Gå til innhold

Har kommunen lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min far døde for ikke så lenge siden, og jeg og den andre arvingen har enda ikke valgt skifteform enda, altså om det blir offentlig eller privat skifte. Derfor står ingen som ansvarlig for dødsboet enda.

Nå har kommunen sendt betalingsvarsel på hans kommunale avgifter på MITT navn, der det trues med inkasso om det ikke blir betalt ila. neste uke. Jeg står altså ikke registrert noen plass at jeg er ansvarlig for dødsboet - for alt de vet kan jeg si fra meg arven/velge offentlig skifte med en offentlig bobestyrer. Har de virkelig lov til å sette dette på mitt navn? Det er en liten kommune der "alle kjenner alle" så de vet at jeg er hans datter.

Jeg er relativt ung og har ikke så mye erfaring/kunnskap enda - planen er å ringe dem på mandag og spør hva i helvete dem holder på med, men jeg vil forsikre meg om at de har faktisk gjort noe som ikke er lov og at jeg har rett til å si at dette skal IKKE stå på mitt navn nå og IKKE føre til inkasso til MEG.

Fakturaen er også fra FØR han døde om dette har noe å si. Alt jeg har funnet på Google nå er at det er den som står ansvarlig for dødsboet som skal stå ansvarlig for at regninger blir betalt, noe jeg ikke er enda. Kan like godt bli den andre arvingen som blir det. Eller en offentlig bobestyrer.

Håper noen har et svar!!

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de kan det.

Anonymkode: 5d9e4...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

planen er å ringe dem på mandag og spør hva i helvete dem holder på med,

Greit å ringe, men ikke si dette.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare å betale den med pengene fra boet så er problemet løst? Du kan også ringe kommunen der su informerer om akkurat dette, så setter de nok hele regningen på vent.

Anonymkode: b774b...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt og informert om at det ikke var min adresse og at jeg ikke hadde noen økonomisk ansvar på den adressen.

 

 

 

Anonymkode: 3cb43...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er jo selvfølgelig å betale dette - men så lenge ingen skifteform er tatt har vi ikke tilgang til å betale fra hans konto enda. Vi er ikke sikre på hvilket valg vi skal ta da vi har hatt ingen kontakt og er redde for å ta på oss gjeld - vi graver og undersøker så godt vi kan. Det er bare det at de setter det på MITT navn før noen valg har blitt tatt og akkurat slik det er nå har jeg ingenting til overs til å kunne betale dette med egne midler.

Så hvis dette ikke blir betalt, så kommer det jo inkasso på mitt navn.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og den andre arvingen må dele på regningen. 
dere må også betale forsikring og strøm på boligen til den er solgt. 
kjipt, men slik er det 

Anonymkode: a5e65...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Planen er jo selvfølgelig å betale dette - men så lenge ingen skifteform er tatt har vi ikke tilgang til å betale fra hans konto enda. Vi er ikke sikre på hvilket valg vi skal ta da vi har hatt ingen kontakt og er redde for å ta på oss gjeld - vi graver og undersøker så godt vi kan. Det er bare det at de setter det på MITT navn før noen valg har blitt tatt og akkurat slik det er nå har jeg ingenting til overs til å kunne betale dette med egne midler.

Så hvis dette ikke blir betalt, så kommer det jo inkasso på mitt navn.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Du kan melde fra til kommunen at dette er et dødsbo og at betalingen må settes på vent. De som sender ut faktura sender til alle boenheter i kommunen. 
 

Anonymkode: a5e65...1e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan melde fra til kommunen at dette er et dødsbo og at betalingen må settes på vent. De som sender ut faktura sender til alle boenheter i kommunen. 
 

Anonymkode: a5e65...1e9

De vet at dette er et dødsbo - det er adressert "Dødsbo (Pappa sitt navn) V/(Mitt navn)" - jeg har altså ikke tatt over dette dødsboet enda. Derfor synes jeg det er rart. Det er jo ikke sikkert jeg gjør det heller.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan melde fra til kommunen at dette er et dødsbo og at betalingen må settes på vent. De som sender ut faktura sender til alle boenheter i kommunen. 
 

Anonymkode: a5e65...1e9

Dette! Ingen kan settes personlig ansvarlig, det er boet som står for gjeld. 

Anonymkode: 7df44...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De vet at dette er et dødsbo - det er adressert "Dødsbo (Pappa sitt navn) V/(Mitt navn)" - jeg har altså ikke tatt over dette dødsboet enda. Derfor synes jeg det er rart. Det er jo ikke sikkert jeg gjør det heller.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Da er den jo ikke stilet til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du og den andre arvingen må dele på regningen. 
dere må også betale forsikring og strøm på boligen til den er solgt. 
kjipt, men slik er det 

Anonymkode: a5e65...1e9

Dette skjønner jeg. Vi holder på å finner ut av dette - vi har allerede snakket med både strøm- og forsikringsselskap. Strømmen kan bli stoppet og huset kan slutte å bli forsikret, det går an. Men hva med kommunale avgifter? De kan jo ikke bare sette det på mitt navn når jeg har ingenting med det boet å gjør ENDA. Alle andre instanser sender til DØDSBOET, og vet at det blir betalt når den ansvarlige inntar rollen som den ansvarlige for gjeld, regninger, etc.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (Akkurat nå):

Da er den jo ikke stilet til deg..

Jo, mitt navn står etter dødsbo. Og min adresse. 

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske sykt at de kan kreve kommunale avgifter fra ett dødsbo når ingen bruker vann,avløp eller renovasjonstjeneste.

Anonymkode: 1ebc5...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ganske sykt at de kan kreve kommunale avgifter fra ett dødsbo når ingen bruker vann,avløp eller renovasjonstjeneste.

Anonymkode: 1ebc5...eb6

Nvm, så nå at det sto FØR han døde, tragisk å presse dette på folk i sorg.

Anonymkode: 1ebc5...eb6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, mitt navn står etter dødsbo. Og min adresse. 

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Fakturaen er sendt til dødsboet. Dersom den ikke betales, av boet, går den til inkasso inkassokrav gjelder boet, ikke deg som person.

Anonymkode: be43d...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, mitt navn står etter dødsbo. Og min adresse. 

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Ta en telefon til kommunen og forklar situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fakturaen er sendt til dødsboet. Dersom den ikke betales, av boet, går den til inkasso inkassokrav gjelder boet, ikke deg som person.

Anonymkode: be43d...764

Fakturaen ble sendt hjem til meg, alt annet har jo havnet i hans postkasse adressert til dødsboet, ingen av våres navn nevnt der heller. Den andre arvingen har ikke fått noe betalingsvarsel med deres navn på. 

Anonymkode: 5cc9a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De vet at dette er et dødsbo - det er adressert "Dødsbo (Pappa sitt navn) V/(Mitt navn)" - jeg har altså ikke tatt over dette dødsboet enda. Derfor synes jeg det er rart. Det er jo ikke sikkert jeg gjør det heller.

Ts

Anonymkode: 5cc9a...f46

Ta kontakt med din fars bank. De fleste banker ordner med betaling av offentlige avgifter i en periode etter dødsfallet.

Anonymkode: 0bb2a...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fakturaen ble sendt hjem til meg, alt annet har jo havnet i hans postkasse adressert til dødsboet, ingen av våres navn nevnt der heller. Den andre arvingen har ikke fått noe betalingsvarsel med deres navn på. 

Anonymkode: 5cc9a...f46

Kommunen ordner dette og setter det på vent, de er veldig greie på sånt. Man betaler alt når boet og papirer er gjort opp. 

Kondolerer. 

Anonymkode: eae79...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...