Gå til innhold

Størrelser på klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått ned ganske mye i vekt og trenger derfor en del nye klær. Jeg visste jo fra før at størrelser kan variere mye, men nå synes jeg det er ekstremt. Jeg passer oftest i L eller M nå, og tenker at det er som forventet, men noen klær passer også i S eller XL. Har til og med opplevd at XL er for liten. Så hvordan i alle dager skal man klare å navigere i klesstørrelser når det varierer så mye? Jeg har blitt så gammel at jeg ikke bryr meg så mye om hvilken størrelse det står på plagget, men likevel, det er ikke rart om unge jenter får komplekser for kroppen sin når de en dag er M og en annen dag ikke får plass i XL.

Anonymkode: 2744f...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i at det varierer veldig hvilken størrelse en passer, også innenfor samme butikk, og til og med merke. Noe er jo også type stoff og fasong. Størrelsene har generelt også blitt større, og med moten med oversized så er det mye som er stort.
Noen butikker og merker er likevel kjent for å være små i størrelsen, akkurat som noen butikker og merker er kjent for det motsatte også. 
Personlig bruker jeg mye å se på størrelsesguiden på nettet når jeg handler, eller ta med meg flere størrelser inn for å prøve. Jeg handler minimalt med klær da, kun truser og sokker i år. 

Jeg er selv xs, men har klær både fra barneavdelingen og i størrelse large, men er som den i den alderen at det ikke gjør meg noe. Jeg husker likevel at det påvirket meg noe når jeg var yngre. Var ikke krise, men kjente litt på det av og til. For noen stikker det nok dypere da.

Det hadde vært veldig fint og praktisk om det var litt mer system i størrelsene, men jeg tror det er vanskelig å få til. Italienske og asiatiske klær er f.eks ofte mindre, fordi de er tilpasset det kundegrunnlaget. Er målgruppen til en butikk eller et merke yngre, så er det ofte mindre størrelser da også. Er moten trange klær så er det noe helt annet enn når moten er oversized. Det er så mange variabler at jeg tror det er vanskelig å gjennomføre. Dessverre, selv om det hadde vært fint. 

Som petite så er det til tider vanskelig å finne klær som passer, og enda mer med moten som har vært oversized, så sånn sett er det greit at det er litt variasjon mellom butikker og merker, sånn at det er lettere å finne klær som passer. Jeg skulle gjerne ha handlet en del plasser, men klærne finnes ikke i min størrelse. Sånn er det jo også for de som er i andre enden av skalaen.

At mange føler seg bedre av at merkelappen forteller dem en lavere størrelse er dessverre en realitet. Befolkningen har også en høyere bmi nå enn før. Dette har mange merker tilpasset seg, forståelig nok, for å tiltrekke seg flere kunder og selge mer. 

Følger deg på tankegangen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, klart, det er mange faktorer som spiller inn, og det er nok ikke realistisk med en ISO-standard for klesstørrelser 😂 Men det føles ofte helt bingo hvilken størrelse som passer, jeg liker best å handle i fysiske butikker så jeg får prøvd på. Sist jeg handlet på nett trodde jeg at jeg valgte riktig ut fra målene, men det ble litt stort likevel.

Anonymkode: 2744f...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dette forvirrer meg noe forferdelig også! Har også gått ned masse i vekt, og kroppsmålene mine faller i litt forskjellige str, noe jeg bare må godta.

Pga det har det blitt behov for nye klær, og det varierer fra str 40-46, fra s-2xl. 

En ting er når man kan se på størrelsestabellen og målene der stemmer overens med det man kjøper. Men ofte gjør det ikke det.

Et eksempel er at jeg kjøpte en kjole fra Only, (ikke karmakorma) i butikk, så jeg fikk prøvd den. Endte opp med å kjøpe str 40 som er romslig, så tenker at 38 faktisk hadde holdt.
Når jeg ser i str-tabellen hos only skal et plagg i str 40 ha ca 74 i livmål. Kjolen jeg kjøpte er over 100 cm! Hvordan skal man da klare å bestille riktig str i nettbutikkene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...