Gå til innhold

Hunden min skvetter/tisser inne og er helt sprø pga mulig tispe med løpetid i nabolaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg har en liten 10 kg han hund på 2 år og 2 mnd. Han får tur på kvelden, tisser likevel i stua på natta. Han sover med oss på soverommet, og hvis jeg husker å lukke døra så han ikke kommer seg ut, så tisser han ikke. der inne.

Jeg har begynt å ta vekk vannskåla før vi går turen, så han får ikke mer vann før neste morgen. Men som i natt så hjalp det ikke, ganske mye tiss på et bordben. 

Han er ikke kastrert. Så han har en tendens til å ville jokke på alt som er av andre dyr (ikke mennesker). Veldig interessert i tisper og snuse dem bak, det er vel andre han hunder og men han gir seg liksom ikke. 

Nå sitter han i vinduskarmen og gråter og klynker, mest sannsynlig en tispe i området som har løpetid og han blir helt fra seg av dette. Denne jamringen kommer med ujevne mellomrom og han virker helt fortvilet. Samt tissingen hans øker, han hadde her om dagen markert på ALT av hjørner og bordbein. 

I tillegg, i vinduskarmen sitter han og bjeffer infernalsk på de som går forbi. Så kikker han på meg og synes han gjør en viktig jobb, og blir like perpleks hver gang jeg sier skarpt nei til han. 

Han er en perfekt familiehund ellers og jeg elsker han som mitt eget barn, men nå er han i slitsomste laget. 

Jeg vet ikke min arme råd. Noen tips? 

Anonymkode: b5fcd...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han generelt sett jokker på alt som er så kan det høres ut som om han har mye stress i seg. Det er ikke godt å gå rundt slik med så mye stress i kroppen. Jeg ville vurdert kjemisk kastrering med chip. For din del, men ikke minst også for hans del, så han kan få en roligere hverdag uten alt stresset som herjer i kroppen. Mye småtissing slik han gjør er også ofte et tegn på forhøyet stress, og de bruker den slags tissing som et forsøk på å roe seg selv litt ned. Jeg kaller det for "stress-tissing", min har også litt av det i enkelte situasjoner.

Det å si "nei" hjelper sjelden på slik bjeffing. Dvs, det kan stoppe det der og da, men hunden bjeffer igjen neste gang den ser noen utenfor. Det enkleste er å fjerne tilgangen slik at han ikke lenger kan sitte i vinduskarmen og se ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tabris, dette høres ut som et tilfelle der kjemisk kastrering Jan være lurt å prøve. Beskriv problemene for dyrlegen så får du nok gode råd der. Er jo slitsomt både for deg og hunden når han har så mye hormonelt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hann hunder som er så pågående på spesielt tisper må stoppes ASAP så ikke dette får lov til å utvikle seg. 
noen hunder nærmest mobber min litt forsiktige tispe selv om hun ikke har løpetid. Det er så sjokkerende når eier bare ler og synes det er morsomt. 
Mulig din hund ikke er sånn, og at det er løpetid som nå skaper problemer, men på generelt grunnlag bør overdrevet markering, jokking og snusing bak korrigeres tidlig!! 

Anonymkode: 6b828...f87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (6 timer siden):

Hvis han generelt sett jokker på alt som er så kan det høres ut som om han har mye stress i seg. Det er ikke godt å gå rundt slik med så mye stress i kroppen. Jeg ville vurdert kjemisk kastrering med chip. For din del, men ikke minst også for hans del, så han kan få en roligere hverdag uten alt stresset som herjer i kroppen. Mye småtissing slik han gjør er også ofte et tegn på forhøyet stress, og de bruker den slags tissing som et forsøk på å roe seg selv litt ned. Jeg kaller det for "stress-tissing", min har også litt av det i enkelte situasjoner.

Det å si "nei" hjelper sjelden på slik bjeffing. Dvs, det kan stoppe det der og da, men hunden bjeffer igjen neste gang den ser noen utenfor. Det enkleste er å fjerne tilgangen slik at han ikke lenger kan sitte i vinduskarmen og se ut. 

Mye stress sies det. Men det er fordi han er kåt på løpetisper. Og ja, det gir stress, men det er fordi han er en kåt hannhund at han har stress. 

Det sier du og med mer fine ord. Og ja, chip funker på de som er kåte og markerer alle steder!

Anonymkode: 81d4b...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mye stress sies det. Men det er fordi han er kåt på løpetisper. Og ja, det gir stress, men det er fordi han er en kåt hannhund at han har stress. 

Det sier du og med mer fine ord. Og ja, chip funker på de som er kåte og markerer alle steder!

Anonymkode: 81d4b...fb1

Ja, det er hormonelt betinget stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...