AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #521 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor drar du inn menneskerett når du sammenligner med ferier og gode opplevelser? Er det en menneskerett og dra til syden da mener du? Bunad er et MOTEPLAGG ? Jo, det er mange gutter som ønsker seg dette plagget, men det er flere jenter. Du burde ta deg en tur eller ta en titt på sendingen til nrk på 17 mai hvis du mener ingen gutter krever/ ønsker seg dette plagget. Anonymkode: 6cf75...485 Kan du linke til en tråd her på KG om en sønn som krever bunad til konfirmasjonen? Har ikke sett disse. Men har sett mange om jenter som krever det. Anonymkode: 0fbde...ac9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #522 Del Skrevet 10. mai 2024 Kontorotta skrev (3 minutter siden): Jeg har sko og kjole arvet etter bestemor som nærmer seg 100 år. Skoene har blitt fikset litt på, men det var før jeg fikk dem. Så man trenger ikke bunad til 40 000+ for å ha plagg som varer. Noen av dere bruker bunaden for det den er verd og all ære til dere, men du verden hvor mange bunader som bare henger i et eller annet skap. At bunad skal komme forann alt, det forstår jeg ikke. selvfølgelig skal ikke bunad komme foran "alt" annet. Men det synspunktet mange fremmer, om at den kan komme foran en sydentur, er ikke et urimelig synspunkt. Man kan selvfølgelig være uenig i den konkrete prioriteringen, men når alt kommer til alt handler det bare om prioritering,. Fordi: 1. Vi vet at TS har evne og mulighet til å spare opp midler. 2. Det er svært få som har råd til en bunad uten å knipe inn et annet sted, og i TS sitt tilfelle er det altså en sydentur som er den kostnaden det er naturlig å veie mot. De aller fleste som kjøper bunad, gjør det ved å prioritere ned noe annet. Andre finner andre løsninger, som å sy selv, kjøpe brukt, fordele sølvet utover flere bursdager. Noen gjør begge deler. At man gjør en prioritering er virkelig ikke det samme som å si at den prioriterte tingen "kommer foran alt". Man kan jo like gjerne snu prioriteringen på hodet og spørre hvorfor det er mer riktig at sydenturen skal "komme foran alt". Personlig har jeg ikke en mening om veiingen mellom sydentur og bunad. Men jeg mener bestemt at det er innenfor det mulige å få skaffet en bunad i det økonomiske scenariet ts beskriver. Uansett, jeg har vondt av unge jenter som blir kastet ut i dette presset, og synes det er konstruktivt å ta denne debatten, ikke bare for ts, men for andre som står i samme dilemma. Og så har jeg en kommentar om dette rettferdighetsaspektet som hele tiden kommer opp, der man sammenligner søstre og brødre. Det er mange som mener at bror og søster skal ha samme beløp på kronen på konfirmasjonsdagen. Det synes jeg er altfor enkelt. For det første, om man mener at det eneste riktige er en avregning krone for krone, så vet jo alle som har barn at det kommer tusen andre anledninger til å kompensere bror/brødre ved en senere anledning. For det andre, så kan man jo ta en runde med seg selv på om det virkelig er så nøye at kronebeløpene er like, eller om man bare tror det fordi det er "opplest og vedtatt". Det går an å tenke annerledes om likhet. Eksempel: Mine foreldre dekket et år med skolepenger på en privatskole for meg da jeg var ung. Lillesøster valgte en annen vei og hadde ikke samme behov, men da hun trengte hjelp til å komme økonomiske på bena etter et samlivsbrudd 20 år senere, fikk hun økonomisk støtte, som var mye større enn den jeg fikk. Ingen har noen sinne tenkt at det er nødvendig med en nøyaktig avregning. Vi fikk det vi trengte, på det tidspunktet vi trengte det. Hvis det var ønskelig med en avregning, kan man jo uansett vente til man fordeler arv. For det tredje, så er ikke bunad "bare et plagg", som det er relevant å sammenligne med en dress. Bunaden er likhetsmarkøren for jenter i den alderen, men den er også en investering i