Gå til innhold

Arv etter mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får man arv av mor selv om hennes mann bor i huset di eide sammen og han fikset bankkontoen hennes så alt ble overført på hans konto og alle hennes lån på sitt navn. Får barn noe arv når den andre foreldre lever? Og når ca Får man den om man får noe? 

Bare et spørsmål som dukket opp etter vi er ferdige med alt og alt har roet seg en god stund etter et dødsfall. Jeg har aldri vært igjennom dette før og føler jeg ikke har noen andre å spørre

Anonymkode: 65cac...128

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Google uskiftet bo dersom hennes mann er din far… 

Anonymkode: bd413...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke eide noe på papiret da hun døde er det ingenting å arve.

Det kan jo komme litt an på når ting ble overført, om man var tilregnelig på tidspunktet og slikt men man kan fint skrive over alle verdier på ektefellen og unngå pliktdelsarv til barna mens man ennå lever.

Anonymkode: bc449...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hun syk når disse tingene ble overført?

Anonymkode: cb7c5...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Var hun syk når disse tingene ble overført?

Anonymkode: cb7c5...521

Ja, 2 uker før hun døde. Det var hennes ønske. 

Anonymkode: 65cac...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om hun ikke eide noe på papiret da hun døde er det ingenting å arve.

Det kan jo komme litt an på når ting ble overført, om man var tilregnelig på tidspunktet og slikt men man kan fint skrive over alle verdier på ektefellen og unngå pliktdelsarv til barna mens man ennå lever.

Anonymkode: bc449...db7

Di begge var tilregnelig på tidspunktet det ble avtalt. Hva med hva som kommer fra forsikringen, går den som hennes formue eller hans? 

Anonymkode: 65cac...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man er gift og ikke har særkullsbarn (bare felles barn) og den ene går bort, kan den andre sitte i uskifte. Dvs i praksis at barna ikke får utbetalt arven før den andre ektefellen også dør.

Dersom paret ikke er gift, eller den avdøde hadde særkullsbarnt, kan den lengstlevende ikke sitte i uskifte. Dvs at barna får utbetalt arv etter den avdøde.

Men hvis den avdøde ikke eide noe, er det jo ikke noe å arve uansett.

Anonymkode: d0d77...3ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så ingen misforstår: jeg unner han alt, jeg ønsker at han skal få et fantastisk liv di neste årene. Jeg bare prøver å forstå ang arv og prosessen 😊

Anonymkode: 65cac...128

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare så ingen misforstår: jeg unner han alt, jeg ønsker at han skal få et fantastisk liv di neste årene. Jeg bare prøver å forstå ang arv og prosessen 😊

Anonymkode: 65cac...128

Var de gift? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, 2 uker før hun døde. Det var hennes ønske. 

Anonymkode: 65cac...128

Var hun syk når det ble gjort?

Ser at du svarte på det lenger opp

Endret av petterm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Di begge var tilregnelig på tidspunktet det ble avtalt. Hva med hva som kommer fra forsikringen, går den som hennes formue eller hans? 

Anonymkode: 65cac...128

Det kommer an på hvem som står som begunstiget i avtalen. I min livsforsikring står det at dersom ikke annet er avtalt, er det ektefellen som er begunstiget hvis man er gift. Men det er altså mulig å sette noen andre som begunstiget. Er man enslig, er det vel dødsboet som er begunstiget vanligvis.

Anonymkode: d0d77...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne mannen ikke er din far, så burde du ha arvet din mor.  Hvorfor ønsket hun å overføre alt av verdier til ham og gjøre deg arveløs? Var hun klar over hva hun gjorde her?

Anonymkode: bb9ba...ac1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (6 minutter siden):

Var de gift? 

Ja di var gift siden 60 tallet 😊

Anonymkode: 65cac...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis denne mannen ikke er din far, så burde du ha arvet din mor.  Hvorfor ønsket hun å overføre alt av verdier til ham og gjøre deg arveløs? Var hun klar over hva hun gjorde her?

Anonymkode: bb9ba...ac1

Det er min far, så jeg unner han det for han er enestående. Ja hun var klar når dette ble bestemt. Hun valgte det selv

Anonymkode: 65cac...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (8 minutter siden):

Var hun syk når det ble gjort?

Ser at du svarte på det lenger opp

Di var både gift og hun hadde fått beskjed om hun var døende med veldig kort tid igjen, muligens dager.

Anonymkode: 65cac...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er min far, så jeg unner han det for han er enestående. Ja hun var klar når dette ble bestemt. Hun valgte det selv

Anonymkode: 65cac...128

Ja, men når det er din far så er alt i orden. Han sitter i uskifte og du får arven når han dør. Du burde forklart at han du kalte mannen var din far.

Anonymkode: bb9ba...ac1

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er min far, så jeg unner han det for han er enestående. Ja hun var klar når dette ble bestemt. Hun valgte det selv

Anonymkode: 65cac...128

Siden dette er dim far og mor, og de var gift, har han rett til å sitte i uskifte. Så du får nok ikke noe av din morsarv før han dør.

Hvorfor skrev hun alt over på ham? Det har jo ingen hensikt hvis han uansett skulle sitte i uskifte. Eller har hun barn med en annen far også, altså halvsøsken for deg?

At hun skrev alt over på ham så kort tid før dødsfallet, kan nok bestrides som en dødsdisposisjon (det er ikke lovlig). Men har det noe å bety for deg, sånn egentlig? Du vil jo arve det til slutt likevel, så sant han ikke ødsler bort alt sammen, selvfølgelig.

Anonymkode: d0d77...3ba

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men har det noe å bety for deg, sånn egentlig? Du vil jo arve det til slutt likevel, så sant han ikke ødsler bort alt sammen, selvfølgelig.

Hvis han sitter i uskifte så er det vel visse regler for hvordan han behandler boet? Han kan vel ikke bruke hele boet, eller gi det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Bare så ingen misforstår: jeg unner han alt, jeg ønsker at han skal få et fantastisk liv di neste årene. Jeg bare prøver å forstå ang arv og prosessen 😊

Anonymkode: 65cac...128

Han sitter i uskiftet bo og beholder alt som er i det. Du arver ikke før han dør. Har nettopp vært igjennom dette selv.

Anonymkode: 13e69...d3a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (2 minutter siden):

Hvis han sitter i uskifte så er det vel visse regler for hvordan han behandler boet? Han kan vel ikke bruke hele boet, eller gi det bort?

 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sitter i uskiftet bo og beholder alt som er i det. Du arver ikke før han dør. Har nettopp vært igjennom dette selv.

Anonymkode: 13e69...d3a

Hvordan er reglene når det kommer til besteforelder-barn-barnebarn ang. bolig? Far arver bolig fra moren og faren. Begge foreldrene dør og far arver bolig. Far har arvinger (barnebarn) men velger å selge bolig som var ment til å bli værende i slekta. Har barnebarn rettigheter når intensjonen var at barnebarn skulle arve bolig etter far?

Anonymkode: bf9dd...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...