Gå til innhold

Ukeshandle, dårlig råd?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en tråd med ukeshandling og mattips til en billig penge?
Synes ofte jeg finner tråder om at man ikke får endene til å møtes, men hva med de som har lite og
får det til?  Her er vår middagsliste for uken, samt hva vi handlet inn til frokost/lunsj, drikke, husholdsartikler.  Her har jeg handlet ALT, da vi akkurat flyttet, og vi har ikke ris, salt, pasta.. ingen ting :) Gammeldags middag, skulle gjerne spist mere rent kjøtt men.. totalen havnet i hvertfall på 1417kr. vi er 4stk... og får masse potet, ris, macaroni ol til overs til neste uke :)

 

 

Mandag: fiskepinner, mos og gulrot

Tirsdag: røkt kjøttpølse, macaronistuing og brokkoli

Onsdag: lapskausblanding med medisterfarseboller

Torsdag: Pannekaker og tomatsuppe

Fredag: kyllingNachos med rømme og salsa og salat

Lørdag: Storganof strimlet svin med ris, salat og loff

Søndag: karbonader m/varmstekt løk, ertestuing og potet

Mandag: Fiskekaker, ovnsbakte potetbåter,gulrot og rødbeter

Frokost/matpakker/lunsj: brød, knekkebrød og lompe
salami, ost, kaviar,syltetøy, hvitost, brunost, leverpostei,servelat, havregryn, yoghurt, Agurk, tomat, salat,rødbeter, gulrot, eple, banan, jordbær,blåbær, bordsmargarin. Salt og pepper. Stekemargarin.

Drikkevarer: Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Skyllemiddel, oppvaskmiddel, dopapir, grønnsåpe, shampoo/balsam, dobbeldusj, dusjsåpe, deo til dame, deo til herre, tannkrem,

 

Anonymkode: fb0bb...1b6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte skrive at jeg også har kjøpt sjokolade og chips til helgen og kroneis også.

Anonymkode: fb0bb...1b6

Skrevet

For andre som ønsker å gjøre det samme hadde det kanskje vært en ide å fortelle hvor du har handlet?

Jeg er bare en og jeg bruker så og si aldri bil, så jeg handler gjerne et par ganger i uka, men veldig sjelden for mer enn 3-400 kroner. Jeg handler mest på Rema1000 og Kiwi.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Glemte skrive at jeg også har kjøpt sjokolade og chips til helgen og kroneis også.

Anonymkode: fb0bb...1b6

Hvorfor det, hvis du har dårlig råd?

Anonymkode: 6ffa6...5f0

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig råd, handler daglig for å spare penger. Handler jeg for en uke om gangen blir det dyrt eller ensformig, handler jeg daglig blir det variert pga forskjellige tilbud. Det er jo tross alt ALLTID tilbud på matbutikken.

Anonymkode: fbecf...b87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det, hvis du har dårlig råd?

Anonymkode: 6ffa6...5f0

Man får da vel kose seg selv med dårlig råd? 😂 Ts har jo åpenbart kontroll.

Anonymkode: 2fd74...7f8

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det, hvis du har dårlig råd?

Anonymkode: 6ffa6...5f0

Fordi man skal unne seg litt, spesielt når man har barn ;)

Kroneis fra Isbjørnis (Rema1000) kostet kr 19.90 for en pakke med 6 da jeg var innom Rema1000 i går, det er ikke akkurat veldig dyrt.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Finnes det en tråd med ukeshandling og mattips til en billig penge?
Synes ofte jeg finner tråder om at man ikke får endene til å møtes, men hva med de som har lite og
får det til?  Her er vår middagsliste for uken, samt hva vi handlet inn til frokost/lunsj, drikke, husholdsartikler.  Her har jeg handlet ALT, da vi akkurat flyttet, og vi har ikke ris, salt, pasta.. ingen ting :) Gammeldags middag, skulle gjerne spist mere rent kjøtt men.. totalen havnet i hvertfall på 1417kr. vi er 4stk... og får masse potet, ris, macaroni ol til overs til neste uke :)

 

 

Mandag: fiskepinner, mos og gulrot

Tirsdag: røkt kjøttpølse, macaronistuing og brokkoli

Onsdag: lapskausblanding med medisterfarseboller

Torsdag: Pannekaker og tomatsuppe

Fredag: kyllingNachos med rømme og salsa og salat

Lørdag: Storganof strimlet svin med ris, salat og loff

Søndag: karbonader m/varmstekt løk, ertestuing og potet

Mandag: Fiskekaker, ovnsbakte potetbåter,gulrot og rødbeter

Frokost/matpakker/lunsj: brød, knekkebrød og lompe
salami, ost, kaviar,syltetøy, hvitost, brunost, leverpostei,servelat, havregryn, yoghurt, Agurk, tomat, salat,rødbeter, gulrot, eple, banan, jordbær,blåbær, bordsmargarin. Salt og pepper. Stekemargarin.

