Gå til innhold

Gradert uføretrygd oppsigelse av stilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i Oslo kommune, ble 50 % ufør for noen få år tilbake pga. sykdom og yrkesskade.

Leder krever plutselig at jeg skal levere oppsigelse, at jeg ikke kan sitte på en 100 % stilling. Det er greit nok mtp. jeg ikke ser at jeg kan klare å jobbe mer enn 50 % i fremtiden. Men hun mener at jeg skal si opp hele stillingen min 100 %. Ble litt overrasket. Snakket med tillitsvalgt som ikke kunne gi meg noe konkret svar. 

Høres det riktig ut at jeg eller ansatte som har en gradert uføretrygd må/ skal levere oppsigelse av en hel stilling på 100 % sånn uten videre? Jeg vil jo gjerne fortsette å jobbe.

 

Anonymkode: 09f14...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lurer jeg også på. Følger

Anonymkode: 20c7a...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de at du ikke skal få fortsette i jobben i det hele tatt, eller vil de ansette deg 50% i stedet?

Anonymkode: c85d8...18e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta kontakt med hovedtilltisvalgt erller organisasjonen for støtte. 

Anonymkode: b9437...e38

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke si opp en stilling uten å i det minste ha underskrevet en kontrakt på 50%…

Anonymkode: ff687...eb7

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener de at du ikke skal få fortsette i jobben i det hele tatt, eller vil de ansette deg 50% i stedet?

Anonymkode: c85d8...18e

Mente visst at hun trenger 1 i 100 % stilling og ikke en uføretrygdet person i 50 % slik som jeg. Pr. nå er det ei som jobber 50 %, den delen jeg er ufør. Jeg er jo der 50 %, leverer jeg en oppsigelse på hele stillingen, da sitter jeg der uten noen ting. Må jo ha jobb jeg også. Fortalte ingenting om jeg skal få ny kontrakt, bare at jeg skal levere oppsigelse. Så mumlet hun noe om at i følge loven kan de kreve en oppsigelse av meg..

Anonymkode: 09f14...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med tillitsvalgt, hvis ikke du får ett sikkert svar der så ringer du forbundet sentralt.

Anonymkode: 70643...d9d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe Fagforbundet og få dem til å se litt på dette.  Hverken jeg eller mannen min som begge har jobbet i Oslo kommune i mange år har hørt noe lignende før. Snakket med datteren min, hun jobber som leder en annen plass. Heller ikke hun har hørt at man kan frata uføretrygdede hele stillingen på den måten.
 

5 år igjen til jeg er i pensjonsalder. Har hatt den stillingen siden jeg var 23 år. Ble nesten litt skremt. Kan vel ikke kreve at jeg skal bli arbeidsledig og på jakt etter ny 50 % stilling, fordi leder trenger en 100 % stilling.. Spent på hvilken paragraf i loven som gir henne retten til å kreve oppsigelse av hele stillingen til mennesker som er uføretrygdede (gradert). 

Anonymkode: 09f14...27a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal ringe Fagforbundet og få dem til å se litt på dette.  Hverken jeg eller mannen min som begge har jobbet i Oslo kommune i mange år har hørt noe lignende før. Snakket med datteren min, hun jobber som leder en annen plass. Heller ikke hun har hørt at man kan frata uføretrygdede hele stillingen på den måten.
 

5 år igjen til jeg er i pensjonsalder. Har hatt den stillingen siden jeg var 23 år. Ble nesten litt skremt. Kan vel ikke kreve at jeg skal bli arbeidsledig og på jakt etter ny 50 % stilling, fordi leder trenger en 100 % stilling.. Spent på hvilken paragraf i loven som gir henne retten til å kreve oppsigelse av hele stillingen til mennesker som er uføretrygdede (gradert). 

Anonymkode: 09f14...27a

Du sier ihvertfall ikke opp selv, så kan du evt gå til sak mot kommunen etterpå hvis kommunen ikke har hatt lov til å si deg opp. 

Lykke til :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve at du skal si opp, da må de evt si deg opp.

Ikke si opp stillingen din. Hvis arb.giver går til oppsigelse bør du ta kontakt med forbundet ditt for å få bistand.

Anonymkode: 99119...acb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mente visst at hun trenger 1 i 100 % stilling og ikke en uføretrygdet person i 50 % slik som jeg. Pr. nå er det ei som jobber 50 %, den delen jeg er ufør. Jeg er jo der 50 %, leverer jeg en oppsigelse på hele stillingen, da sitter jeg der uten noen ting. Må jo ha jobb jeg også. Fortalte ingenting om jeg skal få ny kontrakt, bare at jeg skal levere oppsigelse. Så mumlet hun noe om at i følge loven kan de kreve en oppsigelse av meg..

Anonymkode: 09f14...27a

Det er bare tull! De kan ikke kreve noen oppsigelse, de kan bare si opp selv. Tviler på at uføre er grun til oppsigelse heller. Tipper det er derfor de prøver seg på slikt tul! Ta kontakt med fag foreninga!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i hvert fall ikke si opp selv, dersom de vil bli kvitt deg skal de skriftlig dokumentere oppsigelsen din. Du har ingen grunn til å si opp, så det må du bare sette deg på bakbeina for. Snakk med fagforbundet sentralt, hør hva de sier.

Dersom arbeidsgiver sier deg opp, kan du gå til sak. Den vinner du garantert.

Mennesker som sier opp jobbene sine selv, har ikke krav på dagpenger/arbeidsledighetstrygd (som det het før) før det er gått 18 uker. Det er lenge!

Anonymkode: d397f...df9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier «kan de ikke jobbe NOE» i tråder om uføre, bør lese denne. Det er nemlig ingen, selv ikke kommunen som vil ha arbeidstakere med redusert helse. Dessverre.

Anonymkode: 20c7a...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..

Endret av Android
Slett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si opp selv. Det kan ingen tvinge deg til. Man sier opp når man ikke vil ha jobben lengre.

Og, for å putte en stemme til i den potten: ta kontakt med fagforening.

Masse lykke til, noen arbeidsgivere og sjefer er så kalde og brutale, klem til deg.

Anonymkode: 13c0a...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes ikke noen situasjon hvor arbeidsgiver kan kreve at arbeidstager sier opp. Hvis arbeidsgiver vil bli kvitt en arbeidstager er det arbeidsgiver som må si opp den ansatte. 

Anonymkode: 4e54f...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser dessverre ut til at arbeidsgiver har retten på sin side dersom de velger å ikke opprette en redusert stilling til deg.

https://www.advisioadvokat.no/nyheter/oppsigelse-delvis-ufor-diskriminering/

Anonymkode: 187ef...78b

De kan uansett ikke kreve en oppsigelse, da må de selv velge å gå til oppsigelse av den ansatte.

Anonymkode: 99119...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 11.51):

Alle som sier «kan de ikke jobbe NOE» i tråder om uføre, bør lese denne. Det er nemlig ingen, selv ikke kommunen som vil ha arbeidstakere med redusert helse. Dessverre.

Anonymkode: 20c7a...f30

Du forstår problemstillingen? 

Si det er en stilling som skal dekkes. 

Hva er enklest, å ansette 3 personer med dårlig helse med hver sin 33% stilling eller 1 person i 100% stilling.

 

Anonymkode: 209e4...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ser dessverre ut til at arbeidsgiver har retten på sin side dersom de velger å ikke opprette en redusert stilling til deg.

https://www.advisioadvokat.no/nyheter/oppsigelse-delvis-ufor-diskriminering/

Anonymkode: 187ef...78b

Det essensielle er at det er arbeidsgiver som må si opp den ansatte og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...