Gå til innhold

Blir eldre mennesker sære?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort og godt: Er det flere her som opplever at foreldre blir mer og mer sære jo eldre de blir? Hadde besøk av min mor i går (hun er i midten av 70-årene). Inviterte henne med på en konsert med kulturskolen hvor mitt yngste barn skulle spille. Mest fordi det var hyggelig for barnet at bestemor kom for å høre på, men jeg håpet jo at hun kunne klare å være litt interessert også. Men fra vi dro dit og til konserten var ferdig, benyttet hun enhver anledning til å snakke om egne problemer, og til og med idet mitt barn satte seg med for å spille, begynte hun å fortelle om sitt eget. Tror ikke hun fikk med seg noe av konserten, egentlig (hin var fysisk tilstede, men tror ikke hun registrerte hva barnebarnet spilte i det hele tatt). Egentlig er ikke denne episoden så overraskende, men jeg blir skuffet allikevel, over den labre interessen. Hun kan holde lange avhandlinger om hva hun og venninnene har spist på kafé, men spør ikke om noe i våre liv. Jeg har hørt at personlighetstrekk forsterkes når folk blir eldre, så dette er kanskje et eksempel på det…Skulle gjerne hørt fra andre som har eksempler, bare for å vite at vi er flere i samme båt.

Anonymkode: 27e37...340

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.. dette er dessverre en del av det å bli eldre som det er snakket lite om. Jeg merker det veldig på mine egne foreldre nå som de nettopp har bikket 70 år, spesielt på moren min. Hun var alltid så hjelpsom, interessert i andre og elsket barnebarna. Nå er det umulig å prate med henne om noe annet enn hva som interesserer henne. Jeg føler jeg har mistet mye av den hun var, men jeg vet dette gjelder veldig mange.

Anonymkode: 0d18d...b4d

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mine svigerforeldre har blitt slik. De var gøye og oppegående mennesker, men nå er det bare et slit å være med de. Så selvsentrert og totalt uinteressert i hva som foregår i vårt liv.

Anonymkode: c9e59...b3b

Skrevet

Ja, og noen helt ekstremt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort og godt: Er det flere her som opplever at foreldre blir mer og mer sære jo eldre de blir? Hadde besøk av min mor i går (hun er i midten av 70-årene). Inviterte henne med på en konsert med kulturskolen hvor mitt yngste barn skulle spille. Mest fordi det var hyggelig for barnet at bestemor kom for å høre på, men jeg håpet jo at hun kunne klare å være litt interessert også. Men fra vi dro dit og til konserten var ferdig, benyttet hun enhver anledning til å snakke om egne problemer, og til og med idet mitt barn satte seg med for å spille, begynte hun å fortelle om sitt eget. Tror ikke hun fikk med seg noe av konserten, egentlig (hin var fysisk tilstede, men tror ikke hun registrerte hva barnebarnet spilte i det hele tatt). Egentlig er ikke denne episoden så overraskende, men jeg blir skuffet allikevel, over den labre interessen. Hun kan holde lange avhandlinger om hva hun og venninnene har spist på kafé, men spør ikke om noe i våre liv. Jeg har hørt at personlighetstrekk forsterkes når folk blir eldre, så dette er kanskje et eksempel på det…Skulle gjerne hørt fra andre som har eksempler, bare for å vite at vi er flere i samme båt.

Anonymkode: 27e37...340

Nei, ikke ennå i alle fall, mine er 62 og 68

Anonymkode: 36f64...052

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, ikke ennå i alle fall, mine er 62 og 68

Anonymkode: 36f64...052

De er fortsatt unge..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lett. Jeg deler veldig lite om hva jeg sliter med, og samtidig vil jeg ikke være nærgående og nysgjerrig på hva mine voksne barn holder på med. Jeg spør og kommenterer bare på det de sier til meg.  Jeg ble selv kontrollert og «kommandert» av mine foreldre, så jeg er redd for å gjøre samme feil.

Resultatet er jo at vi sikkert har unormalt liten kontakt. Jeg er redd for at de er forutinntatt fordi foreldre er slik og sånn og æsj. De tenker kanskje at jeg ikke bryr meg, siden jeg ikke graver og spør. Ja, jeg føler meg noen ganger både uønsket og glemt, men  det vil jeg jo aldri finne på å si. 

Anonymkode: 3fe29...735

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

De er fortsatt unge..

60-åra er ikke unge. Man er i hvert fall over middle age på det punktet. Man er ung til man er, tja, 40.

Anonymkode: 6287a...72e

AnonymBruker
Skrevet

Noen blir sånn, andre ikke. På meg virker det som om de som stort sett har og har hatt interesser hovedsakelig rundt hjem/barn/barnebarn blir mer og mer selvsentrerte, mens de som alltid har vendt blikket utover fortsetter med det selv når de blir eldre. En generalisering, men jeg ser iallfall veldig klart at det er slik. Så fins det selvsagt unntak som bekrefter regelen.

Anonymkode: 29912...99b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fullstendig vanlig. Det kommer med alderen. Etter at den første gleden av barnebarn (hvis de får noen) er over, blir de fleste mer og mer selvssentrert. Har det sånn med min mor på 85 i hvert fall. Selv om hun har vært og er normalt oppegående og interessert i samfunn, venninner, folk rundt seg - og har en viss utdannlese, blir det veldig mye mer om det lille rundt seg. Hver gang noen andre snakker om f.eks. en matopplevelse, hører hun knapt etter, og begynner å snakke om den gangen de var i Spania og fikk sånn og sånn mat - som hun har fortalt ørten ganger før.

De siste årene har det blitt mer av mer av totalt uinteressante ting fra bygda som at hun eller han har fått hyte der og der og skal gjøre sånn og i feriene sine. Dette er folk jeg ikke har sett på 40-50 år selv... Det skuffer meg litt over at hun ikke selv skjønner at det ikke er det minste interessant for meg eller andre nære slektninger.

Anonymkode: 8b619...d2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor var slik allerede ved ca 50-55 år 

Anonymkode: f7103...60b

AnonymBruker
Skrevet

Faren min er i hvert fall veldig opptatt av å snakke om og fortelle om alle slags vondter og plager og greier som oppstår eller pågår. Han er 80, og det oppstår visst stadig nye ting. Siste nytt nå er at han i en alder av 80 har fått pollenallergi i finværet som har vært de siste dagene... 

Anonymkode: 52ca2...2a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

60-åra er ikke unge. Man er i hvert fall over middle age på det punktet. Man er ung til man er, tja, 40.

Anonymkode: 6287a...72e

Mm.. 40 burde bli ny pensjonsalder.

de fleste i 60 åra er oppgående folk i jobb og har lenge igjen av livet. Mine foreldre ble « gammel sære» når de nærmet seg 80. 

Anonymkode: 282cd...68b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke man nødvendigvis blir mer sær, man er kanskje sær hele tiden. Og så blir man dårligere på å skjule det, evt man gir blaffen i å legge lokk på seg 😁

Anonymkode: a607a...45a

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faren min er i hvert fall veldig opptatt av å snakke om og fortelle om alle slags vondter og plager og greier som oppstår eller pågår. Han er 80, og det oppstår visst stadig nye ting. Siste nytt nå er at han i en alder av 80 har fått pollenallergi i finværet som har vært de siste dagene... 

Anonymkode: 52ca2...2a1

🤣🤣 moren min har også plutselig fått pollenallergi og kan ikke gå ut i finværet. I tillegg er fluene  større nå enn før.  I dag er hun i tillegg støl i leggen etter og ha støvsugd i går  ,hva kan det komme av, mulig kreftsvulst?  dette måtte vi snakke om i hele min lunsjpause. 
Det er som og få barn igjen. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mm.. 40 burde bli ny pensjonsalder.

de fleste i 60 åra er oppgående folk i jobb og har lenge igjen av livet. Mine foreldre ble « gammel sære» når de nærmet seg 80. 

Samme med mine! Det skjedde noe mellom 77-80 år.

Fullstendig i sin egen verden og null interesse for andre. Mor spør meg gjerne om det går bra, og svarer raskt ja FOR meg! Så da slipper de å høre noe. Og så gjentagelsene. Hva ting koster, været, Tv-programmene de følger med på, lege- og sykehustimer.

Anonymkode: 1c7c0...da5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Samme med mine! Det skjedde noe mellom 77-80 år.

Fullstendig i sin egen verden og null interesse for andre. Mor spør meg gjerne om det går bra, og svarer raskt ja FOR meg! Så da slipper de å høre noe. Og så gjentagelsene. Hva ting koster, været, Tv-programmene de følger med på, lege- og sykehustimer.

Anonymkode: 1c7c0...da5

Så du vil hun skal snakke om deg. Like selvsentrert det. 

Anonymkode: 29912...99b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir verre ja og jeg stryker snart med av negativiteten men hun skjerper seg veldig rundt barnebarna heldigvis. 

Anonymkode: 046bd...b7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange er som de alltid har vært - men veldig forsterket, som en parodi på seg selv. Så de som har litt anlegg for å være selvsentrerte, kan bli veldig konsentrert om seg og sitt, i den grad at andre opphører å ha interesse. 

De som alltid har vært litt kritiske og mistenksomme, kan bli irriterende negative og på grensen til paranoide. De som har vært relativt forsiktige, kan bli både hypokondre og så hjemmekjære at de er  vanskelige å få med ut av huset. 

Anonymkode: f2496...f73

• Nyttig 1
Gjest LanoAltforstor
Skrevet (endret)

.

Endret av LanoAltforstor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...