Gå til innhold

Induksjonstopp - selges uten stikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr det at de selges uten stikk? Mannen min klarte å knuse induksjonstoppen, og vi må ha ny. Jeg ser det står «selges uten stikk» på de fleste. Hva betyr det? Selges den uten ledning? Må den monteres av elektriker?!

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På noen få står det «følger med normalt støpsel (schuko)». Hva betyr det?

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte nettopp min gamle uten stikk. Googlet da kjapt hva en ny koster, konkluderte med ca 200. 

Anonymkode: da647...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Solgte nettopp min gamle uten stikk. Googlet da kjapt hva en ny koster, konkluderte med ca 200. 

Anonymkode: da647...1e6

Mener du ledningen som skal i stikkontakten? Føler dette er helt gresk for meg 🤣 det er sånn spesiell kontakt til ovnen, selvsagt. Må vi montere på lesning selv? Har vi lov til det?

Anonymkode: 3a9c1...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi monterte vår nye selv forresten. Kobling skal vel egentlig utføres av elektriker. Men ikke verre enn at du kan be en godkjenne en gang du har en der.

Anonymkode: da647...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke SÅ mange år siden vi kjøpte den, og jeg kan ikke huske at dette var en problemstilling da?

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du ledningen som skal i stikkontakten? Føler dette er helt gresk for meg 🤣 det er sånn spesiell kontakt til ovnen, selvsagt. Må vi montere på lesning selv? Har vi lov til det?

Anonymkode: 3a9c1...63b

Ikke ledningen, dingsen i enden. Den du kobler i strøm 😊

Anonymkode: da647...1e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fordi du skal bruke masse ekstra penger på elektriker for å få den montert

Anonymkode: 71158...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke ledningen, dingsen i enden. Den du kobler i strøm 😊

Anonymkode: da647...1e6

Men har vi lov til det? Og hvorfor følger det ikke med?! *sukk*
Om vi kjøper en av de få med «schuko», slipper vi det styret da?

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er fordi du skal bruke masse ekstra penger på elektriker for å få den montert

Anonymkode: 71158...500

😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke ser den åpenbare løsningen, så tenker jeg at det tryggeste for dere er å få fagfolk til å montere.

Anonymkode: 727b5...8a4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning følger stort sett med, men alltid uten støpsel. Og ja det må i utgangspunktet monteres av elektriker, eller annen autorisert person.

Schuko er vanlig jordet støpsel som sitter på det meste annet. Men koketopp skal ha annet støpsel. Norge er vel typ eneste land som bruker dette støpselet og derfor kommer det sjelden med fra fabrikk. 

 

Noen utsalgssteder/butikker monterer for deg hvis de har personell til det.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solgte nettopp min gamle uten stikk. Googlet da kjapt hva en ny koster, konkluderte med ca 200. 

Anonymkode: da647...1e6

Betyr at du må kjøpe den separat.  https://nye.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/nordic-quality-stopsel-til-komfyr-25a250v/16172?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-SSgQRiqldclycUaqkK7NnWutsI&gclid=EAIaIQobChMI-OXYxc_0hQMVSlCRBR2jHwU6EAQYASABEgJXsvD_BwE
 

Eller du kan (sannsynligvis) skru av den gamle og montere den på den nye. (Undersøk og reglene for komfyrvakt). 
spørsmålet er jo og om stekeovnen din bruker samme stikkontakt som platetoppen din. Da blir dette en kostbar sak. 

Anonymkode: ed84c...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når dere ikke ser den åpenbare løsningen, så tenker jeg at det tryggeste for dere er å få fagfolk til å montere.

Anonymkode: 727b5...8a4

«Den åpenbare løsningen»? Jeg skjønner jo ikke hva dette er, hvordan skal jeg vite hva som er åpenbart? Som sagt, det er ikke mer enn 4-6 år siden vi kjøpte forrige induksjonstopp, og jeg kan ikke huske at det var en problemstilling i det hele tatt da? Vi bare plugget den inn. Hvorfor skal jeg ha en elektriker for å plugge inn en ledning? 

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betyr at du må kjøpe den separat.  https://nye.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-ovn-og-komfyr/nordic-quality-stopsel-til-komfyr-25a250v/16172?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-SSgQRiqldclycUaqkK7NnWutsI&gclid=EAIaIQobChMI-OXYxc_0hQMVSlCRBR2jHwU6EAQYASABEgJXsvD_BwE
 

Eller du kan (sannsynligvis) skru av den gamle og montere den på den nye. (Undersøk og reglene for komfyrvakt). 
spørsmålet er jo og om stekeovnen din bruker samme stikkontakt som platetoppen din. Da blir dette en kostbar sak. 

Anonymkode: ed84c...47d

Nei, de bruker ikke samme kontakt. 
Skjønner jeg må kjøpe den til i tillegg, problemet her blir jo elektrikeren. Blir jo fort flere tusen kroner bare det. 

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi monterte iallefall selv, var ikke noe problem. Vi hadde ikke gjort det før heller. Men internett kan hjelpe med alt.

Anonymkode: da647...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, de bruker ikke samme kontakt. 
Skjønner jeg må kjøpe den til i tillegg, problemet her blir jo elektrikeren. Blir jo fort flere tusen kroner bare det. 

Anonymkode: 3a9c1...63b

Bruk Google, så ser du at dette er noe privatpersoner har lov til å gjøre. Hvis du ikke tørr, så tilkaller du elektriker. 

Anonymkode: ed84c...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruk Google, så ser du at dette er noe privatpersoner har lov til å gjøre. Hvis du ikke tørr, så tilkaller du elektriker. 

Anonymkode: ed84c...47d

Bra! Takk. Privatpersoner har jo nesten ikke lov til å gjøre noe lenger, og jeg har ikke lyst til å få problemer med forsikringsselskapet…

Anonymkode: 3a9c1...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bakgrunnen for at mange av dem selges uten stikk handler om ulikheter i det elektriske anlegget i ulike land - slik at de unngår å måtte produsere X antall varianter. Min kom med løst støpsel, men var internt koblet for 400V, så jeg måtte laske om på baksiden av komfyren for å få den til å fungere med 230V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Anonymkode: 3a9c1...63b

Som flere som høres ut som har peiling her skriver så er det ofte slik at man må bruke elektriker ja, hvis du ikke kan dette selv. Du kan bli ansvarlig for eventuelle skader og brann i det elektriske anlegget, som da ikke dekkes av noen forsikring. 
I tillegg er det sånn at hvis du ikke har hatt induksjon før der du bor kan det hende kurs må økes. Dette må uansett elektriker utføre. 
Jeg har selv knust en platetopp, og totalrenovert kjøkken. Brukte selvfølgelig elektriker, også når jeg kun bytta platetopp fordi det ikke fulgte støpsel. Komfyrvakt ble påbudt i alle nye (og når du pusset opp) kjøkken fra noen år tilbake. 

Anonymkode: 71158...500

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...