AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #21 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hva trenger vi egentlig disse kjeveortopedene til... Anonymkode: 7a2ee...680 Hehehe, en kjeveortoped er en tannlege med 3 år spesialisering i regulering etterfølgende. De er ikke spesialisert i kjeveledd. De er spesialisert i å flytte tennene. De kan selvsagt mye om kjeveledd, på lik linje med mange tannleger som har interesse for det. Hvis man skal til en spesialist, er det mer nærliggende å oppsøke en spesialist i oral kirurgi og oral medisin, som er en tannlege med 5 år spesialisering etterfølgende. Anonymkode: ddc63...f83 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #22 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har i flere mnd gått og hatt vondt I kjeven. Den klikker,gjør veldig vondt å gape,tygge mat,snakke osv. Nå har det gått ned under kjeven til halsen. Det er ikke muskelsmerter, det kjenner jeg. Bare jeg rører halsen på utsiden så skriker jeg. Fått time til mr av kjeve men må vente en stund. Det er noe virkelig galt. Føler det strammer seg i svelget også og får panikk. .legen vil ikke ta meg inn heller. .og nå er jeg sikker på jeg har fått kreft en plass der. Blir så redd. Hvordan kan jeg få hjelp? Anonymkode: 7278b...b57 Be om en MR. Men jeg hadde tenkt kjeveledssartrose mer en kreft ut fra din beskrivelse. Anonymkode: ac294...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #23 Skrevet 3. mai 2024 Kålrota skrev (4 timer siden): Ikke nødvendigvis, det kommer jo an på hva problemet er. For min del er det slitasje, for eksempel. Kneppe- og knatrelyder ved bevegelse. Det er fremdeles en tannleges fagfelt, ved mer kompliserte tilfeller, spesialist i oral kirurgi og medisin. Slitasje i kjeveleddet er svært vanlig, og lyder i kjeveleddet er i seg selv ikke tegn på noe «farlig». Anonymkode: a16ad...e78 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #24 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har i flere mnd gått og hatt vondt I kjeven. Den klikker,gjør veldig vondt å gape,tygge mat,snakke osv. Nå har det gått ned under kjeven til halsen. Det er ikke muskelsmerter, det kjenner jeg. Bare jeg rører halsen på utsiden så skriker jeg. Fått time til mr av kjeve men må vente en stund. Det er noe virkelig galt. Føler det strammer seg i svelget også og får panikk. .legen vil ikke ta meg inn heller. .og nå er jeg sikker på jeg har fått kreft en plass der. Blir så redd. Hvordan kan jeg få hjelp? Anonymkode: 7278b...b57 Du har fått time til MR og det er ikke stort mer fastlegen kan gjøre per nå før det resultatet foreligger, men om det ikke er godt nok så får du kontakte tannlege/kjevespesialist som flere her nevner. Men kreft er det ikke Anonymkode: 83218...c55 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #25 Skrevet 3. mai 2024 Jeg glemte å skrive at jeg har vært hos tannlege og tatt bilder. Det er ikke funnet noe galt der. Ts Anonymkode: 7278b...b57
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #26 Skrevet 4. mai 2024 Hvordan fikk du disse symptomene til å bli kreft? Ta det med ro. Symptomene du har nå er ikke kreftsymptomer. Klikkelyder, smerter og spenninger er som oftest muskulære og/eller leddproblematikk. Altså ikke kreft. Smertene derimot kan legen gjøre noe med. Gi deg smertestillende som fungerer. Ellers så må du nesten vente på MR. Muskulære smerter kan være sykt vondt. Og det kan også være så ille at det gjør veldig vondt å ta på huden. Nerver kommer i klem og smerter kan øke og faktisk også forflytte seg. Jeg har hatt dette i nakken, kjempevondt. Men ikke farlig. Anonymkode: 1d8c3...b10 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #27 Skrevet 4. mai 2024 Høres mer ut som muskel og leddsmerter TS😊 Jeg har forresten også en kjeve som klikker og knaker, det har den gjort så lenge jeg kan huske. Ofte er jeg veldig spent i kjevene, går å biter sammen i lang tid, så får jeg muskelsmerter, både i hals og nakke, og det er vondt😊 En i familien fikk kreft i halsen, han fikk mer symptomer på halsbetennelse og ble hes, ikke vondt slik du beskriver. Mannen hadde også røyket et helt liv. Så akkurat det med kreft tror jeg ikke du skal være så fryktelig redd for😊 Anonymkode: ccb78...d64 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #28 Skrevet 4. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg glemte å skrive at jeg har vært hos tannlege og tatt bilder. Det er ikke funnet noe galt der. Ts Anonymkode: 7278b...b57 Da er det jo ca null sjanse for kreft. En kreftsvulst hadde vel vistes på bildene? Jeg tenker at du bør gå til tannlege eller lege og be om smertestillende som du kan lindre smertene med mens du venter på MR. Ellers er det vel bare å vente, med mindre du ønsker å betale minst 3200 kr for privat MR. Anonymkode: 1e4b4...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #29 Skrevet 4. mai 2024 Veldig mange som er redde og får panikk kjenner på at det strammer seg i svelget. Det er mer sannsynlig at det er redsel som gjør akkurat det enn at det er noen svulst. Får du noe lindring av Paracet for smertene du har på halsen? Hvis ikke bør du snakke med fastlegen om smertelindring. Anonymkode: 8d386...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #30 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 12.51): Veldig mange som er redde og får panikk kjenner på at det strammer seg i svelget. Det er mer sannsynlig at det er redsel som gjør akkurat det enn at det er noen svulst. Får du noe lindring av Paracet for smertene du har på halsen? Hvis ikke bør du snakke med fastlegen om smertelindring. Anonymkode: 8d386...1d1 Paracet tar toppene. Jeg tåler ikke andre smertestillende. Verker nsaids eller noe med kodein. Så det er liksom den eneste jeg kan ta. Jeg tenker også at alt spenner seg og det bare spiser på seg. Jeg har en trøblete nakke og skuldre og er vandt til å verke 24/7. Men dette med halsen var annerledes. I tillegg så har jeg hovnet opp i ansiktet og føler jeg har noe i halsen. Jeg snuser mye og innbilte meg gjerne at nå er det det som gjør dette her. Og så krisemaksimerer jeg hele greien. Ikke lett å ha litt helseangst si🙈 Spent på om MR viser noe som helst. TS Anonymkode: 7278b...b57
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #31 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Paracet tar toppene. Jeg tåler ikke andre smertestillende. Verker nsaids eller noe med kodein. Så det er liksom den eneste jeg kan ta. Jeg tenker også at alt spenner seg og det bare spiser på seg. Jeg har en trøblete nakke og skuldre og er vandt til å verke 24/7. Men dette med halsen var annerledes. I tillegg så har jeg hovnet opp i ansiktet og føler jeg har noe i halsen. Jeg snuser mye og innbilte meg gjerne at nå er det det som gjør dette her. Og så krisemaksimerer jeg hele greien. Ikke lett å ha litt helseangst si🙈 Spent på om MR viser noe som helst. TS Anonymkode: 7278b...b57 Tror du har høyere helseangst enn litt. ❤️ Bra du har fått kommet igang med sjekk. Anonymkode: 88391...0bf 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #32 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du har høyere helseangst enn litt. ❤️ Bra du har fått kommet igang med sjekk. Anonymkode: 88391...0bf Sånn medium da😂😆 Takk Anonymkode: 7278b...b57
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2024 #33 Skrevet 5. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Paracet tar toppene. Jeg tåler ikke andre smertestillende. Verker nsaids eller noe med kodein. Så det er liksom den eneste jeg kan ta. Jeg tenker også at alt spenner seg og det bare spiser på seg. Jeg har en trøblete nakke og skuldre og er vandt til å verke 24/7. Men dette med halsen var annerledes. I tillegg så har jeg hovnet opp i ansiktet og føler jeg har noe i halsen. Jeg snuser mye og innbilte meg gjerne at nå er det det som gjør dette her. Og så krisemaksimerer jeg hele greien. Ikke lett å ha litt helseangst si🙈 Spent på om MR viser noe som helst. TS Anonymkode: 7278b...b57 Finnes andre smertestillende enn NSAID og kodein. Se løsninger, ikke problemer. Spør legen om noen smertestillende som du tåler om du har så vondt som du sier. Anonymkode: e6d93...799 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #34 Skrevet 6. mai 2024 Hvis du er så redd for kreft og har så kraftig helseangst bør snusslutt stå øverst på prioriteringslisten din, syns jeg. Anonymkode: 7bccf...eed 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #35 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 0.56): Jeg har i flere mnd gått og hatt vondt I kjeven. Den klikker,gjør veldig vondt å gape,tygge mat,snakke osv. Nå har det gått ned under kjeven til halsen. Det er ikke muskelsmerter, det kjenner jeg. Bare jeg rører halsen på utsiden så skriker jeg. Fått time til mr av kjeve men må vente en stund. Det er noe virkelig galt. Føler det strammer seg i svelget også og får panikk. .legen vil ikke ta meg inn heller. .og nå er jeg sikker på jeg har fått kreft en plass der. Blir så redd. Hvordan kan jeg få hjelp? Anonymkode: 7278b...b57 Her var det mye å ta tak i. For det første: Det er mye mer sannsynlig at det er veldig mye annet, fremfor kreft. Hvor gammel er du? Når det kommer til at du har hatt vondt i flere mnd: Hvis det skal være noen form for sannsynlighet for at du har kreft vil du jo også ha mange andre symptomer, gjerne alvorlige. Er du veldig utmattet? Trøtt? Energiløs? Har du nedsatt matlyst? Har du gått uforklarlig ned i vekt? Har du mye kreft i familien? Er du 40+ år? Over 60 år? Er det i det hele tatt noen spesielle grunner til at du frykter akkurat kreft? Hvis ikke er det altså lite sannsynlig at det i det hele tatt er en sannsynlighet. Videre: Det meste av problemer i kjeven med symptomer slik du beskriver er relatert til bittfeil, skjev/feilbelastning, angst, stress, uro, anspenthet, bekymringer etc. Det kan komme av eller ha sammenheng med f. eks. nakke, skuldre, ører etc. At du skriker bare du rører halsen høres bare veldig spesielt ut. Altså: Hva................?!!?!?!? Det må du nesten utdype? Du skriver noe som ikke gir mening: "Legen vil ikke ta meg inn heller? Hva skal det bety? Særlig motstridende blir det når du også skriver at du har fått time til MR av kjeve..?!? Hvordan har du fått timen, hvis ikke legen vil ta deg inn? Hva betyr det i det hele tatt? Har du fastlege har du jo rett til time? Det må jo ha en eller annen forklaring, men som du unnlater å nevne her? Hvordan du kan få hjelp: Det er jo mange muligheter, men litt vanskelig å svare på utifra det du skriver, og mtp. alt du ikke skriver noe om. For eksempel: Det vanligste og mest riktige er å prøve å få time hos fastlegen. HVIS det nå skulle være tilfellet at du ikke får time der er det jo vanligvis en god grunn til det altså. Ring fastlegekontoret og prøv å få time der. Dersom du mener at det er akutt må du ringe når de åpner, innenfor den første halvtimen (men dette er for akutte ting, og det passer ikke utifra hva du har beskrevet her. Du nevner jo også at du allerede har time til MR, og for å komme videre må du vel først få tatt denne). Ellers er det jo alternativer som Volvat, Aleris eller eventuelt legevakt (bør ikke misbrukes, så da bør du ha gode grunner til det. Legevakten er for akutte og livstruende tilfeller som ikke kan eller bør vente. Hvis det virkelig er grunn til å tro at det er noe helt galt, noe alvorlig og du virkelig ikke får hjelp hos fastlegen kan det vel vurderes, men da bør du prøve å få det til på morgen eller dagtid når det ikke er så mye pågang av akutte skader og slikt samt. prøve å unngå spesielt utsatte tider og dager). Eventuelt noe a la klinikk for alle eller få en vurdering av naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut f. eks. Kanskje kjeveortoped. Med alt dette sagt: 1. Det hele høres egentlig veldig angstrelatert ut. Egentlig alt du skriver passer best med det, av flere grunner. 