AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Del Skrevet 1. mai Det virker som om 99% av de siste årenes motorsykkelulykker involverer menn i 50-årene. Er det på tide å innføre aldersgrense for å føre (tung) motorsykkel? Fx 50 år? Anonymkode: 06375...c61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 1. mai #2 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det virker som om 99% av de siste årenes motorsykkelulykker involverer menn i 50-årene. Er det på tide å innføre aldersgrense for å føre (tung) motorsykkel? Fx 50 år? Anonymkode: 06375...c61 Ja det slår sikkert an blant gutta i overgangsalderen som vil slå ut håret en siste gang før kvelden..🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #3 Del Skrevet 1. mai Følelsene dine står ikke i takt med statistikken eller virkeligheten. Anonymkode: 3b230...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Del Skrevet 2. mai Uklart hvorfor det frister slikt å trolle når noen dør i trafikken. Anonymkode: 8e9f3...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Del Skrevet 2. mai Det er veldig ofte menn som kjøpte og kjørte sykler i ung alder, og så kom livet, og de har fortsatt lappen på tungsykkel 30 år senere, selv om både trafikkbildet og syklene har forandret seg. Og de trenger selvsagt hverken oppfrisking kurs eller litt trening. Jeg kjenner flere som har tatt opp mc etter mange år uten, og de fleste tar de første ukene av sesongen til å trene opp igjen manøvrering i kjøregård og kontroll over sykkel i svinger, ikke rett ut i trafikkerte veier. Men ikke alle. Anonymkode: a795f...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er veldig ofte menn som kjøpte og kjørte sykler i ung alder, og så kom livet, og de har fortsatt lappen på tungsykkel 30 år senere, selv om både trafikkbildet og syklene har forandret seg. Og de trenger selvsagt hverken oppfrisking kurs eller litt trening. Jeg kjenner flere som har tatt opp mc etter mange år uten, og de fleste tar de første ukene av sesongen til å trene opp igjen manøvrering i kjøregård og kontroll over sykkel i svinger, ikke rett ut i trafikkerte veier. Men ikke alle. Anonymkode: a795f...15a Og de som tar den opptreningen etter en lang vinter uten kjøring, er som regel de vi IKKE leser om i avisen senere Anonymkode: aa4e1...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Uklart hvorfor det frister slikt å trolle når noen dør i trafikken. Anonymkode: 8e9f3...701 Hvite menn på 50 er alles huggestabbe. De har skylden for alt og tillegges alle mulige negative egenskaper. TS sitt innlegg er en naturlig forlengelse av den tradisjonen. Bytt ut "menn" (vi veit hvem TS egentlig mener) med kvinne, jente, innvandrer, same eller noen som helst annen gruppe mennesker og kritikken vil hagle. Hvite menn på 50 nkkes det annerkjnnede til kritikken. Misogynist, rasist er velkjente ord. Misandri har de færreste hørt om, selv om det er normen i Norge. Amrit Kaur, Rød Ungdom | Hold kjeft, gamle, hvite mann (nettavisen.no) Tenk å føle seg sååå kul, men samtidig være en klisje. Bytt rollene i denne uttalens fra kommunisten og se om den hadde kommet i avisen🙂. Professor eller ikke, ung farget jente trumfer voksen hvit mann. Uansett hvor rabiate utsagn hun kommer med Professor Bernt Hagtvet må bare stoppe kjeften. Ingen gamle, hvite menn skal ha lov til å mene noe om den kommunistiske ideologien til unge kvinner som attpåtil er brune i huden. Anonymkode: 28b57...a58 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Del Skrevet 2. mai Vel, det er et faktum at svært mange mc-ulykker de seneste årene har involvert menn i 50-årene. Selv har jeg en mistanke om at alderspanikken fører til at de kjører på en måte som overgår reaksjonsevne og ferdigheter. Noe veldig galt er iallfall fatt. Anonymkode: 06375...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel, det er et faktum at svært mange mc-ulykker de seneste årene har involvert menn i 50-årene. Selv har jeg en mistanke om at alderspanikken fører til at de kjører på en måte som overgår reaksjonsevne og ferdigheter. Noe veldig galt er iallfall fatt. Anonymkode: 06375...c61 Hvor mange unge menn og kvinner kjører egentlig MC? La oss si det stemmer . Menn på 50 år er overrepresentert i disse ulykkene. Men hvem kjører egentlig MC. Jo, det er menn. De mennene som i dag er var tenåringer på 80 tallet og interessen når de var ungdommer er noe helt andre enn i dag. De færreste hadde 2 biler på 80 tallet når disse var unge. Skulle tenåringsgutten komme seg noe sted så måtte han kjøre selv. "alle" gutta på på 80 tallet kjørte Moped/MC. Idag er guttene langt mer metrofiserte, mamma og pappa har 2 biler og kjører poden til trening og jobb. Mange har tråsykler eller bruker el. sparkesykler. De har ikke kultur for MC på samme måte. Videregående skoler på 80 tallet hadde 200m mopedparkering. Slik har det ikke vært på 20år. Så ungdommen kjører ikke MC. 50 åringen har prioritert barn og familie siden de var 25. Ungene er ute og han tar opp igjen interessen og dermed kommer skadene som følge av rattrust?? Anonymkode: 28b57...a58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Del Skrevet 2. mai Overgangsalder skjer for både kvinner og menn - østrogen og testosteron i fritt fall📉😬 Kvinner får endelig tid til egenpleie og blomstrer gjerne opp, mens menn durer avgårde på en livsløgn der de fortsatt tror at de er 20 år🥴 Der kvinner innser at kroppen ikke er som før, tror menn at både sjarm og skrog fortsatt er både sprettent og lekkert, og det kan bli en dyrkjøpt lekse å erfare at reaksjonsevne ikke er så god lenger…..💥 Anonymkode: b3c4b...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Del Skrevet 2. mai Jeg har ikke sett statistikken, men det er jo mange unge menn som dør i slike ulykker også. Jeg kjenner flere, dessverre. Anonymkode: 1ab7d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 2. mai #12 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Der kvinner innser at kroppen ikke er som før, tror menn at både sjarm og skrog fortsatt er både sprettent og lekkert Jeg opplever det som motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carlberner1 Skrevet 2. mai #13 Del Skrevet 2. mai (endret) Heldigvis er det slik at inni dressen, bak visiret, går det an å gjemme vekk ganske mange år for omgivelsene. Ok, når dressen er av skinn og sykkærn er veteran R-sykkel fra 78-80, så sprekker det litt. Litt som når gamle alpinister ser en grønn fjær inni en slalom-binding, da klikker'em .. Det var ikke derfor jeg skaffa ny hjelm (med fullstendig sinnssyk maling), men jeg ser en mulighet 🤠 Men ski-klær blir det ikke, ikke på motorsykkel! Spøk til side: det er vel to grupper som ligger tynt an på to hjul: de som ikke helt har funnet ut av det enda og de som tror det var som før. Gjelder også på både fire og flere hjul. Endret 2. mai av carlberner1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Del Skrevet 2. mai Tipper det har mye med pris å gjøre. Mange menn, også unge, har lyst på motorsykkel. Problemet er bare at først prioriterer de billappen, bil og bolig, og det er lenge før de kan ta seg råd til motorsykkellappen og sykkel. Det er en dyr hobby, på samme måte som hifi, båt eller for den saks skyld modelljernbane. Det er først når kåken er minst delvis nedbetalt og ungene er ute av rede, at man kan ta seg råd til noe sånt. Anonymkode: ad92a...73a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tipper det har mye med pris å gjøre. Mange menn, også unge, har lyst på motorsykkel. Problemet er bare at først prioriterer de billappen, bil og bolig, og det er lenge før de kan ta seg råd til motorsykkellappen og sykkel. Det er en dyr hobby, på samme måte som hifi, båt eller for den saks skyld modelljernbane. Det er først når kåken er minst delvis nedbetalt og ungene er ute av rede, at man kan ta seg råd til noe sånt. Anonymkode: ad92a...73a Jepp. 50 åringer har råd til MC og til til å kjøre og sannsynligvis derfor er det de som skader seg. I tiden 25 til 45 er det små barn, hus, bad, kjøkken, tusenfryd, SFO, barnehage. Omtrent ingen menn mellom 25 og 45 som kjører MC. Enten er de 16-25 eller 50+ Anonymkode: 28b57...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 2. mai #16 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det virker som om 99% av de siste årenes motorsykkelulykker involverer menn i 50-årene. Er det på tide å innføre aldersgrense for å føre (tung) motorsykkel? Fx 50 år? Anonymkode: 06375...c61 Det er relativt jevn fordeling når det kommer til alder/ulykker, en må vurdere antall kjørte km pr aldergruppe for å få relevant data. Hovedgrunnen til drepte er at de er omtrent like farlig å kjøre motorsykkel i dag som på 60-70 tallet, mens risikoen i bil er gjerne 15 ganger mindre. Setter du deg i en bil fra 70 tallet og havner i en ulykke så er risikoen svært stor for at du enten blir drept eller hardt skadet. Erfaring har nok en del å si, men jeg tror det er lite en klarer endre risikoen på grunn av de fysiske egenskapene med et slik kjøretøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Svensson Skrevet 6. mai #17 Del Skrevet 6. mai De fleste menn over 50 kjører jo ikke motorsykkel. Det er vel kun de færreste som gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Del Skrevet 29. mai Så er det bekreftet. https://www.nrk.no/norge/godt-vaksne-mc-forarar-mest-utsette-for-ulukker-1.16900243 Anonymkode: 06375...c61 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Del Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 7.49): Det er veldig ofte menn som kjøpte og kjørte sykler i ung alder, og så kom livet, og de har fortsatt lappen på tungsykkel 30 år senere, selv om både trafikkbildet og syklene har forandret seg. Og de trenger selvsagt hverken oppfrisking kurs eller litt trening. Jeg kjenner flere som har tatt opp mc etter mange år uten, og de fleste tar de første ukene av sesongen til å trene opp igjen manøvrering i kjøregård og kontroll over sykkel i svinger, ikke rett ut i trafikkerte veier. Men ikke alle. Anonymkode: a795f...15a Det er vel heller at de har levd a4 frem til førtiårene, men så blir de skilt og skal "ta igjen" tapt ungdom. Så de tar MC-lappen når de er 45 og tror de er verdensmestere på veien. Many such cases. Anonymkode: 3519e...0af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå