Gå til innhold

Blokk eller enebolig?


Mayer

Anbefalte innlegg

Hvordan bor du? Hva ville du valgt omdu kunne velge på nytt? Fordeler /ulemper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo litt sn på deg? Kan du gå opp til eventuelt 3-5 etasje?  Skal du bo der til du blir gammel? Har du dyr? Liker du p kunne sitte i hagen og holde på? Er eventuelt terrasse stor eller liten på blokk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig på stor tomt ganske sentralt i Bergen. Har bodd både i leilighet og rekkehus, men jeg er rett og slett så lite glad i mennesker at det er enebolig med litt plass rundt seg som gjelder for meg. Jegnhqter også trafikkstøy, men har funnet et hus hvir man så så si ikke hører trafikk. Dette er plassen for meg. Også er jeg superheldig som har muligheten til å bo sånn, selvsagt.

Anonymkode: 24899...ef8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på boligjakt og vurderer å gå for en mellomting; rekkehus. I blokk må man forholde seg til folk som bor over og under. Enebolig er dyrt. Rekkehus er litt billigere, men du har ingen over og under. De har ofte også lekeplasser og felles uteområder.

Anonymkode: fd4d6...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bygård med heis og balkong. Jeg liker å bo sentralt, kort veg til alt, bruke lite tid til vedlikehold. Det er ikke så lenge siden vi flyttet, og er veldig fornøyd. Det eneste jeg ville endret ville vært litt større kjøkken  

Anonymkode: 85171...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater naboer, foretrekker enebolig. Men kan ikke ta vare på enebolig alene, så drømmen er en stor leilighet. Bor i rekkehus.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hater naboer som bråker, henger seg opp i hva andre gjør eller kommer for å snakke når du bare er ute for å kaste søppel.

 

enebolig, lev som du vil. Skrik, dans eller gjør hva du vil uten at noen blir påvirket. 

Anonymkode: 1e276...d16

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt leilighet 10/10 ganger. Enebolig krever mye vedlikehold og er utrolig mye dyrere

Anonymkode: 2f7bf...ba3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i leilighet i drabantby og trives godt. Aldri ønsket meg enebolig, det krever for mye vedlikehold. Kunne godt hatt større leilighet. 

Anonymkode: 3bdb9...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (11 minutter siden):

Kommer jo litt sn på deg? Kan du gå opp til eventuelt 3-5 etasje?  Skal du bo der til du blir gammel? Har du dyr? Liker du p kunne sitte i hagen og holde på? Er eventuelt terrasse stor eller liten på blokk?

Jeg er mann i tyveårene. Bor i enebolig, men er ikke handy så må ha folk til alt som skal fikses. Friheten med enebolig er digg, men det er mye ansvar. 

Skulle jeg hatt blokk ville jeg helst hatt leilighet i øverste etasje, ELLER hjørneleilighet, så man ikke har folk på alle kanter.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig. Sosialt nabolag, ungene springer rundt på besøk til hverandre og det ringer stadig på døren med lekekamerater som vil på besøk eller ha med barna ut og sykle. Digg å ikke tenke på om jeg har på mye lyd når jeg ser TV i kjellerstua. Leier ut sokkelen og får behagelig skattefri inntekt der.

 

Men: enebolig ER kostbart. En ting er kjøpsprisen, men vedlikehold er også en “kontinuerlig prosess”. Huset er 35 år i år, og er egentlig greit vedlikeholdt, men ting tar tid uansett.

Jeg har tatt en ferieuke nå, der jeg har felt trær i hagen, montert tre etasjer med stillas (huset må males), vasket fasaden, skal male ene veggen (i tre etasjer med diverse takutstikk, karnapp og whatnot (sprosser, grøss))). 
For ikke å snakke om de kommunale avgiftene som stadig øker.

Det ideelle hadde vært en så godt som ny enebolig, men da snakker vi en helt annen prisklasse og nabolag, og vi er veldig fornøyde med oppvekstvilkåra for barna her vi bor nå.

Anonymkode: 739e5...83f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig sentralt i Oslo. 
 

Ulempen er snømåking men det er det et firma som tar seg av. Flytter til leilighet når ungene flytter ut. 

Anonymkode: 64552...64f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene.

Foretrekker flermannsbolig. Ikke så mange naboer å forholde seg til, men ikke så mye ansvar som eneboliger.

Anonymkode: a5783...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enebolig sentralt i Oslo. 
 

Ulempen er snømåking men det er det et firma som tar seg av. Flytter til leilighet når ungene flytter ut. 

Anonymkode: 64552...64f

Enebolig sentralt i Oslo?! Du er Olav Thon da? Eller Stordalen?:røyker:

Endret av Mayer
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i blokk og syns det er trygt og godt og sosialt. Jeg er sosial selv. Bor i enebolig nå og syns det er ensomt og når jeg er alene hjemme er jeg litt husredd. 

Anonymkode: 97a02...13b

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig på gård, med 1200 mål tomt, noen få kilometer fra en passe stor by. Gården er også min arbeidsplass. Boligen er fra 17-1800-tallet, men totalrenovert for 20 år siden og i god stand. Har det helt supert og håper å kunne bli i dette huset livet ut.

Jeg får helt klaus av å besøke folk i tette boligfelt, for ikke å snakke om å besøke folk som bor i slike små betongbur de kaller leilighet. Veldig glad for at jeg ikke bor slik. Jeg trenger luft og plass.

Anonymkode: 71cfd...319

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enebolig ville jeg ha valgt.
 

Blir mobbet og trakassert av naboene mine. Og har aldri ro og fred. Vært syk i to uker nå, og har ikke hatt mulighet til å sove sammenhengende mer enn to timer, natt og dag. Hender må ta inn på hotell for å hvile ut og det er dyrt i lengden…

Anonymkode: 49b0c...32a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighet i «blokk» midt i byen. Stortrives. Skal aldri eie enebolig igjen.

Anonymkode: 0a5a2...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når jeg blir eldre vil jeg ha leilighet. Merker allerede at det tar på med en stor enebolig hele alene. Med to mål tomt er det nok å gjøre. Dyrker egen mat da, det er litt gøy :)

Anonymkode: 1a01b...f47

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg flyttet tenkte jeg veldig igjennom hva jeg ønsket. Har bodd i blokk, har eid rekkehus, har eid 2 eneboliger. Nå tenkte jeg veldig igjennom hva som er riktig for meg. Jeg må ha luft rundt meg. Jeg hater hage, ikke grønne fingre. Må ha mulighet til å slippe katter ut. Endte opp med rekkehus i et borettslag. Der har borettslaget ansvar for alt utvendig. Har gode naboer, men ikke for nært. Har både balkong og platting, minimal hage. Helt perfekt. De plantene jeg har er enten plast og silke, eller et par stauder ute på den lille hagen min. Trenger ikke tenke på snømåking eller strøing. Innvendig har jeg alt ansvar. God planløsning. Godt vedlikehold. Farger er kun maling. 

Man må tenke på behov og hva klarer man selv. Jeg har jobbet meg nesten ihjel på eneboligene jeg eide. Jeg klarer en hel masse selv, jeg kan en hel masse. Snekring, maling, flislegging, ja har gjort alt. I dag har datter flyttet ut og jeg har kun meg å tenke på i hjemmet. Rekkehus ble riktig for meg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...