Gå til innhold

Stemor tar ikke hensyn til barnet mitt i sommerferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom barnet synes det er ok + at det er direktefly så tenker jeg det bør gå greit.

Hvis ikke de 2 kriteriene oppfylles så bør far fly hjem med barnet.

Anonymkode: f318e...455

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fjerdeklassing kan godt reise alene med fly hvis hn har flydd noen ganger før. 

Bedre og tryggere alene på fly enn f.eks på buss eller tog i Norge, mener nå jeg.

Mine barn har flydd Bergen-Tromsø, Stockholm-Bergen og Tromsø-Stockholm alene ved forskjellige anledninger i mellom 7 og 15 år. Har aldri vært noen utfordringer med det. Men de er trygge og selvstendige barn da.

Anonymkode: 863d7...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min eks og hans samboer skal på bilferie i Europa i sommer. Mitt barn, som er fjerdeklassing, skal være med, og deres felles barn på tre år.

Jeg setter pris på at de gir mitt barn mange fine opplevelser, men nå har stemoren foreslått at mitt barn kan fly hjem til Norge alene, når barnet skal ha ferie med meg.

De har nemlig flere uker med ferie igjen etter at barnet skal til meg, og hun synes det er kjedelig å måtte avbryte ferien midt i, for å kjøre barnet mitt hjem.

Det kan jeg forstå, men sånn er det bare når man har valgt å bli stemor, tenker jeg. Barnas behov kommer alltid først. Synes barnet mitt er altfor lite til å fly alene fra utlandet og hjem, og synes hun tenker mest på sine egne behov, og ikke på hva som er best for mitt barn.

Min eks virker til å være litt vinglete, og er enig med begge. 

Kjenner jeg er oppgitt og frustrert over at hun prøver å sette barnet mitt i en sånn situasjon.

Hvordan ville du ha taklet dette?

Anonymkode: 11cd8...c0b

Normalt så deler foreldre opp sommerferien med barn sånn at man får ihvertfall 2 uker ferie på rad med barnet sitt hver sommer. Så da har barnet 2 uker med begge foreldrene, vips har barnet hatt 4 uker ferie. Uten om dette har barnet både høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie som de fleste foreldrene pleier å dele 50/50 der de bytter på annethvert år. Dvs at barnet har ca 8 uker ferie hvert år. 

Ang at far drar på reise til utlandet med barnet + med andre så ta all kommunikasjon med barnefar ikke med steforelder, gjerne via sms/mail for å tydeliggjøre kommunikasjonen.

Ellers så synes jeg at et barn på 10 år er for ungt å sende hjem via fly fra utlandet om det ikke er vant til dette og evt er lite vant til å fly generelt. Skjer dette så er det et veldig dårlig tegn ang å ha omsorg for barnet tenker jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bromance said:

Vil nå tro at de fleste 4 klassinger er bedre i engelsk enn mange av oss norske voksne. Dessuten så kan man faktisk velge norske / skandinaviske flyselskap, med skandinavisk kabinpersonale. 

Nei, det er det ikke. Mitt akademisk anlagt trespråklig barn som er i tredje klasse og hører engelsk (fjerde) hjemme hos pappa hadde ikke klart det. Bl.a, derfor flyr hun ennå ikke alene, selv om hun er veldig vant til å fly. Når hun skal fly første gang skal det være kabinpersonale som kan ett av de tre språkene hennes, helst norsk og første fly alene vil være ut av Norge.

 

Anonymkode: d7efc...d75

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (6 timer siden):

Ditt barn? Det barnet til din eks og deg. Ikke ditt.
Flyselskapene kan dette, dette er problemfritt. 
Din manns nye kjæreste forsøker seg ikke på noe som halst slik jeg leser deg. Du er bare på jakt etter å lave problemer for din eks og hans kjæreste. 

Å herregud, dette tullet her!! Det finnes to mennesker i denne verden som kan kalle akkurat dette barnet for "mitt" barn. Det er ts og faren til barnet. Jeg sier også ofte barnet mitt eller mitt barn, selv om jeg til og med er sammen med faren. Dette er så dumt at det ikke henger på greip i det hele tatt! 

Anonymkode: 85a37...00d

  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde ikke brukt av mine penger for å hente barnet fra fars ferie. 
Å reise alene går fint, helt til flyet er innstilt eller kansellert. Det skjedde med mitt barn en gang. Sto alene på flyplassen i Berlin. Assistansen hadde ikke mulighet for å følge og være med på hotell for natten. Jeg kom meg ikke nedover og fikk ikke tak i far. Det var grusomt😭 Tysk politi måtte tilslutt bistå og fikk ivaretatt barnet til neste dag. 

Anonymkode: 8e296...43a

Den som følger barnet skal vente på flyplassen til flyet er i lufta i tilfelle innstilling, så her må dere ta litt skyld selv. Selvsagt kan det skje noe på reisen, og større sannsynlighet når det er flybytte. Vi har aldri opplevd noe, og har barn som har reist alene med fly flere ganger i året siden de var fem år.

Anonymkode: 1de23...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det flere løsninger, TS, og alle er nevnt i tråden. Regner med du og barnefar kan kommunisere rundt barnet og finne en løsning som passer dere. Bonusmor har blant annet er godt forslag, forutsatt at barnet er komfortabel med det og at det er direktefly

Anonymkode: 9b4d7...520

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min eks og hans samboer skal på bilferie i Europa i sommer. Mitt barn, som er fjerdeklassing, skal være med, og deres felles barn på tre år.

Jeg setter pris på at de gir mitt barn mange fine opplevelser, men nå har stemoren foreslått at mitt barn kan fly hjem til Norge alene, når barnet skal ha ferie med meg.

De har nemlig flere uker med ferie igjen etter at barnet skal til meg, og hun synes det er kjedelig å måtte avbryte ferien midt i, for å kjøre barnet mitt hjem.

Det kan jeg forstå, men sånn er det bare når man har valgt å bli stemor, tenker jeg. Barnas behov kommer alltid først. Synes barnet mitt er altfor lite til å fly alene fra utlandet og hjem, og synes hun tenker mest på sine egne behov, og ikke på hva som er best for mitt barn.

Min eks virker til å være litt vinglete, og er enig med begge. 

Kjenner jeg er oppgitt og frustrert over at hun prøver å sette barnet mitt i en sånn situasjon.

Hvordan ville du ha taklet dette?

Anonymkode: 11cd8...c0b

Er det direktefly ser jeg ikke noe stort problem. Snakk med barnet, forbered det på at pappa følger fram til innsjekk, og at du tar i mot i ankomsthallen. Barn som reiser alene får oppfølging av de ansatte på hele reisen. Forutsatt at far følger inn og du henter skulle en 9-10åring klare dette greit om barnet forberedes godt på det. Er det derimot ikke direkte, evt med flybytte kan jeg forstå deg.

Anonymkode: 1967e...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så far er en skikkelig tøffel som ikke vet hvem av dere han skal være enig med? Det er jo virkelig verste sort. Helt umulig å diskutere eller lage avtaler med sånne. Nikker og smiler og er enig i alt du sier, før de går og gjør det stikk motsatte.

Til alle som mener at dette er uproblematisk:

Vi som har flydd litt vet at fly noen ganger må ha en uventet mellomlanding. Vi vet også at kabinpersonalet ikke nødvendigvis snakker norsk på utenlandsturer.

Spørsmålet er ikke om en gjennomsnittlig fjerdeklassing er moden nok og god nok i engelsk til å takle en slik situasjon. Spørsmålet er om akkurat dette barnet ville følt seg trygg og komfortabel i situasjonen.

Anonymkode: 32136...8ed

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har stemor med dette å gjøre? Skal du legge ansvar på noen, legg det på barnets far. Problemet er ikke at stemor er uenig med deg men at far ikke tar ansvaret sitt.

Anonymkode: ff94d...c55

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så klart ikke. Er mye mer som kam skje enn flyulykke, slutt å prøve å være nedlatende. Hadde aldri sendt barn alene med fly, det står jeg ved.

Anonymkode: 91ae5...fd6

Nedlatende? Jeg spurte et spørsmål, og du svarte ikke. 
Hva er det aller verste som kan skje ungene våres? I mine øyne er det  at de dør, blir alvorlig syke, eller de forsvinner. Je mener det er langt farligere å krysse, gå langs veien, enn å ha et «reiser alene» skilt rundt halsen, bli fulgt så og si inn på flyet, og hentet på flyplassen. Jeg kjenner unger som pendler mellom foreldre, nord- sør her, og Norge- Nederland. De har dratt alene fra de kunne. Tror det var fem år. 
Ungene nå har og en stor fordel, som vi ikke hadde. De har mobil. Da er det lett å holde kontakt. 
Det var ikke meningen å være nedlatende, og det er skummelt å sende ungene ut i verden, men jeg mener det er greit å la de få prøve seg litt. Mestre. De greier mye mer enn mange foreldre tror. 
Tenk når det beg å fly ute, kjøre bil, osv. Da mister foreldrene kontrollen, og nattesøvnen.. 

Anonymkode: 12392...0ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes barnet, da? Et barn på 9 kan synes tanken på å fly hjem alene er et helt lite eventyr. Eller så skummelt at det gruer seg hele ferien. God barneoppdragelse handle rom å la barn dra på alderstilpassede eventyr uten sine foreldre, fordi god barneoppdragelse handler om å gjøre barn uavhengige av sine foreldre på en effektiv måte og  tidlig som mulig. 

Dersom barnet nå er litt usikker men generelt positivt innstilt ville jeg brukt tiden til å trygge barnet på at dette mestrer det. Og sett på anledningen som en av barndommens mange muligheter som bør benyttes til å utfordre barnet helt på grensen av hva det mestrer og makter - om igjen og om igjen og om igjen - til det forbinder utfordringer ikke med fare men med muligheter.

Og det er foreldres primæroppgave. Som skummelt mange foreldre velger bort til fordel for å selv ha konstant oppsyn med barnet for at den voksne skal slippe «ubehaget» ved være redd for barnet en kort eller lang periode. Men å prioritere sitt eget behag over barnets beste vet vi hva fører til - lite mestrende barn som opplever hverdag som «utfordrende» fordi de ikke får lov til å øve.

Oppsummert: hvorfor ta muligheter til utfordrende mestring fra eget barn, ts? Hvilken interesse har du av det valget?

Anonymkode: 2e2bc...0dc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår, reiste til USA for å besøke faren sin da hun gikk i 5. klasse. Oslo-London først og så London og over til  Miami. Dette er over 30 år siden og da hadde ikke barna lært så mye engelsk som de gjør nå. Dette var også hennes første flytur. Ble hentet av norsk  kabinansatt i Oslo, fulgt til et venterom i London og så fulgt videre til rett fly av en engelsktalende kabinansatt. I følge henne så syntes hun det gikk greit, men språket var vanskelig. 
Selvfølgelig var det flere samtaler mellom henne og meg før hun dro, så som mor følte jeg at dette skulle gå greit, noe det gjorde. Reiste hjem sammen med en bekjent fra Norge. 
Barn er forskjellige og det må tas hensyn til, men ofte kommer vi langt med gode og tryggende samtaler i forkant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her:

Jeg har sagt at de kan ha barnet en ekstra uke, men det var visst ikke godt nok. De skal være enda lengre borte enn det.

Synes det blir feil at jeg skal betale for en billett for å enten fly ned, eller for at far skal fly med barnet hjem. Det er jo ikke jeg som har bestemt at de skal til utlandet. Tenker det er deres ansvar ta barnet kommer seg hjem til meg.

 

Anonymkode: 11cd8...c0b

Helt enig i at det er fars kostnad å skal få barnet hjem. Er du fortsatt i mot fly for barnet hjem?

Anonymkode: 057f6...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må fly hjem med barnet og fly ned igjen etterpå 

Anonymkode: 80047...60d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet synes det går greit å fly alene og det er en flyetappe uten bytte så er dette kanskje uproblematisk. Jeg tenker svært mange som er ferdig med fjerdeklasse greier dette helt fint. Jeg selv fløy alene fra jeg var 7, det var innenriks men før mobilens tid.

Hvis barnet er av det engstelige slaget så lar du enten barnet bli med på hele bilferien og aksepterer mindre ferie med barnet akkurat denne sommeren eller så får far fly opp og ned men ungen.

Tror jeg hadde landet på at barnet ble med hele bilferien. Så kan du kanskje få en ekstra ferieuke med barnet senere (her må far vise samarbeid)  og ta det med på en tur med deg i høstferien kanskje?

Endret av fru Alving
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for brukerangrep,latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig med stemor.

Selvfølgelig kan en 4 klasse barn fly hjem alene. De blir følgt fra start til slutt og finnes det noe tryggere transport middel. Er ikke busstopp i lufta heller gitt, det er beine veien.

Så legge det er direkte fly. Du har og ansvar for å kjøre til beste flyplass hente barnet. 

Anonymkode: 1f6e3...f71

Jeg hadde ALDRI latt min fjerdeklassing fly alene. Hun er redd for å sove alene i andre etasje når vi er nede i første etasje. Så det sier seg selv at å fly fra, et annet land alene hadde vært helt uaktuelt. 

Da hadde jeg heller hentet ungen og flydd sammen med han/henne. Og hadde jeg ikke hatt økonomi til det hadde jeg krevd at far reiser hjem med barnet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet modent nok til å reise alene og syns det er greit? Det tenker jeg er viktig. Og hvordan er flyruten, er det ett direkte fly der far kan følge barnet til gaten og du kan møte barnet i det flyet lander. Hvis ikke hadde jeg ikke syntes det var greit. Flyplassansatte bruker også å følge barnet så det skal være trygt. 

Anonymkode: ce0c8...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nedlatende? Jeg spurte et spørsmål, og du svarte ikke. 
Hva er det aller verste som kan skje ungene våres? I mine øyne er det  at de dør, blir alvorlig syke, eller de forsvinner. Je mener det er langt farligere å krysse, gå langs veien, enn å ha et «reiser alene» skilt rundt halsen, bli fulgt så og si inn på flyet, og hentet på flyplassen. Jeg kjenner unger som pendler mellom foreldre, nord- sør her, og Norge- Nederland. De har dratt alene fra de kunne. Tror det var fem år. 
Ungene nå har og en stor fordel, som vi ikke hadde. De har mobil. Da er det lett å holde kontakt. 
Det var ikke meningen å være nedlatende, og det er skummelt å sende ungene ut i verden, men jeg mener det er greit å la de få prøve seg litt. Mestre. De greier mye mer enn mange foreldre tror. 
Tenk når det beg å fly ute, kjøre bil, osv. Da mister foreldrene kontrollen, og nattesøvnen.. 

Anonymkode: 12392...0ba

Det blir jo litt dumt å tenke at sålenge barnet ikke blir kidnappet eller dør så er alt ok... De fleste legger vel lista litt høyere enn det og ønsker også at barna generelt skal ha det bra? Jeg tenker jo at man bør tenke andre løsninger hvis det er slik at en situasjon vil gjøre barnet redd for eksempel. Det er jo snakk om potensielt flere timer og kan da oppleves veldig vondt for et barn om det skal være redd hele den tiden. TS kjenner nok barnet sitt bedre enn deg og bare hun og far kan vurdere om det er noe som vil være ok for barnet. Sier ikke at det nødvendigvis er umulig for barnet å fly men blir litt lettvint å si "herregud flyet styrter jo ikke!".

Forøvrig så ville JEG vært bekymret for feks overgrep eller andre ubehagelige situasjoner med fremmede voksne når det gjelder å fly alene. Det er jo snakk om at barnet skal være uten noen som passer på det i en del tid rundt fremmede du ikke vet noe om. På fly ser man mye rart, folk som er beruset ++

Ellers ville jeg først og fremst vært bekymret for om det skulle skje noe uforutsett som ville sette barnet i en situasjon der de over tid vil føle seg utrygg og redd. Da jeg var 8 år opplevde jeg en uventet situasjon med et familiemedlem som ble syk når hen passet meg. Jeg hentet kjapt hjelp og gjorde alt riktig og det gikk bra med familiemedlemmet som fikk helsehjelp, og andre voksne kom til. Det virket sikkert ikke kjempedramatisk utenfra siden jeg var ganske rolig. Men jeg ble VELDIG redd og fortalte egentlig aldri noen voksne det, hvor utrolig redd jeg var. Som voksen tenker jeg fremdeles på dette og jeg har i årevis vært livredd for sykdom hos noen nære meg. Det satte livsvarige spor det at jeg var så veldig redd den korte stunden.

Anonymkode: 3f6fa...1ad

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...