Gå til innhold

Kommentarer på barnets høyde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DU tolker det som negativt og overfører det til barnet. Har sett dette utallige ganger. 
Min datter var også mye høyere enn sine jevnaldrende. 
Men siden jeg alltid snakket om det å være høy som noe bra er hun i dag stolt over sin høyde. 

Anonymkode: 80c86...284

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kort (160) men har ei høy venninne (175), venninna har ei datter som er 14 år gammel, og den jenta er høyre enn meg, har vært det et par år. Noe jeg har kommentert - og fikk tilsnakk fra venninna mi. Det tar jeg imot meg og aksepterer, jeg var dum. Saken er at jeg er kort, og vokst opp med å høre hvor liten jeg er, for meg er det et komplement å kommentere hvor høy noen er. Jeg tenkte ikke at venninnes datter kan ta det negativt fordi hun er ei tenåring og kan være følsom for slike kommentarer, jeg mente deg bare positivt. Som sagt, nå vet jeg det, skal aldri gjøre det igjen. :) 

poenga mitt er at ikke sikkert de som kommenterer, de skjønner at det ikke er helt bra. 

Anonymkode: 8888a...633

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame og er 180 cm, var en av de høyeste i klassen iallefall frem til ungdomsskolen da guttene begynte å vokse. Jeg var bare stolt av det, og det var om å gjøre å være høyest av oss høye jentene i klassen. Men i voksen alder må jeg si at jeg er mer lei av å få kommentarer på høyden, jeg er 180 cm, ikke 2 meter liksom. Så kunne ønske folk ikke måtte kommentere høyde generelt, det er selvfølgelig greit hvis man beskriver meg som "hun høye, blonde med hestehale " hvis de skal forklare hvem jeg er for eks. Men sånne "oi du er høy" direkte til meg er unødvendig, og ikke noe nytt kan du si. 

Anonymkode: 807ae...749

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Så rart at dette er sett på noe negativt, aldri tenkt over. Jenta mi er 5 år, men like høy som en 7 åring. Og hun er superstolt av det! Aldri tenkt at dette var negativt å kommentere. Vi har flere høye i familien, men jeg og faren er relativt lave. Og slik er det🤷‍♀️

 

"Oi, så mye kviser du har" er ikke det samme, da kviser sjelden er noe man ønsker å ha trynet fullt av. Eller å kommentere puppene til en niåring, altså, for en sammenligning🤦‍♀️

Anonymkode: 64718...987

Hvilken sammenligning synes du er ok, da?

Er det f.eks. ok at jeg kommenterer hvis er barn mangler øyenbryn, har veldig korte ører eller har en nese som er så stor at det er iøynefallende og bare MÅ kommenteres på? JEG synes jo ikke dette er negativt ladet. Jeg synes det er kjempefint at vi er ulike! Er det helt ok om jeg og andre da kommenterer disse tingene til barn jevnlig? Kanskje kaller dem for koselige ting som "øreklovn", "neseguri" ect.?

Men altså, ikke kviser eller bryster, for akkurat der går grensen?

Ok. Greit å vite.

Anonymkode: bb464...115

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken sammenligning synes du er ok, da?

Er det f.eks. ok at jeg kommenterer hvis er barn mangler øyenbryn, har veldig korte ører eller har en nese som er så stor at det er iøynefallende og bare MÅ kommenteres på? JEG synes jo ikke dette er negativt ladet. Jeg synes det er kjempefint at vi er ulike! Er det helt ok om jeg og andre da kommenterer disse tingene til barn jevnlig? Kanskje kaller dem for koselige ting som "øreklovn", "neseguri" ect.?

Men altså, ikke kviser eller bryster, for akkurat der går grensen?

Ok. Greit å vite.

Anonymkode: bb464...115

Men de ordene der er jo negativt ladet! Man kunne sagt så kule ører du har da i positivt tonefall! Og hvis man ikke anser det som positivt lar man være å si noe. 

Anonymkode: 255a2...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men de ordene der er jo negativt ladet! Man kunne sagt så kule ører du har da i positivt tonefall! Og hvis man ikke anser det som positivt lar man være å si noe. 

Anonymkode: 255a2...4a8

Er "du har veldig korte ører!" mer negativt ladet enn "du var veldig kort!"?

Er "oi, du hadde lang nese!" mer negativt ladet enn "oi, du var lang!"?

Og for å legge til:

Er "din øreklovn" mer negativt ladet enn "din kortvokste klovn"?

Er "neseguri" mer negativt ladet enn "høyeguri" eller "korteguri"?

Poenget mitt er også at mange kommentarer på høyde også er negativt ladet.

Det er ingen nødvendigvis slik at det å kommentere høyden på folk, og da barn som vi snakker om her, er automatisk mer nøytralt eller positivt enn å kommentere andre ting ved kroppen.

Som en skrev over her er det ikke en enkeltvis kommentar som blir problemet. Det er summen av alle kommentarer som man hører gjennom livet, og da spesielt i oppveksten hvor mange er ekstra sårbare rundt eget utseende og bare vil passe inn blant de "normale". Når man til stadighet får bekreftet at man ikke er "normalt høy" for alderen kan det være like sårende som å gjentatte få høre hvordan nesa di skiller seg ut. Eller ørene. Eller noe annet. 

Anonymkode: bb464...115

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, her rant det jammen meg inn med kommentarer og meninger ser jeg. Spennende å lese hva folk mener om dette temaet! 
Det er viktig for meg å understreke at jeg selvsagt ikke overfører egne «traumer» til mitt barn. Vi snakker mye om at alle mennesker er forskjellige og at hun skal være stolt av seg selv akkurat som hun er 🩷 Jenta mi er overhode ikke noe «persilleblad» som jeg skåner fra alt som er vanskelig her i livet. Bare sånn at det er sagt. 

Men jeg kan ikke få understreket det nok, at poenget mitt er at det ikke er nødvendig å kommentere på barns utseende! Eller andre menneskers utseende generelt. Uansett om det ikke er vondt ment, så vet man aldri hva det kan gjøre med en. Og jeg forteller bare om egen erfaring, og hvor lei jeg ble av å høre at jeg var så høy hele tiden. Javel, hva så?

Leste også en kommentar her inne, om at det er fort gjort å anta at et barn er eldre enn det er fordi man er høy for alderen. Det har vi snakket mye om på helsestasjonen. Det er så viktig å ikke glemme at barnet faktisk bare er 3 år (snart 4 da), og behandle det deretter. Jeg har opplevd å få rare blikk og kommenterer fra folk da hun var 2,5 år og brukte bleie, fordi folk trodde hun var eldre og derfor burde ha sluttet med bleier. Det er bare et av mange eksempler jeg kunne gitt. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en uting å kommentere hvordan andre ser ut. «Oi, du var høy!». Neimen jøss, takk for at du påpekte det, hadde aldri lagt merke til det om du ikke sa det, liksom 🙄 

TS

Anonymkode: dff07...cb9

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Wow, her rant det jammen meg inn med kommentarer og meninger ser jeg. Spennende å lese hva folk mener om dette temaet! 
Det er viktig for meg å understreke at jeg selvsagt ikke overfører egne «traumer» til mitt barn. Vi snakker mye om at alle mennesker er forskjellige og at hun skal være stolt av seg selv akkurat som hun er 🩷 Jenta mi er overhode ikke noe «persilleblad» som jeg skåner fra alt som er vanskelig her i livet. Bare sånn at det er sagt. 

Men jeg kan ikke få understreket det nok, at poenget mitt er at det ikke er nødvendig å kommentere på barns utseende! Eller andre menneskers utseende generelt. Uansett om det ikke er vondt ment, så vet man aldri hva det kan gjøre med en. Og jeg forteller bare om egen erfaring, og hvor lei jeg ble av å høre at jeg var så høy hele tiden. Javel, hva så?

Leste også en kommentar her inne, om at det er fort gjort å anta at et barn er eldre enn det er fordi man er høy for alderen. Det har vi snakket mye om på helsestasjonen. Det er så viktig å ikke glemme at barnet faktisk bare er 3 år (snart 4 da), og behandle det deretter. Jeg har opplevd å få rare blikk og kommenterer fra folk da hun var 2,5 år og brukte bleie, fordi folk trodde hun var eldre og derfor burde ha sluttet med bleier. Det er bare et av mange eksempler jeg kunne gitt. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en uting å kommentere hvordan andre ser ut. «Oi, du var høy!». Neimen jøss, takk for at du påpekte det, hadde aldri lagt merke til det om du ikke sa det, liksom 🙄 

TS

Anonymkode: dff07...cb9

Synes du reflekterer klokt rundt dette, TS!

Jeg var så lei av de "Oi, du var lav"-kommentarene på et tidspunkt at jeg en gang impulsivt svarte en person følgende og var helt seriøs i ansiktet: "Hæ? Hva mener du? Er det sant? Jeg har hele livet trodd at jeg var høy."

Hvorpå denne personen ble litt satt ut, men faktisk trodde at jeg mente alvor. Denne personen går muligens fortsatt rundt her i livet og tror at hen opplyste meg om noe jeg aldri selv hadde sett i speilet eller på bilder.

Anonymkode: bb464...115

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det naturlig å kommentere andre mennesker utseende? Hadde du sagt til en overvektig person at «oisann, du var virkelig tjukk!»? Jeg syns ikke det er greit at folk skal kommentere mitt barns utseende på en negativ måte, og det må være lov å si. Har ingenting med å bli krenket å gjøre. 

Anonymkode: dff07...cb9

Er det negativt å være høy? Hvorfor tror du de mener det negativt?

Anonymkode: e1155...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er "du har veldig korte ører!" mer negativt ladet enn "du var veldig kort!"?

Er "oi, du hadde lang nese!" mer negativt ladet enn "oi, du var lang!"?

Og for å legge til:

Er "din øreklovn" mer negativt ladet enn "din kortvokste klovn"?

Er "neseguri" mer negativt ladet enn "høyeguri" eller "korteguri"?

Poenget mitt er også at mange kommentarer på høyde også er negativt ladet.

Det er ingen nødvendigvis slik at det å kommentere høyden på folk, og da barn som vi snakker om her, er automatisk mer nøytralt eller positivt enn å kommentere andre ting ved kroppen.

Som en skrev over her er det ikke en enkeltvis kommentar som blir problemet. Det er summen av alle kommentarer som man hører gjennom livet, og da spesielt i oppveksten hvor mange er ekstra sårbare rundt eget utseende og bare vil passe inn blant de "normale". Når man til stadighet får bekreftet at man ikke er "normalt høy" for alderen kan det være like sårende som å gjentatte få høre hvordan nesa di skiller seg ut. Eller ørene. Eller noe annet. 

Anonymkode: bb464...115

Så klart er kortvokst klovn en stygg ting å si! 
Oi så la g du har blitt siden sist i positivt tonefall er ikke stygt å si! 

Anonymkode: 255a2...4a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mener det positivt når de kommenterer at barnet er høyt, har selv et barn som i perioder var mye høyere enn andre barn på hennes alder. De som er små for alderen har det nok tyngre. Bare snakk det opp ovenfor datteren din i små porsjoner. Det vil bare være en fordel, husk det. 

 

Anonymkode: a56c0...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det negativt å være høy? Hvorfor tror du de mener det negativt?

Anonymkode: e1155...c44

Fordi de sier det på en negativ måte? Som i en «åh stakkars, du var veldig høy»-tone. Det er helt sikkert ikke alle som mener det negativt, men det er summen av alle kommentarene jeg reagerer på. Alle mennesker vet hvordan de ser ut, og trenger ikke at andre kommenterer det. 

TS

Anonymkode: dff07...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilken sammenligning synes du er ok, da?

Er det f.eks. ok at jeg kommenterer hvis er barn mangler øyenbryn, har veldig korte ører eller har en nese som er så stor at det er iøynefallende og bare MÅ kommenteres på? JEG synes jo ikke dette er negativt ladet. Jeg synes det er kjempefint at vi er ulike! Er det helt ok om jeg og andre da kommenterer disse tingene til barn jevnlig? Kanskje kaller dem for koselige ting som "øreklovn", "neseguri" ect.?

Men altså, ikke kviser eller bryster, for akkurat der går grensen?

Ok. Greit å vite.

Anonymkode: bb464...115

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er "du har veldig korte ører!" mer negativt ladet enn "du var veldig kort!"?

Er "oi, du hadde lang nese!" mer negativt ladet enn "oi, du var lang!"?

Og for å legge til:

Er "din øreklovn" mer negativt ladet enn "din kortvokste klovn"?

Er "neseguri" mer negativt ladet enn "høyeguri" eller "korteguri"?

Poenget mitt er også at mange kommentarer på høyde også er negativt ladet.

Det er ingen nødvendigvis slik at det å kommentere høyden på folk, og da barn som vi snakker om her, er automatisk mer nøytralt eller positivt enn å kommentere andre ting ved kroppen.

Som en skrev over her er det ikke en enkeltvis kommentar som blir problemet. Det er summen av alle kommentarer som man hører gjennom livet, og da spesielt i oppveksten hvor mange er ekstra sårbare rundt eget utseende og bare vil passe inn blant de "normale". Når man til stadighet får bekreftet at man ikke er "normalt høy" for alderen kan det være like sårende som å gjentatte få høre hvordan nesa di skiller seg ut. Eller ørene. Eller noe annet. 

Anonymkode: bb464...115

Det var da voldsomt som du legger egne traumer over på ungene da.

Nei, å kommentere kviser eller pupper (!!!) er ikke det samme som å kommentere høyde. Å kommentere høyde ligner mer på å kommentere hårfarge eller øyenfarge. Høy er hverken bedre eller dårligere enn lav. Blondt hår er hverken bedre eller dårligere enn brunt. Blå øyne er hverken bedre eller dårligere enn brune. Men fravær av kviser/eksem er bedre enn å ha kviser/eksem, manglende øyenbryn er dårligere enn å ha øyenbryn, lange øyevipper er bedre enn korte, hvite tenner er bedre enn gule, smart er bedre enn dum… 

 

Sånn i tilfelle du seriøst ikke skjønner hva som er greit å si og ikke.

Anonymkode: b6d1c...a9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ei i slekta som er ganske høy for alderen. Da hun var yngre, hendte det jeg kommenterte det. Det var imidlertid alltid med utgangspunkt en tanke om at det er stas for et barn å "bli stor". Så jeg kunne si ting som at "oi, nå tar du meg snart igjen, jo!", "så fort du vokser", "her har det skjedd ting siden sist jeg så deg!". Det var virkelig alltid ment som en positiv greie, men i ettertid har jeg skjønt det kanskje ble feil. Håper ikke det. Nå sier jeg aldri noe om det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...