Gå til innhold

Hvorfor finnes fattigdom og kriminalitet i Norge når NAV finnes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hører mye på nyhetene om kriminalitet på grunn av fattigdom osv. Men vi har jo NAV, så hvorfor skal kriminelle folk drive å risikere livet sitt i fengsel ved å selge narkotika eller stjele ting istedenfor å bare havne på NAV?

Anonymkode: 882b8...0ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det du får i sosialhjelp fra NAV ikke er nok til et godt liv.

Anonymkode: 3a7f3...c20

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi nav har rigide regler

Anonymkode: a664d...aee

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å være fattig og vanskelig å komme ut av fattigdom.

Vi mennesker sammenligner oss med andre aksepterer ikke å spise havregrøt og kål, når andre kjører med Tesla.

Anonymkode: 355ec...cfa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ufør da jeg var 40. Frem til det levde jeg et normalt liv, jobbet, var lovlydig, ingen betalingsanmerkninger, ingen prikker på rullebladet, ikke så mye som en parkeringsbot.

Nå stjeler jeg mat når jeg er i butikken, rett og slett fordi pensjonen ikke strekker til. Jeg er en av de heldige som faktisk FÅR penger fra nav, det er mange som ikke gjør det. Hvis man da heller ikke får seg jobb eller er under 18 og har foreldre som ikke har penger, hva gjør man da?

Anonymkode: 00c71...ca0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble ufør da jeg var 40. Frem til det levde jeg et normalt liv, jobbet, var lovlydig, ingen betalingsanmerkninger, ingen prikker på rullebladet, ikke så mye som en parkeringsbot.

Nå stjeler jeg mat når jeg er i butikken, rett og slett fordi pensjonen ikke strekker til. Jeg er en av de heldige som faktisk FÅR penger fra nav, det er mange som ikke gjør det. Hvis man da heller ikke får seg jobb eller er under 18 og har foreldre som ikke har penger, hva gjør man da?

Hva gjør du den dagen du blir tatt?

Anonymkode: d23a8...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de lavere satsene til NAV er du per definisjon fattig.

Anonymkode: 4ffe2...162

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad for 2024 - nav.no

Satsene for sosialstønad. Merk at dette er satsene for livsopphold.  Boutgifter kommer i tillegg.  Dvs at en enslig som har husleie på kr 10000 og kr 1000 i strøm får  17 850 pr mnd i stønad. Skattefritt. Det er ikke skatt på sosialstønad. I tillegg er det en del som får penger til å etablere seg i bolig. Kan variere hva beløpet er- det er ut fra situasjonen. Noen trenger kun en vaskemaskin, andre trenger alt fra sofa til alle hvitevarer og bestikk.  Det kan også være mulig å få dekket tannbehandling dersom man har sosialstønd. Tannbehandling kan, som de fleste vet, komme opp i store summer. 

For en familien på to voksne og tre barn (i hver alderskategori) blir det  26 060 i livsopphold. De kan fort ha husleie på 20 000 og strømutgifter på 2-3 000 pr mnd. Kanskje mer. Altså utbetalt 48-49 000 pr mnd. Barnetrygden holdes utenfor. Altså har familien ca 4 500,- til pr mnd.  Familien kan søke og få ekstra til barnas fritidsaktiviteter, til tannbehandling, til jul, til eid, til vinterklær, til sykkel, til hva som helst. Dekket barnehage og SFO utgjør også en del penger som familien i jobb  måtte ha dekket selv. 

For personer i arbeid så skal det først jobbes, så betales skatt av pengene. Det som er igjen etter skatt skal først gå til nødvendige utgifter som barnehage og SFO, transport til og fra jobb og så får man se hvilke fritidsaktiviteter barna kan få være med på, hvilke klær de kan få og hvilken mat som kan kjøpes inn.  Det er ikke alltid det er like tydelig at det "alltid lønner seg å jobbe" som det så fint heter. 

Anonymkode: a8369...f8d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fattigdom fordi politikerne ikke vil gjøre noe med det. Det er høye boligpriser, matpriser, strømpriser osv. et dårlig leiemarked, og for lave satser på stønader. Ting som burde vært billigere/ gratis som tannlege - koster flere tusen. Vi er et lite land med og staten har mye penger- men det kommer ikke befolkningen tilgode. Mat som går ut på dato kastes heller enn å gis bort. Alt handler om penger. Mat som ikke kan selges kastes hvis ingen kjøper det. 

Anonymkode: aac77...625

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er verdens beste land å være kriminell i. Politiet har lite ressurser, nordmenn er dumme/naive, vi har fett me materiale/cash.

En Nav lønn kan du tjene på noen få timer, derfor 😂

Anonymkode: 59937...eaf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes fattigdom fordi politikerne ikke vil gjøre noe med det. Det er høye boligpriser, matpriser, strømpriser osv. et dårlig leiemarked, og for lave satser på stønader. Ting som burde vært billigere/ gratis som tannlege - koster flere tusen. Vi er et lite land med og staten har mye penger- men det kommer ikke befolkningen tilgode. Mat som går ut på dato kastes heller enn å gis bort. Alt handler om penger. Mat som ikke kan selges kastes hvis ingen kjøper det. 

Anonymkode: aac77...625

Og tiltakene som settes inn går stort sett til barnefamilier med barn i bhg eller Sfo alder, det treffer noen av de som er fattige men ikke de enslige og par uten barn og de eldre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.22):

Vi hører mye på nyhetene om kriminalitet på grunn av fattigdom osv. Men vi har jo NAV, så hvorfor skal kriminelle folk drive å risikere livet sitt i fengsel ved å selge narkotika eller stjele ting istedenfor å bare havne på NAV?

Anonymkode: 882b8...0ca

Sikkert mange årsaker til dette. NAV er bra, men det er kun nødhjelp for folk som av ulike grunner ikke kan jobbe. Kunne godt ønske oss at NAV hadde mye mer å tilby, men det er viktig at ikke NAV-ordningene blir så gode at folk ikke gidder å jobbe. Det skal lønne seg å jobbe.

Hvorfor folk velger kriminalitet for å få penger, tror jeg heller ikke det er noe fasitsvar på. I mitt hode er kriminalitet noe man ikke driver med. Slikt gjør man bare ikke, og det skulle også være helt unødvendig i vårt samfunn. Allikevel gjør en del mennesker det. Noen kanskje fordi de ikke ser annen utvei, men kanskje de fleste fordi det synes å være lettjente og raske penger.

Jeg tror også at det finnes en stor gruppe mennesker der ute som føler seg fattige fordi de ikke har råd til alt det som de ser andre har og gjør, men som egentlig har nok penger til både tak over hodet og mat på bordet. Det er jo ingen menneskerett å ha råd til bil, moderne og nyoppusset hus, reise på dyre ferier, stadig ta seg en øl eller en kaffe utenfor hjemmet, ha siste skrik på elektronikkfronten osv.. Men jeg kan forstå at man kan føle seg fattig om man ikke har penger til slike ting, og at det er fristende å ty til forbrukslån eller gjøre andre dumme valg for å få noen øyeblikks lykke ved å kunne unne seg ting.

Så er det mange som av ulike grunner opplever store endringer i livet som gjør økonomien vanskelig. Ofte handler det om samlivsbrudd eller helseproblemer. Samlivsbrudd, spesielt der det er barn involvert, endre ofte med at en families inntekt som før skulle dekke en husholdning og en bolig, og kanskje en bil, nå plutselig må dekke to av alt, fordi familien deles på to bosteder. Det medfører ofte veldig krevende økonomi. En del opplever også helseproblemer som gir ulike grader av nedsatt arbeidsevne. Har man hatt en godt betalt jobb, vil ofte dette bety en brutal reduksjon av inntekt som er vanskelig å tilpasse seg. Det er for de fleste fryktelig vanskelig å redusere på forbruk og en levestandard som man har blitt vant til. I en slik prosess kan man føle seg veldig fattig, og man kan også få store økonomiske problemer fordi man ikke klarer å tilpasse pengebruken til den nye lavere inntekten.

Anonymkode: 0985b...955

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad for 2024 - nav.no

Satsene for sosialstønad. Merk at dette er satsene for livsopphold.  Boutgifter kommer i tillegg.  Dvs at en enslig som har husleie på kr 10000 og kr 1000 i strøm får  17 850 pr mnd i stønad. Skattefritt. Det er ikke skatt på sosialstønad. I tillegg er det en del som får penger til å etablere seg i bolig. Kan variere hva beløpet er- det er ut fra situasjonen. Noen trenger kun en vaskemaskin, andre trenger alt fra sofa til alle hvitevarer og bestikk.  Det kan også være mulig å få dekket tannbehandling dersom man har sosialstønd. Tannbehandling kan, som de fleste vet, komme opp i store summer. 

For en familien på to voksne og tre barn (i hver alderskategori) blir det  26 060 i livsopphold. De kan fort ha husleie på 20 000 og strømutgifter på 2-3 000 pr mnd. Kanskje mer. Altså utbetalt 48-49 000 pr mnd. Barnetrygden holdes utenfor. Altså har familien ca 4 500,- til pr mnd.  Familien kan søke og få ekstra til barnas fritidsaktiviteter, til tannbehandling, til jul, til eid, til vinterklær, til sykkel, til hva som helst. Dekket barnehage og SFO utgjør også en del penger som familien i jobb  måtte ha dekket selv. 

For personer i arbeid så skal det først jobbes, så betales skatt av pengene. Det som er igjen etter skatt skal først gå til nødvendige utgifter som barnehage og SFO, transport til og fra jobb og så får man se hvilke fritidsaktiviteter barna kan få være med på, hvilke klær de kan få og hvilken mat som kan kjøpes inn.  Det er ikke alltid det er like tydelig at det "alltid lønner seg å jobbe" som det så fint heter. 

Anonymkode: a8369...f8d

Det du ikke tar med her, er at Nav også kan gi penger på skjønn, dvs de kan selv velge hva de vil gi. 

For meg, var en ( er fortsatt) lovlydig borger som mellom to jobber slet, fikk jeg ca 5000 utbetalt ( med en sønn på 16 år 100% og en sønn på 5 som var hos meg 50%). Min mann gikk på aap og hadde også minimalt. De valgte også å si at han på 50% burde ikke komme så ofte til oss når vi hadde dårlig råd, samtidig med at de meldte oss til bv. ( ble henlagt heldigvis da vi faktisk gav barna det de trengte) 

Jo da.. Takk til nav! 

Anonymkode: 38a21...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn fikk ikke hjelp av nav. Ikke sosialhjelp engang. De var helt klar på at hun kunne bo gratis hos meg, og at mamma kunne forsørge henne. Jeg lever på uføretrygd og hadde 60 000 kr i netto å leve for. Jeg hadde sparepenger, så det gikk på et vis. Men tenker at datter ikke hadde god følelse. Hun er voksen og hadde forsørget seg selv i 7 år. Utfordringen var at 3 av disse årene hadde vært i utlandet. Da hun kom hjem igjen hadde hun ingen rettigheter. Selv ikke til sosialhjelp. 

Tenk deg selv, ikke ha penger til mat, lege eller medisiner. Avslag hos nav uansett hva der ble søkt på. Et voksent menneske skal ikke få beskjed om at du må be familie betaler alt for deg. Nå er ikke min datter kriminell. Men jeg skjønner faktisk at noen blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis overskriften din skulle gi noen mening måtte jo satsene til nav vært over fattigdomsgrensen ? Nav er ikke et sted du havner, det er et sted du oppsøker for hjelp. Hjelpen er ofte ikke mer enn at en forblir fattig, og i enkelte tilfeller så dårlig at man tyr til desperate handlinger. Tyveri har økt de siste årene i takt med at folk i nav systemet og lavtlønnede har fått dårligere råd og da senkes den moralske terskelen. Narkotikasalg er nok litt annerledes, men det er lettere og rekruttere når ungdom vokser opp i fattigdom og generelt føler mer hat og mindre respekt. 
det er ingen grunn til at Norge ikke skal ende opp som usa om utviklingen fortsetter, og mye er avhengig av nav ja. 

Anonymkode: 91a69...320

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 minutt siden):

Mitt barn fikk ikke hjelp av nav. Ikke sosialhjelp engang. De var helt klar på at hun kunne bo gratis hos meg, og at mamma kunne forsørge henne. Jeg lever på uføretrygd og hadde 60 000 kr i netto å leve for. Jeg hadde sparepenger, så det gikk på et vis. Men tenker at datter ikke hadde god følelse. Hun er voksen og hadde forsørget seg selv i 7 år. Utfordringen var at 3 av disse årene hadde vært i utlandet. Da hun kom hjem igjen hadde hun ingen rettigheter. Selv ikke til sosialhjelp. 

Tenk deg selv, ikke ha penger til mat, lege eller medisiner. Avslag hos nav uansett hva der ble søkt på. Et voksent menneske skal ikke få beskjed om at du må be familie betaler alt for deg. Nå er ikke min datter kriminell. Men jeg skjønner faktisk at noen blir det. 

Og hvis hun ikke hadde hatt deg og dine sparepenger? Tenker terskelen for og rappe litt mat i butikken blir ganske lav om man er sulten nok. Jeg har ingen problemer med og forstå at det stjeles mer nå enn tidligere. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skjønner hva jeg mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør du den dagen du blir tatt?

Anonymkode: d23a8...a57

Da blir jeg tatt. Blir neppe fengsel av en pakke skinke og en ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Helene said:

Håper dere klagde på vedtaket. Det der hadde aldri skjedd i min kommune..

Anonymkode: f5cd5...0b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (48 minutter siden):

Og tiltakene som settes inn går stort sett til barnefamilier med barn i bhg eller Sfo alder, det treffer noen av de som er fattige men ikke de enslige og par uten barn og de eldre.

Jeg synes det er skummelt at tiltakene ikke i større grad settes inn mot ungdom. For er par år siden var det mange ungdom her som måtte slutte og spille fotball osv fordi foreldrene ikke lenger hadde råd til medlemsavgiftene, og også ikke hadde inngangspenger til ungdomsklubben mer. Så kom det det ny rapport denne uken om at ungdomskrimaliteten har økt i nærmiljøet og at flere ungdom henger utenfor senteret på kveldstid. Dette går jo hånd i hånd. Løsningen blir visst og sette inn mer synlig politi . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...