Irak Skrevet 7. mai 2024 #141 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøp på finn. Det selges flust av bunader på finn, når man har to år på seg til å følge med er det null stress å finne en passende innen den tid, og så få den tilpasset. Nettopp kjøpt ny bunad der selv, langt under halv pris inkl sølv. Ser det ligge mye ute ned i 10 000 kr (litt avhengig av hvor du er fra), da kan hun f.eks på sølv i gave i steden for penger. Jeg skjønner faktisk datteren din veldig godt, det er utrolig kjipt å skille seg ut på en sånn dag, ikke minst fordi du har visst om dette i alle år og kunne spart til det. Straff nok å ha en fattig aleneforelder, i tillegg mener alle her at hun skal straffes med å ikke få rkonfirmasjon. Anonymkode: c494f...036 Det er ikke snakk om straff. Ærlig talt. Mammaen har ikke råd! Synes du med fordel kan lese TS sitt innlegg en gang til! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. mai 2024 #142 Del Skrevet 7. mai 2024 Altså det er ikke en menneskerett å ha bunad. Noen har vært heldig, og arvet, mens noen har spart, og andre har foreldre som har råd..... Man er ikke en dårlig forelder om barnet sitt ikke kan få bunad. Det får da være måte på materialisme! Kjære TS.... Jeg skjønner dilemmaet ditt, og jeg forstår også datteren din. Når det er sagt så er det nå engang slik at man kan virkelig ikke få alt man ønsker seg i verden. Sånn er det bare! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #143 Del Skrevet 7. mai 2024 Altså, hvorfor er det blitt en greie at ALLE må ja bunad. Bunad er ikke spesielt fint, og i tillegg ekstremt dyrt. For ett plagg man bruker max 2-3 ganger i året. Da jeg ble konfirmert i 1998, så var det ingen som hadde bunad. Alle damene brukte kjoler, og mennene dresd. Bunad var noe folk litt oppi åra på bygda brukte, og man skilte seg vel heller mer ut om man hadde bunad enn ikke. Når skjedde denne endringen? Anonymkode: 40552...627 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 7. mai 2024 #144 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren til en bekjent av meg fikk bunad til konfirmasjonen. Det ente med at besteforeldrene måtte betale da hun var enslig mor. Nå er det mer enn 15 år siden, hun har aldri brukt den etterpå. Det var over 30 000 helt bortkasta. Veldig utakknemlig jente, fikk også masse penger i konfirmasjonspenger som hun kjøpte kjempedyr mobil for, 2 uker etterpå kasta hun den i veggen så den ble ødelag. Ikke alle i den alderen skjønner hvor pengene kommer fra og hvor dyrt alt er. Kravstor generasjon. Anonymkode: f6624...9ba Unnskyld meg... Kravstor generasjon? Jeg lurer veldig på hvem det er som oppdrar disse barna her jeg? Utifra innlegget her så kan det nesten virke som om de oppdrar seg selv...... 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #145 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min. Anonymkode: 30e4b...961 Det hadde ikke jeg. Presenter alternativene for din datter - ingen konfirmasjon, låne/leie bunad på dagen eller et rimeligere festantrekk. Så lærer hun samtidig at livet ikke er rettferdig. Anonymkode: 26606...d56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 7. mai 2024 #146 Del Skrevet 7. mai 2024 Jeg har svart før her, men synes tråden er temmelig brutal når det omtrent er karakterdrap på en 12/13 åring som ønsker bunad om to år. Et plagg man har hele livet. Og nei, i mange distrikt er ikke festdrakt likestilt. Tenk penger inn og ikke bare ut. Småsparing, hun kan jobbe litt, godta at gaver fremover blir sko, tøy, sølv- gjøre det til et felles prosjekt. Og være tydelig på at det er løsningen, forklar hvordan dere sammen kan få det til.Det er bunaden som er gaven, ikke penger. Du vil neppe angre på konfirmasjonsdagen, og håper du lytter til dem som prøver å råde fra et ungdomsperspektiv. 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #147 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Altså, hvorfor er det blitt en greie at ALLE må ja bunad. Bunad er ikke spesielt fint, og i tillegg ekstremt dyrt. For ett plagg man bruker max 2-3 ganger i året. Da jeg ble konfirmert i 1998, så var det ingen som hadde bunad. Alle damene brukte kjoler, og mennene dresd. Bunad var noe folk litt oppi åra på bygda brukte, og man skilte seg vel heller mer ut om man hadde bunad enn ikke. Når skjedde denne endringen? Anonymkode: 40552...627 Jeg var konfirmant i -94, da hadde alle unntatt 2 av jentene (vi var godt over 40 konfirmanter) bunad. Midt i byen faktisk, ikke i en bygd. Jeg var konfirmantleder i flere år etter, majoriteten av jentene hadde bunad. Anonymkode: c494f...036 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #148 Del Skrevet 7. mai 2024 Jeg tror veldig mange som svarer her ikke er klar over hvor vanlig det nå er med bunad, helt anderledes enn det var for bare 20-30 år siden. Den gang skilte man seg ikke ut uten bunad, men det gjør man i dag. Jeg har vært i flere konfirmasjoner de siste årene og det er vanlig at alle jentene er i bunad. Det er lett å skrive og si at man ikke behøver å følge saueflokken, men husk at dette er en jente på 14-15 år, og det å ikke få være som andre, er sårt og vondt. Jeg ville gjort alt for å spare nok til bunad. Det er to år til og det er helt sikkert noe mor og datter kan spare inn på i hverdagen. Anonymkode: d7226...816 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #149 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Virker som mange her ikke forstår det presset som er i dag om å ha bunad. Er ikke som før, feks 20 år siden da jeg var konfirmant. Da hadde noen bunad, noen ikke. Nå har så godt som alle. Så jeg forstår henne veldig godt. Det handler om at hun vil føle seg dum og utenfor, de andre kan hviske bak ryggen hennes. Sikkert lett å si "drit i det" når man er eldre, men det er ikke så lett for en 14 åring. Anonymkode: 0e118...0c4 Så du syns at det er helt greit at en 15-åring krever å få et plagg til 50.000? Hva mer kan de kreve til masse tusen? Skal det være sånn at de skal kunne kreve lappen, kreve moped, kreve en bil til 50.000, kreve noen hundre tusen til bolig osv? Det er jo sjukt. Foreldre bestemmer! Har man to barn, går det 50.000 til konfirmasjon, ikke inkl festen. Ja, gutter med en søster må få samme beløp når det er snakk om så mye som 50.000. Anonymkode: 0fbde...ac9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #150 Del Skrevet 7. mai 2024 Nå ble jeg glad for at jeg har bare gutter. Dette bunad presset har gått for langt Anonymkode: 58322...a82 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #151 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å ønske seg bunad er nå freit. Å snakke om å tape ansikt om hun ikke får bunad? 🤢🤮 Hva slags holdning er det??? Forkastelig! Anonymkode: bf2e8...c0a Hvor gammel er hun? 12? Bør vel kunne akseptere at det er slik en 12-åring ser verden uten å rakke så til de grader ned på jenta? Anonymkode: e6865...f0f 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #152 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Altså, hvorfor er det blitt en greie at ALLE må ja bunad. Bunad er ikke spesielt fint, og i tillegg ekstremt dyrt. For ett plagg man bruker max 2-3 ganger i året. Da jeg ble konfirmert i 1998, så var det ingen som hadde bunad. Alle damene brukte kjoler, og mennene dresd. Bunad var noe folk litt oppi åra på bygda brukte, og man skilte seg vel heller mer ut om man hadde bunad enn ikke. Når skjedde denne endringen? Anonymkode: 40552...627 Høres veldig rart ut, ble konfirmert i 1996 og de aller fleste hadde bunad fa Anonymkode: 3d903...f6f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 7. mai 2024 #153 Del Skrevet 7. mai 2024 Min datter skal få bunad, jeg har den allerede klar. Den må bare tilpasses. Bunad er veldig vanlig å få til konfirmasjon, jeg fikk ikke og syntes det var litt vanskelig. Og ja, man må ikke dra til syden for å ha ferie. Så hadde lett droppet ferien. Og hadde broren konfirmasjon for et par år siden er han 18 nå, han takler at Søstra bli prioritert i to år. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #154 Del Skrevet 7. mai 2024 Skjønner at hun vil ha bunad, her vi bor har alle jentene bunad. Vi har selv 2 døtre og begge fikk bunad til konfirmasjon. Tradisjon at jentene da bruker bunaden til 17.mai det året de er konfirmanter, enten de konfimeres i mai eller på høsten. Og de som sier datter skal spare til det selv? Hvor lett er det for ei på 14-15 å få seg en jobb, og attpåtil en jobb hvor det er greit betalt Anonymkode: 070d2...da0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #155 Del Skrevet 7. mai 2024 Mousj skrev (18 minutter siden): Jeg har svart før her, men synes tråden er temmelig brutal når det omtrent er karakterdrap på en 12/13 åring som ønsker bunad om to år. Et plagg man har hele livet. Og nei, i mange distrikt er ikke festdrakt likestilt. Tenk penger inn og ikke bare ut. Småsparing, hun kan jobbe litt, godta at gaver fremover blir sko, tøy, sølv- gjøre det til et felles prosjekt. Og være tydelig på at det er løsningen, forklar hvordan dere sammen kan få det til.Det er bunaden som er gaven, ikke penger. Du vil neppe angre på konfirmasjonsdagen, og håper du lytter til dem som prøver å råde fra et ungdomsperspektiv. Helt enig. Når man ikke klarer å få fram poenget sitt uten å rakke ned på en 12-åring så har man en dårlig sak. Det er som om den ikke finnes andre løsninger enn å la konfirmanten diktere alt eller å si kommer ikke på tale. Barn i den alderen trenger veiledning på at ting koster, at man må spare og hvis man bruker 20 000kr på noe så er det noe annet som ryker eller så må man øke inntekten. Dette er en kjempemulighet til å lære barnet om penger. Å si blankt nei er like lite lærerikt som å bare løse alt for henne uten at hun merker noe som helst. TS, hvilken bunad er det hun vil ha? Anonymkode: 3747f...cf3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #156 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde lett droppet ferie i to år for å kjøpe bunad til datteren min. Anonymkode: 30e4b...961 Enig. Og skjønner ingenting av kritikken mot datteren, hun er bortskjemt , ansvarsløs osv selvom det var hun som kom med løsningen. Bunad er noe hun skal ha med seg hele livet, men sydentur trumfer.. lurer også på om familien pleier og dra til syden hver sommer, for så og ikke ha råd til bunad til datteren? 🤔 Anonymkode: 6cf75...485 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #157 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, i individualismens tidsalder der alle skal være så unike, må man for all del ikke skille seg ut fra resten av flokken; en smule ironisk, dette ... Anonymkode: 767be...83e Som jeg ofte har sagt: Det er enorm forskjell på å skille seg ut frivillig eller ufrivillig... Anonymkode: 40552...627 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #158 Del Skrevet 7. mai 2024 Sørg for å få bidrag fra faren. Gå igjennom NAV evt. Og be familien hans om å bidra til bunaden. Halvparten av utgiftene bør han ta. Anonymkode: fd0dc...143 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #159 Del Skrevet 7. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Høres veldig rart ut, ble konfirmert i 1996 og de aller fleste hadde bunad fa Anonymkode: 3d903...f6f Jeg ble i 1992, og jeg var hun som ikke fikk bunad. Feiret ikke 17 mai før jeg var russ heller, for følte meg så utenfor . Jeg har nesten tilgitt foreldrene mine, men blir skikkelig irritert over at folk har råd til « syden», men ikke konfirmasjon. Kom det brått på liksom? Anonymkode: 6cf75...485 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2024 #160 Del Skrevet 7. mai 2024 Krev at far dekker halvparten av utgiftene til en nøktern konfirmasjon https://www.nav.no/bidrag-utgifter = mer penger til bunad Utgift til ferie for sønnen: be hans far ta han med på ferie i år = mer penger til bunad Be far og hans familie spleise på bunad Anonymkode: fd0dc...143 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå