Gå til innhold

Gradert uføretrygd oppsigelse av stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har MS og ble sagt opp 50% av min 100% stilling   jeg har hatt  i 15 år i kommunen. 

Oppsigelse  var gjensidig da jeg hadde vært sm et år pluss 9 mnder AAP før Ufør.  Jeg skal selfølgelig  ikke  " ruge " på en stilling  jeg ikke kan stå i lenger.

Men jeg eier 50% ennå. Nav sa at det er mest" ryddig' at arbeidsgiver  sier opp ( deler av)stillingen til ansatt.

Anonymkode: 4bf1a...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her, jeg er 50 % ufør og jobber 50 % ved siden av. Har vært sånn i 3 år.

Den som vikarierer i den andre delen av stillingen min (50 %) ønsker fast, forståelig nok. Men hun ønsker 100 % fast og ikke bare 50 %. Sjefen mente derfor at det er bedre å ha 1 person i stillingen og ikke 2. Derfor ville/ trodde hun at jeg skulle beordres til å si opp min stilling (hele 100 %). Og sa at jeg deretter kunne melde meg som arbeidsøkter hos NAV og starte på nytt, altså jakte på stillinger som blir utlyst 50 %.  

Nå har Fagforeningen forklart henne at hun faktisk ikke kan kaste ut eller tvinge syke ansatte til å si opp stillingene. Vedkommende hadde visst gått etter en annen også, han tok kontakt med Fagforeningen han og.
 

Trodde Oslo kommune hadde litt mer opplyste (kvalifiserte) ledere. 

Anonymkode: 09f14...27a

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her, jeg er 50 % ufør og jobber 50 % ved siden av. Har vært sånn i 3 år.

Den som vikarierer i den andre delen av stillingen min (50 %) ønsker fast, forståelig nok. Men hun ønsker 100 % fast og ikke bare 50 %. Sjefen mente derfor at det er bedre å ha 1 person i stillingen og ikke 2. Derfor ville/ trodde hun at jeg skulle beordres til å si opp min stilling (hele 100 %). Og sa at jeg deretter kunne melde meg som arbeidsøkter hos NAV og starte på nytt, altså jakte på stillinger som blir utlyst 50 %.  

Nå har Fagforeningen forklart henne at hun faktisk ikke kan kaste ut eller tvinge syke ansatte til å si opp stillingene. Vedkommende hadde visst gått etter en annen også, han tok kontakt med Fagforeningen han og.
 

Trodde Oslo kommune hadde litt mer opplyste (kvalifiserte) ledere. 

Anonymkode: 09f14...27a

Hva skjer med deg videre? Får du beholde jobben i den prosent du kan jobbe, eller blir du sagt opp?

Anonymkode: 20c7a...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du forstår problemstillingen? 

Si det er en stilling som skal dekkes. 

Hva er enklest, å ansette 3 personer med dårlig helse med hver sin 33% stilling eller 1 person i 100% stilling.

 

Anonymkode: 209e4...245

Det forstår jeg veldig godt. Men hvis vi skal ha et arbeidsliv kun for de som kan yte 100% så må vi samtidig akseptere at vi får flere uføre.

Anonymkode: 20c7a...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2024 at 10:49 AM, AnonymBruker said:

Jobber i Oslo kommune, ble 50 % ufør for noen få år tilbake pga. sykdom og yrkesskade.

Leder krever plutselig at jeg skal levere oppsigelse, at jeg ikke kan sitte på en 100 % stilling. Det er greit nok mtp. jeg ikke ser at jeg kan klare å jobbe mer enn 50 % i fremtiden. Men hun mener at jeg skal si opp hele stillingen min 100 %. Ble litt overrasket. Snakket med tillitsvalgt som ikke kunne gi meg noe konkret svar. 

Høres det riktig ut at jeg eller ansatte som har en gradert uføretrygd må/ skal levere oppsigelse av en hel stilling på 100 % sånn uten videre? Jeg vil jo gjerne fortsette å jobbe.

 

Anonymkode: 09f14...27a

DU sier ikke opp. Ikke tenk på det en gang. Forlang at arbeidsgiver gir deg en endringsoppsigelse på 50% av stillingen. Mener arbeidsgiver duvikke skal jobbe i hele tatt, be om at de sier deg opp. Da kan du blande inn fagforening og ta kampen. Bare IKKE gjør noe selv. Det påvirker rettighetene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge leve inkluderende arbeidsliv…

Endret av Android
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Android said:

Jeg ble 65% ufør og hadde 35% i restarbeidsevne. Fikk beskjed om at jeg måtte si opp min 100% stilling, da kommunen bare ville ha heltidsstillinger i min yrkesgruppe. Fikk beskjed om at det «tok seg bedre ut» å si opp selv, enn å bli oppsagt. Ordnet seg til slutt med en 35% stilling, i grei turnus og det fungerte bra. Så fikk jeg ny turnus med lange jobbøkter og etter en stund sa det stopp. Arbeidsgiver klarer ikke (vil ikke?) justere turnusen for å unngå perioder med mye jobb og lang tid med lite jobb. Er ingen ledige deltidsstillinger i mitt yrke / jobber jeg kan klare, så vanskelig å bare bytte jobb. Føler meg presset ut på en vei mot full uføretrygd. Lenge leve inkluderende arbeidsliv…

Sier du opp selv har du null rettigheter. Si aldri opp selv med mindre du har noe å gå til. 

(Jepp inkluderende arbeidsliv er fantastisk enkelte ganger)(leses med ekstrem sarkasme) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...