AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Del Skrevet 5. mai En i nabolaget har to store hunder som bjeffer og løper etter folk langs gjerdet som passerer eiendommen. Gjerdet er i standard høyde og jeg er redd for at hundene en dag hopper over gjerdet. Hundene er aggressive (territorielle?), og bjeffer som GALE. Hundeeier skriker til hundene og klarer ikke roe de ned. Jeg er glad i dyr, men tør ikke sende barna alene forbi huset - som er korteste vei til skolen. Kan man melde ifra om dette noe sted? Vi bor nesten ti hus unna men likevel høres den illsinte bjeffingen over hele nabolaget som skjer hver eneste gang noen passerer hundene. Anonymkode: a6964...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Del Skrevet 5. mai Ja, dere kan tipse Mattilsynet! Anonymkode: 1d609...146 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Del Skrevet 5. mai En hund som bjeffer inne på egen eiendom trenger ikke å være farlig, mer usikker. Er ikke dermed sagt at hunden vil hoppe over gjerdet. Her er det jo eier som ikke klarer å oppdra hundene sine. Du kan kontakte mattilsynet, men det skal mye til for at de går inn. Anonymkode: f00b5...ddd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Del Skrevet 5. mai Det er politi man melder til om hunder er farlige, truende, eller forstyrrer ro og orden. Mattilsynet gjør ikke noe om hundene ikke blir mishandlet. Anonymkode: 9f20c...11c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, dere kan tipse Mattilsynet! Anonymkode: 1d609...146 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er politi man melder til om hunder er farlige, truende, eller forstyrrer ro og orden. Mattilsynet gjør ikke noe om hundene ikke blir mishandlet. Anonymkode: 9f20c...11c Stemmer. Leste på Mattilsynet sine sider at politiet måtte kontaktes. Har kontaktet politi og de ba meg kontakte Mattilsynet. Antar at dette blir en sak ingen gjør noe med. Hundene er svært aggressive. Huff. Anonymkode: a6964...786 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En hund som bjeffer inne på egen eiendom trenger ikke å være farlig, mer usikker. Er ikke dermed sagt at hunden vil hoppe over gjerdet. Her er det jo eier som ikke klarer å oppdra hundene sine. Du kan kontakte mattilsynet, men det skal mye til for at de går inn. Anonymkode: f00b5...ddd Ikke vær så naiv. Anonymkode: e95b5...263 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. mai #7 Del Skrevet 5. mai Hunden har jo ikke gjort noe farlig...de bjeffer da folk går forbi. Om du er redd for de så gå og snakk med naboen.. kanskje disse hundene er kjrmir snille. Min Schaefer bjeffet alltid når noe gikk forbi..men kom du inn kom han med ballen og ville leke og kose. Hadde blitt litt irriterte om politi kom for at han bjeffet bare 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Del Skrevet 5. mai Hvordan vet du at hundene er aggressive? Har de bitt eller angrepet? For å gi litt perspektiv vil jeg fortelle om min ene hund. Han er stor (65kg) På tur er han rolig, bedagelig og hilser gjerne på både mennesker og dyr. Han leker gjerne i hundepark løs med andre hunder. Han er like snill med tisper som med hanner. Han går overens med hunder i alle aldere, også små valper selvom vi da er ekstra forsiktig grunnet forskjellen i størrelse og at valper tåler mindre hard lek. Han har aldri bitt, eller skadet noen, men han har blitt bitt så stygt at han måtte operere en gang, av en liten hund på 8-10 kg. Han har også blitt bitt av en enda mindre hund, men dette kunne vi heldigvis lappe sammen selv. Men når han står i hagen skjønner jeg at han virker skremmende. Han gjør akkurat som hundene du beskriver. Han bjeffer i ett, gjør seg stor, løper langs gjerdet. Flere har vært redd han skal hoppe over, men jeg kan garantere at han ikke får til det. Med tiden har jeg fått overtalt flere til å la oss komme ut på veien å hilse. Altså hilse på de han nettopp har skremt, og det har fått så bra. Med en gang vi kommer ut er han rolig men leken etter å hilse. Disse hundene beskytter nok bare territorium. Og dere trenger mest sannsynlig ikke være redd de. Det er ganske vanlig blant enkelte raser. Det jeg derimot reagerer på her er eieren. Når min hund reagerer slik pleier jeg å gå ut. Få kontakt ved å ta på han. Be han sitte. Om han er veldig energisk holder jeg han i halsbåndet. Så hilser jeg. Om de andre stopper forklarer jeg at han egentlig er greit og de har ingenting å bekymre seg for. Å stå å rope til han har null effekt. Det har jeg selvsagt også gjort. Hva med å snakke med eier? Anonymkode: 64c18...8ea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet du at hundene er aggressive? Har de bitt eller angrepet? For å gi litt perspektiv vil jeg fortelle om min ene hund. Han er stor (65kg) På tur er han rolig, bedagelig og hilser gjerne på både mennesker og dyr. Han leker gjerne i hundepark løs med andre hunder. Han er like snill med tisper som med hanner. Han går overens med hunder i alle aldere, også små valper selvom vi da er ekstra forsiktig grunnet forskjellen i størrelse og at valper tåler mindre hard lek. Han har aldri bitt, eller skadet noen, men han har blitt bitt så stygt at han måtte operere en gang, av en liten hund på 8-10 kg. Han har også blitt bitt av en enda mindre hund, men dette kunne vi heldigvis lappe sammen selv. Men når han står i hagen skjønner jeg at han virker skremmende. Han gjør akkurat som hundene du beskriver. Han bjeffer i ett, gjør seg stor, løper langs gjerdet. Flere har vært redd han skal hoppe over, men jeg kan garantere at han ikke får til