AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #61 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg blir ikke ferdig med alt og "forsømmer" litt av pliktene. Men jeg er ikke redd for konsekvenser. Har bestemt meg for å jobbe ekstra kun hvis jeg får fleksitid eller overtid. Ts. Anonymkode: cb3c2...018 Du ha jo avspasering høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og lang sommerferie?!?! Det er avspasering for de timene du liksom skal jobbe for mye. Er du villig til å gå ned til kun 5 ukers ferie i løpet av et helt år, og jobbe 8-16 hver dag, slik de fleste gjør? Anonymkode: 3482c...8c8 5 1
Nowayback Skrevet 1. mai 2024 #62 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, arbeidstiden er ca 43,5 timer pr uke. Flere timer pr uke enn det som er normalt, og dermed færre uker pr år. Altså: når en lærer har jobbet 43,5 timer pr uke (i snitt) alle ukene skolen er åpen, pluss en planleggingsuke på 37,5 timer så er hele årsverket jobbet og de ukene elevene har ferie har lærerne enten ferie (fem av ukene( eller arbeidsfri periode. Dersom læreren har jobbet alle timene sine, og det likevel forventes at hen stiller opp utover dette, da blir det overtid. Men det får lærere verken lønn for eller avspasering for. Altså blir det gratisjobbing. Anonymkode: fe58d...353 Lærere jobber 43,5 timer pr. uke? 6 timer mer enn meg. Det skal jeg huske på når lærerne reiser hjem klokka 13.00 på fredag, mens jeg fremdeles har 3 timer igjen på jobb. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #63 Skrevet 1. mai 2024 DelvisPresley skrev (13 minutter siden): Lærere jobber 43,5 timer pr. uke? 6 timer mer enn meg. Det skal jeg huske på når lærerne reiser hjem klokka 13.00 på fredag, mens jeg fremdeles har 3 timer igjen på jobb. Ja, de jobber 43,5 timer pr uke i snitt. Det gjorde jeg, og mine kolleger på alle de skolene jeg jobbet ved. Vanlig arbeidsdag var for min del fra 07.30/08.00-16.00/16.30. Minst et par kvelder i uka satt jeg et par timer og ga individuelle tilbakemeldinger på elevarbeider, leste og svarte på mail fra foreldre, planla undervisningsopplegg osv. Da er vi godt over 43,5 timer. Kanskje kunne det skje at jeg gikk litt tidligere en fredag, men i sum kom jeg aldri under 40 timer tilstede på arbeidsplassen. (Som regel over.) Pluss på de timene jeg jobbet hjemme. Mulig du bare har bestemt deg for å ikke tro på det lærerne selv forteller, og står fast på din overbevisning om at lærere jobber for lite og har for mye fri. Anonymkode: fe58d...353 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #64 Skrevet 1. mai 2024 DelvisPresley skrev (35 minutter siden): Lærere jobber 43,5 timer pr. uke? 6 timer mer enn meg. Det skal jeg huske på når lærerne reiser hjem klokka 13.00 på fredag, mens jeg fremdeles har 3 timer igjen på jobb. Hvordan har du tid til å følge med på når alle lærere drar når du selv er på jobb? Og hvordan vet du at de er ferdige med å jobbe bare fordi de drar hjem? Høres ut som en slapp jobb du har hvis du kan stalke lærere i arbeidstiden din. Lærere kan jobbe hjemmefra, det kalles ubunden tid. Bunden tid er man på skolen, ubunden tid kan man velge hvor man jobber. Anonymkode: 24455...831 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #65 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Juleferie på skolen vår er mandag 23.1 tom fredag 3.1. Lærerne har da fri fra 21.12 til 5.1. Vi andre må jobbe 23.12, fredag i romjula og 2+3 januar. Det er 4 dager, eller så godt som en uke. De fleste må også ta halv fridag 24.12 og 31.12 for å fri, da er vi på fem arbeidsdager. Julen som var nettopp hadde 1 arbeidsdag før jul og tre dager i romjula. + halv dag jul og nyttår. Jobben startet 2.1. Så dette er iaf en uke. Påske er 3 arbeidsdager. Vinterferie og høsteferie er 10 arbeidsdager. Så har du klemdagene i mai, som også er minst 1 (kristihimmelfart). Da er vi på omtrent 4 hele ferieuker. I fjor var sommerferien til barna 9 uker, år er den 8. så 12-13 ferieuker er ikke feil. Vanlige mann i gata har 5. Det er to måneder ekstra fri i året. Det er så klart ekstremt mye mer enn folk flest, faktisk nesten tregangeren. Anonymkode: 02d92...44f 12-13 ferieuker er feil. Det riktige er fem ferieuker + nesten seks uker arbeidsfri. I tillegg til fem uker ferie kommer to arbeidsfrie uker om sommeren (lærerne har ikke like lang sommerferie som elevene. Her har elevene åtte uker og lærerne syv), en på høsten, en på vinteren, og nesten to til sammen med jul, påske og inneklemt dag. Det blir seks uker. Og de seks ukene er arbeidsfrie uker pga komprimert arbeidsår. Lærerne jobber hele årsverket sitt på færre uker. Altså 43,5 timers uker mot det vanlige 37,5. Anonymkode: fe58d...353
Nowayback Skrevet 1. mai 2024 #66 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan har du tid til å følge med på når alle lærere drar når du selv er på jobb? Og hvordan vet du at de er ferdige med å jobbe bare fordi de drar hjem? Høres ut som en slapp jobb du har hvis du kan stalke lærere i arbeidstiden din. Lærere kan jobbe hjemmefra, det kalles ubunden tid. Bunden tid er man på skolen, ubunden tid kan man velge hvor man jobber. Anonymkode: 24455...831 Fordi SFO-barna er ute i skolegården til vi stenger 16.30. Eventuelt inne- hvor man ser lærerne går forbi når de reiser hjem. De fleste turer avgårde tidlig på fredag, og mange andre dager. Ikke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #67 Skrevet 1. mai 2024 DelvisPresley skrev (21 minutter siden): Fordi SFO-barna er ute i skolegården til vi stenger 16.30. Eventuelt inne- hvor man ser lærerne går forbi når de reiser hjem. De fleste turer avgårde tidlig på fredag, og mange andre dager. Ikke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. Jeg har en skoletime mindre undervisning som kontaktlærer enn det en faglærer har. Jobber på barneskole. I tillegg har jeg en time til planlegging. Resten underviser jeg. Vet ikke hvor du får infoen din ifra. Anonymkode: 24455...831 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #68 Skrevet 1. mai 2024 DelvisPresley skrev (35 minutter siden): Fordi SFO-barna er ute i skolegården til vi stenger 16.30. Eventuelt inne- hvor man ser lærerne går forbi når de reiser hjem. De fleste turer avgårde tidlig på fredag, og mange andre dager. Ikke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. Hva er problemet med å gå hjem kl 13 på en fredag (eller hver fredag) så lenge man jobber de 1687,5 timene i året som man skal? Anonymkode: 2614b...a83 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #69 Skrevet 1. mai 2024 Jeg er virkelig overraska over responsen fra mange her. Synes dere virkelig det er greit at det forventes at man skal jobbe gratis? Personlig tror jeg denne innstillinga og forventninga er del av grunnen til at tradisjonelle kvinneyrker jevnt over har lavere lønnsnivå. I stedet for å rakke ned på noen som forventer rettferdighet (1 til 1 forhold mellom arbeidstimer og lønna timer), bør enkelte gå i seg selv og heller bruke energien på å engasjere fagforeningene og stille krav til arbeidsgiver. Mon tro om om responsen hadde blitt den samme på et "manneforum"..? Anonymkode: 615c0...9d3 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #70 Skrevet 1. mai 2024 DelvisPresley skrev (2 timer siden): Fordi SFO-barna er ute i skolegården til vi stenger 16.30. Eventuelt inne- hvor man ser lærerne går forbi når de reiser hjem. De fleste turer avgårde tidlig på fredag, og mange andre dager. Ikke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. Du tviler på det ja? Si meg, har du ikke fått med deg at veldig mange lærere slutter som lærere og heller finner en annen jobb? Tror du da at all "ferien" lærere har da er nok til å beholde alle fantastiske lærere? Anonymkode: 438a6...846 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #71 Skrevet 1. mai 2024 Jeg jobber heller ikke overtid utover de 43 timene som lærer. Min far jobber på oljeplattform. Der har de også mye fri. 3 uker på, 4 uker av. Syns dere at han bare burde dratt på jobb gratis noen dager fordi han er så heldig og har mye fri og godt betalt? Anonymkode: 90328...9ae 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #72 Skrevet 1. mai 2024 8 hours ago, DelvisPresley said: Ikke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. Jeg var lektor som konsekvent gikk fra skolen så raskt jeg kunne alle dager. Dette var fordi jeg delte et miniatyrkontor med åtte andre, uten fungerende luftannlegg. Jeg jobbet også på en bitteliten treg chromebook. Den hadde jeg arvet av en elev. Den den ene tasten ikke fungerte, så jeg måtte lime inn en bokstav manuelt. Veldig effektivt. Jeg dro derfor hjem til mitt eget kontor, med en fungerende pc og frisk luft. Der jobbet jeg lenge, også i helger og fridager som 1. mai. Nå jobber jeg som redaktør i forlagsbransjen, og jeg skal ALDRI tilbake til skolen. Jeg har lunsj hver dag, slipper krenkende foreldre, og kan ta ut ferie og avspasering når det passer meg. Lønnen og godene er også bedre. Hvis du tror det er så slapt å være lærer anbefaler jeg deg å prøve Anonymkode: 7faf1...a4a 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #73 Skrevet 2. mai 2024 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva er problemet med å gå hjem kl 13 på en fredag (eller hver fredag) så lenge man jobber de 1687,5 timene i året som man skal? Anonymkode: 2614b...a83 Mange som jobber i andre yrker drar hjem tidlig på fredag også. Jeg kjenner ei som jobber i kommunen. Når det ikke er møter kan hun jobbe hvor hun vil og ha hjemmekontor. Hun drar ofte på hytta. Jeg drar også ofte hjem så fort som mulig på fredager etter at det meste er klart for mandagen. Men jeg kommer også en time før på jobb hver morgen. Jeg liker å gjøre alt klart i god tid før første time og uten å bli forstyrret av pratsomme kolleger. Noen dager blir jeg også på jobb til langt på kveld for å få unna masse arbeid, I stedet for litt og litt hver dag. Da kan jeg gå rett etter undervisning andre dager med god samvittighet. Sånn er det jo i mange andre yrker også der det er hjemmekontor eller på andre måter en fleksibel arbeidshverdag. Og jeg forstår det godt om folk i andre yrker også blir slitne om de føler de hele tida må jobbe gratis overtid for å komme ajour med arbeidet. Det er nok ikke unikt for læreryrket. Men det er en slags merkelig forventning om at dette må lærere finne seg i. Jeg tror at det ble dråpen for lærere under korona. Jeg har ei venninne som er lege som så klart måtte jobbe MYE under korona, men hun fikk nå betalt for det. De har også bakvakter, dvs at de må være klare for å dra på jobb ved behov. Under korona kunne vi plutselig få beskjed på en søndag at det ble hjemmeskole på mandag, og da måtte vi jo bare kaste oss rundt og planlegge undervisning og sende ut info til elever og foresatte. Skulle vi bort en helg, måtte jeg ta med laptopen og skolebøker i tilfelle vi fikk en sånn beskjed. Det føltes som vi stadig var i "bakvakt" og ofte ble kommandert på jobb. Men vi fikk ikke noe overtidsbetalt for det. Mens min legevenninne ble beordret på jobb og fikk skrive timer. Min far som jobber på oljeplattform, måtte også jobbe mye overtid. Han jobber på en norsk rigg, og de som bodde i andre land fikk ikke lov til å reise til Norge, dvs den riggen. Dermed måtte nordmennene ta over jobben deres. De fikk kjempegodt betalt for det. Det er jo veldig urettferdig. Vi fikk rett til overtidsbetalt pga korona etterhvert, men det var først når det verste hadde gitt seg. Da var de fleste tilbake i vanlig jobb og det var ikke like mye behov for vikar eller ekstraarbeid. Så jeg tror nok mange følte på det som veldig urettferdig under korona og er blitt lei. Og spesielt når man føler man må gjennomføre helt ubrukelige oppgaver. Jeg har en kollega som er kontaktlærer i 7.klasse. Hen må skrive rapporter og iop for to elever. Og det er ca en og en halv måned igjen av skoleåret... Snart må det også skrives halvårsvurderinger. Vi legger de inn i visma, og der kan vi gå inn og se hvilke foreldre som har lest dem. Det pleier å være 2-5 stk per klasse som leser dem. Så da kjennes det så klart helt ubrukelig å sitte ekstra noen ettermiddager for å skrive noe som ikke blir lest eller knapt blir tatt i bruk. Anonymkode: 90328...9ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #74 Skrevet 2. mai 2024 DelvisPresley skrev (21 timer siden): Lærere jobber 43,5 timer pr. uke? 6 timer mer enn meg. Det skal jeg huske på når lærerne reiser hjem klokka 13.00 på fredag, mens jeg fremdeles har 3 timer igjen på jobb. Kan hende de jobber når du har fri da, vet du… før min mor pensjonerte seg, jobbet hun flere timer hver søndag, flere kvelder også, OG hun var på skolen klokka 05:30 HVER DAG. Men det ser du jo ikke. Anonymkode: 49d5c...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #75 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange som jobber i andre yrker drar hjem tidlig på fredag også. Jeg kjenner ei som jobber i kommunen. Når det ikke er møter kan hun jobbe hvor hun vil og ha hjemmekontor. Hun drar ofte på hytta. Jeg drar også ofte hjem så fort som mulig på fredager etter at det meste er klart for mandagen. Men jeg kommer også en time før på jobb hver morgen. Jeg liker å gjøre alt klart i god tid før første time og uten å bli forstyrret av pratsomme kolleger. Noen dager blir jeg også på jobb til langt på kveld for å få unna masse arbeid, I stedet for litt og litt hver dag. Da kan jeg gå rett etter undervisning andre dager med god samvittighet. Sånn er det jo i mange andre yrker også der det er hjemmekontor eller på andre måter en fleksibel arbeidshverdag. Og jeg forstår det godt om folk i andre yrker også blir slitne om de føler de hele tida må jobbe gratis overtid for å komme ajour med arbeidet. Det er nok ikke unikt for læreryrket. Men det er en slags merkelig forventning om at dette må lærere finne seg i. Jeg tror at det ble dråpen for lærere under korona. Jeg har ei venninne som er lege som så klart måtte jobbe MYE under korona, men hun fikk nå betalt for det. De har også bakvakter, dvs at de må være klare for å dra på jobb ved behov. Under korona kunne vi plutselig få beskjed på en søndag at det ble hjemmeskole på mandag, og da måtte vi jo bare kaste oss rundt og planlegge undervisning og sende ut info til elever og foresatte. Skulle vi bort en helg, måtte jeg ta med laptopen og skolebøker i tilfelle vi fikk en sånn beskjed. Det føltes som vi stadig var i "bakvakt" og ofte ble kommandert på jobb. Men vi fikk ikke noe overtidsbetalt for det. Mens min legevenninne ble beordret på jobb og fikk skrive timer. Min far som jobber på oljeplattform, måtte også jobbe mye overtid. Han jobber på en norsk rigg, og de som bodde i andre land fikk ikke lov til å reise til Norge, dvs den riggen. Dermed måtte nordmennene ta over jobben deres. De fikk kjempegodt betalt for det. Det er jo veldig urettferdig. Vi fikk rett til overtidsbetalt pga korona etterhvert, men det var først når det verste hadde gitt seg. Da var de fleste tilbake i vanlig jobb og det var ikke like mye behov for vikar eller ekstraarbeid. Så jeg tror nok mange følte på det som veldig urettferdig under korona og er blitt lei. Og spesielt når man føler man må gjennomføre helt ubrukelige oppgaver. Jeg har en kollega som er kontaktlærer i 7.klasse. Hen må skrive rapporter og iop for to elever. Og det er ca en og en halv måned igjen av skoleåret... Snart må det også skrives halvårsvurderinger. Vi legger de inn i visma, og der kan vi gå inn og se hvilke foreldre som har lest dem. Det pleier å være 2-5 stk per klasse som leser dem. Så da kjennes det så klart helt ubrukelig å sitte ekstra noen ettermiddager for å skrive noe som ikke blir lest eller knapt blir tatt i bruk. Anonymkode: 90328...9ae Dere er ikke de eneste… jeg jobber på et universitet, og vi hadde det likedan. Masse ubetalt ekstraarbeid. Jeg hadde synkron undervisning fra 20-22 på kvelden… umulig å gjøre det på andre tidspunkt, siden jeg på dagtid var hjemme med tre små barn (mann som hadde samfunnskritisk jobb i helsevesenet, så jeg tok ALT). Guri som jeg hatet covid. Anonymkode: 49d5c...8ac 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #76 Skrevet 2. mai 2024 DelvisPresley skrev (På 1.5.2024 den 14.51): Fordi SFO-barna er ute i skolegården til vi stenger 16.30. Eventuelt inne- hvor man ser lærerne går forbi når de reiser hjem. De fleste turer avgårde tidlig på fredag, og mange andre dager. kke alle er kontaktlærere, så vanvittig mye planlegging tviler jeg på de gjør en fredags ettermiddag. De fleste kontaktlærere har heller ikke klassen sin i alle timer, og har egne timer til planlegging (plantid) Syns lærerne klager altfor mye. De har bra lønn og fri i alle ferier. Tviler på de ville bytta yrke hvor man mistet alle feriene og måtte jobbe 8-16. Man kan klage hvis man har jævlige elever, vanskelige foreldre og mange faglig svake elever. Da er det sikkert mye å følge opp. De fleste kontaktlærere i 100% stilling som er under 60 år har én eneste time i uka hvor de har nedslagstid, eller kontaktlærertime som vi kaller det. Alle andre timer underviser vi. Vi har riktignok bunden og ubunden tid, men den ligger utenfor undervisningstiden vår. Jeg går tidlig hver eneste fredag, HVER ENESTE. Klokka ett. Men så ser ingen at jeg jobber om søndagene, så det går opp i opp uansett. Så om noen på SFO blir misunnelige på meg, så får de bare være det. Jeg har valgt min jobb, de har valgt deres. Du kan jo prøve ut jobben én måneds tid, så kan vi jo se om du tenker slik du gjør i etterkant. Jeg tviler. (og jeg elsker faktisk jobben min, eller så hadde jeg slutta for lengst. Til tross for ferien og all avspaseringen, og den "gode" lønna😂) Anonymkode: bfa30...c3d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #77 Skrevet 3. mai 2024 On 5/1/2024 at 8:15 AM, AnonymBruker said: Jeg jobber også mer enn 40 timer i uka uten å få betalt. Er glad for noe kan tas på kvelden eller i helgen jeg da - for da rekker jeg barnas fritidsaktiviteter, lekser, hente/levere osv. Lærere har 5 uker ferie i året som andre, men så har de også fri 8-9 uker på sommeren, høstferie, minst to uker juleferie/fri i romjula, vinterferie, påskeferie, og fem planleggingsdager som gjerne tas på inneklemte dager der man ikke jobber med avspaserer. Teller ca 13 uker her, altså 8 uker mer enn folk flest. Det er mye det og egentlig verdt mye i seg selv. Tror mange lærere hadde fått sjokk i en vanlig jobb med hektiske perioder, prosjektarbeid og kveldsarbeid - men ikke noe kompensasjon i form av 8 uker ekstra fri eller at man har fri når barna har fri. Mange må jo til og med jobbe røde dager også. Anonymkode: 02d92...44f Kom sent til læreryrket, etter mange år i privat næringsliv. Arbeidsmengden jeg har nå er mye større. Sitter grytidlige morgener flere timer før undervisning starter 08.15, jobber kveldstid her og der, og må også bruke hver helg (retting og være klar til undervisning mandag). Det er verdens kjekkeste jobb, men jeg jobber definitivt mer enn jeg noengang har gjort. Det er en grunn til at praksissjokket er et etablert begrep i læreryrket, og ikke de fleste andre yrker Anonymkode: 87423...b61 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #78 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kom sent til læreryrket, etter mange år i privat næringsliv. Arbeidsmengden jeg har nå er mye større. Sitter grytidlige morgener flere timer før undervisning starter 08.15, jobber kveldstid her og der, og må også bruke hver helg (retting og være klar til undervisning mandag). Det er verdens kjekkeste jobb, men jeg jobber definitivt mer enn jeg noengang har gjort. Det er en grunn til at praksissjokket er et etablert begrep i læreryrket, og ikke de fleste andre yrker Anonymkode: 87423...b61 Er ikke det ganske veletablert i alle/mange profesjonsyrker/-utdanninger da? Hilsen en som har en helt urelatert profesjonsutdanning og som opplevde et formidabelt praksissjokk. Anonymkode: 49d5c...8ac 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #79 Skrevet 3. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke det ganske veletablert i alle/mange profesjonsyrker/-utdanninger da? Hilsen en som har en helt urelatert profesjonsutdanning og som opplevde et formidabelt praksissjokk. Anonymkode: 49d5c...8ac Kanskje? Hvilke tenker du på? Læreryrket er jo en jobb som aldri er 'ferdig', og som en ikke legger fra seg når en drar fra skolen. Anonymkode: 87423...b61
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #80 Skrevet 3. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er en grunn til at praksissjokket er et etablert begrep i læreryrket, og ikke de fleste andre yrker Anonymkode: 87423...b61 Det kan vel ha sammenheng med at lærerstudenter er noen av de som bruker minst tid på studiene sammenlignet med andre på høyere utdanning? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50pXrW/ap-duo-vil-ha-slutt-paa-at-laererstudenter-studerer-minst Jeg studerte siving og brukte ekstremt mye tid på studiene. Fulltidsjobb med overtid føles som deltidsjobb sammenlignet med studiene. Anonymkode: f66d6...3d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå