Gå til innhold

Induksjonstopp - selges uten stikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Induksjonstoppen ble kjøpt hos Ikea, der var ledning/støpsel separate. Støpslet er av den typen som har vert på komfyrer i flere mannsaldre. Som er i det norske hjem.

Anonymkode: ef5f4...67a

Skrevet

Mange (de aller fleste?) induksjonstopper kan tilkobles 400V eller 230V 3-fase og da brukes det andre typer støpsler. Derfor kommer de ikke ferdig med støpsel. Vår 5-platers er tilkoblet en 3x25A 230V kurs på blått CEE-støpsel for eksempel. Har man 400V kan man koble fast eller bruke f.eks Perilex-støpsel. Da tilkobles den 2x16A for 4-platers eller 3x16A for 5-platers (L1+L2+N eller L1+L2+L3+N). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som flere som høres ut som har peiling her skriver så er det ofte slik at man må bruke elektriker ja, hvis du ikke kan dette selv. Du kan bli ansvarlig for eventuelle skader og brann i det elektriske anlegget, som da ikke dekkes av noen forsikring. 
I tillegg er det sånn at hvis du ikke har hatt induksjon før der du bor kan det hende kurs må økes. Dette må uansett elektriker utføre. 
Jeg har selv knust en platetopp, og totalrenovert kjøkken. Brukte selvfølgelig elektriker, også når jeg kun bytta platetopp fordi det ikke fulgte støpsel. Komfyrvakt ble påbudt i alle nye (og når du pusset opp) kjøkken fra noen år tilbake. 

Anonymkode: 71158...500

Vi har induksjonsovn nå, så kursen er ok. Huset (og kjøkkenet) fra før kravet om komfyrvakt kom. 

Anonymkode: 3a9c1...63b

AnonymBruker
Skrevet

Dette går på innboforsikringen forresten. Du kan få dekket ny overflate monert på den toppen dere allerede har. 

Anonymkode: c5a49...e62

AnonymBruker
Skrevet

Du kjøper bare støpsel selv og setter det på. Ikke noe man trenger elektriker til.

Anonymkode: a3f2c...a3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har induksjonsovn nå, så kursen er ok. Huset (og kjøkkenet) fra før kravet om komfyrvakt kom. 

Anonymkode: 3a9c1...63b

Hvor gammelt huset/kjøkkenet er er uten betydning  for når bestemmelsene for komfyrvakt kom. Gjør du oppgraderinger/endringer i dag, så er det endringene du gjør som avgjør om du er pliktig til åmontere komfyrvakt eller ikke. 

Eier folk hus og leiligheter så er folk og pliktig til å sette seg inn i lover og regler, og å følge disse. Trår man feil og skal spare noen kroner så kan dette koste en dyrt i ettertid. 
Men selvfølgelig, man velger selv hvilken risiko man er villig til å tabåde på kort og lang sikt. 

Anonymkode: ed84c...47d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammelt huset/kjøkkenet er er uten betydning  for når bestemmelsene for komfyrvakt kom. Gjør du oppgraderinger/endringer i dag, så er det endringene du gjør som avgjør om du er pliktig til åmontere komfyrvakt eller ikke. 

En egentlig ganske tåpelig regel da alle induksjonstopper nå har integrert vern mot tørrkoking. Regelen er vel der i tilfelle noen setter inn en keramisk koketopp, men da burde det vært unntak i regelverket for koketopper med integrert vern.

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (15 minutter siden):

En egentlig ganske tåpelig regel da alle induksjonstopper nå har integrert vern mot tørrkoking. Regelen er vel der i tilfelle noen setter inn en keramisk koketopp, men da burde det vært unntak i regelverket for koketopper med integrert vern.

Var ikke diskusjon når det ble montert komfyrvakt på kursen til plateoppen. Og vernet i induksjonstoppen er ikke godt nok fant jeg ut nå. Så tåpelig blir for dumt å kalle det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Var ikke diskusjon når det ble montert komfyrvakt på kursen til plateoppen. Og vernet i induksjonstoppen er ikke godt nok fant jeg ut nå. Så tåpelig blir for dumt å kalle det!

Det er godt nok for resten av Europa virker det som. 

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (På 4.5.2024 den 21.35):

Mange (de aller fleste?) induksjonstopper kan tilkobles 400V eller 230V 3-fase og da brukes det andre typer støpsler. Derfor kommer de ikke ferdig med støpsel. Vår 5-platers er tilkoblet en 3x25A 230V kurs på blått CEE-støpsel for eksempel. Har man 400V kan man koble fast eller bruke f.eks Perilex-støpsel. Da tilkobles den 2x16A for 4-platers eller 3x16A for 5-platers (L1+L2+N eller L1+L2+L3+N). 

Hvordan gjøres det med komfyrvakt når man kobler til flere kurser?

Anonymkode: ddf4c...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2024 den 9.23):

Eier folk hus og leiligheter så er folk og pliktig til å sette seg inn i lover og regler, og å følge disse. Trår man feil og skal spare noen kroner så kan dette koste en dyrt i ettertid. 
Men selvfølgelig, man velger selv hvilken risiko man er villig til å tabåde på kort og lang sikt. 

Mener kravet kun slår inn om man gjør endringer på den elektriske kursen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan gjøres det med komfyrvakt når man kobler til flere kurser?

Flere faser, ikke flere kurser. Man bruker en type som styrer en kontaktor montert i sikringsskapet.

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (1 minutt siden):

Flere faser, ikke flere kurser. Man bruker en type som styrer en kontaktor montert i sikringsskapet.

Aha, da forstår jeg. Takk for svar 👍

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (13 timer siden):

Det er godt nok for resten av Europa virker det som. 

Og det vet du vel alt om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og det vet du vel alt om? 

Er ikke på påbudt i f.eks Sverige.

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (35 minutter siden):

Er ikke på påbudt i f.eks Sverige.

Er Sverige resten av Europa?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er Sverige resten av Europa? 

Neida. Umulig for meg å sjekke alle land. Jeg har dog aldri hørt om noen andre land som bruker det eller sett det montert noen steder i utlandet. Googling finner heller ingenting om saken. Men om du kjenner til andre land der dette er påbudt så kom for all del med eksempler.

Særnorske krav er ingen ukjent sak akkurat, Norge er f.eks det eneste landet (meg bekjent) som påbyd DC jordfeilvern på 1-fasede kurser til elbillading.

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (42 minutter siden):

Neida. Umulig for meg å sjekke alle land. Jeg har dog aldri hørt om noen andre land som bruker det eller sett det montert noen steder i utlandet. Googling finner heller ingenting om saken. Men om du kjenner til andre land der dette er påbudt så kom for all del med eksempler.

Særnorske krav er ingen ukjent sak akkurat, Norge er f.eks det eneste landet (meg bekjent) som påbyd DC jordfeilvern på 1-fasede kurser til elbillading.

Å hevde at det er kun Norge som vil at vi skal bruke komfyrvakt, blir for dumt å hevde når du ikke kan vise til noe håndfast. Men vær klar over at svært mange land utenfor norden, bruker gass til kokkelering i hjemmene, og da faller et slik påbud gjennom. Vi gjør det vi kan for at vi skal ha et trygt hjem, værre er det ikke!

Elbil lading har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å hevde at det er kun Norge som vil at vi skal bruke komfyrvakt, blir for dumt å hevde når du ikke kan vise til noe håndfast. Men vær klar over at svært mange land utenfor norden, bruker gass til kokkelering i hjemmene, og da faller et slik påbud gjennom. Vi gjør det vi kan for at vi skal ha et trygt hjem, værre er det ikke!

Elbil lading har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre!

Enig i at det ikke er relevant for gasskoketopper, men etter min mening er det ikke relevant for induksjonstopper heller. Ofte er det også helt uhensiktsmessig å montere slike, hva gjør du f.eks i et kjøkken med koketoppen på en øy, uten overhengende vifte og høy takhøyde?

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (19 minutter siden):

Enig i at det ikke er relevant for gasskoketopper, men etter min mening er det ikke relevant for induksjonstopper heller. Ofte er det også helt uhensiktsmessig å montere slike, hva gjør du f.eks i et kjøkken med koketoppen på en øy, uten overhengende vifte og høy takhøyde?

Går det ikke å sette opp et stikk med innebygd vakt på en øy? I så fall er du nok på villspor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...