et plagg som kan brukes resten av livet. Guttens dress er mer praktisk i den forstand at han kan bruke den til flere anledninger, men om fem år trenger han en ny, fordi han har vokst 10 cm. Ti år senere er dressmoten helt annerledes, og han må ha en ny. Ti år etter det har fått midtlivstillegget, og trenger en ny. For det fjerde, så er jo denne "ulikheten" en god anledning til å ta en prat med barna om det at likhet og rettferdighet kommer i mange former, og om det å unne hverandre noe, og om det å stå i ulikhet. For - hvorfor er det mer rettferdig at jenta må ta hele det store spørsmålet om likhet og det å passe inn på sine 12 år gamle skuldre, mens gutten dodger hele spørsmålet i en dress til 2000 kroner? og på toppen av det hele stiller hele familien, og halve KG seg, på guttens side, og buhu stakkars 16-åring som må utsette sydenturen med mamma, mens jenta blir kjølhalt for å ønske likhet med sine jevnaldrende i en verden hun ikke har valgt? Hvorfor er det nødvendigvis mer rettferdig at jenta må stå alene i dette presset, enn at den fire år eldre gutten, og den voksne!! moren må utsette ferien ett år? Anonymkode: 7eb7b...0f1 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #523 Del Skrevet 10. mai 2024 mommyaka skrev (16 timer siden): Så hennes datter skal få alle merke klær og følge moten hele tiden når hun begynner på videregående etc...for Gud forby om hun viser at hun kommer fra en "fattig" familie Og hos ts står det ikke dårlige til...ts er en flott mor som ikke har råd å bruke 50.000 på en bortskjemt jente. Skal hun også gå med sånn..jeg har rike foreldre pin? Jeg skjønner ikke denne sammenligningen med merkeklær og bunad egentlig. Og heller ikke sammenligningen med videregående . Når hun begynner på videregående kan hun få stipend og lån, og ikke minst kan hun begynne og jobbe litt , noe hun faktisk er for ung til nå selvom mange i tråden her later til og tro arbeidsmarkedet skriker etter 12 åringer. Merkeklær er lite stress føler jeg, mine arver eller kjøper brukt for egne penger. Anonymkode: 6cf75...485 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #524 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så ebig! Herregud når ble syden noe man må? Anonymkode: 3d903...f6f Hadde ts laget tråd om at sønnen ville til syden selvom de har dårlig råd hadde kommentarene vært helt annerledes 😅 Anonymkode: 6cf75...485 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #525 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke denne sammenligningen med merkeklær og bunad egentlig. Og heller ikke sammenligningen med videregående . Når hun begynner på videregående kan hun få stipend og lån, og ikke minst kan hun begynne og jobbe litt , noe hun faktisk er for ung til nå selvom mange i tråden her later til og tro arbeidsmarkedet skriker etter 12 åringer. Merkeklær er lite stress føler jeg, mine arver eller kjøper brukt for egne penger. Anonymkode: 6cf75...485 Fordi det er ett svar på denne AnonymBruker skrev (På 8.5.2024 den 18.03): Forstår godt at ikke hun ønsker å konfirmere seg dersom hun ikke får en bunad. Her i bygda får stort sett alle jenter bunad. Hvem får ikke bunad? De som kommer fra svært ressursfattige familier, de har foreldre med rusproblemer, har psykiske problemer eller er svært fattige fordi de har tatt dårlige valg i livet. Hvem ønsker å annonsere at det står så dårlig til i heimen, hvertfall ikke en tenåringsjente. Anonymkode: 88763...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #526 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hadde aldri tenkt at dette skulle bli en 24 sider lang tråd der man skulle diskutere min personlige økonomi, prioriteringer og forslag som belån huset og lev på vann og brød i ett halvt år skulle bli aktuelle. Nå ønsker jeg å sette strek her. Jeg har gitt dattera mi tilbud om å kjøpe festdrakt til konfirmasjonen til 3000-4000kr, det var helt uaktuelt for henne. Hun SKAL ha en spesifikk bunad. Inkludert sølv og sko er prisen på omtrent 45000kr på norskebunader.no. Nå har jeg sagt til henne at løsningen blir at hun leier bunad til konfirmasjon og så får hun heller brukt pengene hun får fra konfirmasjonen, til å spare til bunaden hun ønsker seg. Dette vil hun heller ikke. Når det gjelder alle forslagene om å kjøpe materialer og brodere, sy og montere selv. Det er ikke noe jeg er istand til, jeg kan ikke brodere, da begynner man ikke med en bunad. Alle anklagene om at jeg burde spare til barna sine konfirmasjoner og bunad til datter. Jeg har til info spart og jobbet 100% helt siden jeg var ferdigutdannet som 24 åring. Siden unga ble født har jeg spart 1000kr hver måned til hver av dem. Men livet skjer, da barnefar brått dro fra oss måtte jeg selge huset med tap og kjøpe rekkehus. Han flytta tilbake til sitt hjemland, det er ett land som ikke har noen bidragsavtaler med Norge og vi har ikke hørt noe fra han siden. Da ble alt av sparekontoer tømt for å få råd til kjøpe bolig som gjorde at vi kunne bli boende i skolekretsen. Det var viktig for meg å bli boende i skolekretsen og fortsette i samme barnehage for dattera mi, for å bevare nettverket vårt. Da var barna 6 og 2 år gamle, de mista far og jeg ville ikke at vi skulle miste nettverk, nabolag og alt vi hadde kjært i tillegg. Jeg begynte sparingen på nytt igjen, når ting stabiliserte seg. Sparingen skulle dekke større utgifter til barna, som tannregulering, konfirmasjon, førerkort osv. Og barna har fått mat, klær, fritidsaktiviteter, mobiler, iPader og fått være med på klasseturer og andre ting som koster. Jeg synes det er viktig å ha det bra i hverdagen også, og det koster med sunn mat, skiutstyr, sykler, klær osv. Det er ikke slik at jeg ikke har spart. Men å spare til bunad har ikke vært aktuelt, da det er ansett som luksusplagg i min familie. Det er ingen i min familie som har bunad, hverken meg eller min mor. Min søster valgte å kjøpe seg bunad, men det var i voksen alder, av egne oppsparte midler. Selvom mine foreldre og min søster har relativt god råd, alle har gode jobber og tjener over snittet, har vi ikke kultur for å gi dyre gaver. Mine foreldre har også god pensjon og en del oppsparte midler. Så det at datter skulle ønske seg bunadsølv til jul er helt uaktuelt. Mine foreldre gir gave for Max 1000kr per barnebarn til jul, min søster gir for Max 500kr. Du får ikke mye bunadsølv for den summen. Men som jeg skrev i hovedinnlegget så kommer min datter til å få ca 10000kr til konfirmasjonen sin, inkludert det hun får av meg. Disse pengene kan hun spare til bunad. Forslag om deltidsjobb til en på 12 år er også litt sjokkerende fra voksne mennesker. Barn i den alderen kan ikke jobbe. Det samme gjelder å la henne være igjen alene mens vi drar til syden. Jeg hadde aldri latt henne være igjen alene hjemme i 1 uke. Da trur jeg jeg hadde fått barnevernet på døra. Min sønn som er 16 år har faktisk fått deltidsjobb gjennom kommunen i sommerferien, men da kun i 5 uker, han reiser vekk i 1 uke da han ikke jobber. Han jobber for å spare til førerkortet. Konklusjonen min er, det blir ikke bunad fra meg. Jeg har 3000kr å gi til klær på konfirmasjonen, det er 500kr mer enn det bror fikk. For den summen kan hun leie bunad eller kjøpe festdrakt. Spare til bunad må hun gjerne gjøre, de 10000kr hun får på konfirmasjonen er en fin start. Jeg sa det til min datter, og sa at det var opp til henne. mvh TS Anonymkode: 1bc89...8e4 Hvorfor i alle dager startet du tråd? Hva hadde du tenkt da, 10 sider med applaus uten noe snev av sympati for datteren din? Anonymkode: 6cf75...485 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #527 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når ble det opp til deg å bestemme hva som er viktig for andre? Såvidt meg bekjent er folk forskjellige... Anonymkode: 1dcc2...8b6 Nettopp, så da kan vi jo starte med og anerkjenne at bunad er viktig for ts sin datter? forskjellen er egentlig at sønnen kan dra til syden 3 ganger i året de neste 60-70 årene, men datteren har bare denne ene anledningen. Anonymkode: 6cf75...485 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #528 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mulig Nav er litt firkantede her og at bunadene er ‘vernet’. Min kompis måtte ihvertfall kvitte seg med bilen han fikk hele 25 000 kr for før han fikk støtte… Anonymkode: 96975...429 Så myten om at man må tømme huset for og få hjelp fra nav består fordi kompisen din måtte ta bilen ut av skapet? Antar han søkte om nødhjelp og ikke hadde en god nok grunn for og ha bil ( i hus). Anonymkode: 6cf75...485 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2024 #529 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nettopp, så da kan vi jo starte med og anerkjenne at bunad er viktig for ts sin datter? forskjellen er egentlig at sønnen kan dra til syden 3 ganger i året de neste 60-70 årene, men datteren har bare denne ene anledningen. Anonymkode: 6cf75...485 Da jeg var fjorten var det svært viktig for meg å få Levis 501 bukse og. Betyr ikke at det er viktig på ordentlig 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #530 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om det faktisk er slik, så kjenne jeg at jeg blir ganske provosert. Altså en familie som sitter litt stramt i det kan i teorien brenne penger på dyr ferie og annen luksus. Så når da pengene ikke strekker til bunad kan man bare søke støtte hos Nav?! Dette skal jeg huske. Vi er en normal familie på fire med stram økonomi. Husker ikke sist vi hadde råd til utenlandsferie og det blir heller ikke med det første nettopp mtp barnas konfirmasjon de neste årene. Vi sparer som bare det. Men vent, kanskje vi burde droppe sparinga og dra på dyr ferie likevel da?! For vi kan jo bare søke støtte til konfirmasjon og bunad fra Nav??😳 Anonymkode: 96975...429 Det står jo at hennes kontor ikke dekker bunad, ro ned. ja, du kan brenne pengene dine nå og søke om støtte til konfirmasjon hvis du har lav nok inntekt, men dyr ferie og annen luksus høres ikke ut som lav nok inntekt. Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #531 Del Skrevet 10. mai 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Da jeg var fjorten var det svært viktig for meg å få Levis 501 bukse og. Betyr ikke at det er viktig på ordentlig det er en idiotisk sammenligning. Den buksa kunne du skaffet deg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2024 #532 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det er en idiotisk sammenligning. Den buksa kunne du skaffet deg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Syns ikke det er så idiotisk. Ts har ikke råd til denne bunaden så hun kan ikke skaffe datteren denne selv om datteren ikke kan skaffe den selv. Og hun har foreslått at jenta kan spare til å få denne bunaden senere og at hun gjerne betaler litt av den, men nei. Jenta skal ha den nå. Og det må være akkurat den kjempedyre til 40000... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #533 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): det er en idiotisk sammenligning. Den buksa kunne du skaffet deg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Helt enig Anonymkode: 3d903...f6f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #534 Del Skrevet 10. mai 2024 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Syns ikke det er så idiotisk. Ts har ikke råd til denne bunaden så hun kan ikke skaffe datteren denne selv om datteren ikke kan skaffe den selv. Og hun har foreslått at jenta kan spare til å få denne bunaden senere og at hun gjerne betaler litt av den, men nei. Jenta skal ha den nå. Og det må være akkurat den kjempedyre til 40000... jenta må ikke ha den kå men om to år tilkonfirmajon , og jo det er idiotisk sammenligning! Anonymkode: 3d903...f6f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #535 Del Skrevet 10. mai 2024 Maleficenta skrev (9 minutter siden): Syns ikke det er så idiotisk. Ts har ikke råd til denne bunaden så hun kan ikke skaffe datteren denne selv om datteren ikke kan skaffe den selv. Og hun har foreslått at jenta kan spare til å få denne bunaden senere og at hun gjerne betaler litt av den, men nei. Jenta skal ha den nå. Og det må være akkurat den kjempedyre til 40000... jo, TS har råd til bunaden hvis hun vil. Hun vil ikke. Det er forsåvidt en ærlig sak, men forskjellen på bunaden og levisbuksa er at 1. En 12-åring klarer å skaffe seg en levisbukse selv, men bunad er helt umulig for en 12-åring å spare til alene, og 2. Levisbuksa kan de spare til så lenge som nødvendig, men konfirmasjonsdatoen er en deadline som kommer og går. Så, jo, det var en tåpelig og irrelevant sammenligning. Anonymkode: 7eb7b...0f1 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #536 Del Skrevet 10. mai 2024 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Da jeg var fjorten var det svært viktig for meg å få Levis 501 bukse og. Betyr ikke at det er viktig på ordentlig Det var viktig for deg på ordentlig da? Hvis ikke hadde du ikke husket det. ja husker de buksene, ønsket meg de lenge, så var vi på lagersalg med b- varer som ble solgt ut billig og jeg fikk. . Ble mange timer foran speilet for og se hvor kul jeg var, de var til og med lange nok i beina så jeg slapp « høyvannsbukser «. Det var de b- vare buksene og s i muntlig eksamen i historie uken etter som gjorde forsommeren for meg i 1991 til en lykkelig tid , klar til og ta fatt på videregående med bukser som passet. . Nei, ingenting av dette betyr en dritt i dag, men hva så? bunad er noe helt annet da. Den er fortsatt med. gå tilbake i tid og tenk tilbake på hva som var viktig for deg, og hva som gjorde deg lykkelig de og de årene, og hvilke øyeblikk som har brent seg fast. De positive og de negative . Det meste er latterlig med voksne øyne, men det er en deilig reise. og en vond reise. Anonymkode: 6cf75...485 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #537 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): det er en idiotisk sammenligning. Den buksa kunne du skaffet deg selv. Anonymkode: 7eb7b...0f1 Måtte ha plukket jordbær en hel dag jo 😅 ja, var helt idiotisk sammenligning . Anonymkode: 6cf75...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #538 Del Skrevet 10. mai 2024 Maleficenta skrev (16 minutter siden): Syns ikke det er så idiotisk. Ts har ikke råd til denne bunaden så hun kan ikke skaffe datteren denne selv om datteren ikke kan skaffe den selv. Og hun har foreslått at jenta kan spare til å få denne bunaden senere og at hun gjerne betaler litt av den, men nei. Jenta skal ha den nå. Og det må være akkurat den kjempedyre til 40000... hun har jo råd til det, hun vil ikke. De gir ikke dyre gaver i den familien . Datteren kunne fått rentefritt lån av moren og besteforeldre, om det ikke er noe stas og gi gaver . Ja, hun skal ha den nå til konfirmasjon. Anonymkode: 6cf75...485 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2024 #539 Del Skrevet 10. mai 2024 Det er 2 år til hun konfirmeres. Be henne søke på sommerjobb, og Helgejobb, så kan hun spare til bunad selv. Hun kan jo legge til pengegaven fra deg på 5000 kr, så trenger hun bare spare rundt 40.000kr. Anonymkode: e09af...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2024 #540 Del Skrevet 10. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): hun har jo råd til det, hun vil ikke. De gir ikke dyre gaver i den familien . Datteren kunne fått rentefritt lån av moren og besteforeldre, om det ikke er noe stas og gi gaver . Ja, hun skal ha den nå til konfirmasjon. Anonymkode: 6cf75...485 Hvor leser du at hun har råd? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå