Gå til innhold

Er min toåring normal?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (6 timer siden):

Tror kanskje du bør tenke over hva det vil si å være foreldre.

Herregud, for en giftig og pyton kommentar! Det kunne du spart deg for. 🐍

Anonymkode: 74dba...fa8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er urimelig å si at to-åringen din sikkert er godt innenfor normalen ts 😅

Min er bare 20 mnd da, men her er bøker helt håpløst. Han kan godt sitte og bla litt selv, men kan ikke lese side for side for han liksom -DET har han ikke tålmodighet til. Bibliotek er mareritt, løper bare rundt og bøller.

Han drikker fint fra kopp da, men vi har benyttet oss av blw og montessori på matfronten siden han var 6-mnd så der er han veldig selvstyrt.

Om han går med på å rydde er helt fra gang til gang. Han kan være med å rydde eller hjelpe til om vi gjør det med lek og sang. Om jeg bare spør om han kan rydde skjer det ingen verdens ting.

Barn er så forskjellige, har inntrykk av at det meste er normalt hos de minste ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke spise og drikke av knuselige ting da det kan kastes i gulvet

Kan ikke gå på biblioteket da sider kan rives i stykker.

Ingen øker blir brukt riktig.

Skal utforske og teste alt som dukker opp i omgivelsene.

Kan ikke drikke av åpen kopp da vannet bare lekes med og søles ut.

Hører ikke på beskjeder om rydding og vil aldri hjelpe til med noe.

STadig noe hjemme som går i gulvet eller på annen måte blir ødelagt.

Anonymkode: 8d66b...ff0

Ja helt normalt 

Anonymkode: 47aa0...f6e

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (7 timer siden):

En 2 åring er ikke stor nok til bibliotek. Du leser hjemme i sofakroken eller på sengekanten. Tror kanskje du bør tenke over hva det vil si å være foreldre.

Eh jo en 2 åring er selvsagt stor nok til det, for st merkelig svar

Anonymkode: 47aa0...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver to år men hvor mange mnd.? Er stooor forskjell på en på 24 mnd. og en på 35 mnd., da min var førstnevnte var hun som din men et halvt år senere var ting helt annerledes så hvis barnet ditt akkurat er blitt to er det null stress :) er han snart tre ville jeg forventet at glass ikke kastes i bakken men nå har ikke jeg akkurat mastergrad i småbarnspedagogikk da😂

Anonymkode: 6d37d...441

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 12.18):

Herregud, for en giftig og pyton kommentar! Det kunne du spart deg for. 🐍

Anonymkode: 74dba...fa8

Du snakker om en 2 åring. Hva forventer du? Mener ikke å være spydig eller stygg. Men du snakker om et lite barn. 

Forventninger kan være så mangt. Barn utvikler seg forskjellig. Da barnet mitt var 2 år kunne hun ikke være med på bibliotek eller sitte stille. Dyttet glass og fat i gulvet. Hos meg var dette plast. Men hun var sta som et esel tidlig. Noen snakker om 3 års trass. Hos meg kom det litt etter fylte 2. 

Jeg vet at mange foreldre skryter av hvor tidlig barnet deres var utviklet og tok ting. Mitt barn gjorde ikke det. Hun var ikke tidlig ute med noe, med unntak av snakketøyet. Ok, hun snakket tidlig. Hun kastet gjerne fatet med mat på gulvet. Etterpå mens jeg ryddet opp, satt hun på gulvet å spiste brødbitene. 

Mitt inntrykk er at du har for store forventninger til en 2 åring. Ingen er perfekte. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 9.14):

Klarte din å ta i mot beskjeder?

Klarte han p konsentrere seg om noe over litt tid?

Dette klarer vel de færreste toåringer. 

rart å skulle forvente dette av et lite barn, når det et slik halvparten av de som går i 1.klasse er.

Anonymkode: 34896...dc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med humor, ler barnet av typisk "borte - tit tit", sette noe på hodet og la det ramle av, når du lager rare lyder etc? 

Anonymkode: e9ea8...b33

AnonymBruker
Skrevet

Klare å ta imot beskjeder og konsentrere seg er litt uspesifikt, som regel vil vel en toåring slite med sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klare å ta imot beskjeder og konsentrere seg er litt uspesifikt, som regel vil vel en toåring slite med sånt. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette klarer vel de færreste toåringer. 

rart å skulle forvente dette av et lite barn, når det et slik halvparten av de som går i 1.klasse er.

Anonymkode: 34896...dc5

Tja, var på dugnad i barnehagen her om dagen med barna tilstede og det så jeg de fleste barna satt lenge å lekte med samme greia, alle mellom 1,5-2,5 år.

Sånn har aldri min sittet. 

AnonymBruker
Skrevet

Normalt

Anonymkode: 80da4...b40

AnonymBruker
Skrevet

Helt normal. Mine barn hatet å bli lest for. Det var det ingen tålmodighet med

Anonymkode: 7c8c0...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt normal. Mine barn hatet å bli lest for. Det var det ingen tålmodighet med

Anonymkode: 7c8c0...9bf

Det er jo veldig synd ettersom forskning viser at barn som blir lest for før de er to år, har dobbelt så stort ordforråd ved skolestart enn de som ikke ble lest for fra 0-2 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 5.01):

Kan ikke spise og drikke av knuselige ting da det kan kastes i gulvet

Kan ikke gå på biblioteket da sider kan rives i stykker.

Ingen øker blir brukt riktig.

Skal utforske og teste alt som dukker opp i omgivelsene.

Kan ikke drikke av åpen kopp da vannet bare lekes med og søles ut.

Hører ikke på beskjeder om rydding og vil aldri hjelpe til med noe.

STadig noe hjemme som går i gulvet eller på annen måte blir ødelagt.

Kan du ikke heller fokusere på alle de tingene barnet faktisk får til enn å lete etter feil hos barnet? Det løsner ved 3 års alder som regel. Dessuten; å oppleve mestring og få opplevelsen av at de rundt backer opp er viktig for alle. Kanskje det til og med er med på å utvikle ferdigheter🤞🏻

Anonymkode: 8d414...ddd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...