Drikkevarer: Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Skyllemiddel, oppvaskmiddel, dopapir, grønnsåpe, shampoo/balsam, dobbeldusj, dusjsåpe, deo til dame, deo til herre, tannkrem,

 

Anonymkode: fb0bb...1b6

Vi har god råd og kjøper «hva vi vil» men ukeshandler hver mandag eller tirsdag likevel. Det sparer både tid og økonomi. Vi er to voksne, handler som oftest på Xtra og rema, og vår handlekurv havner også rundt 14-1500kr pr gang. Ukeshandling er en fin ting uansett økonomi tenker jeg. Deilig å slippe å tenke på hele uka at nå må vi handle, nei nå er det tomt for det, nei nå MÅ vi se å få handlet, så ender det i stress fredag ettermiddag og prisen er doblet. Utrolig deilig å planlegge uka søndag kveld og handle på vei hjem fra jobb mandag eller tirsdag. Så kan vi kose oss resten av uka uten å tenke på handling. Kun unntaksvis må vi en snartur innom butikken om noe uolanlagt skjer eller vi vil ha noe annet i helgen. Skjønner ikke de som gidder å fly på butikken hver dag, uansett økonomi, det ER en tidstyv, og en økonomi-tyv uansett.

Anonymkode: 247d6...39a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er trist er jo å se at når man har dårlig råd så blir alle middager ultraprosessert ferdigmat fra butikken… slik blir helsen til alle med lite penger bare dårligere og dårligere.

Anonymkode: d71df...7c6

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har god råd og kjøper «hva vi vil» men ukeshandler hver mandag eller tirsdag likevel. Det sparer både tid og økonomi. Vi er to voksne, handler som oftest på Xtra og rema, og vår handlekurv havner også rundt 14-1500kr pr gang. Ukeshandling er en fin ting uansett økonomi tenker jeg. Deilig å slippe å tenke på hele uka at nå må vi handle, nei nå er det tomt for det, nei nå MÅ vi se å få handlet, så ender det i stress fredag ettermiddag og prisen er doblet. Utrolig deilig å planlegge uka søndag kveld og handle på vei hjem fra jobb mandag eller tirsdag. Så kan vi kose oss resten av uka uten å tenke på handling. Kun unntaksvis må vi en snartur innom butikken om noe uolanlagt skjer eller vi vil ha noe annet i helgen. Skjønner ikke de som gidder å fly på butikken hver dag, uansett økonomi, det ER en tidstyv, og en økonomi-tyv uansett.

Anonymkode: 247d6...39a

Dobles matvareprisene på fredag? :klo: Det har jeg aldri hørt før.

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er trist er jo å se at når man har dårlig råd så blir alle middager ultraprosessert ferdigmat fra butikken… slik blir helsen til alle med lite penger bare dårligere og dårligere.

Anonymkode: d71df...7c6

Hold deg til tema.

Anonymkode: aa4f6...583

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Dobles matvareprisene på fredag? :klo: Det har jeg aldri hørt før.

De «dobles» ofte av at man ikke har fått tid til å skrive en handleliste i ro og mak, som følge av at man sliten og lei fredag ettermiddag går i butikken med ufullstendig handleliste, og handler på «slump» og impuls for å få mat i skapene til helgen. Både uøkonomisk og en miljøutfordring med mer matsvinn. 
 

Misforsto du med vilje? 