det. Med tiden har jeg fått overtalt flere til å la oss komme ut på veien å hilse. Altså hilse på de han nettopp har skremt, og det har fått så bra. Med en gang vi kommer ut er han rolig men leken etter å hilse. Disse hundene beskytter nok bare territorium. Og dere trenger mest sannsynlig ikke være redd de. Det er ganske vanlig blant enkelte raser. Det jeg derimot reagerer på her er eieren. Når min hund reagerer slik pleier jeg å gå ut. Få kontakt ved å ta på han. Be han sitte. Om han er veldig energisk holder jeg han i halsbåndet. Så hilser jeg. Om de andre stopper forklarer jeg at han egentlig er greit og de har ingenting å bekymre seg for. Å stå å rope til han har null effekt. Det har jeg selvsagt også gjort. Hva med å snakke med eier? Anonymkode: 64c18...8ea Eier virker alkoholisert. Men kan hende hundene er snille som du sier, men liker ikke aggresjonen de viser når man må gå forbi. Har aldri sett tilsvarende atferd hos hunder tidligere. Ts. Anonymkode: a6964...786 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Del Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eier virker alkoholisert. Men kan hende hundene er snille som du sier, men liker ikke aggresjonen de viser når man må gå forbi. Har aldri sett tilsvarende atferd hos hunder tidligere. Ts. Anonymkode: a6964...786 Nei, jeg skjønner at du blir skremt. Det har jeg forståelse for. Da ville jeg heller ignorert hundene. Men jeg tviler sterkt på at de kommer seg over gjerdet (da hadde de stukket av hele tiden og kunne ikke stått der, for de ville vært like mye innenfor gjerdet som utenfor) og det er de jo ikke? Jeg tenker derfor at det er helt trygt å passere, selvom det oppleves som skremmende så blir man vant til det etterhvert. Har du prøvd å stoppe ved gjerdet? Gir hundene seg da? Ikke noe jeg anbefaler om du er redd, men når min hund holdt på som en gal var det en nabo som stoppet. Han spurte om han fikk klappe han og lot min lukte på hånden hans. Plutselig helt rolig når han fikk oppmerksomhet og innså at dette ikke var en inntrenger. Neste gang var hunden min likevel helt vill når naboen gikk forbi 😅 Anonymkode: 64c18...8ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 5. mai #11 Del Skrevet 5. mai Ryddet for oppfordring til lovbrudd. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mai #12 Del Skrevet 8. mai On 5/5/2024 at 1:25 PM, AnonymBruker said: Stemmer. Leste på Mattilsynet sine sider at politiet måtte kontaktes. Har kontaktet politi og de ba meg kontakte Mattilsynet. Antar at dette blir en sak ingen gjør noe med. Hundene er svært aggressive. Huff. Anonymkode: a6964...786 Du bør uansett ringe mattilsynet. De har sikkert ikke ressurser til å rykke ut, men det kan hende de ringer eier og ber han holde hundene sine inne. De skal ikke stå ute sånn i timevis hvis de blir stressa av det og bjeffer på alle som går forbi. Da er det bedre for de å være inne på et rom som de har kontroll på og ikke får det stresset av å passe på eiendommen. Mattilsynet skal jo ivareta dyrevelferden, så de har kanskje ikke så stort fokus på at du syns det er skummelt (når det enda ikke har skjedd noe). Men at dette er stressende og en stor påkjenning for hundene er jo noe som er deres ansvarsområde og som du kan melde om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai 5 minutter siden, Gliffy said: Du bør uansett ringe mattilsynet. De har sikkert ikke ressurser til å rykke ut, men det kan hende de ringer eier og ber han holde hundene sine inne. De skal ikke stå ute sånn i timevis hvis de blir stressa av det og bjeffer på alle som går forbi. Da er det bedre for de å være inne på et rom som de har kontroll på og ikke får det stresset av å passe på eiendommen. Mattilsynet skal jo ivareta dyrevelferden, så de har kanskje ikke så stort fokus på at du syns det er skummelt (når det enda ikke har skjedd noe). Men at dette er stressende og en stor påkjenning for hundene er jo noe som er deres ansvarsområde og som du kan melde om. Mattilsynet kommer ikke til å gjøre noe i denne saken. TS synes de virker aggressive, det holder ikke. Hun MÅ SE OG OPPLEVE at de gjør noe som er aggressivt, skummelt, farlig. Anonymkode: f7df6...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Del Skrevet 8. mai No har jeg en liten hund da. Men han bjeffet når det går forbi folk her han å. Men hvis du snur og går imot han så stikker han. Han er veldig usikker på folk og holder seg unna. Har litt lyst å hilse men tørr ikke for å si det slik. Men er dere redd så er det ikke enkelt. Jeg forstår det. Anonymkode: fcbd2...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mai #15 Del Skrevet 8. mai 18 minutter siden, AnonymBruker said: Mattilsynet kommer ikke til å gjøre noe i denne saken. TS synes de virker aggressive, det holder ikke. Hun MÅ SE OG OPPLEVE at de gjør noe som er aggressivt, skummelt, farlig. Anonymkode: f7df6...84c Hvis et er mistanke om dårlig velferd for hundene kan det hende de ringer og gir eieren noen tips om god dyrevelferd. Ikke fordi TS er redd men fordi mannen ikke ivaretar hundenes behov for trygghet og hvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Del Skrevet 8. mai Hunder flest er verdens største pingler som regel. Hopper de over gjerdet begynner de nok å pipe og klynke av selvmedlidenhet. Den andre delen av hunder som er drepelystne IQ-troll hadde nok hoppet gjerdet for lenge siden. Vi har mange gneldrehelvetter i vårt nabolag men de alle går med halen mellom bena når de er utenfor tomta si. Anonymkode: a7b84...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå