Gå til innhold

Prisen på bæreposer stiger for tredje gang på kort tid

Catch22

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Proaktiv said:

Det høres bra ut. Jeg skal spørre etter de senere idag.
Jeg hadde håpet å benytte dem på samme måte som de gamle bæreposene som kan knytes igjen.

Jeg har denne løsningen under vasken:

De posene jeg nevner et par innlegg over, er grå med knytehåndtak, 24 liter. Jeg vil si de tar like mye som plast handleposer. Og større poser trenger jeg absolutt ikke. 30 liter og 40 liter er altfor store til disse avfallsbøttene. Jeg har kjøpt poser til 10 kroner rullen på Obs, Meny og Kiwi. Det er 25 poser, altså litt over 40 øre pr stk.

Hvis du har større søppeldunker, så kan du slå opp på nettet hvor du har kjøpt de. Det bruker alltid å stå hvor mange liter de er. Og så kjøper du poser som passer til det. For eksempel: IKEA, Filur, dunk med lokk, 42 liter.68351995314206.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Anonym1002 said:

Kast søpla i de posene som er gratis på butikken. Vil de ha oss til å sabotere så hvorfor ikke?

Myye penger å spare, når jeg kan betale 40 øre posen for restavfallsposer. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Anonym1002 said:

Kast søpla i de posene som er gratis på butikken. Vil de ha oss til å sabotere så hvorfor ikke?

Det ødelegger jo bare hele resirkuleringsordningen om det kommer masse restavfall inn sammen med matavfallet. 

Så slitsomt er det ikke å prøve å gjøre litt innsats for miljøet. Matavfallet brukes ofte til å produsere biogass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (16 timer siden):

Fordi du ikke skal være et miljøsvin.

Kjøp avfallsposer som er billige på rull. For eksempel er disse best-i-test posene fra Clas Ohlson fine, jeg bruker dem. Kjøpte 5 ruller for 100 kr i fjor, og er nå i gang med den siste rullen. Det var tilbud på 5 ruller for hundre kr, eller en stykkpris pr rull til 24,90.

Det er altså 1,24 kr pr pose om du kun kjøper en rull. Eller 1 kr stk om du kjøper 5.

Det har du råd til for å kvitte deg med søpla du produserer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok er en veldig stor andel av alle matvarer vi kjøper pakket inn i plast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet å resirkulere etter de festet korken til brusflaska.

Kaster bare alt i ei pappeske og hiver alt i restavfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, magic carpet said:

Sluttet å resirkulere etter de festet korken til brusflaska.

Kaster bare alt i ei pappeske og hiver alt i restavfall. 

Det er enkelte rare mennesker ute i samfunnet... Hvorfor ødelegge systemet og sabotere gjenvinninga i området ditt? Om alle gjorde som deg ville renovasjonskostnaden i området stige til himmels fordi kommunen da må ansette enda flere folk for å sortere det du ikke gjør. 

Og om det er så fælt med den bruskorken er det mer passende å boikotte brusen fremfor å ødelegge gjenvinningsopplegget

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper nesten ikke bæreposer på butikken lenger. Jeg har 8 handlenett fra Coop som jeg bruker (får igjen 1 krone hver gang jeg bruker de) og jeg har flere handlenett i stoff, som jeg bruker når jeg bare skal en kort tur innom butikken.

Jeg kjøper bossposer på rull fra europris til 10 kr rullen. Det er 20 poser, så det blir 0,50 øre pr pose. Posene fra Europris er helt fantastiske. De revner ikke og de passer bossbøtten vår. Vi har en litt større bossbøtte også, og til den bruker vi bossposer på 40/50 liter. Vi resirkulerer matavfall (får poser til matavfall fra borettslaget gratis). Vi resirkulerer også plast, glass og metall og papp (til pappen så bruker jeg et par gamle handlenett fra Coop). Vi har 4 bøtter i skapet under kjøkkenvasken som er til restavfall, matavfall, glass og metall, og plast. 

Neste steget bør være å slutte å pakke nesten alle matvarer inkludert frukt og grønnsaker inn i plast. Det er litt ironisk at de vil få oss til å kjøpe mindre plastposer, men å pakke agurker, paprika, plommer, brokkoli m.m inn i plast før de blir solgt i butikken er liksom helt greit 🙄 Jeg håper det kommer før eller siden. Jeg har også gjenbrukbare små nett til frukt og grønt.

Så det koster oss mindre penger å kjøpe poser på rull enn det gjør å kjøpe bæreposer. En pose til 5,50 kr x 20 stk til 110 kr versus en rull med 20 poser til 10 kr som er 0,50 kr pr stykk......

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...