Gå til innhold

Billig sunn glutenfri mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fire, hvor et barn har cøliaki og spiser derfor glutenfritt (det er kjempe dyrt med glutenfri mat!!). Skulle gjerne hatt tips og råd om billige matvarer som også er nokså sunne. 

Her går det mye i ulike kyllingretter, laks, fiskekaker og pølser. 

Anonymkode: 095af...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brødmat er generelt ikke spesielt sunt, og de glutenfrie variantene er sannsynligvis verre. Veldig mye rart på ingredienslista. Vi baker en del selv.

Ellers, egg i alle varianter. Prøv chaffles eller cloud bread hvis du vil ha en erstatning for brød. Du kan også lage forskjellige typer matmuffins og sånt som er glutenfritt.

 

Anonymkode: d1924...1a4

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt klaging på at glutenfri er så dyrt. For dere vet dere ikke må spise de ferdigproduktene? Det finnes tonnevis av mat som er naturlig fritt for gluten

Anonymkode: 7e305...0df

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bor nærme nok Sverige kan dere handle en del i bulk der. Glutenfritt, laktosefrie osv er generelt mye billigere der og de har bedre utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råvarer. 
 

Spis råvarer. 
 

lag maten selv, dropp erstatningsproduktene. 

Anonymkode: 1395f...4ac

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær dere å lage naturlig glutenfri mat. Å gå i "fri for hyller" tømmer lommeboka, og er heller ikke like sunt som å spise rene råvarer. 

Alt av grønnsaker og proteiner er jo fritt frem. Ris. Fett i form av olje. Frø i alle former. Egg. meieriprodukter. Og mye mer. 

Når jeg går gjennom forrige uke har vi spist så godt som glutenfritt, selv om ingen av oss har intoleranse. 

Anonymkode: e63c3...6ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent kjøtt, egg, meieriprodukter, grønnsaker, frukt.

Anonymkode: 8bf7c...403

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner ikke helt klaging på at glutenfri er så dyrt. For dere vet dere ikke må spise de ferdigproduktene? Det finnes tonnevis av mat som er naturlig fritt for gluten

Anonymkode: 7e305...0df

Ja, men så er for eksempel også melet mye dyrere. Og usunt. (I tillegg til at flere av oss har andre sykdommer enn cøliaki som gjør matlaging utfordrende). Frustrasjonen går vel mest på at det blir veldig begrenset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (5 minutter siden):

Ja, men så er for eksempel også melet mye dyrere. Og usunt. (I tillegg til at flere av oss har andre sykdommer enn cøliaki som gjør matlaging utfordrende). Frustrasjonen går vel mest på at det blir veldig begrenset. 

Det ble jo ikke nevnt andre sykdommer i HI, da. Hva er det den/de andre ikke kan spise?

Anonymkode: ac6cb...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (8 minutter siden):

Ja, men så er for eksempel også melet mye dyrere. Og usunt. (I tillegg til at flere av oss har andre sykdommer enn cøliaki som gjør matlaging utfordrende). Frustrasjonen går vel mest på at det blir veldig begrenset. 

Unngå mat med mel? 

Anonymkode: 1395f...4ac

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten all man er jo glutenfri

 

egg, kjøtt, kylling, fisk, alle grønnsaker, all frukt, alle bær, nøtter, frø, alle meieriprodukter - melk, ost, yoghurt, skyr, smør, kvarg, biola, fløte, rømme etc… selv sukker og kunstig søtning.

Det eneste som har gluten i seg er jo korn og usunne usmakelige hel og halv-fabrikata.

 

Anonymkode: c8e0d...0a1

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og linser. Billige tørrvarer på kiwi, men enda bedre på innvandrerbutikker. 

Sunt, mettende, full av proteiner, komplekse karbohydrater, fiber, og de kan brukes ved/i det meste. Rød Linsegryte. Linser i lapskausgryte. Bønnetaco. Bønner i salat. Bønner i wok osv osv osv. 

Jeg spiser ikke kjøtt og melk, og holder meg stort sett unna brødvarer, og jeg har aldri følt at jeg ikke har mye å velge mellom. Kjøper man inn råvarer, kan man lage flere hundre forskjellige middager

Anonymkode: 523a4...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (54 minutter siden):

Ja, men så er for eksempel også melet mye dyrere. Og usunt. (I tillegg til at flere av oss har andre sykdommer enn cøliaki som gjør matlaging utfordrende). Frustrasjonen går vel mest på at det blir veldig begrenset. 

Mel har vi så godt som aldri i hus. Hvorfor er du avhengig av det?

Og hva annet er det dere plutselig ikke kan spise? 

Anonymkode: e63c3...6ea

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Ovnsbakte grønnsaker. Wokede grønnsaker. Salat. Rå grønnsaker. Kokte grønnsaker. 
 

+
 

2) Protein. Bønner. Linser. Kikerter. Karbonadedeig. Laks. Torskefilet. Kyllingfilet.

 

Kan bruke oljer, krydder på etter behov.


Vi har ikke cøliaki, men spiser også mye naturlig glutenfritt. F eks ovnsbakt laks med potetmos hjemmelaget og ovnsbakte grønnsaker med olje og krydder. Eller kyllingsalat med ulike grønnsaker, kylling, kikerter, pesto og pinjekjerner eller nøtter

Anonymkode: e27d4...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre med f eks kylling eller skinke i, servert med salat?

Anonymkode: e27d4...b2b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt klaging på at glutenfri er så dyrt. For dere vet dere ikke må spise de ferdigproduktene? Det finnes tonnevis av mat som er naturlig fritt for gluten

Anonymkode: 7e305...0df

Ts 

Det er som sagt et barn som har cøliaki. Det er ikke alt som er lett å få i barnet og barnet vil gjerne være som vennene. Det vil si at det spises brød. Er barnet på besøk er det svært ofte middag med noe gluten hvor mitt barn må ha glutenfritt. Ser du på norskt kosthold er det mye gluten som spises. 

Dette er jeg helt sikker på at du hadde klagd på om du hadde barn med cøliaki også (i alle fall hatt forståelse for!). Tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen(åpenbart..) og sårheten rundt mat man kan oppleve som barn med cøliaki. Det vanskeligste er all kontamineringen som er rundt på norske kjøkken og restauranter. 

Som voksen er det også vanskelig men ikke i den grad. Jeg hadde lett kunne spist en salat, men sjelden barn er så fan av det. 

Anonymkode: 095af...b62

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts 

Det er som sagt et barn som har cøliaki. Det er ikke alt som er lett å få i barnet og barnet vil gjerne være som vennene. Det vil si at det spises brød. Er barnet på besøk er det svært ofte middag med noe gluten hvor mitt barn må ha glutenfritt. Ser du på norskt kosthold er det mye gluten som spises. 

Dette er jeg helt sikker på at du hadde klagd på om du hadde barn med cøliaki også (i alle fall hatt forståelse for!). Tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen(åpenbart..) og sårheten rundt mat man kan oppleve som barn med cøliaki. Det vanskeligste er all kontamineringen som er rundt på norske kjøkken og restauranter. 

Som voksen er det også vanskelig men ikke i den grad. Jeg hadde lett kunne spist en salat, men sjelden barn er så fan av det. 

Anonymkode: 095af...b62

Dette med barn og middager borte, mat på skoletilstelninger og bursdager er alltid en utfordring. Skolen har stort sett kontroll, til bursdager pleier vi å spørre hva vi skal sende med av glutenfritt, typisk pølsebrød. Ikke sjelden serveres det Toro-kaker hvorav mange er glutenfri i utgangspunktet. Barna må også rett og slett bli gode til å vurdere om maten de får har gluten, for det er ikke åpenbart for hvermannsen at ting som lakris og soyasaus ofte inneholder det.

Anonymkode: d1924...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts 

Det er som sagt et barn som har cøliaki. Det er ikke alt som er lett å få i barnet og barnet vil gjerne være som vennene. Det vil si at det spises brød. Er barnet på besøk er det svært ofte middag med noe gluten hvor mitt barn må ha glutenfritt. Ser du på norskt kosthold er det mye gluten som spises. 

Dette er jeg helt sikker på at du hadde klagd på om du hadde barn med cøliaki også (i alle fall hatt forståelse for!). Tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen(åpenbart..) og sårheten rundt mat man kan oppleve som barn med cøliaki. Det vanskeligste er all kontamineringen som er rundt på norske kjøkken og restauranter. 

Som voksen er det også vanskelig men ikke i den grad. Jeg hadde lett kunne spist en salat, men sjelden barn er så fan av det. 

Anonymkode: 095af...b62

Men sårheten rundt mat på besøk, og venner, er jo noe helt annet enn det du spør om i HI? 

Er problemet ditt kostnadene til mat hjemme (som er temmelig lett å fikse, om dere lærer dere å bruke rene råvarer og late mat fra bunnen). Eller er det hvordan barnet føler i forhold til hva venner kan spise? 

Du må jo forvirre barnet fullstendig om du er like vinglete på hjemmebane som du er i denne tråden.... 

Anonymkode: e63c3...6ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 19.32):

Ts 

Det er som sagt et barn som har cøliaki. Det er ikke alt som er lett å få i barnet og barnet vil gjerne være som vennene. Det vil si at det spises brød. Er barnet på besøk er det svært ofte middag med noe gluten hvor mitt barn må ha glutenfritt. Ser du på norskt kosthold er det mye gluten som spises. 

Dette er jeg helt sikker på at du hadde klagd på om du hadde barn med cøliaki også (i alle fall hatt forståelse for!). Tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen(åpenbart..) og sårheten rundt mat man kan oppleve som barn med cøliaki. Det vanskeligste er all kontamineringen som er rundt på norske kjøkken og restauranter. 

Som voksen er det også vanskelig men ikke i den grad. Jeg hadde lett kunne spist en salat, men sjelden barn er så fan av det. 

Anonymkode: 095af...b62

Med to cøliaker-barn, og også cøliaker selv, har jeg full forståelse for at barn med cøliaki ønsker å ha et så vanlig kosthold som mulig.

Men samtidig, det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt, for "billig, sunt, og glutenfritt" er ikke så veldig ofte synonymer.

Mel: veldig mange brødblandinger er proteinfattige, og tilsatt sukker/druesukker.
Selv foretrekker jeg helst Jyttemel og havregryn/havremel som hverdagsmel i stedet for melblandinger på grunn av næringen.
Jyttemel er ikke billig med sine 45-60 kr for 500 g, men akkurat der foretrekker jeg sunnhet foran pris.
Ellers bruker jeg også mye potetmel.  Det er relativt rimelig i bruk, og om ikke sunt, så i alle fall ikke usunt.

Det lille jeg bruker av melblandinger kjøper jeg i Sverige til 1/3 av norske priser.  I Sverige er også glutenfri havregryn også billigere, men jeg foretrekker AXA sine, og betaler litt mer for det.

Brød baker jeg selv av samme grunn som nevnt over.  Kjøpebrød er veldig ofte energirike, næringsfattige og veldig dyre, mens med hjemmebakt kan du selv bestemme næringsinnhold og prisnivå.
Psylliumfrøskall (Fiberhusk) og PoFiber kjøper jeg i Sverige til omtrent halv pris av det det koster i Norge.

Hvit/brun saus til middag lager jeg alltid med Jyttemel.  Hvis den får kokt lenge nok for å få bort råsmaken blir det veldig godt :)

 

Kaker, gjærbakst, vafler osv lager jeg selv, og da veldig sjeldent, fordi det blir for dyrt å kjøpe ferdigprodukter eller halvfabrikata.  Men havrekjeks er både enkelt og billig å lage selv for barn å få med seg når klassen skal saft og kjeks i klasserommet eller på tur, eller bare når de har lyst på noe ekstra i hverdagen.

Ellers vil jeg si at egg og kylling er veldig anvendelige matvarer, og ikke bare til middag.
Jeg kjøper veldig ofte grillet kylling (fra ferskvaredisken) i billigkroken på butikken.  Den strimler jeg opp, og har i fryseren til bruk som pålegg, i omeletter, i frokostmuffins osv.
 

 

 



 

 

Anonymkode: f0c02...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 19.32):

Ts 

Det er som sagt et barn som har cøliaki. Det er ikke alt som er lett å få i barnet og barnet vil gjerne være som vennene. Det vil si at det spises brød. Er barnet på besøk er det svært ofte middag med noe gluten hvor mitt barn må ha glutenfritt. Ser du på norskt kosthold er det mye gluten som spises. 

Dette er jeg helt sikker på at du hadde klagd på om du hadde barn med cøliaki også (i alle fall hatt forståelse for!). Tror det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen(åpenbart..) og sårheten rundt mat man kan oppleve som barn med cøliaki. Det vanskeligste er all kontamineringen som er rundt på norske kjøkken og restauranter. 

Som voksen er det også vanskelig men ikke i den grad. Jeg hadde lett kunne spist en salat, men sjelden barn er så fan av det. 

Anonymkode: 095af...b62

Det er ingen naturlov at barn helst vil spise brød. Alle barn jeg har møtt elsker maten her hos oss, som er supper, omeletter, gryter, salat, wok, smoothies med egg og avokado,proteinrundstykker (glutenfrie havregryn, egg og cottagecheese), gresk yoghurt…

At ditt barn er kresent betyr ikke at det er «sjeldent bar  er så fan av salat», men det er selvsagt ikke relevant om de fleste barn med glede spiser en god salat så lenge den kresne ungen din bare vil ha brødmat.

At det er kjipt å ikke kunne spise hos andre løser seg jo ikke om du finner noe billig glutenfrierstatningsbrød å kjøpe?

Hva slags middag med fluteb er det omgangskretsen deres har? Kun pasta, pizza, burgere og posemat? Uenig i at norsk kosthold vanligvis har gluten i middagen, selv om de fleste spiser alt for mye brød.

Anonymkode: c8e0d...0a1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...