2. Jeg har akkurat de samme symptomene, og tidligere når jeg faktisk hadde angst og bekymret meg unødvendig over helsegreier, så fikk jeg også stramming i halsen slik du nevner. Det er dog lenge siden, så i dag har jeg bare det du nevner om klikkelyder, vondt å gape/tygge og snakke osv, og hos meg skyldes det i stor grad skjevt bitt. Det er jo selvforsterkende og kan gi veldig mye plager. I tillegg kan jo angst og bekymring påvirke/forverre sånne plager i stor grad altså. Det høres jo ut som du er veldig bekymret og katastrofetenker mye. Kan det være grunnen til at legen din evt. ikke gir deg time? Hvis du allerede har vært der, fått en vurdering og du har gått time til MR, som i tillegg er litt frem i tid, har jo dette å gjøre med at du har fått en vurdering av problemet, det er vurdert til å ikke haste, ergo tror ikke legen som har henvist til MR eller stedet hvor du har fått MR at det er noe alvorlig, og det er derfor ikke mer å gjøre før du har vært til MR. Jeg ville roet meg mange hakk ned, først og fremst. Anonymkode: bf6ad...480 4
Kålrota Skrevet 6. mai 2024 #36 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 14.34): Det er fremdeles en tannleges fagfelt, ved mer kompliserte tilfeller, spesialist i oral kirurgi og medisin. Slitasje i kjeveleddet er svært vanlig, og lyder i kjeveleddet er i seg selv ikke tegn på noe «farlig». Anonymkode: a16ad...e78 Jeg står midt i dette nå, så jeg vet jo hvem spesialist jeg går til. Nei, tannlegen er ikke involvert.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #37 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Her var det mye å ta tak i. For det første: Det er mye mer sannsynlig at det er veldig mye annet, fremfor kreft. Hvor gammel er du? Når det kommer til at du har hatt vondt i flere mnd: Hvis det skal være noen form for sannsynlighet for at du har kreft vil du jo også ha mange andre symptomer, gjerne alvorlige. Er du veldig utmattet? Trøtt? Energiløs? Har du nedsatt matlyst? Har du gått uforklarlig ned i vekt? Har du mye kreft i familien? Er du 40+ år? Over 60 år? Er det i det hele tatt noen spesielle grunner til at du frykter akkurat kreft? Hvis ikke er det altså lite sannsynlig at det i det hele tatt er en sannsynlighet. Videre: Det meste av problemer i kjeven med symptomer slik du beskriver er relatert til bittfeil, skjev/feilbelastning, angst, stress, uro, anspenthet, bekymringer etc. Det kan komme av eller ha sammenheng med f. eks. nakke, skuldre, ører etc. At du skriker bare du rører halsen høres bare veldig spesielt ut. Altså: Hva................?!!?!?!? Det må du nesten utdype? Du skriver noe som ikke gir mening: "Legen vil ikke ta meg inn heller? Hva skal det bety? Særlig motstridende blir det når du også skriver at du har fått time til MR av kjeve..?!? Hvordan har du fått timen, hvis ikke legen vil ta deg inn? Hva betyr det i det hele tatt? Har du fastlege har du jo rett til time? Det må jo ha en eller annen forklaring, men som du unnlater å nevne her? Hvordan du kan få hjelp: Det er jo mange muligheter, men litt vanskelig å svare på utifra det du skriver, og mtp. alt du ikke skriver noe om. For eksempel: Det vanligste og mest riktige er å prøve å få time hos fastlegen. HVIS det nå skulle være tilfellet at du ikke får time der er det jo vanligvis en god grunn til det altså. Ring fastlegekontoret og prøv å få time der. Dersom du mener at det er akutt må du ringe når de åpner, innenfor den første halvtimen (men dette er for akutte ting, og det passer ikke utifra hva du har beskrevet her. Du nevner jo også at du allerede har time til MR, og for å komme videre må du vel først få tatt denne). Ellers er det jo alternativer som Volvat, Aleris eller eventuelt legevakt (bør ikke misbrukes, så da bør du ha gode grunner til det. Legevakten er for akutte og livstruende tilfeller som ikke kan eller bør vente. Hvis det virkelig er grunn til å tro at det er noe helt galt, noe alvorlig og du virkelig ikke får hjelp hos fastlegen kan det vel vurderes, men da bør du prøve å få det til på morgen eller dagtid når det ikke er så mye pågang av akutte skader og slikt samt. prøve å unngå spesielt utsatte tider og dager). Eventuelt noe a la klinikk for alle eller få en vurdering av naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut f. eks. Kanskje kjeveortoped. Med alt dette sagt: 1. Det hele høres egentlig veldig angstrelatert ut. Egentlig alt du skriver passer best med det, av flere grunner. 