Gå til innhold

Idehjelp trengs. Forrett og dessert til elggryte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal lage elgryte i morgen, og jeg trenger tips og ideer til hva som kan passe som forrett og dessert. 

Anonymkode: 6e9bd...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sammenheng?

Anonymkode: d9a26...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke viltgryte ganske mektig og derfor mettende i seg selv? Trenger man virkelig en forrett til en sånn middag da?

Anonymkode: 5fd2d...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for noe friskt og sommerlig. Melon og spekeskine til forrett og ostekake, pavlova eller eton mess til dessert. 

Anonymkode: 2b699...293

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville personlig droppet forrett siden siden vilt gryter ofte er mektige, men: 

Forretter: 
Melon og spekeskinke
Bruschetta
Lefse med røkelaks og smøreost
Blomkålsuppe

Dessert: 
Ostekake
Pavlova
Sorbet av noe slag
Sitronmousse
Bringebærparfait

Anonymkode: 2f840...3a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert; multebærdesserten til Arne brimi. 

Anonymkode: 6ffd0...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk annan konsistens til forrett, og kanskje dessert også:) I alle fall ville eg ikkje hatt suppe først og gryte etterpå. 

Melon/asparges/spekeskinke mm er godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg og barna som skal ovverraske min kjæreste med 40 års middag. Så har jeg en del elg i frysen. Derav elggryte. Han er kokk og lager så sykt komplisert mat til oss. Så nå ville jeg og barna (både hans og mine) glede han med en treretters. Men jeg er ikke så god på sånn fine dining og hva som passer til hva. . Men elg kan jeg! 

Så, med tips fra dere om lett forrett. Og noen sa sjømat, så lurer jeg på om jeg går for en enkel sashimilaks med avokado og mangosalat. Eller satay kyllingspyd med peanøttsaus? 

Uff, dessert er jo mektig uansett føler jeg. Kan det passe med en dronning maud fromasj? Det kan lages kvelden før hvertfall, så blir det ikke så stress selve dagen.. eller er det for tungt? 

Letteste hadde vært å spørre eksperten selv, men da ryker jo overraskelsen 🙈

Anonymkode: 6e9bd...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes laksesashimi med avokado/mangosalat tres ut som en perfekt forrett til elggryte. Friskt og lett, og jeg personlig liker best at det ikke er noe kjøtt til forrett når det er kjøtt til hovedrett - og ikke suppe før gryte. 

Når det gjelder dessert er jeg blank, men det burde også være noe lett og friskt, som noe med bær eller kanskje en sorbet, gjerne pyntet med bær, hvis du får tak i sorbet i butikken. 

Anonymkode: 56e0f...062

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksesashimi er god ide. Fisk passer fint til forrett når det er kjøtt til hovedrett. Hjemmelaget is til dessert med noe knaprende til? 

Anonymkode: 22917...5e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt basic, men asparges er jo i sesong! 

Ville laget noe med det, det er lett og enkelt og kjempegodt.

Dampet med noe skinke, parmesan, hollandaise, det der greiene.

Det enkle er ofte det beste :)

Dessert er jeg litt blank på, jeg liker ofte å lage pannacotta fordi det kan forberedes i forveien og smakssettes med forskjellige typer gele på. Kanskje med multer? Det er litt "elgete".

Anonymkode: 43fc1...388

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hatt jordbær med fløte til dessert. Forrett stemmer jeg på noe fiskeaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jeg og barna som skal ovverraske min kjæreste med 40 års middag. Så har jeg en del elg i frysen. Derav elggryte. Han er kokk og lager så sykt komplisert mat til oss. Så nå ville jeg og barna (både hans og mine) glede han med en treretters. Men jeg er ikke så god på sånn fine dining og hva som passer til hva. . Men elg kan jeg! 

Så, med tips fra dere om lett forrett. Og noen sa sjømat, så lurer jeg på om jeg går for en enkel sashimilaks med avokado og mangosalat. Eller satay kyllingspyd med peanøttsaus? 

Uff, dessert er jo mektig uansett føler jeg. Kan det passe med en dronning maud fromasj? Det kan lages kvelden før hvertfall, så blir det ikke så stress selve dagen.. eller er det for tungt? 

Letteste hadde vært å spørre eksperten selv, men da ryker jo overraskelsen 🙈

Anonymkode: 6e9bd...58e

Forretten med laks høres bra ut. Jeg ville hatt noe friskere til dessert. Fet er rabarbra i butikken nå. Rabarpai med rabarbrasorbet. Sistnevnte fåes kjøpt en del steder på østlandet. Eventuelt en annen sorbet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kanskje litt basic, men asparges er jo i sesong! 

Ville laget noe med det, det er lett og enkelt og kjempegodt.

Dampet med noe skinke, parmesan, hollandaise, det der greiene.

Det enkle er ofte det beste :)

Dessert er jeg litt blank på, jeg liker ofte å lage pannacotta fordi det kan forberedes i forveien og smakssettes med forskjellige typer gele på. Kanskje med multer? Det er litt "elgete".

Anonymkode: 43fc1...388

Helt, helt enig. Jeg har kjøpt norske hvite Hvasser-asparges i dag. Det er ikke billig, men det er noe en kokk vil vite å sette pris på (vil jeg tro da, du kjenner jo din kokkemann best selvsagt).

Jeg ville ikke giddet å lage hollandaise i denne varmen, men bare laget en enkel vinaigrette av sitron, dijonsennep, sjalottløk (og/eller gressløk) og olivenolje. Litt god spekeskinke - ferdig.

Dessert: Smuldrepai med rabarbra, og is - også i sesong.

Anonymkode: e8955...73c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melon og spekeskinke er godt,lettvint,og lett og frisk mat man ikke blir mett av. 

Anonymkode: d00f4...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dronning Maud-fromasj er alt for mektig etter elggryte, synes jeg. Pavlova med masse frukt er et bedre forslag, eller rett og slett bare en god fruktsalat med en klatt hjemmelaget vaniljekrem.

Anonymkode: fcf38...dda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange anbefaler melon og spekeskinke. Vi er tidlig i mai. Fortell meg gjerne hvor man kan få kjøpt søt, moden melon nå? 

I det hele tatt, er nordmenn veldig dårlige på å tenke når frukt og grønnsaker er i sesong..... 

Anonymkode: 2fd2c...604

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett: Bruschetta med røkelakskrem

Dessert: Trollkrem med vaniljesaus

Anonymkode: 56819...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være noe med molter til elg! Pannacotta med moltepure f.eks. 

Anonymkode: b5263...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...