Madame Butterfly Skrevet 7. mai 2024 #61 Del Skrevet 7. mai 2024 8 hours ago, Svava said: Hvor ser du det? Kan høres ut som det faller under diskriminering basert på nasjonalitet. Og det er den som ønsker at kidnappede mennesker, tatt fra sine senger, fra spedbarn til eldre, at de bør settes fri, løslates tilbake til sine familier, som bør stenges ute fordi hun er politisk? Forstår ikke logikken her. Jeg synes det er rart at det får stå i VG uten spørsmål, som om det er den mest naturlige ting i verden.det er en trist verden om vi ikke kan enes om dette. At det er den mest naturlige ting i verden å enes om. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 7. mai 2024 #62 Del Skrevet 7. mai 2024 Jeg mener at både Russland og Israel bør få delta. Musikk, sport etc er ikke arenaen å gjøre politisk mynt. Det er gammel tradisjon for å legge vekk dette fra oldtidens grekere i de olympiske leker. I Ukraina tråden var jeg klar på min støtte til Ukraina, mente og mener vel at NATO burde involver seg mer. Russland må slutte å angripe sine naboland, og det er ikke Ukraina alene sterke nok til å formidle. Jeg hadde også innlegg om at jeg mente at russiske barn ikke burde stenges ute fra Norway cup. De er ikke ansvarlig for regimets handlinger. Når det gjelder Israel, så støtter jeg Israel i deres forsvarskrig. Vi må ikke glemme at de har vært under mer eller mindre konstante angrep lenger enn hva de fleste av oss har levd. Dette må ta slutt. Å stenge Israel ute fra MGP vil ikke fremme fred. Hva vil man oppnå? La alle delta på kulturarrangement og sport, hva ønsker man å oppnå? Når det er sagt er vel den unge dame halvt israelsk, og halvt russisk 🤔 Hun er verken ansvarlig for Netanyahu eller Putin. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. mai 2024 #63 Del Skrevet 7. mai 2024 Madame Butterfly skrev (31 minutter siden): Og det er den som ønsker at kidnappede mennesker, tatt fra sine senger, fra spedbarn til eldre, at de bør settes fri, løslates tilbake til sine familier, som bør stenges ute fordi hun er politisk? Forstår ikke logikken her. Jeg synes det er rart at det får stå i VG uten spørsmål, som om det er den mest naturlige ting i verden.det er en trist verden om vi ikke kan enes om dette. At det er den mest naturlige ting i verden å enes om. Jeg er helt enig. Man vet ikke om man skal le av det eller bli sint. Får mest lyst til å sette meg ned og grine… får så vondt av det jødiske folket! Det er galt samme hva de gjør! Verden er snudd totalt opp ned, folk svelger Hamas-propaganda rått og presumptivt oppegående mennesker, som de i Gåte, oppfører seg som irrasjonell drittsekker som om det var den mest naturlige ting av verden. Om ikke annet, vet vi nå hvordan nazismen og uhyrlighetene på 30-40-tall kunne skje. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vårtegnet Skrevet 7. mai 2024 #64 Del Skrevet 7. mai 2024 Jeg skal se MGP som jeg alltid har gjort🎉 Men med en bismak ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vårtegnet Skrevet 7. mai 2024 #65 Del Skrevet 7. mai 2024 sofie777 skrev (På 5.5.2024 den 15.41): Om en uke på denne tid vet vi hvordan det har gått. Det er ingen vits i å ta sorgene på forskudd (det gjelder det meste i livet, ikke bare Eurovision i Malmø). Malmø-/Sverige-politiet vet sannsynligvis at de må være påpasselig, de har tross alt fått inn politifolk fra både Danmark og Norge, så det hjelper jo. Men man kan ikke alltid skjerme seg for eventuelle galninger som prøver seg på noe, man må bare ta tak i det når det skjer. Det er mange nok i Malmø neste uke til at det går bra. Alle utøverne, uansett land, blir uansett skjermet på den best mulige måten. 👏👏 Håper virkelig dette blir gjennomført smertefritt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 7. mai 2024 #66 Del Skrevet 7. mai 2024 Tar ikke sorgene på forskudd men innrømmer at jeg er litt nysgjerrig på dette, kommer til å se på i år både torsdag og lørdag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 8. mai 2024 #67 Del Skrevet 8. mai 2024 Dobbelmoralsk møkkashow.Da ser jeg heller maling tørke fremfor å se på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 8. mai 2024 #68 Del Skrevet 8. mai 2024 Bacteria skrev (På 6.5.2024 den 9.31): Screenshot fra Wikipedia artikkelen om ESC: Men tror ikke Israel vinner nei. Ikke i år. Wikipedia er ikke oppdatert, nå kan alle stemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 8. mai 2024 #69 Del Skrevet 8. mai 2024 Clefable skrev (På 6.5.2024 den 15.44): Skal ikke være, men Russland ble utestengt grunnet sin invasjon av Ukraina, så man kan ikke bruke det argumentet. Da burde det samme gjelde for Israel. Russland meldte seg ut av EBU og dermed ekskluderte de seg selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 8. mai 2024 #70 Del Skrevet 8. mai 2024 Pleier aldri stemme under MGP men i år skal jeg sympatistemme Israel. ( Hvis wokegjengen i de nasjonale juryene ikke klarer få de ut i semifinalen) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 8. mai 2024 #71 Del Skrevet 8. mai 2024 ESC påstår de er apolitiske, men er det stikk motsatte. Det er grunnen til at jeg ikke ser på. Konkurransen har ingenting med musikk å gjøre. Det er nærmere politisk valg enn faktisk talentkonkurranse. De utestenger Russland, men tillater Israel? Her er det noe alvorlig feil. Er de apolitiske burde begge to få lov til å være med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 8. mai 2024 #72 Del Skrevet 8. mai 2024 13 hours ago, Madame Butterfly said: Og det er den som ønsker at kidnappede mennesker, tatt fra sine senger, fra spedbarn til eldre, at de bør settes fri, løslates tilbake til sine familier, som bør stenges ute fordi hun er politisk? Forstår ikke logikken her. Jeg synes det er rart at det får stå i VG uten spørsmål, som om det er den mest naturlige ting i verden.det er en trist verden om vi ikke kan enes om dette. At det er den mest naturlige ting i verden å enes om. Ja, tragisk å se at media blir et talerør for ekstreme palestina-aktivister som ikke tåler håp og bønner om at gislene skal få komme hjem i live 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 8. mai 2024 #73 Del Skrevet 8. mai 2024 Madame Butterfly skrev (På 6.5.2024 den 13.58): Dette som står i VG i dag, å uttrykke et ønske om at kidnappede mennesker skal få slippe ut av fangenskap, er det virkelig en politisk ytring? Er ikke det en medmenneskelig og humanitær ytring? Er virkelig ikke det noe hele verden kan stille seg bak? Pensjonister, voksne, ungdommer, og barn? Tatt fra sine senger og en musikkfestival? Hva er problemet med det? https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/0VElWE/israels-eurovision-haap-vi-maa-gjoere-alt-i-vaar-makt Jeg har svært vanskelig for å forstå dette. Hva er politisk med dette? #bringthemhome Det må vi vel alle kunne enes om? Fordi de er en fundemental del av krigshandlingene; Dette er ikke mennesker som er kidnappet for økonomiske årsaker, det er eneste maktmidlet den ene parten i en militær konflikt har. Så ja, det er 100% politisk og i perspektivet av konflikten, ikke en uavhengig hummanitær ytring. Det sagt, er jeg kritisk til at politikk er såpass problematisk i denne situasjonen. Det må være en grense på hvor mye munnkurv vi kan gi artister. Vi fremmer egentlig et ideal om at kunst og kultur skal være apolitisk, og det er i beste fall historie- og kunnskapsløst og i verste fall, et direkte angrep på demokratiet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 8. mai 2024 #74 Del Skrevet 8. mai 2024 (endret) Bacteria skrev (22 timer siden): Nå har det norske bandet med vilje IGNORERT israelsk media under et arrangement søndag. Gud bedre så flaut. Med en sånn innstilling hadde det vært bedre at de holdt seg hjemme. Nå mistet de min stemme iallfall. Det var en relativt mild og faktisk ganske målrettet reaksjon : Gåte var et av bandene som vurderte å trekke seg på grunn av Israels deltagelse. Og Israels deltagelse ER kontroversiell. Israelsk presse, er en mye mer politisk part i konflikten og boikotingen av israelsk presse , kan ansees som en spisset kritikk av israelsk politikk uten å skape unøding konflikt gjennom EBU's indirekte støtte av Israel. (Det er spesielt at de godkjenner israels deltagelse etter tre forsøk der fokus var hva de kunne slippe unna med av politisk , og de offisielle bildene av artisten støtter det militære.... men forbyr palestinske flagg under tv overføringen. ) Du skal være ekstremt støttende til Israels krigsføring for å reagere på dette. Langt mere enn i perpektivet reaksjon på 7. oktober, og mer til nivået av utfordriving og