Gå til innhold

fysisk sterke jenter/ kvinner ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det blitt med styrketrening/styrkesport blant jenter/ kvinner?  Jeg har datet mye tidligere, men tok en lengre pause fra dating på flere år. Jeg er nå 35 år, og bestemte meg for å starte å date igjen etter at siste forhold tok slutt.  De siste tre datene jeg har vært på har alle vist seg å være med veldig fysisk sterke kvinner. Hun ene drev med crossfit og de to andre fortalte at de trente styrke flere ganger i uken.  Ikke at det er å forrakte, faktisk likte jeg det veldig godt. Jeg bare lurte på om andre har samme erfaringer , at det er blitt veldig vanlig, eller om det kan ha vært mer en tilfeldighet.


 

 

 

Anonymkode: 74bcd...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer allment kjent at kvinner profiterer bedre på å trene styrke i dag vs for 20 år siden. Bedre for psyken, mensen, kroppslige plager, mer muskelmasse brenner jevnt over mer kalorier over tid + at styrke er den eneste måten å få en slik deilig og saftig rumpe som er blitt så i vinden (ellers så er det ren genetikk). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri akseptert en jente som ikke trener styrke. Hvorfor ikke? Fordi det signaliserer ofte latskap, og det gjør også at hun sannsynligvis ikke har en tiltrekkende kropp. 
 

Å trene styrke, relativt hardt, er alfa-omega hva anngår kropp. Både for gutter, jenter og menn. 

Anonymkode: 40987...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror det er nok blitt ganske populært, spesielt blant kvinner under 30. Å bygge muskler og fysisk styrke er blitt det nye målet/idealet, drevet frem av økt kunnskap og sannsynligvis mye påvirkning fra sosiale medier. Har mange i min omgangskrets som er aktive,  både med styrke og kondisjon, inkl et par venninner som driver med styrkeløft. På mitt lokale senter er det minst like mange kvinner.

Anonymkode: 93f23...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 og har alltid trent løping og styrke, på et helt moderat nivå. 

Det er absolutt ikke vanlig blant kvinner på min alder, noe som er veldig synd. Jeg kommer ikke på en eneste av mine venninner i utvidet omgangskrets som trener styrke, selv om de alle er relativt slanke og holder seg bra foreløpig. 

Anonymkode: 6b474...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig, men er nok også tilfeldig at alle du har møtt driver med tung styrke flere ganger i uken, for jeg har ingen venninner som gjør det (der går det i yoga eller jogging). Jeg datet selv 3 personlige trenere på 1 år helt tilfeldig, men de færreste jobber jo med det 😄

Anonymkode: 58981...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Hun ene drev med crossfit og de to andre fortalte at de trente styrke flere ganger i uken.  Ikke at det er å forrakte, faktisk likte jeg det veldig godt. Jeg bare lurte på om andre har samme erfaringer , at det er blitt veldig vanlig, eller om det kan ha vært mer en tilfeldighet.

Anonymkode: 74bcd...4f6

Det å trene CrossFit eller styrke et par ganger i uken er ikke noe uvanlig. Muskelmassen er ferskvare og fra 35+ bør man helst trene styrke et par ganger i uken, i tillegg til aktivitet som får puls opp/lett cardio. Fra 40 er det lurt også trene balanse. Det er bare vedlikehold, spesielt om man har stillesittende jobb. Styrketrening kan være så mangt.

Jeg har vært på dates med menn som trener 8 ganger eller mer enn 12timer per uke 😄, de fleste menn jeg har truffet trener/er fysiske aktive 2-4 ganger i uke. 

Er selv kvinne og sørger for fysisk aktivitet/trening 3 ganger i uken. 

Anonymkode: 4bf79...b8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann: Jeg har trent en del styrke før , i studietiden, men det begynner å bli ganske mange år siden. Har likt bedre å jogge, samt friluft. Er 180cm , men har alltid vært tynn som en strek, muligens genetisk, i tillegg til at jeg aldri har hatt veldig stor appetitt.  Mitt inntrykk er at mange damer har likt at jeg har flat mage osv. Men burde antakelig legge inn litt mer innslag av styrke i treningen min fremover, av ulike grunner, helsemessig osv. Har på tross av min spinkle bygning alltid tatt for gitt at jeg var sterkere enn omtrent alle kvinner, men kanskje det var mer sant før, før styrketrening ble en stor greie blant damer.

 

 

 

Anonymkode: 74bcd...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame på 36 her, de fleste av mine venninner, inkludert meg selv, trener styrke på en eller annen måte, i kombinasjon med dans, yoga, pilates og løping. Men vi har ikke barn og da blir det jo mere tid til sånt.

Anonymkode: 1246f...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde aldri akseptert en jente som ikke trener styrke. Hvorfor ikke? Fordi det signaliserer ofte latskap, og det gjør også at hun sannsynligvis ikke har en tiltrekkende kropp. 
 

Å trene styrke, relativt hardt, er alfa-omega hva anngår kropp. Både for gutter, jenter og menn. 

Anonymkode: 40987...701

Jeg er lat og trener ikke styrke, fordi jeg syns vekter er kjedelig, statisk og missliker treningssentre. Andre aktiviteter og treninger som det er mer frihet i som yoga, tur gåing, løping og dans liker jeg bedre. 

