Gå til innhold

Barn med adhd og hjelpestønad ++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har søkt om andre stønader enn slitasje på klær? 

Fikk dere innvilget? Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Vi har en som trenger svært tett oppfølging, men jeg vet så lite om hvor de legger lista. Hvordan en typisk situasjon som utløser rett til flere stønader ser ut.

Håper noen har erfaringer eller kunnskap om temaet.

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Har hjelpestønad sats to. Les litt i grupper på Facebook. Foreldre til barn med adhd. Kampen for foreldres rettigheter osv. Det er det mange med erfaringer.

Anonymkode: daa10...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnstønad sats 1

Hjelpestønad sats 3

(en diagnose i tillegg til ADHD her)

Anonymkode: 14a89...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet deres har ADHD diagnose F90 så har hen automatisk rett på grunnstønad sats 1.

Anonymkode: a9a94...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å søke om onsorgslønn fra kommunen, om barnet krever mer enn jevnaldrende. Denne avkortes noe mot hjelpestønad. Andre ting som kan være til hjelp er støttekontakt og ledsagerbevis, om det er behov for det (kommunen).

Anonymkode: daa10...c9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet skal være rimelig krevende for at det skal utløses hjelpestønad i tillegg til grunnstønad. Vi har fått hjelpestønad grad 2, barnet har både adhd, angst og en somatisk lidelse.

Anonymkode: 24892...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet skal være rimelig krevende for at det skal utløses hjelpestønad i tillegg til grunnstønad. Vi har fått hjelpestønad grad 2, barnet har både adhd, angst og en somatisk lidelse.

Anonymkode: 24892...92e

ADHD gir automatisk hjelpestønad sats 2. Barnebarnet mitt med både adhd og autisme har hjelpestønad sats 3.

Anonymkode: 0de82...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Skal sjekke de gruppene på Facebook. 

Er det noen med hjelpestønad som kan si noe om typiske eksempler på hva de bruker tid på? Bare så jeg kan se litt hvor lista ligger. Vi ser at vårt barn trenger mye mer og tettere oppfølging enn feks søsken som er 4 år yngre.
 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ADHD gir automatisk hjelpestønad sats 2. Barnebarnet mitt med både adhd og autisme har hjelpestønad sats 3.

Anonymkode: 0de82...d48

Jeg tror egentlig ikke at det er noen automatikk i å få hjelpestønad selv om diagnosen er der, men det kan hende jeg tar feil.

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke at det er noen automatikk i å få hjelpestønad selv om diagnosen er der, men det kan hende jeg tar feil.

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Du har helt rett i at adhd-diagnosen kun utløser grunnstønad. Det skal en god del ekstra problematikk til for å få hjelpestønad i tillegg. Min kollegas barn har hjelpestønad sats 3, men det er det blant annet snakk om flere daglige avføringsuhell hos et veldig stort barn. Hjelpestønaden er for dem med massiv problematikk.

Anonymkode: 24892...92e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke diagnose som bestemmer, men faktisk hjelpebehov. Derfor bør du skrive en så nøyaktig døgnklokke som beskriver det. Google døgnklokke i denne sammenhengen og få tips. I tillegg legg ved informasjon fra BUP. Vi får hjelpestønad sats 3 + omsorgsstønad av kommunen, uten avkortning, men barnet har tre diagnoser i tillegg til adhd, som krever mye ekstra av oss.

Anonymkode: d3cc0...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke at det er noen automatikk i å få hjelpestønad selv om diagnosen er der, men det kan hende jeg tar feil.

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Kan hende jeg har misforstått dattera mi på det punktet. Hun sa hvertfall at AdHD gir automatisk støtte,  kanskje det var grunnstønad hun tenkte på.

Jeg hadde selv sats 2 hjelpestønad for henne, samt sats 1 hjelpestønad for broren som har asperger.

Anonymkode: 0de82...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan hende jeg har misforstått dattera mi på det punktet. Hun sa hvertfall at AdHD gir automatisk støtte,  kanskje det var grunnstønad hun tenkte på.

Jeg hadde selv sats 2 hjelpestønad for henne, samt sats 1 hjelpestønad for broren som har asperger.

Anonymkode: 0de82...d48

Ja, det er ikke så lett å holde tunga rett i munnen på disse tingene. Men grunnstønaden gis i alle fall automatisk. 

Kunne du sagt noe om hva som gjorde at du fikk sats 2 hjelpestønad? Hvordan en typisk dag så ut, liksom? Hvis du husker og har tid. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ikke så lett å holde tunga rett i munnen på disse tingene. Men grunnstønaden gis i alle fall automatisk. 

Kunne du sagt noe om hva som gjorde at du fikk sats 2 hjelpestønad? Hvordan en typisk dag så ut, liksom? Hvis du husker og har tid. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Du må skrive hvordan deres dag faktisk ser ut, ikke hvordan andres dager er. 

Anonymkode: d3cc0...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må skrive hvordan deres dag faktisk ser ut, ikke hvordan andres dager er. 

Anonymkode: d3cc0...67f

For et merkelig svar. For det første er det alltid nyttig å se hvilke erfaringer andre har, for det andre kan det være ting jeg ikke har tenkt på som også gjelder for oss. Når man går midt i det er det ikke så enkelt å skille mellom «hva som må forventes» og hva som er utenfor normalen. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på fem år har separasjonsangst og jeg får hjelpestønad sats 1. Har også fått over 50.000 fra forsikringsselskapet.

Anonymkode: a9a94...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et merkelig svar. For det første er det alltid nyttig å se hvilke erfaringer andre har, for det andre kan det være ting jeg ikke har tenkt på som også gjelder for oss. Når man går midt i det er det ikke så enkelt å skille mellom «hva som må forventes» og hva som er utenfor normalen. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

Men jeg ga deg et tips lenger oppe, om å google "døgnklokke" i denne sammenhengen, der finner du masse tips og eksempler. 

Anonymkode: d3cc0...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp søkt da mitt barn nettopp har fått diagnosen.

syns det er misvisende at de oppgir nav henter opplysning av bup og at du ikke trenger dokumentere slitasje på klær men alikevel må dokumentere slitasje på klær i søknaden

og at det tar 6 mnd! Er det mulig?

Anonymkode: 9e361...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er ikke så lett å holde tunga rett i munnen på disse tingene. Men grunnstønaden gis i alle fall automatisk. 

Kunne du sagt noe om hva som gjorde at du fikk sats 2 hjelpestønad? Hvordan en typisk dag så ut, liksom? Hvis du husker og har tid. 

Ts

Anonymkode: 2527c...25e

At jeg fikk hjelpestønad sats 2 var fordi hun var enda mer  tidskrevende enn barn på samme alder i forhold til å få sats 1. 

Jeg vil ikke gå noe inn i detaljer på hvordan en typisk dag så ut. Men du må være veldig detaljert i hvordan dagen din / barnets er fra morgen til kveld, så får du den satsen som er riktig for dere :) 

Anonymkode: 0de82...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men jeg ga deg et tips lenger oppe, om å google "døgnklokke" i denne sammenhengen, der finner du masse tips og eksempler. 

Anonymkode: d3cc0...67f

Det betyr vel ikke at jeg må legge spørsmålet dødt? Den ene måten å innhente informasjon på utelukker ikke den andre. Jeg har allerede begynt å Google døgnklokke. 

Ts 

Anonymkode: 2527c...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...