2. Jeg har akkurat de samme symptomene, og tidligere når jeg faktisk hadde angst og bekymret meg unødvendig over helsegreier, så fikk jeg også stramming i halsen slik du nevner. Det er dog lenge siden, så i dag har jeg bare det du nevner om klikkelyder, vondt å gape/tygge og snakke osv, og hos meg skyldes det i stor grad skjevt bitt. Det er jo selvforsterkende og kan gi veldig mye plager. I tillegg kan jo angst og bekymring påvirke/forverre sånne plager i stor grad altså. Det høres jo ut som du er veldig bekymret og katastrofetenker mye. Kan det være grunnen til at legen din evt. ikke gir deg time? Hvis du allerede har vært der, fått en vurdering og du har gått time til MR, som i tillegg er litt frem i tid, har jo dette å gjøre med at du har fått en vurdering av problemet, det er vurdert til å ikke haste, ergo tror ikke legen som har henvist til MR eller stedet hvor du har fått MR at det er noe alvorlig, og det er derfor ikke mer å gjøre før du har vært til MR. Jeg ville roet meg mange hakk ned, først og fremst. Anonymkode: bf6ad...480 Takk for at du tok deg lang tid til å svare. Har hatt e konsultasjon med lege og fikk mr da. Legen er dessverre borte og ja hadde jeg ringt inn for akuttime så hadde jeg nok fått kommet inn til en annen. Time til MR fikk jeg før problemene med halsen begynte. Da det sikkert er mistenkt betennelse i kjeve. Jeg har allerede gått til fysio siden Februar, jeg har gjort øvelser. Nå viser det seg at jeg har en forstørret lymfeknute i halsen. Og den er fryktelig vond. Men har altså fått svar på det. Og i tillegg til stram muskulatur gjør dette enda vondere. Jeg forstår også at det mest sannsynlig er stress-relatert men når du har helseangst og plutselig nesten ikke fungerer pga smerter så syntes jeg det var så merkelig. Jeg har årevis med erfaring ang leddsmerter og kronisk vond nakke. Dette med halsen var noe jeg ikke har vært borti før. Så nå venter jeg på MR så får vi se om det er noe slitasje eller betennelse. TS Anonymkode: 7278b...b57
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #38 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 0.52): Finnes andre smertestillende enn NSAID og kodein. Se løsninger, ikke problemer. Spør legen om noen smertestillende som du tåler om du har så vondt som du sier. Anonymkode: e6d93...799 Har du noen eks? Legen og jeg har diskutert dette og har ikke kommet frem til noen gode alternativer. Så klart vil jeg se løsninger men når jeg reagerer så mye på nesten all smertestillende. Anonymkode: 7278b...b57
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #39 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 3.5.2024 den 1.02): Hun har ikke tid hele Mai mnd og mener jeg bør vente til MR. Har aldri fått kommet inn heller. .Vurderer å få akuttime i morgen hvis de har noe ledig hos en annen. Jeg orker ikke å gå sånn,det gjør så vondt. Ts Anonymkode: 7278b...b57 Da tar du kontakt med en privat lege. Volvat, hjemmelegene, dr.dropin etc etc. Ingen her kan hjelpe deg.. Anonymkode: cc753...026 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2024 #40 Skrevet 6. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 6.5.2024 den 0.40): Paracet tar toppene. Jeg tåler ikke andre smertestillende. Verker nsaids eller noe med kodein. Så det er liksom den eneste jeg kan ta. Jeg tenker også at alt spenner seg og det bare spiser på seg. Jeg har en trøblete nakke og skuldre og er vandt til å verke 24/7. Men dette med halsen var annerledes. I tillegg så har jeg hovnet opp i ansiktet og føler jeg har noe i halsen. Jeg snuser mye og innbilte meg gjerne at nå er det det som gjør dette her. Og så krisemaksimerer jeg hele greien. Ikke lett å ha litt helseangst si🙈 Spent på om MR viser noe som helst. TS Anonymkode: 7278b...b57 det er jo grunnen til at legen ikke tar deg inn gang på gang. Óg du har nok ikke bare litt helseangst om du får smerter i kjeven til å bli kreft. Rette instans for deg er en terapeut som jobber med hyperkonderi/helseangst. Anonymkode: 83218...c55 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå