Gå til innhold

Ukeshandle, dårlig råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

...

Misforsto du med vilje? 

Anonymkode: 247d6...39a

Nei. Er du alltid så dårlig til å uttrykke deg? 

At det blir dobbelt så dyrt fordi du ikke klarer å planlegge betyr ikke at prisene er doblet, det betyr at du er dårlig til å planlegge.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler på Oda og Rema 1000, velger alle kampanje, priskrig, og primkutter ut å kjøpe lørdagsgodis til ungene, og den 1.5l brusen gjør ikke at vi har råd til masse ren og økologisk mat dessvera varer.
Det er for så vidt sant at det er mye ultraprosesert mat, men at jeg re. yoghurt og juice går i smoothie stort sett, og ikke til ren drikke.

Vi kjøper alltid frukt og grønn, og rent kjøtt når det er mulig. vi handler feks masse i 50% disken.. 

Anonymkode: fb0bb...1b6

• Liker 1
Skrevet

Sjekk tilbodsavisar (eg bruker appen "mattilbud").

Skriv handleliste basert på kva som er på tilbod. Viss det er tørrvarer/hermetikk/frysevarer, så bunkre opp. Sjekk halvprisdisken; kjøtt og fisk kan frysast ned. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/7/2024 at 8:58 AM, AnonymBruker said:

Det som er trist er jo å se at når man har dårlig råd så blir alle middager ultraprosessert ferdigmat fra butikken… slik blir helsen til alle med lite penger bare dårligere og dårligere.

Anonymkode: d71df...7c6

Det trenger slett ikke å være tilfelle. Om man har fryser kan man gjøre kupp på grønt enten i tilbudsdisk eller kampanje, forbehandle, og fryse ned. Om man spiser mindre kjøtt blir det enda rimeligere.

Jeg har dårlig råd og spiser svært sjelden kjøtt og fisk. Kostholdet mitt består stort sett av belgfrukter, diverse grønnsaker, litt brød og pasta, og litt meiervarer (ost/rømme). Middagen planlegges som regel ut fra hva jeg har i fryseren fra tidligere innkjøp, eller hva som var billig denne uken, evt. lå i billigdisk. Brød baker jeg ofte selv, ofte med rimelig mel og havregryn (nøtter og frø er ganske dyrt).

Anonymkode: 3c48a...dd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2024 den 9.25):

Har du mulighet til å fylle fryser med selvfanget fisk hver høst? Lage fiskekaker, fiskegrateng, pakke ned fileter til steking? Plukk bær om høsten, og bli selvforsynt med syltetøy og dessert. Kjøpe slakt og dele opp, eller handle kjøtt i Sverige. Dyrke grønnsaker i pallekarmer. Utrolig hvor mye man får ut av 5 pallekarmer. Bake alt av brød og rundstykker selv. Tror faktisk det er slike grep som må tas. Og da kan det lønne seg å kjøpe en ekstra fryser, siden mye av matauket skjer på høsten.

Anonymkode: 7d3f3...cce

Har folk med dårlig råd fiskebåter og store hager med plass til pallekarmer og uendelig plass til frysere? Jeg må alltid flire av slike tips. Hvorfor ikke dyrke eget korn og kjøpe egen ku i tillegg liksom? Brødbaking er det en god del å spare på, der er jeg enig.

Ts, jeg syns dette er imponerende lite penger brukt. Hvis dere vil bruke mindre pølser og sånt er gryteretter og tilsvarende en god måte å drøye kjøtt på, men det gjør dere allrede til en viss grad. Frossenfisk i blokk er også billig og fungerer fint i f.eks. fiskegrateng og kan brukes til å lage egne fiskepinner og fiskekaker også.

Anonymkode: a0be3...e5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har folk med dårlig råd fiskebåter og store hager med plass til pallekarmer og uendelig plass til frysere? Jeg må alltid flire av slike tips. Hvorfor ikke dyrke eget korn og kjøpe egen ku i tillegg liksom? Brødbaking er det en god del å spare på, der er jeg enig.

Ts, jeg syns dette er imponerende lite penger brukt. Hvis dere vil bruke mindre pølser og sånt er gryteretter og tilsvarende en god måte å drøye kjøtt på, men det gjør dere allrede til en viss grad. Frossenfisk i blokk er også billig og fungerer fint i f.eks. fiskegrateng og kan brukes til å lage egne fiskepinner og fiskekaker også.

Anonymkode: a0be3...e5b

Hehe enig med deg, fiskeutstyr, fiskekort, transport, båt.. hehe.. koster jo også penger.

Dette er eksempel på middag, det er ikke slik at jeg koser meg med å bare tilby "farsemat", men noen uker er trangere enn andre, ulike tilbud osv.. frossen fisk i flott, frossen laks, bønner, kikerter, og ikke minst... rent kjøtt vi finner i tilbudsdisken står ofte på menyen.

Her er middags lista for neste uke:
Tirs: Hjemmelaget ertesuppe av selskapserter, sprøstekt chorzio og hj.bakte grove rundstykker.
Ons: Hjemmelaget fiskegrateng med macaroni og frossen fisk i blokk. reven gulrot
Tors: "Chili con carne" med bønner, restegrønnsaker og 200gr kjøttdeig. Tortillachips
Fredag: Svinekoteletter (kjøpt på 50%), laget om til grillspyd, med ris, bearnaisesaus og brokkoliblanding.
Lørdag: Hj.laget lasagne med squash, gulrot, løk, litt bønner og 200gr kjøttdeig, grove rundstykker fra mandag/frys
Søndag: Fiskeboller i karrisaus med kokte poteter og gulrot 
Man: Kyllingsuppe med restegrønnsaker og strimlet kylling fra 50%, hvitløksbaguett.

Har igjen ris, macaroni osv fra forrige handling, samt såper osv. Av frokost/matpakkemat/frukt/drikke har vi i stort sett kjøpt det samme.

Havnet på 1376, på Rema 1000. Liker best å handle på onsdager, minst folk og mest i 50% disken :) Her i hvertfall.

Anonymkode: fb0bb...1b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...