Anonymkode: 247d6...39a

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes det en tråd med ukeshandling og mattips til en billig penge?
Synes ofte jeg finner tråder om at man ikke får endene til å møtes, men hva med de som har lite og
får det til?  Her er vår middagsliste for uken, samt hva vi handlet inn til frokost/lunsj, drikke, husholdsartikler.  Her har jeg handlet ALT, da vi akkurat flyttet, og vi har ikke ris, salt, pasta.. ingen ting :) Gammeldags middag, skulle gjerne spist mere rent kjøtt men.. totalen havnet i hvertfall på 1417kr. vi er 4stk... og får masse potet, ris, macaroni ol til overs til neste uke :)

 

 

Mandag: fiskepinner, mos og gulrot

Tirsdag: røkt kjøttpølse, macaronistuing og brokkoli

Onsdag: lapskausblanding med medisterfarseboller

Torsdag: Pannekaker og tomatsuppe

Fredag: kyllingNachos med rømme og salsa og salat

Lørdag: Storganof strimlet svin med ris, salat og loff

Søndag: karbonader m/varmstekt løk, ertestuing og potet

Mandag: Fiskekaker, ovnsbakte potetbåter,gulrot og rødbeter

Frokost/matpakker/lunsj: brød, knekkebrød og lompe
salami, ost, kaviar,syltetøy, hvitost, brunost, leverpostei,servelat, havregryn, yoghurt, Agurk, tomat, salat,rødbeter, gulrot, eple, banan, jordbær,blåbær, bordsmargarin. Salt og pepper. Stekemargarin.

Drikkevarer: Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Skyllemiddel, oppvaskmiddel, dopapir, grønnsåpe, shampoo/balsam, dobbeldusj, dusjsåpe, deo til dame, deo til herre, tannkrem,

 

Anonymkode: fb0bb...1b6

Flink☺

Anonymkode: 72d85...28a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes det en tråd med ukeshandling og mattips til en billig penge?

 

Anonymkode: fb0bb...1b6

Feilen mange gjør er jo å kjøpe ting man ikke trenger, heller legge alle pengene i god næringsrik mat. Mye dårlig næring på middagslisten din, bearbeidet søppelmat som fucker opp tarmsystemet.

Du kan kutte mye på listen, som du heller legger på skikkelig mat. Her kan du spare enorme summer! Samt få MYE bedre helse.

Dette bør fjernes:

sjokolade og chips til helgen og kroneis også. Kutt alt av godteri/kjeks/kaker etc...

Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Såpe er nok med en type bare, kan brukes til alt. Deo trenge heller ikke, man vasker seg hver dag/etter behov.

Rengjøring gjør du med microfiber og vann, vaskemiddel trenges sjelden.

Anonymkode: 554f7...38f

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å fylle fryser med selvfanget fisk hver høst? Lage fiskekaker, fiskegrateng, pakke ned fileter til steking? Plukk bær om høsten, og bli selvforsynt med syltetøy og dessert. Kjøpe slakt og dele opp, eller handle kjøtt i Sverige. Dyrke grønnsaker i pallekarmer. Utrolig hvor mye man får ut av 5 pallekarmer. Bake alt av brød og rundstykker selv. Tror faktisk det er slike grep som må tas. Og da kan det lønne seg å kjøpe en ekstra fryser, siden mye av matauket skjer på høsten.

Anonymkode: 7d3f3...cce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Deo trenge heller ikke, man vasker seg hver dag/etter behov.

 

Anonymkode: 554f7...38f

Har noen sånne på jobb. De er ikke klar over det selv, men de lukter alltid svette. Ikke gammel svette, så de vasker seg nok hver dag, men de lukter svette likevel. Noen svetter mer enn andre, og har kanskje ikke tid eller anledning til å vaske seg under armene flere ganger i løpet av en arbeidsdag.

Anonymkode: 425ee...d29

  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Feilen mange gjør er jo å kjøpe ting man ikke trenger, heller legge alle pengene i god næringsrik mat. Mye dårlig næring på middagslisten din, bearbeidet søppelmat som fucker opp tarmsystemet.

Du kan kutte mye på listen, som du heller legger på skikkelig mat. Her kan du spare enorme summer! Samt få MYE bedre helse.

Dette bør fjernes:

sjokolade og chips til helgen og kroneis også. Kutt alt av godteri/kjeks/kaker etc...

Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Såpe er nok med en type bare, kan brukes til alt. Deo trenge heller ikke, man vasker seg hver dag/etter behov.

Rengjøring gjør du med microfiber og vann, vaskemiddel trenges sjelden.

Anonymkode: 554f7...38f

At man kan klare seg med en dusjsåpe er jeg enig i, men det er LANGT i fra alle som kan bare vaske seg ved behov og hoppe over deoen. 
 

