Gå til innhold

Barn med adhd og hjelpestønad ++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nettopp søkt da mitt barn nettopp har fått diagnosen.

syns det er misvisende at de oppgir nav henter opplysning av bup og at du ikke trenger dokumentere slitasje på klær men alikevel må dokumentere slitasje på klær i søknaden

og at det tar 6 mnd! Er det mulig?

Anonymkode: 9e361...9ab

For å få grunnstønad sats 1 trenger man ikke dokumentere slitasje på klær dersom det er snakk om adhd diagnose (den hyperkinetiske). Hjelpestønad er noe annet.

Anonymkode: d3cc0...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At jeg fikk hjelpestønad sats 2 var fordi hun var enda mer  tidskrevende enn barn på samme alder i forhold til å få sats 1. 

Jeg vil ikke gå noe inn i detaljer på hvordan en typisk dag så ut. Men du må være veldig detaljert i hvordan dagen din / barnets er fra morgen til kveld, så får du den satsen som er riktig for dere :) 

Anonymkode: 0de82...d48

OK! Takk for svar ☺️

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For et merkelig svar. For det første er det alltid nyttig å se hvilke erfaringer andre har, for det andre kan det være ting jeg ikke har tenkt på som også gjelder for oss. Når man går midt i det er det ikke så enkelt å skille mellom «hva som må forventes» og hva som er utenfor normalen. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Du trenger ikke å skille mellom hva som forventes og hva som er utenfor normalen. Den skilnaden er det NAV som tar en vurdering på. Du må bare skrive alt du bruker tid på i det daglige. 

Anonymkode: 0de82...d48

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr vel ikke at jeg må legge spørsmålet dødt? Den ene måten å innhente informasjon på utelukker ikke den andre. Jeg har allerede begynt å Google døgnklokke. 

Ts 

Anonymkode: 2527c...25e

Så bra, skrive en nøyaktig døgnklokke er et must for at Nav kan vurdere riktig sats, i tillegg til skriv fra BUP som bekrefter.

Anonymkode: d3cc0...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å skille mellom hva som forventes og hva som er utenfor normalen. Den skilnaden er det NAV som tar en vurdering på. Du må bare skrive alt du bruker tid på i det daglige. 

Anonymkode: 0de82...d48

Aha! Tenkte kanskje det var irrelevant å komme med masse info de ikke ser nytten i. 

Ts
 

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke å skille mellom hva som forventes og hva som er utenfor normalen. Den skilnaden er det NAV som tar en vurdering på. Du må bare skrive alt du bruker tid på i det daglige. 

Anonymkode: 0de82...d48

Nettopp, det var litt poenget mitt også 👍

Anonymkode: d3cc0...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen her som har søkt om andre stønader enn slitasje på klær? 

Fikk dere innvilget? Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Vi har en som trenger svært tett oppfølging, men jeg vet så lite om hvor de legger lista. Hvordan en typisk situasjon som utløser rett til flere stønader ser ut.

Håper noen har erfaringer eller kunnskap om temaet.

Anonymkode: 2527c...25e

får ikke det for Adhd, trodde det selv,men fikk ingenting

Anonymkode: cff9b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

får ikke det for Adhd, trodde det selv,men fikk ingenting

Anonymkode: cff9b...be8

Kanskje det var før 2023? Mener å ha lest det ble gjort en endring i regelverket da. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det var før 2023? Mener å ha lest det ble gjort en endring i regelverket da. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Ja dette var før 2023.

Anonymkode: cff9b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja dette var før 2023.

Anonymkode: cff9b...be8

Da kan du, hvis jeg har forstått det rett, søke og få det automatisk nå (så fremt barnet er under 18). 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er urimelig at man er nysgjerrig på hva andre søker om ifm hjelpestønad. Det er utrolig hvor fort man anser noe som en normal når man har gjort det en stund, og ikke tenker på at dette faktisk er ekstra-behov. Det er sikkert noen som prøver å «samle» data for å få høyest mulig støtte, men for de aller fleste vil det å høre om andres søknader være en aha-opplevelse på at «jammen sånn er det jo her også, det tenkte jeg ikke på».

Det er dog ikke alle som vil legge så mye detaljer om egen situasjon ut på nett uansett om man er anonym, så et tips kan jo være å prøve å få noe på PM/personlig tilsendt 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskulis skrev (11 minutter siden):

Synes ikke det er urimelig at man er nysgjerrig på hva andre søker om ifm hjelpestønad. Det er utrolig hvor fort man anser noe som en normal når man har gjort det en stund, og ikke tenker på at dette faktisk er ekstra-behov. Det er sikkert noen som prøver å «samle» data for å få høyest mulig støtte, men for de aller fleste vil det å høre om andres søknader være en aha-opplevelse på at «jammen sånn er det jo her også, det tenkte jeg ikke på».

Det er dog ikke alle som vil legge så mye detaljer om egen situasjon ut på nett uansett om man er anonym, så et tips kan jo være å prøve å få noe på PM/personlig tilsendt 🙂

Takk, det var akkurat derfor jeg spurte. Det kunne ikke falle meg inn å skulle lure til meg noe, og informasjonen skal vel så vidt jeg har skjønt også bekreftes av BUP. Ingen er tjent med at jeg skal lyve for BUP. 

Men akkurat den der «sånn er det jo her også», den har jeg kjent mye på den siste tiden når jeg først har begynt å se på disse tingene. Så jeg går ut fra at det er flere ting jeg ikke har tenkt på, nettopp fordi det er sånn hverdagen vår bare er. 

Forstår også at mange ikke vil si så mye på nett. Jeg får bare ta noen dager framover og føre en slags logg, prøve å være bevisst på hvilken ekstra oppfølging vi faktisk gjør. 
 

Ts 

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnstønad sats 1 pga adhd,den får alle med adhd.

Forhøyet hjelpestønad sats 3 pga adhd og en psykriatisk diagnose.

Har også fått en stor utbetaling av forsikringsselskapet. 

Anonymkode: dd36a...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv ned hvordan den vanskeligste dagen ser ut. Gjerne en døgnklokke for hverdag, og en for helg. «Foresatt står opp klokken xx.xx for å forberede morgenrutinen. Vekker *barn* klokken ut.yy kommer inn igjen etter z minutter for å dra *barn* ut av sengen»

Bruk flere dager på det, og skriv det i etapper. Morgen, ettermidag, kveld, natt. Ta med tiden dere bruker på å forberede en aktivitet, medisiner etc. 

Anonymkode: 5ac56...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 23.35):

Noen her som har søkt om andre stønader enn slitasje på klær? 

Fikk dere innvilget? Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Vi har en som trenger svært tett oppfølging, men jeg vet så lite om hvor de legger lista. Hvordan en typisk situasjon som utløser rett til flere stønader ser ut.

Håper noen har erfaringer eller kunnskap om temaet.

Anonymkode: 2527c...25e

Har hjelpestønad sats 3 i tillegg. Må begrunne hvilke vansker barnet har i forhold til andre barn på samme alder.Skal utregnes hvor mange timer i uka man bruker på blant annet hjelp med stell, mat, oppfølging osv.så skal antall timer regnes sammen og da ser man hva det blir hver mnd.

Endret av Tears in heaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere gode innspill. Forsikring hadde jeg ikke tenkt på, det var bra flere av dere har nevnt det. 

Jeg fant dette på Lovdata: 

Kravet til «hensiktsmessig behandling»

Det dreier seg om medisinsk behandling. Dette innebærer at behandlingen må være vitenskapelig anerkjent og indisert for den aktuelle sykdommen. Hva som skal betraktes som hensiktsmessig behandling, må avgjøres på bakgrunn av uttalelser fra medisinsk kompetent hold. Selv om begrepet «gjennomgått» er sløyfet i ny lov, er bestemmelsen ment å være i samsvar med tidligere lovs § 8-2. Utgangspunktet er fortsatt at medlemmet skal ha gjennomgått hensiktsmessig behandling før det kan bli aktuelt å yte grunnstønad eller hjelpestønad.

Vil det si at man må ha kommet et godt stykke videre etter diagnose er satt før det er noe poeng i å søke? At man må se hvordan eventuell medisinering og annen behandling har effekt over tid? 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for enda flere gode innspill. Forsikring hadde jeg ikke tenkt på, det var bra flere av dere har nevnt det. 

Jeg fant dette på Lovdata: 

Kravet til «hensiktsmessig behandling»

Det dreier seg om medisinsk behandling. Dette innebærer at behandlingen må være vitenskapelig anerkjent og indisert for den aktuelle sykdommen. Hva som skal betraktes som hensiktsmessig behandling, må avgjøres på bakgrunn av uttalelser fra medisinsk kompetent hold. Selv om begrepet «gjennomgått» er sløyfet i ny lov, er bestemmelsen ment å være i samsvar med tidligere lovs § 8-2. Utgangspunktet er fortsatt at medlemmet skal ha gjennomgått hensiktsmessig behandling før det kan bli aktuelt å yte grunnstønad eller hjelpestønad.

Vil det si at man må ha kommet et godt stykke videre etter diagnose er satt før det er noe poeng i å søke? At man må se hvordan eventuell medisinering og annen behandling har effekt over tid? 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Nei. Bare søk. Hjelpebehov handler om at ditt barn krever mer enn jevnaldrende. Bruk døgnklokke og skriv noen dager så får du mer oversikt. Her handler det om ting som trenger mer støtte sosialt, med klær, alle overganger, utagring om det blir for vanskelig, masse møter og oppfølging med skole og hjelpeinnstanser. Alt er generelt mer krevende med han vs. søsken.

Anonymkode: daa10...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Bare søk. Hjelpebehov handler om at ditt barn krever mer enn jevnaldrende. Bruk døgnklokke og skriv noen dager så får du mer oversikt. Her handler det om ting som trenger mer støtte sosialt, med klær, alle overganger, utagring om det blir for vanskelig, masse møter og oppfølging med skole og hjelpeinnstanser. Alt er generelt mer krevende med han vs. søsken.

Anonymkode: daa10...c9a

Takk for svar! 

Er i gang med å notere ned typiske ting som oppstår i løpet av en dag, som vi bare har lagt til rette for uten å tenke så mye over det siden det er nødvendig. Jeg ser at graden av hjelpestønad har betydning for hvilken utbetaling han eventuelt vil få fra forsikringen, så det er viktig å få med absolutt alt av betydning. 

Kjenner meg godt igjen i de tingene du nevner her, unntatt møtene som ikke er så ofte. Vi har også søsken som et mye mindre krevende, selv om de er mye yngre. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan hende jeg har misforstått dattera mi på det punktet. Hun sa hvertfall at AdHD gir automatisk støtte,  kanskje det var grunnstønad hun tenkte på.

Jeg hadde selv sats 2 hjelpestønad for henne, samt sats 1 hjelpestønad for broren som har asperger.

Anonymkode: 0de82...d48

Nå leste jeg nettopp dette på Lovdata: 

I TRR-2006-3033 går det frem at det, gjennom Trygderettens kjennelser, har dannet seg en praksis for at diagnosen hyperkinetisk atferdsforstyrrelse hovedsakelig gir rett til forhøyet hjelpestønad etter sats 2.

Så da hadde nok du/datteren din ganske rett likevel! 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...