Bobeline Skrevet 13. februar 2006 #41 Skrevet 13. februar 2006 Hun føler hun kommer til kort siden hun ikke blir hørt. Noen som har noen gode forslag til hvordan hun kan takle denne situasjonen? Hva med å kontakte helsesøster å si at hun synes far slurver med vask av sønnen og at dette nå har ført til betennelse. Kanskje kan hun kalle inn til en time og gå gjennom hygiene med faren. Synes det høres rart ut med 1 dusj i uken jeg... ← Jeg synes også det høres rart ut med dusj en gang i uken. Moren har prøvd å spørre sønnen sin flere ganger for å forsikre seg om at det er riktif, og han sier han bare dusjer på tirsdager. Faren sier at sønnen ikke blir skitten hjemme hos dem, det skjer bare hos mor. Hun har prøvd å bestille legetime til gutten før, men far avbestiller denne uten å bestille ny tid. Hun tror hennes beste sjanse er å ta med gutten i hemmelighet til legen, slik at han få hjelp med betennelsen i tissen. De har hatt lignende episoder hvor gutten hadde en "verke-finger" i over et halvt år. Etter å ha skåret seg fikk han betennelse i fingeren, og til slutt måtte moren bestille legetime siden faren nektet. Denne timen fikk ikke faren avbestilt siden avbestillingsfristen var gått ut, og sønnen fikk medisin som fjernet betennelsen. Foreldrene til gutten er 25 år, og de er ikke flinke til å kommunisere med hverandre. Faren har fortalt moren at han planlegger å flytte til andre siden av landet med sønnen, slik at hun får se gutten minimalt. Jeg er ikke oppdatert på lovverket rundt skilsmisse og barn, da jeg er et lykkelig-skilsmisse-barn. Noen som vet bedre enn meg hva som bør gjøres?
Shea Skrevet 13. februar 2006 #42 Skrevet 13. februar 2006 Faren har fortalt moren at han planlegger å flytte til andre siden av landet med sønnen, slik at hun får se gutten minimalt. ← Denne pappaen du refererer må jo være helt klin gæren. Mammaen burde søke om daglig omsorg om hun har mulighet til det. Når det gjelder flytting så tror jeg det er kommet et regelverk på det som gir begrensninger på hvor langt den som har hovedomsorg kan flytte uten skriftlig samtykke. Er ikke helt sikker på hvordan denne regelen er men det vet familievernkontorene.
Far til 2 Skrevet 14. februar 2006 #43 Skrevet 14. februar 2006 Denne pappaen du refererer må jo være helt klin gæren. Mammaen burde søke om daglig omsorg om hun har mulighet til det. Når det gjelder flytting så tror jeg det er kommet et regelverk på det som gir begrensninger på hvor langt den som har hovedomsorg kan flytte uten skriftlig samtykke. Er ikke helt sikker på hvordan denne regelen er men det vet familievernkontorene. ← Dette er desverre en av de største problemene med dagens ordning. Og eksempelet det vises til beviser at samværstrenering skjer med bakgrunn i funksjon og ikke kjønn. Om mor kan bevise at flyttingen med barnet skjer for å gi barnet begrenset mulighet til samvær, alternativt at flyttingen ikke har støtte i begrepet barnets beste (f.eks. om flytting skjer for at far skal flytte til ny kjæreste eller ønske om "miljøskifte" i jobben, etc), KAN !!! mor overta omsorgen. desverre har myndighetene vært altfor slappe mht denne form for avstraffing av barn og samværsforeldre tidligere, men det ser ut til at de nå strammer inn dette noe. Avhengig av barnets alder er etablert nærmiljø med venner, skole og annet stadig viktigere argument mht omsorgssituasjonen. Om mor ser at barnet vil ha større trygghet hos henne fremfor en usikker tilværelse i nytt miljø ville jeg vurdert å gå videre med saken. Hun kan nedlegge midlertidig flytteforbud for barnet, men det må begrunnes godt og det er desverre ikke alle domstoler som prioriterer barnet fremfor foreldrene (far i dette tilfellet). Jeg foreslår at moren i dette tilfellet begynner å forberede seg på at det værste kan skje og at hun undersøker mulighetene for å sikre barnet en trygg oppvekst i allerede etablert miljø.
Carrot Skrevet 14. februar 2006 #44 Skrevet 14. februar 2006 Jeg er ikke oppdatert på lovverket rundt skilsmisse og barn, da jeg er et lykkelig-skilsmisse-barn. Noen som vet bedre enn meg hva som bør gjøres? ← Dersom gifte foreldre går fra hverandre er det tvungen megling hvor man må forsøke komme frem til en felles og god dialog for samvær etc. Dette er dog ikke en tvungen sak for foreldre som ikke er gifte, de kan velge bort denne meglingen.. MEN - i barnelova står dette ; § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Dette vil vel si at dersom gutten som bor fast hos sin far er det faktisk far som tar alle avgjørelser på egen hånd... Så..... Ikke akkurat en god lov når det oppstår konflikter rundt barnet kanskje men den eneste vi har pr i dag... http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#34
Far til 2 Skrevet 14. februar 2006 #45 Skrevet 14. februar 2006 ... ... MEN - i barnelova står dette ; § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Dette vil vel si at dersom gutten som bor fast hos sin far er det faktisk far som tar alle avgjørelser på egen hånd... Så..... Ikke akkurat en god lov når det oppstår konflikter rundt barnet kanskje men den eneste vi har pr i dag... http://lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#34 ← Det er utvilsomt mange barn som opplever slik mishandling med flytting fordi bostedsforelder ønsker å straffe barn og samværsforelder slik at samvær blir vanskelig gjort. Men dette er noe myndighetene blir mer og mer klar over, og høyesterettsdommen jeg har referert i andre tråder (jenta på 12 som ble flyttet fra mor til far mot sin vilje) viser at det ikke lenger er like lett å frata barn samvær som tidligere. Selv om det fortsatt er altfor enkelt. I Barneloven (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/all/nl-19810408-007.html#48) står det i §48 står det: " Avgjerder om foreldreansvar, om kvar barnet skal bu fast og om samvær, og handsaminga av slike saker, skal først og fremst rette seg etter det som er best for barnet." Desverre er den siste setningen bare et skalkeskjul for at myndighetene skal forsøke å fremstå som voksne personer som prioriterer barna høyt. Dette er naturligvis bare sprøyt. Faren viser med sin handling i denne saken at han prioriterer seg selv og ønsket om å frata barnet samværsretten. Tilsvarende eksempler finnes det TITUSENVIS av i Norge i dag. Og myndighetene lukker bare øynene. Nå kommer det imidlertid en gruppe mennesker på Tinget som vet hvordan det er å miste kontakten med en samværsforelder de er glad i. Det er også samværsforeldre der som har mistet mye av kontakten med barna pga de straffemetoder som har vært brukt. Det er etterhvert håp om at vi skal få på plass et lovverk som prioriterer barna fremfor foreldrene. Men ting som ikke har med penger til Staten å gjøre tar desverre lang tid. Hadde det vært snakk om å tvangsflytte 100 personer i jobbsammenheng hadde det blitt rop og skrik. Når TITUSNER av barn blir tvangsflyttet fra den ene forelderen er det få som løfter på øyelokket.
Tiit Skrevet 14. februar 2006 #46 Skrevet 14. februar 2006 Når er vi over på et litt anna tema. Barnevernet skal holde fingrene sine langt unna saker som lukter barnefordeling og konflikter rundt daglig omsorg og samvær. Det handler om barn begge deler, men behandles av hver sin lov.
Bobeline Skrevet 14. februar 2006 #47 Skrevet 14. februar 2006 Når er vi over på et litt anna tema. Barnevernet skal holde fingrene sine langt unna saker som lukter barnefordeling og konflikter rundt daglig omsorg og samvær. Det handler om barn begge deler, men behandles av hver sin lov. ← Er fullstendig klar over at vi er over på en annen diskusjon, og det er nok min feil siden jeg spurte om råd. Spørsmålet gjaldt en gutt som for tiden ikke blir tatt så godt hånd som han ble. Moren som vet hun ikke klarer å ta seg av guttungen overlot daglig omsorg til far etter skilsmisse. Nå har han også begynt å "slurve" med hygienen til guttungen og latt være å ta med gutten til lege når det trengs. Om dette hadde kvalifisert til en bekymringsmelding er jeg ikke sikker på, og mor håper dette bare er problemer over en liten periode. Hun tør ikke kontakte barneverns tjenesten eller annen instans for hjelp. Kanskje jeg burde tatt dette opp i en annen tråd...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå