Gå til innhold

Stressa for bachelor


Neevøstvrak

Anbefalte innlegg

Jeg føler bacheloren går til helvete og det er innlevering om 2 uker.. Jeg tror rett og slett jeg stryker. Føler meg som verdens med inkompetente idiot hvis jeg stryker. Redd for hva folk vil tenke og si. Jeg lever på panikkanfall og koffein. Tror også jeg begynner å bli psykotisk. Nok klaging, lurer bare på om noen har hatt samme erfaring med bachelor/master?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stressa ekstremt mot slutten pga mye uforutsett som skjedde i livet, og jeg skrev alene. Av den grunn fikk jeg utsatt frist til levering. Hadde et godt samarbeid med veileder, så jevnlig dialog med veileder var avgjørende for min del for å beholde roen. Foreslår at du ber om en samtale med veileder, kanskje du får noen gode råd. Da får du en pekepinn på hvordan du ligger an og tips på veien videre. Husk at din innsats er god nok og du skal være stolt av deg selv for innsatsen du legger ned. Tillat deg selv å la skrivingen ligge en stund og ta gode pauser gjennom dagen. God mat, frisk luft og trening gjorde at jeg stresset ned og var mer konsentrert. Ha troen på deg selv og masse lykke til! 

Anonymkode: 3fab0...c9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske normalt å bli veldig stresset på slutten.

Dropp å drikke så mye kaffe, det kan forverre de psykiske problemene.

Spis sunt, kom deg ut og vær fysisk aktiv en time hver dag, sov tilnærmet normale netter.

Har du jobbet greit gjennom studiet er det ingen grunn til at du skal stryke nå, så stol på deg selv og det du har lært og det du gjør! :)

Anonymkode: ef807...424

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neevøstvrak skrev (7 timer siden):

Jeg føler bacheloren går til helvete og det er innlevering om 2 uker.. Jeg tror rett og slett jeg stryker. Føler meg som verdens med inkompetente idiot hvis jeg stryker. Redd for hva folk vil tenke og si. Jeg lever på panikkanfall og koffein. Tror også jeg begynner å bli psykotisk. Nok klaging, lurer bare på om noen har hatt samme erfaring med bachelor/master?

 

Hva skriver du om? Studieretning? Hvorfor tror du det går til H? Har du mer veiledning til gode? 

Anonymkode: 113fc...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går et alt for vanskelig studie i forhold til hva jeg egentlig duger til. Går ingeniørfag i data. Oppgaven går ut på å utvikle et produkt som vi skal skrive om. Problemet er at vi ikke har fått til å utvikle produktet, så vi er fucked. Veilederen vår suger. Jeg får ikke sove og er konstant kvalm. Jeg vet ikke om dette er normalt da. Får prøve å skrape noe sammen og levere det, selv om jeg er 100 prosent sikker på at det ikke er nok…

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neevøstvrak skrev (Akkurat nå):

Jeg går et alt for vanskelig studie i forhold til hva jeg egentlig duger til. Går ingeniørfag i data. Oppgaven går ut på å utvikle et produkt som vi skal skrive om. Problemet er at vi ikke har fått til å utvikle produktet, så vi er fucked. Veilederen vår suger. Jeg får ikke sove og er konstant kvalm. Jeg vet ikke om dette er normalt da. Får prøve å skrape noe sammen og levere det, selv om jeg er 100 prosent sikker på at det ikke er nok…

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skriver du om? Studieretning? Hvorfor tror du det går til H? Har du mer veiledning til gode? 

Anonymkode: 113fc...f3b

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skriver du om? Studieretning? Hvorfor tror du det går til H? Har du mer veiledning til gode? 

Anonymkode: 113fc...f3b

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg, jeg jobber nå med IT😅 Det går fint! Går faktisk å ta opp igjen, om det går veldig dårlig. Vi skrev alt de siste dagene og fikk C, men jeg bryr meg ikke noe om karakterer, arbeidsgiver har ikke sett på karakterkortet mitt engang (dette varierer veldig)

Anonymkode: 8dda6...594

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en bachelor. Selv på doktorgrader har jeg sett elementer av gode refleksjoner rundt hvorfor noe ikke gikk som forventet. Jeg ville prøvd og reflektert over hva som kan ha gått galt, og bruk fagbegreper. Og hva du ville forsøkt om du hadde hatt bedre tid.

Anonymkode: 2c9ec...f24

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Høres ut som meg, jeg jobber nå med IT😅 Det går fint! Går faktisk å ta opp igjen, om det går veldig dårlig. Vi skrev alt de siste dagene og fikk C, men jeg bryr meg ikke noe om karakterer, arbeidsgiver har ikke sett på karakterkortet mitt engang (dette varierer veldig)

Anonymkode: 8dda6...594

Ja, kunne ikke brydd meg mindre om karakter. Hvis jeg får ståkarakter blir jeg ekstremt glad. Men det pleier jo å ordne seg, er bare dritt når man står i stormen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er bare en bachelor. Selv på doktorgrader har jeg sett elementer av gode refleksjoner rundt hvorfor noe ikke gikk som forventet. Jeg ville prøvd og reflektert over hva som kan ha gått galt, og bruk fagbegreper. Og hva du ville forsøkt om du hadde hatt bedre tid.

Anonymkode: 2c9ec...f24

Ja, jeg er bare redd vi ikke dekker minimumskrav for hva som er godkjent av det praktiske som skal gjennomføres. Vi har ikke så mye å vise til dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg❤️ Husk nå på at på at det først er når man kommer på PhD-nivå at det er et krav at man skal ha produsert ny kunnskap.

Ja, det er lettere å skrive oppgave hvis man har gode resultater og ting har gått bra. At du ikke har oppnådd det som var målet betyr barw at du må bruke mer plass på å reflektere over hva som gikk galt. Hva kunne vært gjort annerledes? Hva ville du gjort videre hvis du hadde hatt mer tid og hvorfor? Lar det seg i det hele tatt gjøre, tror du, det dere forsøkte på?

Snakk med veileder og få råd fra hem/henne om veien videre. Og skulle du ha "brukt opp" veiledningstiden, så insisterte på å få tid likevel. Antallet timer som er satt opp er bare et minimum som du har krav på. De aller fleste får mer.

Masse lykke til! Ikke gi opp!

Anonymkode: 66cfa...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er bare en bachelor. Selv på doktorgrader har jeg sett elementer av gode refleksjoner rundt hvorfor noe ikke gikk som forventet. Jeg ville prøvd og reflektert over hva som kan ha gått galt, og bruk fagbegreper. Og hva du ville forsøkt om du hadde hatt bedre tid.

Anonymkode: 2c9ec...f24

Synes dette er et godt råd (har PhD selv og er veileder, men på et annet fagområde). Det forventes jo ikke at dere skal redde verden eller legge fram noe revolusjonerende i en bacheloroppgave. Hvis ting ikke gikk som forventet (obs at det må være faglige årsaker til det, ikke at du fikk angst eller at du brukte tiden dårlig eller noe slikt), så beskriv det og reflekter rundt det. Hva kunne dere gjort annerledes etc. Hva fant dere tross alt ut, hva er styrker/svakheter etc.

Anonymkode: eca37...1b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ganske normalt å bli veldig stresset på slutten.

Dropp å drikke så mye kaffe, det kan forverre de psykiske problemene.

Spis sunt, kom deg ut og vær fysisk aktiv en time hver dag, sov tilnærmet normale netter.

Har du jobbet greit gjennom studiet er det ingen grunn til at du skal stryke nå, så stol på deg selv og det du har lært og det du gjør! :)

Anonymkode: ef807...424

Ja, har jobbet mye gjennom studiet men bruker lang tid på å lære.

Prøver å ta avbrekk under jobbingen. Men jeg klarer ikke helt å styre kroppens reaksjon på stress. Men som du sier så er det lurt å la kroppen hvile og få tilstrekkelig med søvn. Tusen takk for fint svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg stressa ekstremt mot slutten pga mye uforutsett som skjedde i livet, og jeg skrev alene. Av den grunn fikk jeg utsatt frist til levering. Hadde et godt samarbeid med veileder, så jevnlig dialog med veileder var avgjørende for min del for å beholde roen. Foreslår at du ber om en samtale med veileder, kanskje du får noen gode råd. Da får du en pekepinn på hvordan du ligger an og tips på veien videre. Husk at din innsats er god nok og du skal være stolt av deg selv for innsatsen du legger ned. Tillat deg selv å la skrivingen ligge en stund og ta gode pauser gjennom dagen. God mat, frisk luft og trening gjorde at jeg stresset ned og var mer konsentrert. Ha troen på deg selv og masse lykke til! 

Anonymkode: 3fab0...c9a

Problemet er at veilederen vår er den minst kompetente personen i verden. Personen leser ikke gjennom vedlegg vi sender eller sier vi bare må finne ut av det selv og gjøre hva vi vil. Veileder er internsensor, så det blir spennende. 
 

Men tusen takk  for svar! Hjelper å høre andres erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Jeg hadde det litt sånn da jeg skulle levere masteroppgaven. Følte meg som i en tåke altså. Jeg klarte bare jobbe 10minutter av gangen, så da gjorde jeg det. Skrev rett og slett masteroppgaven 10min av gangen, satte på en timer og sa til meg selv at "jeg skal bare skrive i 10 minutter, så kan jeg ta pause". Man får gjort overraskende mye på 10 minutter og hjernen blir liksom ikke så overveldet hvis man vet at det er bare en kortkort økt.

Så noen dager klarte jeg lengre økter, men starta alltid med 10min.

Jeg var sikker på at jeg skulle stryke for jeg følte oppgaven var så sinnsykt dårlig, men jeg fikk faktisk en C.

Heia heia! Man kan ofte mer enn man tror :)

Anonymkode: a6b8b...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjære deg❤️ Husk nå på at på at det først er når man kommer på PhD-nivå at det er et krav at man skal ha produsert ny kunnskap.

Ja, det er lettere å skrive oppgave hvis man har gode resultater og ting har gått bra. At du ikke har oppnådd det som var målet betyr barw at du må bruke mer plass på å reflektere over hva som gikk galt. Hva kunne vært gjort annerledes? Hva ville du gjort videre hvis du hadde hatt mer tid og hvorfor? Lar det seg i det hele tatt gjøre, tror du, det dere forsøkte på?

Snakk med veileder og få råd fra hem/henne om veien videre. Og skulle du ha "brukt opp" veiledningstiden, så insisterte på å få tid likevel. Antallet timer som er satt opp er bare et minimum som du har krav på. De aller fleste får mer.

Masse lykke til! Ikke gi opp!

Anonymkode: 66cfa...943

 Jeg vet, problemet er at vi ikke har noe kode nesten. (Studerer it) og hvordan kan man få ståkarakter hvis man ikke har kode😌 men tusen takk for oppmuntrende ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei du! Jeg hadde det litt sånn da jeg skulle levere masteroppgaven. Følte meg som i en tåke altså. Jeg klarte bare jobbe 10minutter av gangen, så da gjorde jeg det. Skrev rett og slett masteroppgaven 10min av gangen, satte på en timer og sa til meg selv at "jeg skal bare skrive i 10 minutter, så kan jeg ta pause". Man får gjort overraskende mye på 10 minutter og hjernen blir liksom ikke så overveldet hvis man vet at det er bare en kortkort økt.

Så noen dager klarte jeg lengre økter, men starta alltid med 10min.

Jeg var sikker på at jeg skulle stryke for jeg følte oppgaven var så sinnsykt dårlig, men jeg fikk faktisk en C.

Heia heia! Man kan ofte mer enn man tror :)

Anonymkode: a6b8b...3d8

Ja, kan jo hende det går bra. Men intuisjonen min er vanligvis rett. Føler jeg at jeg stryker, så gjør jeg det. Men får krysse fingrene å håpe på at det går bra😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neevøstvrak skrev (58 minutter siden):

Problemet er at veilederen vår er den minst kompetente personen i verden. Personen leser ikke gjennom vedlegg vi sender eller sier vi bare må finne ut av det selv og gjøre hva vi vil. Veileder er internsensor, så det blir spennende. 
 

Men tusen takk  for svar! Hjelper å høre andres erfaring

Slett ikke sikkert at vedkommende er inkompetent. Det er mer sannsynlig at vedkommende er veldig overarbeidet (hei, akademia!). Og så er det ikke alle som liker å veilede på bachelor da…

Anonymkode: eca37...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slett ikke sikkert at vedkommende er inkompetent. Det er mer sannsynlig at vedkommende er veldig overarbeidet (hei, akademia!). Og så er det ikke alle som liker å veilede på bachelor da…

Anonymkode: eca37...1b1

Ja du har rett! Er bare frustrerende når du allerede sliter, også er det ikke mye hjelp å hente fra veileder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...