Anonymkode: 086f4...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle mine venner trener styrke bortsett fra meg. Jeg gikk lei i Forsvaret. Det er jo en positiv ting at folk gjør annet enn Netflix, god trend👌

Anonymkode: 2b207...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne, 35 år.

jeg begynte med styrke etter andre barnefødsel pga ryggplager og vanskeligheter med bekken og følelse av nedpress. 

er sterk i kroppen men min kjæreste som løper og er lite interessert i en eneste vekt er likevel mye sterke enn meg 😅

jeg foretrekker fjellturer og løping selv men for å holde kjernemuskulatur god og for å ha et sterkt bekken så trener jeg styrke. Uten det så får jeg alvorlige problemer med nedre rygg. 
alle kvinner burde trene kjerne , spesielt etter fødsel :) 

 

Anonymkode: 58b99...8ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok i tiden ja. Har mange fine helsegevinster og er et boost for selvtilliten.
Liker veldig godt å være sterk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner kan øke mye i styrke i starten, la oss si første 1-2 år med trening , spesielt i overkroppen, så ville ikke bli overrasket over at man da kunne være sterkere enn en del inaktive  menn.  

Anonymkode: 93f23...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer f.eks. bare 50kg x 5 i benk og 80kg x 5 i mark .  Jeg vet at det er lite til lå være mann. Jeg lurer på om dette kan være en turn-off for mange kvinner? Jeg lurer også på hvordan jeg da ligger an styrkemessig i forhold til den jevne kvinnen som trener...

 

 

Anonymkode: 74bcd...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnt å trene ren styrketrening for 5 år siden og det er det beste jeg har gjort for kroppen/toppen. Jeg hatet styrketrening da jeg var ung, men nå elsker jeg det og oss damer bør alle trene styrke med alderen. Kroppen ser bedre ut nå som 43 åring enn i 20-30 årene og etter 4 barn. Jeg har ikke enn kropp der jeg blir svær, men når jeg trent mest kondisjon ble jeg bare slank/flat…

Anonymkode: 29f14...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At de trener styrke flere ganger i uken betyr ikke automatisk at de er sterke, det er fortsatt mange kvinner som trener med altfor liten motstand/vekt til å bygge noe særlig muskelstyrke, selv om det begyner å komme seg nå, spesielt blandt de yngre. Men det har vært et økt fokus på hvor viktig styrketrening er, og det er veldig bra! Det er mye viktigere å ha muskelstyrke enn å være tynn.

Anonymkode: ca735...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg klarer f.eks. bare 50kg x 5 i benk og 80kg x 5 i mark .  Jeg vet at det er lite til lå være mann. Jeg lurer på om dette kan være en turn-off for mange kvinner? Jeg lurer også på hvordan jeg da ligger an styrkemessig i forhold til den jevne kvinnen som trener...

 

 

Anonymkode: 74bcd...4f6

Hvor lenge har du trent? 

Det er noen år siden jeg trente sist og jeg har nylig startet opp igjen. Jeg klarer de samme vektene som utrent 40 år gammel kvinne, bare ett sett vel og merke. 

Da jeg trente mer jevnlig lå jeg nok på 100kg på arbeidssettene i markløft og 57,5 i benk.  5x5. 

Så jeg synes det høres litt lite ut til å være en mann som trener jevnlig. Synes ikke det er turn off da, bare at jeg blir litt nysgjerrig. 
 

Anonymkode: 9e259...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en jente/kvinne som trener regelmessig og disiplinert , og spiser bra, lett vil kunne oppnå en tilsvarende styrke eller mer, f.eks iøpet av et års tid? 

Anonymkode: 93f23...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor lenge har du trent? 

Det er noen år siden jeg trente sist og jeg har nylig startet opp igjen. Jeg klarer de samme vektene som utrent 40 år gammel kvinne, bare ett sett vel og merke. 

Da jeg trente mer jevnlig lå jeg nok på 100kg på arbeidssettene i markløft og 57,5 i benk.  5x5. 

Så jeg synes det høres litt lite ut til å være en mann som trener jevnlig. Synes ikke det er turn off da, bare at jeg blir litt nysgjerrig. 
 

Anonymkode: 9e259...ffb

 

Jeg trente regelmessig da jeg studerte, men det er over 10 år siden nå. Men det var null jenter i vektavdelingen den gangen.. Etter det har jeg stort sett jogget, og sporadisk gjort litt push ups og sit ups hjemme. Jeg meldte meg imidletid inn på SATS igjen nå over påske 24, og har vært der noen ganger. Jeg har lagt merke til det er mange flere jenter /kvinner nå, som også løfter myre tyngre . Det overrasker meg litt med at så mange kvinner opplagt er mye mer veltrent og fysisk sterke nå, mer enn meg, noe mine dates også bekreftet,. Men det plager meg ikke noe, synes egentlig bare det er gøy. og gjør kvinner mer attraktive, med fin figur, og flott at kvinner tar vare på seg selv og egen helse også :) Har ikke meg noe imot å være "det svake kjønn", heller, hehe.

Anonymkode: 74bcd...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...