Gå til innhold

Brukt barselgave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som venter barn til høsten. Jeg fikk selv sommerbarn i fjor, og kjøpte flere brukte klespakker på Finn til eget barn. Vi har ikke så veldig mye penger, så hvis jeg skal gi helt nytt, (gjerne av typen Newbie/Name It, som jeg vet vil være ettertraktet) så har jeg råd til maks en lue og en body... Tenkte en stund at det hadde vært fint å gi en litt større pakke med brukte, fine klær?

Vi er veldig forskjellig stilt økonomisk, venninnen min og jeg, og jeg tror absolutt ikke at hun forventer at jeg gir noe veldig dyrt, men hun har vært så spandabel og raus i min barseltid, så jeg vil gjerne bidra med mer enn lommeboken og tiden min dessverre tillater, akkurat nå. Hjelp..?

Anonymkode: def92...e63

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne kanskje kjøpt en lue og en body (for eksempel) og så fått det pent pakket inn, med byttelapp, og så pakket du i tillegg inn de fine klærne du har liggende i en egen pakke?

Da blir det en fin gave.

Hvis hun er en nær venninne så vet hun at du ikke har så god råd, og da vil hun bli kjempeglad for det du gir henne likevel.

Anonymkode: 805df...222

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre henne om hva hun tenker om brukte gaver? Jeg fikk samme spørsmål fra en venninne, og ble veldig glad for at hun ville gi brukt!

Jeg ser ikke poenget med at gaver absolutt skal ha lappen på, hvis man kan få mer og giver kan spare penger og miljø på å gi noe man har liggende. 

Men jeg vet jo at det finnes noen som sikkert kan bli fornærmet av en brukt gave, så derfor ville jeg spurt først for å unngå å bli baksnakket av en mindre god venninne.

Anonymkode: 6a6b9...6fb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du strikke? For da kan du lage både bukse, jakke, lue og sokker til under 200 kr, og alle de timene du bruker er langt mer verd en flere tusenlapper!

Anonymkode: 38cf9...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uvanlig gave, men jeg liker ideen. Babyklær er jo omtrent ikke brukt. Ville kanskje spurt venninne. Min datter har kjøpt brukte klespakker fra første stund, og elsker å få arveklær. Men kanskje litt anderledes når det er gave.

Anonymkode: c84ce...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt pent brukte klær i babygaver tidligere, og det er blitt godt tatt imot. Nå er jeg gravid selv, og jeg håper at de fleste gavene vi får er brukte. Kjenner jeg blir stresset av tanken på alle klærne som produseres til babyer og barn, og som ikke blir "brukt opp" før barna vokser ut av dem. Det er jo på ingen måte bærekraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, brukte babyklær gir jeg bort til venner, ikke som ren gave. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for en pakke med pent brukte klær som passet til sesongen. Men snakk med venninnen først og hør hva hun har behov for. 

Jeg ga min venninne en pen innpakket pakke med klær etter min mai-baby da hun selv fikk baby i mai to år senere. Og mitt desemberbarn har fått klær etter hennes januarbarn. 

Å gi brukt er jeg veldig for. Og jeg syns stadig flere rundt meg blir opptatt av gjenbruk selv hvis de har råd til å kjøpe alt nytt. Men å få en klespakke kan være upraktisk hvis en har mye i de aktuelle størrelsene fra før. Så det bør kanskje ikke være en overraskelse som spares til etter fødsel. 

Anonymkode: 11930...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville blitt veldig glad for brukt gave til babyen, hvis størrelsene passer med årstiden. Men jeg ville og satt pris på noen hjemmelagde, frossne retter i aluminiumsform som kunne slenges rett i ovnen, eller grove rundstykker eller lignende, så det er vanskelig å si hva venninen din ville likt. 

Anonymkode: bde20...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No No no

Anonymkode: ea892...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det så selvfølgelig at brukte babyklær arves/gis videre at det blir merkelig å gi det som barselgave. Men jeg skjønner heller ikke behovet for å gi dyrere gave enn man har råd til, eller hvorfor det å kjøpe noe betyr å kjøpe klær i dyre merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gitt bort brukte klær eller leker. Kjøper det ikke selv heller. Men hadde det vært det økonomiske så hadde jeg heller kjøpt nytt innefor mitt budsjett

Anonymkode: a803e...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da så mye salg at jeg tenker du heller kan kjøpe på salg enn brukt 

Anonymkode: 45d0f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har du p bruke da?

Anonymkode: 45d0f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en venninne som venter barn til høsten. Jeg fikk selv sommerbarn i fjor, og kjøpte flere brukte klespakker på Finn til eget barn. Vi har ikke så veldig mye penger, så hvis jeg skal gi helt nytt, (gjerne av typen Newbie/Name It, som jeg vet vil være ettertraktet) så har jeg råd til maks en lue og en body... Tenkte en stund at det hadde vært fint å gi en litt større pakke med brukte, fine klær?

Vi er veldig forskjellig stilt økonomisk, venninnen min og jeg, og jeg tror absolutt ikke at hun forventer at jeg gir noe veldig dyrt, men hun har vært så spandabel og raus i min barseltid, så jeg vil gjerne bidra med mer enn lommeboken og tiden min dessverre tillater, akkurat nå. Hjelp..?

Anonymkode: def92...e63

Jeg hadde ikke satt pris på brukte gaver. Når jeg kjøper brukt, er jeg obs på diverse forhold som jeg ikke vet om giver har tatt. 

MEN - det er jo fullt mulig å være kreativ! Noen foreslår strikking, men om du er litt handy kan du feks lage noe lite til babyrommet; uro, male en stol eller lignende. 

Eller hva med å gi mor et gavekort på venninnekveld hos deg med god middag eller gavekort på barnepass? 

Den barselsgaven jeg husker best er hjemmebakte horn den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Det betydde mer enn klær fra Newbie. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt stor pris på pent brukte klær i barselgave (og pent brukt annet utstyr) . Spesielt fra ei venninne med dårlig råd, jeg vil ikke at noen skal blakke seg for å gi meg en gave. 

Anonymkode: 31d79...108

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde blitt veldig glad for brukte klær🙂 Men kjenner ikke venninnen din, men kjør på hvis du tror hun blir glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager må du kjøpe newbie eller name it som koster mer, hvis du skal gi gave? Hvorfor står det mellom de dyrere merkene og brukte klær? 
H&M feks har mye rimelig og fint til baby. Hun kan jo bare bytte det hvis hun vil. 
Hvis hun er mye bedre stilt økonomisk kan hun vel kjøpe de dyrere klærne selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg satt mer pris på brukte babyklær enn nytt tøy fra HM/fast fashion-merker. For meg er det et verdivalg. Støtter de som foreslår at du kan spørre din venninne hva hun tenker om brukte klær 😊

Jeg har fått masse brukte babyklær fra familie, men en ting jeg strever med å sette pris på er flekkete klær, selv om de ikke er utslitt. 

Anonymkode: f61bd...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har klær som i prinsippet er "som nye", altså uten flekker eller slitasje, så ville jeg selv syns det var hyggelig. Men spør først, både hva hun tenker, og om hun har noen å arve klær fra allerede (og kanskje har masse tøy liggende uansett). Klær var en av de kjedeligste barselgavene for min del, nettopp fordi vi arvet så mye, rakk knapt å bruke ting før det var vokst ut av. 

Om du ikke har så mye penger, så vil jeg heller si at det er en nydelig mulighet til å tenke på hva venninna di kan trenge og ønske seg, som ikke trenger koste allverdens. Hjemmebakst til fryseren, ting til mor (håndkrem, vannflaske, god sjokolade, hva enn hun liker), noe små-strikk, osv. 

Anonymkode: 0f01a...565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...