Anonymkode: 3dc8e...fa6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Finnes det en tråd med ukeshandling og mattips til en billig penge?
Synes ofte jeg finner tråder om at man ikke får endene til å møtes, men hva med de som har lite og
får det til?  Her er vår middagsliste for uken, samt hva vi handlet inn til frokost/lunsj, drikke, husholdsartikler.  Her har jeg handlet ALT, da vi akkurat flyttet, og vi har ikke ris, salt, pasta.. ingen ting :) Gammeldags middag, skulle gjerne spist mere rent kjøtt men.. totalen havnet i hvertfall på 1417kr. vi er 4stk... og får masse potet, ris, macaroni ol til overs til neste uke :)

 

 

Mandag: fiskepinner, mos og gulrot

Tirsdag: røkt kjøttpølse, macaronistuing og brokkoli

Onsdag: lapskausblanding med medisterfarseboller

Torsdag: Pannekaker og tomatsuppe

Fredag: kyllingNachos med rømme og salsa og salat

Lørdag: Storganof strimlet svin med ris, salat og loff

Søndag: karbonader m/varmstekt løk, ertestuing og potet

Mandag: Fiskekaker, ovnsbakte potetbåter,gulrot og rødbeter

Frokost/matpakker/lunsj: brød, knekkebrød og lompe
salami, ost, kaviar,syltetøy, hvitost, brunost, leverpostei,servelat, havregryn, yoghurt, Agurk, tomat, salat,rødbeter, gulrot, eple, banan, jordbær,blåbær, bordsmargarin. Salt og pepper. Stekemargarin.

Drikkevarer: Eplejuice, apelsinjuice, melk, husholdingsaft, brus, kaffe.

Skyllemiddel, oppvaskmiddel, dopapir, grønnsåpe, shampoo/balsam, dobbeldusj, dusjsåpe, deo til dame, deo til herre, tannkrem,

 

Anonymkode: fb0bb...1b6

Hvor handler du? Vi er to barn og to voksne, og ukeshandler. Vi har noenlunde like matvarer som du skriver her de fleste ukene, men vi har langt færre pålegg, ingen yoghurt og ingen ferske bær (kjøper fryste bær til havregrøt), men vi har utfra hva du nevner her, en del høyere forbruk av grønnsaker og noe mer rent kjøtt og fisk. Vi drikker ikke juice eller brus. Vi får selvfølgelig ting som pasta, ris og poteter, enkelte grønnsaker, havregryn og litt sånt til overs til neste uke, så til fredag bruker vi muligens rundt 500 kr mindre. Samme med f.eks dopapir, deo, tannkrem og andre husholdnings- og hygieneartikler, det varer jo ei stund.

Vet du hva vi betalte forrige fredag da vi handla på Extra? Over 3300 kr. Det var inkludert husholdnings- og hygieneartikler. Vi brukte ca 50 kr på snacks. For oss har budsjettet økt fra nettopp 1500 til 3500 (omtrentlig tall) i løpet av få måneder, uten endring i kosten eller husholdnings- og hygieneartikler. Vi kunne muligens spart mye på dopapir, men jeg har ikke engang sjekka pris da jeg nekter å bytte ut Lambi. Vil ikke ha gnagsår på ringen... Vi ligger stort sett 1000-2000 over tidligere budsjett. Vi handler hovedsakelig på Extra, iblant på Rema eller Kiwi. Merker ikke prisforskjeller på butikkene.

Anonymkode: 6d95e...27e

  • Nyttig 1
Skrevet

Har ukeshandlet i årevis og kommer aldri til å gå tilbake til å handle på butikken hver eneste dag. Det meste handler om planlegging 😊

Jeg har minstesats på uføretrygd, så jeg er ikke akkurat rik. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har noen sånne på jobb. De er ikke klar over det selv, men de lukter alltid svette. Ikke gammel svette, så de vasker seg nok hver dag, men de lukter svette likevel. Noen svetter mer enn andre, og har kanskje ikke tid eller anledning til å vaske seg under armene flere ganger i løpet av en arbeidsdag.

Anonymkode: 425ee...d29

Såpe tørker ut huden og skader miljøet.

I riktig gamle dager vasket folk seg uten syntetiske vaskemidler og gikk nakne rundt; dagens mennesker burde lære av dem. Når man er så uheldig at man går på en buss der det sitter en represantent for dagens hygiene, er det som å tre inn i stanken fra en parfymeutikk der man har tatt overdose av alt.

Anonymkode: 82d1c...7a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...