Gå til innhold

Burde jeg begynne å drikke kaffe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år, aldri drukket kaffe. Er ofte trøtt og sliten. Lyst til å legge meg kl 21.30 hver kveld. Bør jeg begynne med kaffe? Alle vitaminverdier er fine. Lever et travelt liv med jobb og to unger. Hvor oppkvikkende er det med kaffe egentlig? Og hvor mye trenger man i løpet av en dag? Og når?

Anonymkode: e4297...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du noe annet med koffein? 
Jeg drikker vanligvis 3-5 kopper kaffe i løpet av en dag, og aldri etter kl 13.
 
Men for meg er det trening som gir overskuddsenergien, ikke kaffe. 

Anonymkode: b0fcd...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Drikker du noe annet med koffein? 
Jeg drikker vanligvis 3-5 kopper kaffe i løpet av en dag, og aldri etter kl 13.
 
Men for meg er det trening som gir overskuddsenergien, ikke kaffe. 

Anonymkode: b0fcd...819

Det kan du strengt tatt ikke vite før du kutter kaffen helt over en lengre periode. Man venner seg til koffeinnivået slik at man blir mer og mer tolerant, og ikke merker at det har en virkning.

Jeg har sluttet tvert med kaffe, og opplevde da å bli mye trøttere om kvelden i 14 dagers tid, før det stabiliserte seg igjen. Da jeg begynte med kaffe igjen etter et års tid lå jeg i starten våken hele natten selv om jeg ikke hadde drukket noe etter lunsj.

TS: Bare begynn med kaffe hvis du synes det er godt, og prøv å finne ut hvorfor du er trøtt og sliten. Kaffe er ingen mirakelkur for mer energi.

Anonymkode: 60ceb...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri begynt og drikke kaffe. Du blir jo avhengig . Dyrt er det og.  
 

Anonymkode: 2ebf4...981

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kaffe, men legger meg 21.30 hver kveld. Drikker 1-2 kopper til frokost. Hvis jeg ikke drikker kaffe føler jeg meg ikke helt våken, lett hodepine. Drikker ikke kaffe utover dagen fordi da får jeg ikke sove til kvelden, selv om jeg er utslitt.

Anonymkode: 1dd83...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er 40 år, aldri drukket kaffe. Er ofte trøtt og sliten. Lyst til å legge meg kl 21.30 hver kveld. Bør jeg begynne med kaffe? Alle vitaminverdier er fine. Lever et travelt liv med jobb og to unger. Hvor oppkvikkende er det med kaffe egentlig? Og hvor mye trenger man i løpet av en dag? Og når?

Anonymkode: e4297...c31

Jeg anbefaler heller å legge seg 21 30 hver kveld, men kaffe er godt når man vender seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare å teste det ut.

Kaffe har ingen effekt på meg, og er bare noe jeg drikker fordi jeg synes det er godt til bakst eller knekkebrød med søtpålegg og slikt. Begynte å drikke det i håp om at det skulle fungere som en oppkvikker i en periode jeg hadde behov for det, men neida. Jeg bare oppdaget at det hevet knekkebrød med syltetøy mange hakk.

Jeg ser mange også får en effekt på magen av kaffe. Den får jeg heller ikke. Har prøvd å hive innpå ekstra sterk svart kaffe når jeg kunne trenge litt mer fart på systemet, men nada.

Anonymkode: c9a53...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHA NEI! Det blir som at noen spør: "Burde jeg begynne å drikke energidrikk?" "Burde jeg begynne å drikke brus?" "Burde jeg begynne å spise godteri?"

Anonymkode: 8d78b...92a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kutte ut kaffe fordi jeg fikk sånn diare og løs mage av kaffe. Vet at mange drikker kaffe for å få fart på magen om de har f.eks. forstoppelse.

 

Anonymkode: 46784...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40 og har prøvd å drikke kaffe noen ganger. Men jeg klarer ikke smaken og kommer aldri til å begynne å drikke det. Lukter helt fantastisk da. Kan du bare begynne å drikke det helt uten videre du? 

Anonymkode: 3f061...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke egentlig anbefale at du begynner med kaffe, med mindre du drikker mye energi drikke for å holde energien oppe.

Men jeg tenker du bør to andre ting først. Ta blodprøver på vitaminer og mineraler hos legen først.  Mangler gir dårlig energi. 

Det andre er å se om du kan trappe litt ned i hverdagen om du er i ferd med å bli utbrent.

Jeg har adhd og på meg virker nok kaffe litt annerledes. Jeg blir mer klar i hodet. Men får ikke mer energi. Og kan fint drikke kaffe rett før leggetid,  uten at det tar noe nattesøvn.  Sover egentlig bedre med kaffe, da det roer tankekjør. Sikkert også derfor jeg føler meg mer klar i hodet av kaffe

Anonymkode: 4464b...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,du trenger da ikke begynne med kaffe av den grunn at du er trøtt og sliten. Da er det vel bedre å lytte til kroppen din,unn deg hvile og søvn.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør jeg begynne med kaffe? Alle vitaminverdier er fine. Lever et travelt liv med jobb og to unger. Hvor oppkvikkende er det med kaffe egentlig? Og hvor mye trenger man i løpet av en dag? Og når?

Anonymkode: e4297...c31

NEI. Kaffe gir ingen energi. I beste fall stjeler den energi som du skulle hatt senere. Det er bare placebo og rutiner. 

Kaffe ødelegger grå substans i hjernen. Man kan se på hjernescanninger om en person drikker kaffe eller ikke. Den gode nyheten er at hjerneskaden er reparerbar da. 2 uker uten kaffe, og så er hjernen reparert igjen. Så det er absolutt ingen grunn til å begynne å drikke kaffe.

Studie: Higher Coffee Consumption Is Associated With Reduced Cerebral Gray Matter Volume

Anonymkode: 8d78b...92a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan du strengt tatt ikke vite før du kutter kaffen helt over en lengre periode. Man venner seg til koffeinnivået slik at man blir mer og mer tolerant, og ikke merker at det har en virkning.

Jeg har sluttet tvert med kaffe, og opplevde da å bli mye trøttere om kvelden i 14 dagers tid, før det stabiliserte seg igjen. Da jeg begynte med kaffe igjen etter et års tid lå jeg i starten våken hele natten selv om jeg ikke hadde drukket noe etter lunsj.

TS: Bare begynn med kaffe hvis du synes det er godt, og prøv å finne ut hvorfor du er trøtt og sliten. Kaffe er ingen mirakelkur for mer energi.

Anonymkode: 60ceb...b52

Så hvis jeg drikker kaffe i 15 år uten å ha noe særlig overskuddsenergi, så begynner jeg trene og får mye overskuddsenergi, så skyldes det ikke treningen?

Søvnvansker og insomnia er ikke overskuddsenergi...
Jeg merker stor forskjell på energien fra koffein, og energien fra trening.

Anonymkode: b0fcd...819

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan du strengt tatt ikke vite før du kutter kaffen helt over en lengre periode. Man venner seg til koffeinnivået slik at man blir mer og mer tolerant, og ikke merker at det har en virkning.

Anonymkode: 60ceb...b52

Dette blir selvmotsigende. Dersom man blir mer tolerant vil man trenge mer kaffe for å oppnå samme virkning. Toleranse vil si at virkningen blir dårligere, faktisk dårligere, ikke at man ikke merker at det virker. 

Anonymkode: 83ab7...736

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette blir selvmotsigende. Dersom man blir mer tolerant vil man trenge mer kaffe for å oppnå samme virkning. Toleranse vil si at virkningen blir dårligere, faktisk dårligere, ikke at man ikke merker at det virker. 

Anonymkode: 83ab7...736

Har du prøvd? For om du leser hele innlegget har jeg faktisk det - jeg beskriver min erfaring. Beklager at den ikke stemmer med dine overbevisninger.

Anonymkode: 60ceb...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er over 40 og har prøvd å drikke kaffe noen ganger. Men jeg klarer ikke smaken og kommer aldri til å begynne å drikke det. Lukter helt fantastisk da. Kan du bare begynne å drikke det helt uten videre du? 

Anonymkode: 3f061...841

Jeg er godt over førti og kommer heller aldri til å begynne. Smaker helt forferdelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (4 timer siden):

Jeg er godt over førti og kommer heller aldri til å begynne. Smaker helt forferdelig.

Ja, enig; forferdelig. Kan ikke fatte at så mange drikker det. 

Anonymkode: 3f061...841

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare fint å legge seg 21:30? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal i hvert fall ikke drikke kaffe på tom mage. Kan fint unne deg en kopp etter en proteinrik frokost, gjerne med litt melk i slik at det ikke blir så sterkt for magen/hormonene.

Anonymkode: a7e2e...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...