Madison Skrevet 11. november 2002 #1 Del Skrevet 11. november 2002 Nå boikotter jeg snart denne drittrimi butikken her borte. Kjøpte en cola.. og hva smakte den..RART! Sjekker datoen..men dæven, den er SKRAPT BORT!! :evil: Det er ikke første gangen med varer utgått på dato fr aden butikken. Tenker jo ikke på å sjekke hver eneste vare heller. Så kjipt at den ligger så nærme.. da hadde det vært lettere å droppe hele butikken. Går jo nesten mer utover meg selv enn dem om jeg gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 11. november 2002 #2 Del Skrevet 11. november 2002 Æch! Også cola som i utgangspunktet har ganske så lang holdbarhet.. :o Er det en liten nærbutikk? Vi hadde en sånn der jeg vokste opp. Der var det fast regel: SJEKK DATOEN!! Ofte var prislappen plassert rett over osv. Der fikk man kjøpt det meste. Hvit konfekt til jul, kokosboller som kunne brukes som fundament i husmuren og lakrisstenger som var døden for tannreguleringer.. En gang kjøpte jeg en bit vannmelon. Kom hjem og så at den var helt råtten på skallet på undersiden, og syklet rett tilbake med den og fikk bytta. Dagen etter tok jeg en titt i frukthylla. Joda, der lå biten jeg returnerte. Men det råtne var skåret bort.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 11. november 2002 Forfatter #3 Del Skrevet 11. november 2002 Yack :-? At det går an.. legge samma frukten i fruktavdelingen igjen :o Ja cola pleier jo ha ganske lang holdbarhet den. Liten og liten.. det er en av mange rimibutikker i området. Men den ligger mest sentralt.. rett ved t-bane stasjonen. Lyst å ta de folka som jobber der.. Men er lixom ikke helt typen til å stå å kjefte på sjefen heller. Må slutte å være så lat jeg, og heller gå litt lenger.. og kanskje få varer som ikke er flere år gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 12. november 2002 #4 Del Skrevet 12. november 2002 Virker som denne problemtatikken er ganske gjengs - jeg finner iblant varer som er utgått på dato i handleposen når jeg kommer hjem fra butikken, noe som har resultert i at jeg prøver å huske på å sjekke datostemplingen før jeg legger varen i handlekurven. Er datoen utgått og det finnes en ansatt i nærheten så gjør jeg de oppmerksom på datostemplingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. november 2002 #5 Del Skrevet 12. november 2002 Det er nå likevel greit for oss som kan lese den lille skriften da. I en butikk hvor jeg handler av og til selger de rekesalat og sånn som er utgått på dato - og de gamle damene som handler der de ser jo ikke! De ser jo nesten ikke døra til butikken en gang! Stakkars, tenk om de får dårlig mat, eldre har ikke særlig godt immunsystem om høsten og vinteren. Stort sett selger de ikke gamle varer, men noen ganger... Dette var en Coop-butikk. Var i en Rimi-butikk for ikke lenge siden, da var det sånn ferdigkuttet salat som var utgått. Jeg tok den med til kassen og sa høyt og tydelig at "jeg tok med denne til deg jeg, så du kan kaste den. Den sto nemlig i salathyllen, og folk kan jo tro den kan spises". Det ble litt bevegelse da ja. En ting er at vi må være flinkere til å sjekke datoen på det vi kjøper. Men vi skulle være flinkere til å si fra også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jen. Skrevet 12. november 2002 #6 Del Skrevet 12. november 2002 Æsj! Jeg er fremdeles ganske "ødelagt" etter at jeg for noen år siden kjøpte en pakke havregryn som var gått ut. La ikke merke til det, og var i full sving med å bake havremakroner da jeg plutselig så noe som ikke stemte. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at pakken var full av digre insekter (stankelben eller hva de nå kalles), for det meste kroppsdeler av de. Vinger, ben, hoder...Blah...brekker meg nesten bare ved minnet. Hvordan de har kommet inn i pakken vet jeg ikke, vil nesten ikke tenke på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Dings Skrevet 12. november 2002 #7 Del Skrevet 12. november 2002 Det er helt utrolig at det ikke er en større grad av kontroll i butikkene. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet hjem med melk, ost, salater (ferdige i pose) osv som alle har vært noen dager over datostempling. Har noen av dere kjøpt polar-brød noen gang? Den observante vil se at det på pakningen står at de skal fryses rett etter at de er laget, på den måten får de lang holdbarhet, og vi kan plukke dem med oss fra frysedisken og tine opp når vi ønsker det. Én eneste butikk i Oslo har jeg funnet som faktisk oppbevarer disse i frysedisken. Resten lar dem ligge framme, med det resultat at de mugner. :x Man må da vel skjønne at brød som ligger framme i romtemperatur ikke holder i det uendelige!!? Jeg gikk tilbake med en pakke mugnet polar-brød en gang. Dagen etter fant jeg samme pose, tilbake i brødhyllen... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 12. november 2002 #8 Del Skrevet 12. november 2002 jeg har gjort det til en vane å sjekke datoen på ABSOLUTT ALT jeg putter i handlekurven. Ofte har butikkene varer med forskjellige holdbarhetsdatoer fremme, så jeg velger alltid den med lengst holdbarhet. Det er flere varer som det er utrolig stor forskjell i kvalitet på, selv om det står at de ikke går ut før om over ett år. Dagens butikker er altfor slepphendte med å luke ut varer som er gått ut på dato og varer som er dårlige (frukt, grønnsaker etc). Har inntrykk av at dette gjelder alle, uansett om det er såkalte eksklusive dagligvareforretninger eller rema, rimi, prix, mega, meny etc. At de får seg til å ta nesten 30 kr pr kilo for tomater som burde vært kastet er egentlig helt utrolig, og sier også litt om hva den vanlige norske forbrukeren finner seg i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 12. november 2002 #9 Del Skrevet 12. november 2002 Sjekker også absolutt alt. - og finner jeg noe tar jeg det med til betjeningen og sier tydelig fra at denne må kastes - og prøver å sjekke om de gjør det... De fleste opplever det som ganske pinlig når det legges flere utgåtte varer på disken. En annen ting som også irriterer er at prisene på varene - det som står på hyllene ofte ikke stemmer med det som går inn i kassen ... og ikke en eneste gang har jeg opplevd at det har "blitt billigere"... Det er ofte ikke mange kronene ... men hver gang jeg sjekker er det snakk om 2-3-4-5 kroner -- og ganget med med antall kunder osv blir det store beløp over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2002 #10 Del Skrevet 12. november 2002 Begynn å handle på Kiwi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 12. november 2002 #11 Del Skrevet 12. november 2002 Ofte har butikkene varer med forskjellige holdbarhetsdatoer fremme, så jeg velger alltid den med lengst holdbarhet Samme her. Samme hva jeg tar, så graver jeg meg bakerst i hylla for å se hvilken dato jeg finner der... Jeg er ganske kresen på kjøttpålegg og slikt. Og hvem stoler egentlig på at det er kaldt nok for skinka der den henger i hylla? Jeg pleier å kjenne etter, og vanligvis prøver jeg å lirke frem en som henger bakerst. Også blir jeg så irritert når de ikke har temperaturmåler i kjøle-og fryseskap. Frukt, ja det er et kapittel for seg! Jeg får meg ikke til å kjøpe frukt og grønt som ser det minste dårlig ut. Og dermed ender det ofte med at den varen strykes av handlelista... Nei fyterakkern det er ekkelt å stå og lete etter gode plommer, også plukker man plutselig opp en som nesten er i stand til å krype avgårde på egenhånd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 12. november 2002 #12 Del Skrevet 12. november 2002 LilleBille Du sier noe der med priser! Det er jo også et kapittel for seg. For det første er det ikke alle varer det er oppgitt priser på og for det andre er ofte prisene oppgitt i hyllene ikke de samme som blir slått inn i kassen. Når det ikke er oppgitt priser på ting løper jeg frem og tilbake til kassen for å få oppgitt korrekte priser. Ellers prøver jeg å huske sånn noenlunde hva de forskjellige varene koster, sånn at jeg kan skrike ut hvis de slår inn andre priser i kassen (har hatt noen krangler på det der ja ) Når jeg har betalt ber jeg alltid om kassalappen og tar et raskt overblikk for å se om alt fortsatt stemmer. Enda en annen ting er dette med bæreposer. I de fleste butikker må man betale for å få lov til å ta varene man har kjøpt med seg hjem. Men ikke nok med det, man betaler for å få lov til å reklamere for butikken man har handlet i :evil: Jeg blir så forbannet av sånt. Har hatt noen diskusjoner om dette også. I min nærbutikk er de "gamle" damene som jobber om formiddagen skikkelig vanskelige, mens de unge som jobber om kvelden er heldigvis litt mer medgjørlige. Handler stort sett om kvelden jeg. De kjerringene som jobber om formiddagen er utrolig påståelige og krangler på den minste ting. SERVICE har de nok aldri hørt. Hadde trengt et smilekurs hele gjengen. Og ikke minst et kurs i "hvordan holde en butikk ordentlig og fri for dårlige og utgåtte varer". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 12. november 2002 #13 Del Skrevet 12. november 2002 Høres ut som at butikker med varer utgått på dato er et ganske vanlig fenomen. Vi har et klassisk eksempel rett borti gata her; Prix. Har heldigvis ikke handla noe særlig der noen gang, og det var jeg veldig glad for når jeg gjorde de oppdagelsene som jeg gjorde. Tine rømmegrøt, ferdig til oppvarming - gått ut på dato for 2 MÅNEDER siden!!! Varene i frysedisken var myke! + at dama i kassa var tydelig forkjøla, så hun tok frem et godt brukt papir fra genserermet og snøyt seg, putta papiret på plass igjen og fortsatte å TA I varene til folk.. Da var jeg glad for at jeg bare skulle ha et par gummihansker... Nå handler jeg der kun i ytterste nød, og da ting som kommer vakumpakket fra butikken og med "uendelig" holdbarehet. Sjekker forøvrig dato når jeg handler til vanlig også. Jeg sa ingenting til betjeninga når jeg var der, men jeg forteller villig til alle som ønsker å høre. Tror faktisk at de har mista et par kunder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salina Skrevet 12. november 2002 #14 Del Skrevet 12. november 2002 Huff, dette hørtes jo ille ut... Vi har en kiosk et stykke unna her, der overpriser de godteri som er hardt som sein, og jeg har hørt en del skrekk der i fra... En kompis av meg satt i mørket og spiste yoghurt, da han var kommet halveis la han merke til at den var full av klumper... Han slo på lyset, og... ja... æsj... rart han ikke merket at den var ødelagt.... menmen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 12. november 2002 #15 Del Skrevet 12. november 2002 Uhhhh.. Blir helt kvalm jeg! Det er noe jeg har fobi for så er det varer som har gått ut på datoen altså! Eller varer du får som faktisk er DYR i.. Handler i store butikker som Meny og ultra, og der har jeg ikke oppdaget noen varer som har gått ut på dato enda. Sjekker som regel alltid datoen på et jeg kjøper og da.. -x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 13. november 2002 #16 Del Skrevet 13. november 2002 Sjekker som regel datoen når jeg kjøper middag og kjøttpålegg, har kommet hjem noen ganger og oppdaget at maten er gått ut på dato. Ikke noe morro, og dessuten er det ikke bestandig det passer å dra tilbake å klage. Har forresten slutta å handle på Rimi, syns de er de verste når det gjelder mat som er utgått på dato. Vi har heldigvis ikke så mang igjen av de heller. To av dem er gått konken her i byn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 13. november 2002 #17 Del Skrevet 13. november 2002 Sjekker som regel datoen jeg også, men har lett for å glemme at varer som holder seg flere år i det hele tatt har en holdbarhetsdato. Havregryn for eksempel ville jeg aldri ha tenkt på å sjekke datoen..... inntil nå da jeg leste denne tråden . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 13. november 2002 #18 Del Skrevet 13. november 2002 Begynn å handle på Kiwi Æææææh, nei... Ikke gjør det. Hadde JEG fått mer ansvar der etter lang og trofast tjeneste, ville ikke frukt og grønnsaker vært råtne og mugne. Det var stadig klager. Sjekk ALT nøye før dere handler! Sparer dere for tid og "brekninger"..... Hilsen tidligere Kiwimedarbeider...... NB : Dette gjelder nok de fleste dagligvarebutikker...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 14. november 2002 #19 Del Skrevet 14. november 2002 Jeg synes det er dårlig holdning fra butikkene som ikke klarer og være retferdige. det er så lang holdbarhet på mange varer nå i dag, at jeg synes de børr holdes. man bør jo skjekke datostempelet, men det hjelper jo ikke på de matvarer som de pakker om. rart at de som driver butikkene kan være så grisete, har de ingen skrupler, det er jo en grunn for at det skal være en utløpsdato. nei, det er ikke lett. men jeg for en ekkel følelse av at det er fler en man skulle tro som driver på denne måten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 16. november 2002 #20 Del Skrevet 16. november 2002 anonym skrev: Begynn å handle på Kiwi Æææææh, nei... Ikke gjør det. Hadde JEG fått mer ansvar der etter lang og trofast tjeneste, ville ikke frukt og grønnsaker vært råtne og mugne. Det var stadig klager. Sjekk ALT nøye før dere handler! Sparer dere for tid og "brekninger"..... Tror det er individuelt....Jeg jobber og i Kiwi...Og vi rydder dato varer hver eneste kveld. Og jeg skal si at det er et pes. Alt av kjølevarer, pålegg og poteter og salater. Alt annet tas de to gangene i uka vi får varer. Og det er sjelden vi får klager. Vi er bevist på å benytte garantien og gjøre kundene oppmerksomme på denne. For fruktens del. vi er tre jenter som tar oss av den stort sett og vi er veldig kresne alle sammen. Og ikke så redd for å kaste. Og, det er ikke noe som er så motbydelig som å skulle fiske opp en paprika (den har i det minste plast på seg), tomat eller klementin og stikke fingrene langt inn i den fordi den er råtten... Men jeg skal ikke forsvare bransjen, har bare rimi og prix her jeg bor, og jeg går litt lengre for å få en meny eller kiwi butikk litt lenger nede i gata. Anyway - vi har en vei å gå - men det er viktig at forbrukerene er bevisste og sier i fra. Jeg setter i alle fall pris på at kundene sier i fra. Om enn at det skjer men enn rimelig høflighet. Og det er sjeldent. Må bite i oss ganske mye fordi vi hele tida skal smile og være blide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå