i gave også. 

Sum sønn:   12-13.000.-

Sum datter: 50-55.000.- 

Anonymkode: 4b6df...e38

Sønnen kan få differansen kompensert senere i livet.

Eller han kan bli orientert om hvor priviligert han er som kan oppnå likhet med sine jevnaldrende, og slippe å ta på seg byrden ved å være annerledes, kun ved å ta på seg en dress til 2000 kroner. Resten av komfpengene kan han brenne på russetid og vås om han vil. Eller spare dem til noe ordentlig.

Slutt å se på guttene som konf-tapere - de er jo de egentlige vinnerne her. De slipper å bruke hele gaven sin på et antrekk som er en likhetsmarkør, gutten i eksemplet får sydentur i tillegg til at han slapp å være annerledes, og det hele skjedde på en måte som mor var fornøyd med.

Det er altfor enkelt å si at det er jentene som profiterer på denne ulikheten. 

Anonymkode: 7eb7b...0f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bør man ikke gi lik gave til søsken?

Gutten fikk dress til 2-3000.- og pengegave til en samlet verdi av 10.000.-

Jenta får da bunad til 45.000.- og pengegave til en samlet verdi av 5000.- 

Regner med at mor ikke skal gi 5000.- i gave i tillegg til bunad. Men det synes kanskje prinsessen blir urettferdig og mor må ut med 5000.- i gave også. 

Sum sønn:   12-13.000.-

Sum datter: 50-55.000.- 

Anonymkode: 4b6df...e38

Jo , på sikt bør man gi like gaver til søsken. Prinsen vil sikkert ha bruk for penger senere, akkurat bunad til konfirmasjon var vel ikke så viktig for han ? Det kan jo endre seg . 

Anonymkode: 6cf75...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (41 minutter siden):

Jeg har også vondt av både jenter og familier som blir kastet ut i dette presset. 

For meg/oss er bunad et plagg. Som koster usansynlig mye mer enn det behøver å koste. Og jeg blir helt sjokkert over holdningen over at alle skal ha bunad, koste hva det koste vil. 

Vi kunne gått til Husfliden og betalt for bunad og sølv i dag, om vi ønsket. Men både jeg og faren mener det er et plagg som er altfor dyrt å gi til en konfirmant. Generelt sett mener vi det er for dyrt i det hele tatt, men det er tross alt bedre å kjøpe litt senere.

Nå får vår datter bunad, selv om vi som foreldre ikke er for det. Besteforeldre vil veldig gjerne gi dette i gave. Dette har ført til at jeg har undersøkt mye rundt det med søm av bunad. Snakket med syersker, Husfliden, Norske bunader. Ja, bunaden kan sys ut og inn, men ikke i det uendelige. 

Jeg bor nå på et sted hvor "alle" har bunad. Jeg kjenner veldig på presset, men jeg tar diskusjonen på strak arm. Faren derimot kjenner ikke på presset, for det er ikke noe som vanligvis diskuteres blant mennene han omgås Heldigvis var det ikke slik der jeg kom fra og hvor mine to eldste er konfirmert.  De nevnte aldri bunad da og det var under 50% som fikk bunad til konfirmasjonen. Kun ei jente i den nærmeste vennekretsen fikk da. Fremdeles er det ikke slik der at alle får bunad. På de siste bildene av konfirmanter derfra, er det mange jenter i kjoler.

Ut fra mange av kommentarene i denne tråden, er det oss som faktisk har råd til å kjøpe en bunad som tar mest til motmæle mot å kjøpe. Mange med dårlig råd, sparer og setter andre deler av livet på vent i forhold til at datter skal få bunad. De tar opp lån for et plagg de ikke har råd til.

Jeg har vært ung mor, med de fordelene det fører med seg, og de ulempene det fører med seg. Jeg har også fått oppleve å være voksen da jeg ble mor, med de fordeler og ulemper det fører med seg. Jeg har vært der som alenemor med dårlig råd og jeg har vært der med en mann, hvor vi sammen har skapt en god økonomi. Derfor står jeg gjerne i fronten og støtter dem som ikke har råd til bunad, eller velger ferie med familien, fremfor bunad. Selv om jeg heller aldri ville brukt penger på å reise til syden om sommeren. Men, jeg vet veldig godt hvor dyrt det er å feriere i Norge.  Jeg har alltid hatt fokus på opplevelser sammen med familien, derfor var jeg 40 år før jeg kjøpte min første nye sofa.

Her var det nesten 90% som hadde. Men fleste hadde arvebunad eller at de fikk mindre gaver og penger.

Hos oss så hadde svigers sagt at hvilke jenta ha slik som søskenbarnet skulle ho få. Pga prisen ordnet de stakken, ei tante kjøpte skjorta, andre tanter onkler og faddere kjøpte sølv. Ho hadde ikke alt på plass til konfirmasjonen men hadde det ho trengte for å kunne bruke bunaden på dagen. Den har blitt brukt mye på de 2 årene, 2 17 mai, 4 konfirmasjonen  , et 60 årsdag, et 70 årsdag og et 80 årsdag, i tilleg jul og nyttår.

Sønnen ønsker seg og. Der har han fått beskjed at han får vente til han er 25 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
binders11 skrev (2 minutter siden):

Syns det blir svært urettferdig om bror må avstå fra sydenturer i 2 år for at søster skal få en bunad verd mye mer enn dressen han fikk. Da må han isåfall få gave/penger verd det tilsvarende bunaden koster. 

Selvsagt kan han få pengene tilsvarende hva bunaden koster. Han kan dra til syden for pengene når er ferdig på videregående. Uten mamma og lillesøster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller han kan bli orientert om hvor priviligert han er som kan oppnå likhet med sine jevnaldrende, og slippe å ta på seg byrden ved å være annerledes, kun ved å ta på seg en dress til 2000 kroner. Resten av komfpengene kan han brenne på russetid og vås om han vil. Eller spare dem til noe ordentlig.

Slutt å se på guttene som konf-tapere - de er jo de egentlige vinnerne her. De slipper å bruke hele gaven sin på et antrekk som er en likhetsmarkør, gutten i eksemplet får sydentur i tillegg til at han slapp å være annerledes, og det hele skjedde på en måte som mor var fornøyd med.

"Byrden ved å være annerledes". Hjelpe meg.

Er det å være et selvstendig tenkende menneske plutselig blitt et uoppnåelig ideal på KG, og man på liv og død må følge resten av saueflokken i et enstemnig bæææææææ?

Hadde jeg hatt bunad, hadde jeg med glede solgt den og gitt pengene til barn som sulter på en annen kant av kloden når jeg leser tråder som dette.

Anonymkode: 767be...83e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
binders11 skrev (11 minutter siden):

Nemlig. Jeg synes det er helt HÅRREISENDE at enkelte i denne tråden mener det motsatte.

Anonymkode: d5ef9...614

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nemlig. Jeg synes det er helt HÅRREISENDE at enkelte i denne tråden mener det motsatte.

huh? jeg synes jeg har argumentert fornuftig for at det finnes ulike måter å måle rettferdighet på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter ts 100 %. Det er ingen menneskerett å få bunad til konfirmasjonen.

Selv fikk jeg låne min bestemors bunad i 2 år. Slik at jeg hadde bunad til konfirmasjonen, på 2  17 mai og i et bryllup. Det var aldri et alternativ i vår familie at vi døtrene skulle få noen bunad. 18 år gammel kjøpte jeg min egen bunad, for penger jeg arvet. Den sydde jeg så om til min datter når hun ble 15-16 år, og hun bruker den fortsatt. Noen år etter arvet jeg bestemors bunad, den bruker jeg nå. Og den skal barnebarnet mitt arve. 

Til de som mener at ungdom bruker bunaden i alle anledninger i årevis fremover. Nei, de gjør faktisk ikke alle det. Har flere tantebarn som brukte sin til konfirmasjonen og påfølgende 17 mai. Og siden har vi ikke sett noen av de i bunaden sin enda vi har hatt flere anledninger i slekten. Vi var i konfirmasjon nylig, da hadde de alle kjøpt sen fine nye kjoler for anledningen. Mulig de tar de frem igjen som voksen, hvem vet...

Anonymkode: 1dcc2...8b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

huh? jeg synes jeg har argumentert fornuftig for at det finnes ulike måter å måle rettferdighet på.

DU synes det ja, det synes ikke vi andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her var det nesten 90% som hadde. Men fleste hadde arvebunad eller at de fikk mindre gaver og penger.

Hos oss så hadde svigers sagt at hvilke jenta ha slik som søskenbarnet skulle ho få. Pga prisen ordnet de stakken, ei tante kjøpte skjorta, andre tanter onkler og faddere kjøpte sølv. Ho hadde ikke alt på plass til konfirmasjonen men hadde det ho trengte for å kunne bruke bunaden på dagen. Den har blitt brukt mye på de 2 årene, 2 17 mai, 4 konfirmasjonen  , et 60 årsdag, et 70 årsdag og et 80 årsdag, i tilleg jul og nyttår.

Sønnen ønsker seg og. Der har han fått beskjed at han får vente til han er 25 år

Kjempeflott bruk det der. Og jeg hadde nok satt mer pris på en bunad om den var arvet, eller sydd av et familiemedlem. Da ligger det enda mer tradisjon og minner i plagget. Og når det kommer til mindre gaver og penger, kommer feministen i meg frem. 

Her får også sikker 90% av jentene bunad i konfirmasjonsgave. I og med at det var vårt klassetrinn som skulle arrangere de lokale arrangementene på skolen, fikk jeg jo med meg en del. Foreldre til konfirmantene hadde sammen med skolen jobbet hardt for å få opp ungdommen til å gå i skoletoget med de nye flotte bunadene. Tror det var to jenter, av et kull på tre klasser, som møtte opp i toget med bunad. Nå var det ikke så mange andre som møtte opp heller. Flest elever fra trinnet under, men dog. Dette var jo første muligheten etter konfirmasjonen til å bruke bunaden.

Konfirmasjonen vi var i nettopp, da var det kanskje 25% av gjestene som brukte bunad. Forrige dåp jeg var i, var det en som brukte bunad, selv om jeg vet at faktisk de fleste andre damene foruten meg eier bunad. Jeg har aldri vært på en julefest eller nyttårsfest hvor noen har brukt bunad. Jeg har dog en gang følt meg litt utenfor, da jeg var den neste gjesten som ikke hadde bunad i et bryllup. I tillegg var jeg forlover. Men dette var et lite privat bryllup langt inne i Brimiland, med bare oss forlovere og nærmeste familie som gjester.

I min slekt, er det ei som har bunad, den har blitt brukt 3 ganger siden hun kjøpte den for 10 år siden. Nå må sølvet av og blir levert til Husfliden for puss. I og med at det må sprettes av og sys på igjen, ønsker hun ikke å gjøre jobben selv. Det koster henne 1500,-

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er enig i at guttene egentlig er "vinnerne" i slike sammenhenger. De får ofte mer penger, mens jentene får bunad og smykker o.l. Dermed får guttene begynt med boligsparing osv. 

Men dette er jo bare enda større grunn til ikke å gi etter for bunadspresset til jentene! Gi jentene et billig antrekk og penger som kan hjelpe dem på veien til å komme inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja, snakk for deg selv. Jeg synes det. :)  "Vi andre" er absolutt ikke alle.

Selv fikk jeg låne min bestemors bunad i 2 år. Slik at jeg hadde bunad til konfirmasjonen, på 2  17 mai og i et bryllup. Det var aldri et alternativ i vår familie at vi døtrene skulle få noen bunad. 18 år gammel kjøpte jeg min egen bunad, for penger jeg arvet. Den sydde jeg så om til min datter når hun ble 15-16 år, og hun bruker den fortsatt. Noen år etter arvet jeg bestemors bunad, den bruker jeg nå. Og den skal barnebarnet mitt arve. 

Til de som mener at ungdom bruker bunaden i alle anledninger i årevis fremover. Nei, de gjør faktisk ikke alle det. Har flere tantebarn som brukte sin til konfirmasjonen og påfølgende 17 mai. Og siden har vi ikke sett noen av de i bunaden sin enda vi har hatt flere anledninger i slekten. Vi var i konfirmasjon nylig, da hadde de alle kjøpt sen fine nye kjoler for anledningen. Mulig de tar de frem igjen som voksen, hvem vet...

I min familie har alle som har brukt bunaden alle 17.mai og konfirmasjoner (med unntak av graviditeter og ammetid selvfølgelig) fra de fikk den. Mamma, tante, jeg, søsteren min, kusinene, datteren min og niesene. Alle tre generasjonene synes det er stas. 

Anonymkode: 1ac10...791

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

synes bare det er drøyt å stemple andres syn som "hårreisende". Jeg mener at mitt syn er reflektert. Jeg mener jeg  har argumentert fornuftig og  rolig for det. Jeg er ikke enig i ditt syn, men det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner at her kan man ha ulike meninger, uten at det finnes en fasit. Jeg krever ikke at du er enig med meg, jeg sier bare at "hårreisende" er en dårlig måte å avvise andres like verdifulle meninger på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man har to barn og den enes aktiviteter koster MYE mer penger så gir jeg ikke det «billigste» barnet penger for å utjevne, sånn tenker jeg også med bunad. Klær til jenter blir bare ofte mye dyrere, inkludert bunad.  Sønnen fikk ikke nye kjoler til jul - han hadde dressen - og var fornøyd, datteren fikk kjole til ball, sønnen hadde dressen.  Jeg gir ikke sønnen penger for hver gang datteren trenger nye penklær.  

Anonymkode: f8796...6b7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om man har to barn og den enes aktiviteter koster MYE mer penger så gir jeg ikke det «billigste» barnet penger for å utjevne, sånn tenker jeg også med bunad. Klær til jenter blir bare ofte mye dyrere, inkludert bunad.  Sønnen fikk ikke nye kjoler til jul - han hadde dressen - og var fornøyd, datteren fikk kjole til ball, sønnen hadde dressen.  Jeg gir ikke sønnen penger for hver gang datteren trenger nye penklær.  

Anonymkode: f8796...6b7

Det blir jo ikke sammenlignbart. Bunaden er som oftest konfirmasjonsgaven til jenta fra foreldrene eventuelt besteforeldre. Da er det naturlig at summen er lik også til gutt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er ingen som har sagt det er en menneskerett. Hvorfor dukker alltid dette gnålet om menneskerett opp? 

ok, så dere har bunader i din familien selv om det ikke er en menneskerett altså. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvem er « vi andre»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kontorotta skrev (42 minutter siden):

Kjempeflott bruk det der. Og jeg hadde nok satt mer pris på en bunad om den var arvet, eller sydd av et familiemedlem. Da ligger det enda mer tradisjon og minner i plagget. Og når det kommer til mindre gaver og penger, kommer feministen i meg frem. 

Her får også sikker 90% av jentene bunad i konfirmasjonsgave. I og med at det var vårt klassetrinn som skulle arrangere de lokale arrangementene på skolen, fikk jeg jo med meg en del. Foreldre til konfirmantene hadde sammen med skolen jobbet hardt for å få opp ungdommen til å gå i skoletoget med de nye flotte bunadene. Tror det var to jenter, av et kull på tre klasser, som møtte opp i toget med bunad. Nå var det ikke så mange andre som møtte opp heller. Flest elever fra trinnet under, men dog. Dette var jo første muligheten etter konfirmasjonen til å bruke bunaden.

Konfirmasjonen vi var i nettopp, da var det kanskje 25% av gjestene som brukte bunad. Forrige dåp jeg var i, var det en som brukte bunad, selv om jeg vet at faktisk de fleste andre damene foruten meg eier bunad. Jeg har aldri vært på en julefest eller nyttårsfest hvor noen har brukt bunad. Jeg har dog en gang følt meg litt utenfor, da jeg var den neste gjesten som ikke hadde bunad i et bryllup. I tillegg var jeg forlover. Men dette var et lite privat bryllup langt inne i Brimiland, med bare oss forlovere og nærmeste familie som gjester.

I min slekt, er det ei som har bunad, den har blitt brukt 3 ganger siden hun kjøpte den for 10 år siden. Nå må sølvet av og blir levert til Husfliden for puss. I og med at det må sprettes av og sys på igjen, ønsker hun ikke å gjøre jobben selv. Det koster henne 1500,-

Her er det mange som bruker bunaden på julaften og nyttårsaften. Vet og noen brukte i begravelse fordi den som gikk bort hadde sagt han ønsket folk skulle bruke bunad og festdrakter for i feire det gode livet han hadde hatt

Glad sølvet her ikke sitter fast på selve bunaden til ungdommen her. På min er det noen hemper som er sydd på men de er oksidert så trenger ikke puss på den måtten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...