-jk- Skrevet 6. mai 2024 #41 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Går det ikke å sette opp et stikk med innebygd vakt på en øy? I så fall er du nok på villspor. Anonymkode: ef5f4...67a Problemet er vel heller sensoren, som skal "se" koketoppen. Kan monteres i tak, men de jeg har sett spesifiserer maks 200cm over koketopp. Hva gjør du da om takhøyden er f.eks 7 meter? Forhåpentligvis finnes det noen modeller som klarer mer enn 200cm...
MissLi Skrevet 6. mai 2024 #42 Skrevet 6. mai 2024 Vi kjøpte akkurat ny platetopp, og det tok meg 10 minutter å montere stikk på den. Det fantastiske Internett ga meg bruksanvisningen siden det var 5 ledninger og jeg ikke huska helt i hodet hvem som skulle sammen. Funka som fjell, men måtte nullstille komfyrvakten før jeg kunne slå på platetoppen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #43 Skrevet 6. mai 2024 Det betyr at ledningen enten ikke følger med eller så er den koblet fra maskinen slik at du i utgangspunktet må ha elektriker. Mange velger å koble til selv, men lykke til med forsikringen om noe skulle skje. Anonymkode: fe55b...0f5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #44 Skrevet 6. mai 2024 -jk- skrev (2 timer siden): Problemet er vel heller sensoren, som skal "se" koketoppen. Kan monteres i tak, men de jeg har sett spesifiserer maks 200cm over koketopp. Hva gjør du da om takhøyden er f.eks 7 meter? Forhåpentligvis finnes det noen modeller som klarer mer enn 200cm... 7meter?? Herregud, hvem i huleste har så høyt under taket, på et kjøkken? Spar oss for slik tull! Anonymkode: ef5f4...67a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #45 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 7meter?? Herregud, hvem i huleste har så høyt under taket, på et kjøkken? Spar oss for slik tull! Anonymkode: ef5f4...67a Er da mangen som har dobbel takhøyde i deler av boligen. Anonymkode: e9595...f5e 1
-jk- Skrevet 6. mai 2024 #46 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det betyr at ledningen enten ikke følger med eller så er den koblet fra maskinen slik at du i utgangspunktet må ha elektriker. Mange velger å koble til selv, men lykke til med forsikringen om noe skulle skje. Anonymkode: fe55b...0f5 Støpsel på inntil 1-fase 25A har forbruker lov til å koble selv.
-jk- Skrevet 6. mai 2024 #47 Skrevet 6. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er da mangen som har dobbel takhøyde i deler av boligen. Anonymkode: e9595...f5e Jepp, hadde gått for det selv om jeg skulle bygd hus. Stor 1.etg, med dobbel takhøyde over stue og åpen kjøkkenløsning. 3 soverom oppe, pluss et ekstra samt boder, vaskerom og slikt i underetasje. Og digre vinduer fra gulv til tak i stua (selvsagt med utvendig solskjerming). Endret 6. mai 2024 av -jk-
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #48 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mener kravet kun slår inn om man gjør endringer på den elektriske kursen. Anonymkode: ddf4c...ca6 Ja, det er slik jeg forstår det også. Uansett, mye engasjement her i denne tråden, delvis utenfor tema… Nå har vi kjøpt ny ovn OG sånn kontakt, det skulle visst ikke være vanskelig å montere det. Så får vi snart se! Anonymkode: 3a9c1...63b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #49 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, det er slik jeg forstår det også. Uansett, mye engasjement her i denne tråden, delvis utenfor tema… Nå har vi kjøpt ny ovn OG sånn kontakt, det skulle visst ikke være vanskelig å montere det. Så får vi snart se! Anonymkode: 3a9c1...63b Dere klarte ikke demontere den gamle? 😅 Anonymkode: 727b5...8a4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #50 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 19.58): Dere klarte ikke demontere den gamle? 😅 Anonymkode: 727b5...8a4 Det ville vi sikkert klart, men vi fikk med nytt stikk på kjøpet. Det gikk greit å montere nytt stikk, selv om bruksanvisningen var mildt sagt mangelfull. Anonymkode: 3a9c1...63b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #51 Skrevet 8. mai 2024 Det heter stikkontakt. Ellers så er det den delen som står i veggen som heter stikkontakt, den delen som henger på apparatet heter støpsel. Ver så god! Anonymkode: 9cb0e...231
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2024 #52 Skrevet 8. mai 2024 Dette kan du gjøre selv: Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser. Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel. Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording. Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording. Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere. Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen. Anonymkode: 22e6a...547
-jk- Skrevet 8. mai 2024 #53 Skrevet 8. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kan du gjøre selv: Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser. Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel. Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording. Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording. Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere. Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen. Anonymkode: 22e6a...547 Egentlig litt rart at man har lov å montere støpsler selv, siden støpsler ofte kobles på fintrådet kabel. Og på fintrådet kabel skal det brukes endehylser, noe de færreste har liggende hjemme (for ikke å snakke om verktøyet). Akkurat kabelen fra en platetopp tipper jeg dog kommer med ferdig monterte endehylser.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #54 Skrevet 9. mai 2024 -jk- skrev (13 timer siden): Egentlig litt rart at man har lov å montere støpsler selv, siden støpsler ofte kobles på fintrådet kabel. Og på fintrådet kabel skal det brukes endehylser, noe de færreste har liggende hjemme (for ikke å snakke om verktøyet). Akkurat kabelen fra en platetopp tipper jeg dog kommer med ferdig monterte endehylser. Veldig enkelt for det fleste, galskap å bruke flere tusen på en elektriker for å montere et støpsel. Kabelen på stekeovn/koketopp et jo ferdig avmantlet og klar, på stekeovn med 16A er det jo kjempelett å montere... Det er også nok av info/video på nett som kan vise hvordan. I Norge er det gått litt for langt når det kommer til hva som er lov/krav etc...land ikke langt unna Norge driver helt annerledes. Selv ville jeg aldri vært redd for brann pga montert eget stikk. Anonymkode: 22e6a...547
-jk- Skrevet 9. mai 2024 #55 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig enkelt for det fleste, galskap å bruke flere tusen på en elektriker for å montere et støpsel. Kabelen på stekeovn/koketopp et jo ferdig avmantlet og klar, på stekeovn med 16A er det jo kjempelett å montere... Det er også nok av info/video på nett som kan vise hvordan. I Norge er det gått litt for langt når det kommer til hva som er lov/krav etc...land ikke langt unna Norge driver helt annerledes. Selv ville jeg aldri vært redd for brann pga montert eget stikk. Anonymkode: 22e6a...547 Ja, om kabelen er ferdig klargjort for tilkobling av støpsel er det enkelt, for da er endehylsene montert. Om den f.eks er for kort og man må kjøpe et par-tre meter kabel i løsvekt for å koble til er det ikke fullt så enkelt, for da må endehylsene på. Og det krever spesialverktøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå