Gå til innhold

Burde jeg ha gitt dyrere gaver til svigerdatter og barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her tjener t.o,m det unge paret mere enn ts, i tillegg ga ts de økonomisk hjelp i etableringsfasen.

De tjener kanskje litt mer, men ts sitter på nedbetalt hus og de har jo nå barn så utgiftene deres er nok mye høyere enn ts sitt. De har nok strammere budsjett enn ts.  

Ja jeg syntes også at gavene til ta var litt kjipe. Ville jeg klaget ? Absolutt ikke. Men man noterer det jo ned, Hvor gavmilde og hjelpsomme folk er, eller omvendt har jo noe å si i lengden. 

Anonymkode: 2f9b7...c0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De tjener kanskje litt mer, men ts sitter på nedbetalt hus og de har jo nå barn så utgiftene deres er nok mye høyere enn ts sitt. De har nok strammere budsjett enn ts.  

Ja jeg syntes også at gavene til ta var litt kjipe. Ville jeg klaget ? Absolutt ikke. Men man noterer det jo ned, Hvor gavmilde og hjelpsomme folk er, eller omvendt har jo noe å si i lengden. 

Anonymkode: 2f9b7...c0c

Noterer ned? Hade aldri hverken husket eller notert

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Summen din TS var nok helt greit, men tingene du kjøpte var nok ikke en typisk besteforeldregave. Viste du om de ønskte lillelam dress med alt tilbehør? Og ville de ha 3 sett newbie klær? Det er fryktelig mye klær du kjøpte, spesielt når dette er noe man får fra alle. For den summen kunne du heller kjøpt en dunpose til vogna.

Det som mange sier er jo at en gave fra besteforeldre gjerne er noe utstyr som varer litt og som skiller seg litt ut fra gaver man får fra andre som gjerne kjøper klær. 

Anonymkode: 47778...f34

Helt typisk besteforeldregave her og jeg er så glad for det,,ulldress er super gave å få. 

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig dette overrasket deg, men folk på KG er de samme folka som er «ute i verden»

Anonymkode: a08fc...5cc

Så absolutt ikke, her inne finnes det en egen rase 

Anonymkode: df1bc...c70

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Noterer ned? Hade aldri hverken husket eller notert

Anonymkode: df1bc...c70

Altså «noterer det mentalt» ikke faktisk skriver det ned. Slike ting har som sagt mye å si i lengden, ikke en enkelt hendelse. Men ts snakket jo i lengder om hvor lite hjelp hun fikk så det skal ikke hennes barn heller få. Man får ofte tilbake sin egen oppførsel senere i livet. Så lenge man er fornøyd med tilsvarende gjengjeldelse så gjør det jo ingenting. Hvis man ikke vil strekke seg for familie eller venner så kan man ikke forvente at de strekker seg tilbake. Så da kan ikke ts klage over lite besøk, lite hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 2f9b7...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså «noterer det mentalt» ikke faktisk skriver det ned. Slike ting har som sagt mye å si i lengden, ikke en enkelt hendelse. Men ts snakket jo i lengder om hvor lite hjelp hun fikk så det skal ikke hennes barn heller få. Man får ofte tilbake sin egen oppførsel senere i livet. Så lenge man er fornøyd med tilsvarende gjengjeldelse så gjør det jo ingenting. Hvis man ikke vil strekke seg for familie eller venner så kan man ikke forvente at de strekker seg tilbake. Så da kan ikke ts klage over lite besøk, lite hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 2f9b7...c0c

Herregud! Stopp, verden, jeg vil av!!😵🤯

Anonymkode: fe075...990

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Så absolutt ikke, her inne finnes det en egen rase 

Anonymkode: df1bc...c70

ja, enig i at cyberfolk er egen rase, mendet er ikke det du finner på KG. Jeg tror nok at folk på KG er ekte mennesker av kjøtt og blod.

Hvem vet, kanskje er jeg din kollega? eller nabo? søster?

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ja, enig i at cyberfolk er egen rase, mendet er ikke det du finner på KG. Jeg tror nok at folk på KG er ekte mennesker av kjøtt og blod.

Hvem vet, kanskje er jeg din kollega? eller nabo? søster?

