Gå til innhold

Utestenging - konkrete tiltak? Noe som funker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant i dag ut at min sønn, som går i 7. klasse, blir utestengt. Klikken han er med i, der utestenger ofte lederen ham. Altså, de andre finner ofte på ting uten å invitere min sønn med. Prøver å lese litt på nett om hva man kan gjøre, men synes det ofte er mye svada og rådet til tiltak er snakk med lærer og foreldre, men det står lite konkret om hva man kan gjøre. Ingenting mer konkret. Jeg skulle gjerne gitt ham noen konkrete ting han kan gjøre, gi ham noen redskap til hvordan han kan takle dette. For dette er ikke noe greit og gjør skikkelig vondt. 
Jeg forstår, som sikkert han også gjør innerst inne, at dette er noe han lederen gjør for å trykke ham ned for å føle seg bedre. Og jeg vet at denne gutten, som ikke er noe spesielt atletisk eller skolesmart med foreldre som ikke følger ham skikkelig opp, men i stedet bare kjøper alt han peker på.
Men selv om en kanskje vet alt det, så hjelper det egentlig fint lite. 

Er det noen som har noen konkrete tips til hvordan jeg kan hjelpe gutten min? Noen som har en solskinns historie hvor en faktisk fikk snudd dette her?

Anonymkode: 8eab5...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du hjelpe ham med? Å komme inn i gjengen igjen eller hjelpe ham inn i andre sosiale relasjoner? Hva ønsker gutten selv? 

Anonymkode: 4f894...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det samme kanskje; i klassen til sønnen min har det vert to grupper. Sønnen min har stått utenfor begge. Lederen i den ene gruppa har mobbet han lenge. 
Det som hjalp her var at lærerene forklarte hvor vanskelig han hadde det. Mange av barna hadde ikke skjønt det, og de som hadde ville ikke komme i konflikt med han som mobbet. Det snudde sakte men sikkert. I dag er han inkludert. Han som mobbet snudde de fleste ryggen til. 

Anonymkode: 14d86...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva vil du hjelpe ham med? Å komme inn i gjengen igjen eller hjelpe ham inn i andre sosiale relasjoner? Hva ønsker gutten selv? 

Anonymkode: 4f894...f06

Han er med i gjengen. Tror ikke du helt forstår. Kanskje jeg ikke utrykte meg godt nok. For meg er det så tydelig. 

Lederen velger ved flere anledninger å ikke inkludere ham.  Han stenger han ute. Dersom min sønn har fått nye sko, så disser ham de og sier de er stygge. Det har selvfølgelig ingenting med skoene å gjøre. Han vil trykke ham ned og min sønn er blitt den som ofte trykkes ned. De andre tør ikke si eller gjøre noe mot lederen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er med i gjengen. Tror ikke du helt forstår. Kanskje jeg ikke utrykte meg godt nok. For meg er det så tydelig. 

Lederen velger ved flere anledninger å ikke inkludere ham.  Han stenger han ute. Dersom min sønn har fått nye sko, så disser ham de og sier de er stygge. Det har selvfølgelig ingenting med skoene å gjøre. Han vil trykke ham ned og min sønn er blitt den som ofte trykkes ned. De andre tør ikke si eller gjøre noe mot lederen. 

Du kan ikke forandre andre mennesker, kun hvordan du selv reagerer på dem. Det er det du må lære ungen din.

Anonymkode: e94bf...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gjøre noe med det, da blir det bare verre. 

Anonymkode: c0689...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt det samme kanskje; i klassen til sønnen min har det vert to grupper. Sønnen min har stått utenfor begge. Lederen i den ene gruppa har mobbet han lenge. 
Det som hjalp her var at lærerene forklarte hvor vanskelig han hadde det. Mange av barna hadde ikke skjønt det, og de som hadde ville ikke komme i konflikt med han som mobbet. Det snudde sakte men sikkert. I dag er han inkludert. Han som mobbet snudde de fleste ryggen til. 

Anonymkode: 14d86...9d8

Er veldig glad at det snudde seg for sønnen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo typisk drittsekk oppførsel og min sønn har opplevd noe lignende. Han brydde seg ikke og skapte sin egen gjeng og de andre er mer med han enn den gutten som ikke fungerer sosialt. Gutten min og de rundt forsto jo hvordan denne tapergutten er for han har jo vært slik siden de begynte på skolen, han bruker "vennene" sine opp og går til noen andre. Så når han oppfører seg som dritt så sier de andre bare å ja, det er bare slik han er, etter et par uker så kommer han diltende. Verste er at foreldrene tror at gutten deres er sosial og har så mange venner men sannheten er at de får nok av han og kutter han ut.

Veldig spent på hvordan denne gutten kommer til å ha det på ungdomsskolen når de rundt forstår enda mer av hvordan han er.

Uansett. mitt beste råd er å prate med sønnen din om mekanismene rundt som gjør at en oppfører seg dårlig og finne seg andre å være med. Å blande seg for mye inn i slikt lønner seg sjelden når barna ellers er oppegående. 

Anonymkode: 4a188...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...