Gå til innhold

Er det virkelig slik arbeidslivet skal være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Amossa skrev (1 time siden):

Jo, trivsel er viktig.  Men trivsel har vel så mye med om man trives med det man gjør i arbeidet sitt, enn hvordan man har det sosialt på jobb.  

Det har nok med begge deler å gjøre. Man kan ikke være robot fordi om man er på jobb. 

Anonymkode: 7ff7f...c81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har nok med begge deler å gjøre. Man kan ikke være robot fordi om man er på jobb. 

Noen av oss kan det. Jeg er på jobb for å jobbe. Småprat med kollegaer gjør bare at dagen føles enda lengre. Jeg trives med arbeidsoppgavene mine, og dersom jeg får sitte med dem i fred kommer jeg skikkelig i flyt og tiden flyr avgående. Det er dessverre helt umulig i et åpent kontorlandskap. 

Anonymkode: cb866...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det sånn på jobb selv. Det ironiske er at vi jobber med rådgivning og veiledning av HMS og psykososialt arbeidsmiljø til bedrifter. Orden i eget reir? Nope

Anonymkode: 79316...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 15.15):

Det er nok litt ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Da jeg jobbet som stuepike kjente jeg ikke kollegaene mine. Vi jobbet hver for oss, og hadde et visst antall rom vi skulle rekke. Ikke noe tid til skravling med kollegaer. Vi hadde en halvime lunsj sammen, der vi småpratet om været osv, men ikke noe privat. Når pausen var over, var det rett tilbake til hver sin fløy. Det var absolutt hyggelige folk, og dersom det var noe så hjalp vi jo hverandre ( noen rom var nesten uoverkommelig skitne), men jeg visste svært lite om dem som mennesker.

HMS er jo viktig, men handler ikke primært om å ha det koselig på jobb. Det handler om risiko for å skade seg, luftkvalitet, utslipp av kjemikalier, hjelm, avfallshåndtering, sikringsutstyr, ergonomi osv.

Anonymkode: c9cab...2a3

HMS går på miljø også, psykososialt arbeidsmiljø til info.  Hms i industrien som du nevner her og HMS innen helse er vidt forskjellig fokus. 

Anonymkode: dfd62...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 20.43):

SPiser lunsj på samme rom, alle sitter og glor ned i hver sin mobil. JEG har prøvd å få kontakt ; hvis det er noen som ikke er i form så spør jeg hvordan det går, jeg har prøvd å møte folk med en kommentar mange ganger og kunne få i gang en prat. Men det er aldri noen som gjør det samme mot meg når jeg ikke orker å dra i gang noe. 

Det høres kjipt ut, men det er nok lite å få gjort med det. Arbeidsgiver kan jo ikke akkurat tvinge ansatte til å prate i lunsjen. 

Må si jeg blir svært nysgjerrig på hva slags arbeidsplass dette er, der alle kollegaene dine tilsynelatende blir så sosialt utmattet at de må koble av og ha «egentid» med mobilen i hver eneste lunsjpause?

Anonymkode: 745ac...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med en gang lurte jeg på om TS og jeg har vært arbeidskolegaer, fikk nesten tilsnakk hvis vi klødde oss i øret i arbeidstiden, hvis vi stanset opp i 10 sekunder og vekslet noen ord så kom Hitler og fortalte at vi var ikke på jobb for å prate, det forekom også hvis vi prata mens vi arbeidet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 14.48):

Er det virkelig slik arbeidslivet skal være ; alle har det så travelt og fokuserer på jobb så mye at hms og arbeidsmiljø blir glemt? At folk går rundt med stressa kropp og øyne uten å se MENNESKENE de jobber sammen med? 

For da melder jeg meg ut, jeg har ikke psyke til å gå i slik jeg. Men er det slik der dere jobber? 

I motsetning til mange andre her som er på jobb bare  for å jobbe og ikke er interessert i sine kollegaer, jeg er enig med deg. Man tilbringer store deler av dagen på jobb. Det er viktig for meg å ha et godt forhold til de jeg jobber med. Jeg mener alt henger sammen. Ja, jeg er venner med noen av mine kollegaer og vi møtes av og til utenom arbeidstid. Noen ganger når jeg er sliten og lei av hele jobben er jeg takknemlig for mine gode kollegaer. En slik arbeidsplass håper jeg du også vil finne. 

Anonymkode: 9bdf5...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I motsetning til mange andre her som er på jobb bare  for å jobbe og ikke er interessert i sine kollegaer, jeg er enig med deg. Man tilbringer store deler av dagen på jobb. Det er viktig for meg å ha et godt forhold til de jeg jobber med. Jeg mener alt henger sammen. Ja, jeg er venner med noen av mine kollegaer og vi møtes av og til utenom arbeidstid. Noen ganger når jeg er sliten og lei av hele jobben er jeg takknemlig for mine gode kollegaer. En slik arbeidsplass håper jeg du også vil finne. bar

Ja, slik tenker jeg og. Man er så mye på jobb at det man får av input der er viktig. Mange har ikke overskudd til så mye sosialt etter jobb og da blir man litt rar hvis man ikke snakker med folk i løpet av dagen. 

Jeg skjønner at man ikke kan tvinge folk til å snakke men det er mye man kan legge til rette for at miljøet skal bli bedre. Der jeg jobber blir det bare verre og verre og jo flere unge folk som jobber der jo verre blir det. De eldre som nå er pensjonister var mye bedre til å lage et godt miljø og inkludere. Bare det å ta tre minutter og en kaffekopp sammen, SPØRRE folk om det, det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I motsetning til mange andre her som er på jobb bare  for å jobbe og ikke er interessert i sine kollegaer, jeg er enig med deg. Man tilbringer store deler av dagen på jobb. Det er viktig for meg å ha et godt forhold til de jeg jobber med. Jeg mener alt henger sammen. Ja, jeg er venner med noen av mine kollegaer og vi møtes av og til utenom arbeidstid. Noen ganger når jeg er sliten og lei av hele jobben er jeg takknemlig for mine gode kollegaer. En slik arbeidsplass håper jeg du også vil finne. 

Helt enig med deg. 

Anonymkode: 6bb9d...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, slik tenker jeg og. Man er så mye på jobb at det man får av input der er viktig. Mange har ikke overskudd til så mye sosialt etter jobb og da blir man litt rar hvis man ikke snakker med folk i løpet av dagen. 

Jeg skjønner at man ikke kan tvinge folk til å snakke men det er mye man kan legge til rette for at miljøet skal bli bedre. Der jeg jobber blir det bare verre og verre og jo flere unge folk som jobber der jo verre blir det. De eldre som nå er pensjonister var mye bedre til å lage et godt miljø og inkludere. Bare det å ta tre minutter og en kaffekopp sammen, SPØRRE folk om det, det hjelper. 

Jeg har masse overskudd etter jobb, så lenge vi ikke har kaffepauser hver eneste time med uinteressant skravling. Da snakker vi slitsomt. Her også er det helt klart de som nærmer seg pensjonsalder som skravler mest, og skal ha kaffepause konstant, og klager over hvor lite pause vi tar i løpet av dagen. Folk er rett og slett veldig ulike, og du sitter ikke med fasiten på hvordan det skal være. Hvorfor skal enkeltes behov for å pjatte hele dagen trumfe behovet til de som ønsker å gjøre jobben sin når de er på jobb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har masse overskudd etter jobb, så lenge vi ikke har kaffepauser hver eneste time med uinteressant skravling. Da snakker vi slitsomt. Her også er det helt klart de som nærmer seg pensjonsalder som skravler mest, og skal ha kaffepause konstant, og klager over hvor lite pause vi tar i løpet av dagen. Folk er rett og slett veldig ulike, og du sitter ikke med fasiten på hvordan det skal være. Hvorfor skal enkeltes behov for å pjatte hele dagen trumfe behovet til de som ønsker å gjøre jobben sin når de er på jobb? 

Jeg sitter med fasiten for meg sjøl ja, har aldri påstått noe annet. Du trenger ikke overdrive for det er masse mellom "kaffepause hver time" og null kontakt. Kanskje "vi eldre" tør å ta mer vare på oss sjøl da og vet at vi kan kjøre oss selv i grøfta om vi ikke gjør det. Ikke alltid det er smart å bare kjøre på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sitter med fasiten for meg sjøl ja, har aldri påstått noe annet. Du trenger ikke overdrive for det er masse mellom "kaffepause hver time" og null kontakt. Kanskje "vi eldre" tør å ta mer vare på oss sjøl da og vet at vi kan kjøre oss selv i grøfta om vi ikke gjør det. Ikke alltid det er smart å bare kjøre på! 

Eller dere blir raskere slitne og trenger mer pause. Jeg tar var på meg selv ved å ikke brenne meg ut med tomt småprat på jobb. Folk er som sagt forskjellige. Det som kjører deg i grøfta kan være perfekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...