Gå til innhold

Har kommunen lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Planen er jo selvfølgelig å betale dette - men så lenge ingen skifteform er tatt har vi ikke tilgang til å betale fra hans konto enda. Vi er ikke sikre på hvilket valg vi skal ta da vi har hatt ingen kontakt og er redde for å ta på oss gjeld - vi graver og undersøker så godt vi kan. Det er bare det at de setter det på MITT navn før noen valg har blitt tatt og akkurat slik det er nå har jeg ingenting til overs til å kunne betale dette med egne midler.

Så hvis dette ikke blir betalt, så kommer det jo inkasso på mitt navn.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Boet skal vel betale løpende utgifter selv om dere ikke har bestemt skifte. Slike utgifter er jo av unntakene man får brukt penger fra de låste kontoene.

Anonymkode: c1899...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommunen ordner dette og setter det på vent, de er veldig greie på sånt. Man betaler alt når boet og papirer er gjort opp. 

Kondolerer. 

Anonymkode: eae79...0ac

Nei, det settes ikke på vent, det skal betales 

Anonymkode: c1899...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det settes ikke på vent, det skal betales 

Anonymkode: c1899...233

Jeg forstår fullt og helt at slike ting skal bli betalt og jeg har ikke planer om å IKKE betale dette, men at de kan sette det automatisk over på meg når jeg, som sagt, ikke har overtatt boet eller noe ansvar, skjønner jeg ikke er lov?

Hvorfor kan ikke de, som absolutt alle andre instanser, forstå at betalingen kommer så fort noen står ansvarlig for boet og skal ordne opp?

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare vente til skifteform er avgjort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke bare vente til skifteform er avgjort 

Det er det som er planen - vi har informert de aller fleste instansene vi har greid å funnet og som han er skyldig til, men akkurat denne ser ut til å føre til inkasso på meg som privatperson og ikke til boet. Jeg vil helst ikke ha det registrert på meg fordi pappa døde og ikke var tilstede og kunne betale kommunen de usle pengene de nå forventer fra meg, som privatperson. Og jeg har som sagt ikke midler selv til å kunne betale dette FØR noen har tilgang til hans midler for å betale utestående regninger :)

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår fullt og helt at slike ting skal bli betalt og jeg har ikke planer om å IKKE betale dette, men at de kan sette det automatisk over på meg når jeg, som sagt, ikke har overtatt boet eller noe ansvar, skjønner jeg ikke er lov?

Hvorfor kan ikke de, som absolutt alle andre instanser, forstå at betalingen kommer så fort noen står ansvarlig for boet og skal ordne opp?

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Pust med magen nå. Du får ingen inkassosak på deg. Faktura er sendt dødsbo. Av praktiske årsaker ble det sendt til din adresse.  Be din fars bank betale fakturaen. Dette er en del av utgiftene som kan betales fra sperret konto. Se for eksempel denne siden for mer informasjon: Hva skjer med regninger når man dør? | Jølstad begravelsesbyrå (jolstad.no)

Anonymkode: 0bb2a...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Planen er jo selvfølgelig å betale dette - men så lenge ingen skifteform er tatt har vi ikke tilgang til å betale fra hans konto enda. Vi er ikke sikre på hvilket valg vi skal ta da vi har hatt ingen kontakt og er redde for å ta på oss gjeld - vi graver og undersøker så godt vi kan. Det er bare det at de setter det på MITT navn før noen valg har blitt tatt og akkurat slik det er nå har jeg ingenting til overs til å kunne betale dette med egne midler.

Så hvis dette ikke blir betalt, så kommer det jo inkasso på mitt navn.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Du kan ta det med i banken med et dokument fra politiet( husker ikke hva det heter) så betaler banken den fra din fars konto. Jeg gjorde dette da min far døde. 

Anonymkode: 59499...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre her skriver, regninger til dødsboet leveres i banken og blir betalt fra avdødes konto. 

Anonymkode: b5c59...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min far døde for ikke så lenge siden, og jeg og den andre arvingen har enda ikke valgt skifteform enda, altså om det blir offentlig eller privat skifte. Derfor står ingen som ansvarlig for dødsboet enda.

Nå har kommunen sendt betalingsvarsel på hans kommunale avgifter på MITT navn, der det trues med inkasso om det ikke blir betalt ila. neste uke. Jeg står altså ikke registrert noen plass at jeg er ansvarlig for dødsboet - for alt de vet kan jeg si fra meg arven/velge offentlig skifte med en offentlig bobestyrer. Har de virkelig lov til å sette dette på mitt navn? Det er en liten kommune der "alle kjenner alle" så de vet at jeg er hans datter.

Jeg er relativt ung og har ikke så mye erfaring/kunnskap enda - planen er å ringe dem på mandag og spør hva i helvete dem holder på med, men jeg vil forsikre meg om at de har faktisk gjort noe som ikke er lov og at jeg har rett til å si at dette skal IKKE stå på mitt navn nå og IKKE føre til inkasso til MEG.

Fakturaen er også fra FØR han døde om dette har noe å si. Alt jeg har funnet på Google nå er at det er den som står ansvarlig for dødsboet som skal stå ansvarlig for at regninger blir betalt, noe jeg ikke er enda. Kan like godt bli den andre arvingen som blir det. Eller en offentlig bobestyrer.

Håper noen har et svar!!

Anonymkode: 5cc9a...f46

Quader du brukt Google så hadde du funnet svaret, istedenfor så får du en rekke misvisende svar fra folk som ikke  kan reglene. 
Før pårørende og arvinger har fått skifteattesten kan dere betale regningene fra den avdødes konto inntil 3 måneder etter dødsfallet. Etter at skifteattesten er levert kan dere ikke betale regninger fra avdødes kontoer lenger. Da må en fullmektig, som oftest pårørende og arvinger, dekke dette fra egen konto.

Å ringe kommunen er helt unødvendig, fordi kommunen vet at dere kan betale fra avdødes konto. Så med mindre dere vi at regningen går til inkasso så ordner dere opp selv. 
Og lurer du på noe så er Tingretten på avdødes bosted den dere spør. Tingrettene jobber med denne typen problemstillinger hver dag. 

Anonymkode: ec435...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg forstår fullt og helt at slike ting skal bli betalt og jeg har ikke planer om å IKKE betale dette, men at de kan sette det automatisk over på meg når jeg, som sagt, ikke har overtatt boet eller noe ansvar, skjønner jeg ikke er lov?

Hvorfor kan ikke de, som absolutt alle andre instanser, forstå at betalingen kommer så fort noen står ansvarlig for boet og skal ordne opp?

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Men de har ikke satt det over på deg. Faktura er rettet til dødsboet. Jeg antar dere er to livsarvinger og du er eldst. Da sendes faktura til deg, men du har ikke blitt ansvarlig. Kravet er dødsboets ansvar. Er det ikke midler i boet, får ikke kommunen penger.

 

Anonymkode: be43d...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...