Anonymkode: a08fc...5cc

Nabo eller søster er du ikke 

Anonymkode: df1bc...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nabo eller søster er du ikke 

Anonymkode: df1bc...c70

tror kanskje du skal øve deg litt på å ikke ta alt du leser helt bokstavlig,

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tror kanskje du skal øve deg litt på å ikke ta alt du leser helt bokstavlig,

Anonymkode: a08fc...5cc

Å du må lære deg å få svar tilbake ;)

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså «noterer det mentalt» ikke faktisk skriver det ned. Slike ting har som sagt mye å si i lengden, ikke en enkelt hendelse. Men ts snakket jo i lengder om hvor lite hjelp hun fikk så det skal ikke hennes barn heller få. Man får ofte tilbake sin egen oppførsel senere i livet. Så lenge man er fornøyd med tilsvarende gjengjeldelse så gjør det jo ingenting. Hvis man ikke vil strekke seg for familie eller venner så kan man ikke forvente at de strekker seg tilbake. Så da kan ikke ts klage over lite besøk, lite hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 2f9b7...c0c

TS har svart at hun gjerne vil hjelpe sønn og svigerdatter med barnet og være involvert i livet deres. Hun nevnte hvor lite hjelp hun og mannen fikk av egne foreldre både praktisk og økonomisk for å si noe om at hun selv ikke har brukt det som en målestokk. 

Jeg tenker det er bortskjemt å forvente visse typer gaver av besteforeldre. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså «noterer det mentalt» ikke faktisk skriver det ned. Slike ting har som sagt mye å si i lengden, ikke en enkelt hendelse. Men ts snakket jo i lengder om hvor lite hjelp hun fikk så det skal ikke hennes barn heller få. Man får ofte tilbake sin egen oppførsel senere i livet. Så lenge man er fornøyd med tilsvarende gjengjeldelse så gjør det jo ingenting. Hvis man ikke vil strekke seg for familie eller venner så kan man ikke forvente at de strekker seg tilbake. Så da kan ikke ts klage over lite besøk, lite hjelp i fremtiden.

Anonymkode: 2f9b7...c0c

Så hvis ts inviterer ofte på god middag, anser du det som at svigerdatter gjør henne en tjeneste ved å komme, eller er måltidet en tjeneste fra ts’ side? Jeg mener, siden du er så opptatt av å føre regnskap?

Anonymkode: 09c43...bb2

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 barn med mannen min og her har mine svigerforeldre gitt enorme gaver til ALT... men helt ærlig betyr disse gavene null for oss da svigerforeldrene aldri stiller opp ellers med feks barnepass eller i det hele tatt interesse for barnebarna.. 

 

Jeg vil heller ha lite penger/gaver til meg selv og barna fra svigerforeldre og mye heller at dem møter oss oftere og kan tilby å passe i ny og ned

Anonymkode: e3ea6...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De var nettopp fått sitr første barn. Det er naturlig å være sliten og prioritere tiden annerledes. Det vil bli minde mld og besøk fremover og slik er det bare

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59):

Jeg har nylig fått vårt første barnebarn, svigerdatter hintet veldig om en ny barnevogn, men  barselgaven fra oss var en litt fin ulldress og noen klesplagg til barnebarnet, og ett gavesett fra Rituals til svigerdatter. Til dåpen ga vi en sangbok, sølvsmykke og 2000kr. I ettertid har jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. 
 

Vi sitter riktignok greit i det med nedbetalt hus i Oslo-området og gode jobber. I tillegg har vi arvet litt etter foreldre, men dette er penger vi har investert. Jeg kan være enig i at vi har god økonomi, men vi er ikke mangemillionærer. Alt det vi har, har vi jobbet hardt og lenge for. Dessuten nærmer vi oss pensjonsalder begge to, vi har lyst til å pensjonere oss tidlig og ha en verdig alderdom, dette er også noe som koster.

Jeg synes gavene fra oss er helt normale og som ung fikk jeg heller ikke så mye hjelp fra mine foreldre, verken praktisk eller økonomisk. Jeg kan telle på en hånd de gangene mine foreldre satt barnevakt, det var i tilfeller der jeg skulle føde på sykehuset, vi skulle i bryllup langt unna eller noe i den duren. Vi fikk heller ikke noe penger eller gaver bortsett fra julegaver og bursdagsgaver. Til tross for dette hadde jeg godt forhold mine foreldre, og jeg har faktisk brukt all min fritid, de siste 10 årene på å pleie og hjelpe foreldrene mine. Begge to bodde hjemme til de døde, takket være en del praktisk bistand fra meg og min søster. Jeg må legge til at mine foreldre også satt greit i det, men jeg tenkte aldri at deres økonomi skulle dryppe på meg. 
 

Jeg har tenkt at min oppgave som forelder var å gi barna mine en god oppvekst og lære dem gode verdier, og dermed gi dem de verktøyene de trenger for å klare seg som voksne. Jeg har derfor hatt stor fokus på ansvar og redelighet opp gjennom oppveksten. Barna, som nå er voksne, har fått en oppvekst full av opplevelser (utenlandsferier, turer i skog og mark, hygge og kos), førerkort og litt starthjelp da de flyttet ut. Vi har selvsagt arrangert fine konfirmasjoner, stått på i dugnader og fulgt opp både skole og fritidsaktiviteter. Begge barna våre er voksne nå, de har gode utdanninger og jobber. Nå tenker jeg at de skal klare seg selv og har alle forutsetninger for å gjøre det. 

I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. 

I ettertid har jeg følt at forholdet til svigerdatter  har vært litt anspent. Hun sender ikke meldinger like ofte som før og har takket nei til ett par middagsinvitasjoner. Nå føler jeg at det er pga gavene jeg har gitt. Jeg synes det er trist at det har blitt sånn, men samtidig ønsker jeg ikke at forholdet til svigerdatter skal være basert på gavene jeg gir. 

Hva tenker dere? Har dere forventninger om at foreldre og svigerforeldre gir dyre gaver hvis de sitter godt i det? 


 

 

Anonymkode: dcb66...a3b

Gaven var fin.  Når ungene begynner å bli griske, og utakknemlige stritter det i meg. Jeg gir hjelp hele året til mine, mest til dem som trenger mest, og er takknemlig. Minst til dem som er griske og  prøver å utnytte meg, og tar det for gitt. Har bare en slik heldigvis. Men vi har et greit forhold likevel. Er ikke rik på penger, og ikke full jobb. Men kan avse noen kroner av og til, og hjelpe til med barnepass, og andre ting, når det passer meg. Dåp ca 1000, bryllup 5000, det er passe for meg. Men et par bryllup, hvor jeg har sett at maken var et dårlig valg, og hvor jeg visste at det ikke kom til å vare lenge, gav jeg ingenting. De ble ikke sur for det, de visste hva jeg syntes. Man skal ikke bry seg om hva andre synes om hva man gir til hvem. Man gir hva man har lyst og økonomi til. og til hvem man vil. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestis skrev (15 timer siden):

Dåp ca 1000, bryllup 5000, det er passe for meg. Men et par bryllup, hvor jeg har sett at maken var et dårlig valg, og hvor jeg visste at det ikke kom til å vare lenge, gav jeg ingenting. De ble ikke sur for det, de visste hva jeg syntes. Man skal ikke bry seg om hva andre synes om hva man gir til hvem. Man gir hva man har lyst og økonomi til. og til hvem man vil. 

Så du dukket opp i et bryllup, festet og drakk og ga ingenting i gave fordi du trodde at det ikke kommer til å vare?😳

Anonymkode: 39026...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 21.56):

Våre svigerforeldre har blant annet betalt 2 ukers ferien sammen med de på 5 stjernes hotell for oss sammen med barnebarna, tatt med barnebarn alene på luksushoteller, kjøpte sikkert bare klær for over 20 000 det første året til alle barnebarna. Alltid gitt gaver som var svært fine til jul og bursdag (telefon, ipad, kamera, sykkel alt mulig) selv om inntekten deres er bare litt over gjennomsnittet. Kanskje rundt 2 mill tilsammen. 

Synes du er svært kjip. Hadde også vært skuffet over å få så lite.

Anonymkode: 5e2a6...899

Det er så flaut å lese slike bortskjemt holdninger om forventninger til dyregaver av andre, om det er er fra foreldre eller svigers! Hadde det vært tenåringer som hadde skrevet dette så hadde jeg reagert at «jajaj… når foreldre ikke lærer barna sine om livets verdi og takknemlighet så har jeg litt forståelse…» Men dette er en kommentar fra en voksne person! Skammelig altså! 

Anonymkode: 3580f...b58

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig frekt av moren hennes å si noe sånt. 
dere har jo mange år til å kjøpe klær og leker og div på. 
I vår familie gav mamma mye mer til konfirmantene enn svigers. Men det var ingen snakk om hvem som gav hva. 

Anonymkode: 717db...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestis skrev (19 timer siden):

Gaven var fin.  Når ungene begynner å bli griske, og utakknemlige stritter det i meg. Jeg gir hjelp hele året til mine, mest til dem som trenger mest, og er takknemlig. Minst til dem som er griske og  prøver å utnytte meg, og tar det for gitt. Har bare en slik heldigvis. Men vi har et greit forhold likevel. Er ikke rik på penger, og ikke full jobb. Men kan avse noen kroner av og til, og hjelpe til med barnepass, og andre ting, når det passer meg. Dåp ca 1000, bryllup 5000, det er passe for meg. Men et par bryllup, hvor jeg har sett at maken var et dårlig valg, og hvor jeg visste at det ikke kom til å vare lenge, gav jeg ingenting. De ble ikke sur for det, de visste hva jeg syntes. Man skal ikke bry seg om hva andre synes om hva man gir til hvem. Man gir hva man har lyst og økonomi til. og til hvem man vil. 

Og hvordan vet du at det ikke kommer til å vare? Dette var stygt

Anonymkode: 320aa...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...