nedslaktning av en befolkning. Endret 8. mai 2024 av Druid 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 8. mai 2024 #75 Del Skrevet 8. mai 2024 Nei er ikke for boikott. Ikke la MPG bli en politisk slagmark der alle konflikter skal markeres. Kulturen er snart det eneste multinasjonale limet vi har der alle er med på like vilkår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 8. mai 2024 #76 Del Skrevet 8. mai 2024 Vi satt klistret til tvskjermen under fotball-vm i qatar, et undertrykkende regime, vi følger slavisk med engelsk fotball der styrtrike sheiker eier både klubbene og banene det spilles på, sheiker som er representanter for de mest undertrykkende regimer i hele verden og som ikke bruker fem øre på fattigdommen i egne land.. så jeg tror nok vi ser på Esc også.. det er ubekvemt å være konsekvent. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 8. mai 2024 #77 Del Skrevet 8. mai 2024 jeg stemmer på israel jeg ❤️ håper de vinner 12 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. mai 2024 #78 Del Skrevet 8. mai 2024 47 minutter siden, Druid said: Fordi de er en fundemental del av krigshandlingene; Dette er ikke mennesker som er kidnappet for økonomiske årsaker, det er eneste maktmidlet den ene parten i en militær konflikt har. Så ja, det er 100% politisk og i perspektivet av konflikten, ikke en uavhengig hummanitær ytring. Det sagt, er jeg kritisk til at politikk er såpass problematisk i denne situasjonen. Det må være en grense på hvor mye munnkurv vi kan gi artister. Vi fremmer egentlig et ideal om at kunst og kultur skal være apolitisk, og det er i beste fall historie- og kunnskapsløst og i verste fall, et direkte angrep på demokratiet. Takk for at du tok deg bryet med å svare med din forståelse, som jeg ikke har vanskelig for å tro at er delt av vedkommende som skrev i VG. Jeg lurte oppriktig, for jeg evnet ikke å tenke så langt selv. Jeg vil legge til at den forklaringen er dypt problematisk, den innebærer en aksept for gisseltaking av sivile, aksept for en krigsforbrytelse. Da er ikke veien særlig lang til å akseptere bruk av seksualisert vold i krig heller. Begge deler er barbari, å de å si så, eller på annen måte ønske gisslene fri, er ikke en politisk ytring. Var en US gruppe som hadde torturert og gjort seksualisert vold i en av krigene i Irak eller Afganhistan, de ble dømt for dette. Husker ikke detaljene, husker en av gjerningsmennene var en dame. Jeg kan fint ta avstand fra dette, uten at det har innvirkning på mitt syn av legitimiteten av krigen, eller annet politisk innhold. Det burde ikke uimotsagt stå på trykk i landets største avvis. Det er ikke politisk å ønske at sivile gisler skal slippes fri. Ingen er tvunget til terror, dvs angrep rettet mot sivile, voldtekt eller kidnapping. Alle kan velge å la det være. Så min kommentar er ut fra at du har rett, og ellers er jeg enig med innlegget ditt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 8. mai 2024 #79 Del Skrevet 8. mai 2024 Pleier aldri se på Grand Prix, tror ikke jeg har sett siden Bobby Socks kan ikke så mye om det å stemme etc. Hvordan avgir jeg min politiske stemme til Israel? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 8. mai 2024 #80 Del Skrevet 8. mai 2024 (endret) 1 hour ago, Druid said: Det var en relativt mild og faktisk ganske målrettet reaksjon : Gåte var et av bandene som vurderte å trekke seg på grunn av Israels deltagelse. Og Israels deltagelse ER kontroversiell. Israelsk presse, er en mye mer politisk part i konflikten og boikotingen av israelsk presse , kan ansees som en spisset kritikk av israelsk politikk uten å skape unøding konflikt gjennom EBU's indirekte støtte av Israel. (Det er spesielt at de godkjenner israels deltagelse etter tre forsøk der fokus var hva de kunne slippe unna med av politisk , og de offisielle bildene av artisten støtter det militære.... men forbyr palestinske flagg under tv overføringen. ) Du skal være ekstremt støttende til Israels krigsføring for å reagere på dette. Langt mere enn i perpektivet reaksjon på 7. oktober, og mer til nivået av utfordriving og nedslaktning av en befolkning. Men det er ikke en boikott av israelsk politikk når de boikotter en fri og uavhengig presse Endret 8. mai 2024 av Svava 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå