Gå til innhold

Kommentarer på barnets høyde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er mamma til ei jente på snart 4 år. Hun er relativt høy for alderen, og det er ikke så rart med to foreldre som også er ganske høye. Jeg kommer fra en familie med høye folk, pappa er f.eks 2 meter høy.

Gjennom livet har jeg ofte fått kommentarer på at jeg er høy. Som tenåring plaget det meg veldig, da jeg virkelig hatet å skille meg ut. Så har det jo jevnet seg ut med årene, og nå elsker jeg høyden min.

Men poenget mitt er at jeg er så lei av at alle skal kommentere på min datters høyde! «Oi, er hun bare 3 år? Hun ser ut som hun skal begynne på skolen!» eller «så lang hun er, se på forskjellen mellom henne og sønnen vår på samme alder!» osv. Jeg vil IKKE at ungen min skal kjenne på de samme følelsene jeg gjorde som barn. Hun skal ikke skamme seg over å være litt høyere enn andre jenter på hennes alder. Ingen kan noe for hvor høye de er! 
Kjenner jeg blir ordentlig forbanna av enkelte kommentarer. 

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan parere med når folk kommer med sånne tankeløse kommentarer angående et lite barn? Jeg mener jo generelt det er en uting å kommentere andres utseende. Jeg går hvertfall ikke rundt og kaller andres barn tjukke, små for alderen eller altfor tynne osv. Finnes det noen her med lignende erfaringer? 

Anonymkode: dff07...cb9

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært meg for lenge siden å bare overse sånne kommentarer. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jeg har lært meg for lenge siden å bare overse sånne kommentarer. 

Ja, men jeg bekymrer meg for at barnet selv skal tenke at det er noe «galt» med henne 😕

Anonymkode: dff07...cb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 11 år gammel sønn som er på høyde med 8-9 åringene. Jeg vet akkurat hva du mener her. Jeg også hater når folk skal fortelle hvor lav han er foran ham. Jeg ble tilslutt så lei at jeg ba folk tie om det for alle er unike. Men samtidig så er jo ikke vi der å kan Skåne dem hele tiden. Sannheten er jo at han faktisk er lavere enn gjennomsnittet, og jobben min er å trygge ham på det og vite at det er helt normalt og lov å kjenne på urettferdighet og frustrasjon for kommentarer. Men noe drit er det, jeg kommenterer aldri barns utseende, synes det er en fin regel.

Anonymkode: b63de...619

  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankeløse kommentarer?? For meg er dette helt naturlige kommentarer. Hvordan skal samfunnet fungere hvis alt man sier skal veies for og imot i tilfelle noen blir krenket?? Har selv høye barn, og har aldri sett på dette som noe problem! Sier noen «oi, han er stor for alderen», svarer jeg «ja, i vår familie er vi høye». Ingenting mer å si, ingen som tenker noe særlig over det! Hvis folk skal bekymre seg for alt, så må man bare slutte å få barn! 

Anonymkode: 0c825...39d

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en 11 år gammel sønn som er på høyde med 8-9 åringene. Jeg vet akkurat hva du mener her. Jeg også hater når folk skal fortelle hvor lav han er foran ham. Jeg ble tilslutt så lei at jeg ba folk tie om det for alle er unike. Men samtidig så er jo ikke vi der å kan Skåne dem hele tiden. Sannheten er jo at han faktisk er lavere enn gjennomsnittet, og jobben min er å trygge ham på det og vite at det er helt normalt og lov å kjenne på urettferdighet og frustrasjon for kommentarer. Men noe drit er det, jeg kommenterer aldri barns utseende, synes det er en fin regel.

Anonymkode: b63de...619

Høyde er noe folk diskuterer helt naturlig. Det er viktig å lære barna at vi er forskjellige! At folk kommentere høyde, er nødvendigvis/aldri vondt ment! Du må lære barnet ditt å forstå at folk som f.eks lurer på høyden, ikke nødvendigvis er fienden! Stol på folk rundt deg! Slik kan du lage gode relasjoner for din dyrebare sønn ❤️

Anonymkode: 0c825...39d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tankeløse kommentarer?? For meg er dette helt naturlige kommentarer. Hvordan skal samfunnet fungere hvis alt man sier skal veies for og imot i tilfelle noen blir krenket?? Har selv høye barn, og har aldri sett på dette som noe problem! Sier noen «oi, han er stor for alderen», svarer jeg «ja, i vår familie er vi høye». Ingenting mer å si, ingen som tenker noe særlig over det! Hvis folk skal bekymre seg for alt, så må man bare slutte å få barn! 

Anonymkode: 0c825...39d

Hvorfor er det naturlig å kommentere andre mennesker utseende? Hadde du sagt til en overvektig person at «oisann, du var virkelig tjukk!»? Jeg syns ikke det er greit at folk skal kommentere mitt barns utseende på en negativ måte, og det må være lov å si. Har ingenting med å bli krenket å gjøre. 

Anonymkode: dff07...cb9

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høyde er noe folk diskuterer helt naturlig. Det er viktig å lære barna at vi er forskjellige! At folk kommentere høyde, er nødvendigvis/aldri vondt ment! Du må lære barnet ditt å forstå at folk som f.eks lurer på høyden, ikke nødvendigvis er fienden! Stol på folk rundt deg! Slik kan du lage gode relasjoner for din dyrebare sønn ❤️

Anonymkode: 0c825...39d

Du har ikke vært tilstede når kommentarene fra folk fant sted, så dette var litt usaklig. 😅 men takk for ingenting.

Anonymkode: b63de...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan ikke skånes for absolutt alle negative ting her i verden.

Anonymkode: e89c6...c75

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men jeg bekymrer meg for at barnet selv skal tenke at det er noe «galt» med henne 😕

Anonymkode: dff07...cb9

Nææ hvorfor det? Jeg var alltid høyeste jente og samme er pikene mine. 

En lærer seg å ikke høre på det, heller en høy stake enn en liten tønne. 

Bare sørg for å gi henne selvtillit 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det naturlig å kommentere andre mennesker utseende? Hadde du sagt til en overvektig person at «oisann, du var virkelig tjukk!»? Jeg syns ikke det er greit at folk skal kommentere mitt barns utseende på en negativ måte, og det må være lov å si. Har ingenting med å bli krenket å gjøre. 

Anonymkode: dff07...cb9

Er det negativt? Oi hun/han er jammen høy for alderen e.l er da ikke negativt men en standard oi kommentar. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære henne å ikke ta det som kritikk, slik som du gjorde som barn. Dere må se på det som et kompliment, eller bare en vanlig kommentar. Mitt barn får f.eks alltid kommentarer på at «oj, hun har mye krøller». Jeg tar det aldri som kritikk, og det gjør heldigvis ikke hun heller. 

Anonymkode: e807e...573

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke ment som noe negativt, det er jo bare påpeking av fakta. Dere er høye. Jeg har aldri tatt det negativt, har selv tre høye barn. 

Anonymkode: 8312a...6aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst en greie her til lands at det skal snakkes om været og ikke minst om hvor mye/lite et barn har vokst siden sist. Litt irriterende, ja, men ikke lag noe stort nummer ut av det. Synes anonym i innlegg #13 oppsummerer "problemet" bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Skjønner jo hva du mener. Men jeg hadde nok vanskelig klsrt å skjule min overaskelse om jeg trodde et barn bar begynt på skolen og får vite at barnet er 3år . Og det er jo ikke vondt ment det.

Jeg tenker at vi må heller hylle våre forskjeller jeg da enn å skjule de. Feks heg har noen utvekster i ansiktet. Noe voksne sier til meg at jeg er stygg. Å sier jeg da, synres de er fine jeg, for de gjør meg unik. Oftest komentaree fra barn, som er nysgjerrig.  Hva er det der? Det er kyss fra engler. Å kan jeg få kjenne. Og da får de lov til det.

Kunne jo ha valgt å la meg bli fornermet, men velger å eie det.

Får også mye komentarer på at jeg har små pupper, og da spør jeg altid tilbake , er det noe galt med å ha små pupper? 

Og slik føler jeg å bidra til at verden blir bittelitt bedre

Anonymkode: df0a2...6e6

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Momma skrev (1 minutt siden):

Det er visst en greie her til lands at det skal snakkes om været og ikke minst om hvor mye/lite et barn har vokst siden sist. Litt irriterende, ja, men ikke lag noe stort nummer ut av det. Synes anonym i innlegg #13 oppsummerer "problemet" bra. 

Skjønner ikke at det skal være noe problem å snakke om barns vekst.  Nevnte det til dattera til sjefen for to mnd siden. Da jeg ikke har sett henne siden før jul. Og vokste drit mye siden da. Så jeg sa bare i allesager å du har strekt deg sååå mye siden jul. Hun ble da bare stolt av det

Anonymkode: df0a2...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja. Skjønner jo hva du mener. Men jeg hadde nok vanskelig klsrt å skjule min overaskelse om jeg trodde et barn bar begynt på skolen og får vite at barnet er 3år . Og det er jo ikke vondt ment det.

Jeg tenker at vi må heller hylle våre forskjeller jeg da enn å skjule de. Feks heg har noen utvekster i ansiktet. Noe voksne sier til meg at jeg er stygg. Å sier jeg da, synres de er fine jeg, for de gjør meg unik. Oftest komentaree fra barn, som er nysgjerrig.  Hva er det der? Det er kyss fra engler. Å kan jeg få kjenne. Og da får de lov til det.

Kunne jo ha valgt å la meg bli fornermet, men velger å eie det.

Får også mye komentarer på at jeg har små pupper, og da spør jeg altid tilbake , er det noe galt med å ha små pupper? 

Og slik føler jeg å bidra til at verden blir bittelitt bedre

Anonymkode: df0a2...6e6

Så fin måte å si og tenke på 🥰 «Kyss fra engler», skal jeg huske på som en fin beskrivelse for «annerledeshet» 🤍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne e så vanskelig 🥹 Vi hadde en gutt i barnehagen som hadde grei høyde på foreldrene, men han vokste plutselig etter vinterferien da kommenterte vi han er blitt lang og det er bra. Foreldrene tok det positivt.  Hadde ei venninne på besøk når sønnen min vare bare 4 måneder mens hennes va 9 måneder, så fikk jeg kommentar på åi så lang han er. Han er 1 år nå, jeg får kommentarer på at han er lang når jeg og far egentlig er veldig korte 😂 jeg blir glad, men jeg blir ikke glad når folk sier åi så tynn han er😔😔 plager det deg så forstår jeg det :( noen ting klarer man ta positivt men noen ting blir bare så vondt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke at det skal være noe problem å snakke om barns vekst.  Nevnte det til dattera til sjefen for to mnd siden. Da jeg ikke har sett henne siden før jul. Og vokste drit mye siden da. Så jeg sa bare i allesager å du har strekt deg sååå mye siden jul. Hun ble da bare stolt av det

Anonymkode: df0a2...6e6

Jeg sier heller ikke at det er et problem. Men jeg skjønner at det kan være irriterende å til kjedsomhet få høre at "å, du er sååå lang i forhold til alle andre" eller "han er ganske kort til å være såpass gammel". Er litt forskjell på sånne kommentarer og til det å få høre at han har strekt seg sååå mye siden jul...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...