Gå til innhold

Burde jeg ha gitt dyrere gaver til svigerdatter og barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke ts som snakker negativt om svigerdøtre og helst vil forholde seg til sønnene sine, men en annet bruker

At ts reagerer på at svigerdatter og hennes mor nedsnakker gaven ts ga og forventer ei dyr barnevogn er ikke nedsettende. Ei heller at ts etter denne barnevogn og misnøye over gaven reagerer på at svigerdatter flere ganger etter hverandre hat takket nei til ts sine middagsinvitasjoner og ts opplever det som en straff å bli utestengt pga svigerdatter og hennes mor ble misfornøyd med gaven. Ts hadde t.o.m kjøpt en egen gave til svigerdatter ifm fødselen. Sønnen til ts synes gaven var fin, så her er det svigerdatter og hennes mor som styrer på mot ts.

Det er en annen bruker som skrev at hun hadde blitt forbanna hadde svigerdatteren hennes sendt ut likedan ønskeliste ifm fødsel/dåp til begge bestemødre da en bruker skrev at hun sendte likedan lister for å ikke gjøre forskjell på bestemødrene, og vedkommende skrev at hun kom ikke til å kjøpe noe fra listen pga det var svigerdatter som sendte den. Hadde sønnen sendt henne samme liste så hadde hun kjøpt noe fra listen. Samme bruker skrev også at hun aldri ringer svigerdatter og hun forventer/forlanger at det er sønnen som ringer henne hvis det er noe, feks familiesammenkomster. Dette er noe Ts aldri har skrevet. Sjekk ab-kodene  

Anonymkode: 73526...db4

Det er kanskje bare du som ikke skjønte at hun som liker bedre å forholde seg til spørsmål fra sitt eget barn enn fra barnets partner ikke var ts (?)

Du trenger vel ikke si ifra til hver person i tråden?

 

Den du svarer nå, kommenterer jo ting fra HI

 

Og det er vel ikke å kuppe tråden å svare på en kommentar og deretter å svare på svar man får på svarene sine?

Anonymkode: 512ec...03e

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del så har jeg god anledning/råd til å gi dyre gaver den dagen min sønn får barn, men jeg tenker jo litt på dette med at det ikke skal bli sure miner fra den andre kanten av besteforeldre, litt sånn at man legger lista høyt og de kanskje får inntrykket av at man skal flotte seg med dyre gaver, overgå andre.

Jeg ville ikke likt noe press om å få bestemte, veldig kostbare ting, men hadde ikke hatt noe imot å bli formidlet ønsker om hva de trengte, så fikk det være opp til meg.

Det er en uting å kritisere andres gaver, det burde moren til TS sin svigerdatter holde seg for god til. Men jeg har en mistanke om at sønnen til TS innerst inne hadde håpet på at TS bidro mer, siden hun har en meget solid økonomi. Det er ikke noe i veien for å hjelpe barna sine mens en lever, alt trenger ikke å gis som arv etter ens død.

Anonymkode: 6aee8...5d6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke du som er Ts, så hvorfor svarer du på ts sin vegne?

Ps: sjekk ab-koden din og sammenlign ts sin ab-kode i hovedinnlegget 

Sånne som deg gjør at folk misforstår og svartmaler og tilegner Ts utsagn hun ikke har kommet med

Anonymkode: 73526...db4

Jeg har da aldri svart på ts sine vegne. Jeg har svart på kommentarer på mitt innlegg og personkarakteristikker av meg. Når du kommer med påstander om hva jeg har sagt, må jeg få lov til å demontere det. 

Anonymkode: 20790...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, er superoverrasket over hvor mange som mener gaven var for liten. Damen som skriver innlegget er jo oppriktig lei seg for at folk hun bryr seg om ghoster henne pga gaver/penger. 

Når er det greit å la andre diktere hva en gave skal være?

Om ditt barn og svigerdatter trengte hjelp med en barnevogn burde de spør direkte, det har ingen med en gave å gjøre.

 Det er overhode ikke gøy for noen å gi en gave kun for å innfri forventninger. Høres ut som gaven DU har valgt ut er omtenksom. Og svært godt poeng at du ønsker å gjøre det likt for fremtidige barnebarn. Jeg har aldri hørt om noen som får barnevogn av foreldrene sine, dette er en del av innkjøpene man stolt gjør selv når man har valgt å få barn.

Det beste du kan gi barna er at de er selvstendige og tiden din/omsorg, ikke pengene. Hvorfor blir det alltid krangel rundt andre sine penger? Dette høres ikke ut som et ungt par som er i nød (du skriver de har gode jobber).

Alle bør strebe etter å klare seg selv, men det er en trygghet å ha noen nær skulle det knipe til.

Jeg unner alle som har jobbet åresvis for å tjene seg opp pensjon til å leve godt. Bruk tiden på å være sammen med de som gir deg glede. Vær heller økonomisk raus på opplevelser heller enn ting, hyggelig middag, teaterbesøk osv, lett å glemme at sånt koster og. 

Barnebarnet ditt vil aller helst ha varme klemmer og oppmerksomhet, gode verdier har ingen ting med penger å gjøre.

Anonymkode: c92b2...8ca

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Wow, er superoverrasket over hvor mange som mener gaven var for liten. Damen som skriver innlegget er jo oppriktig lei seg for at folk hun bryr seg om ghoster henne pga gaver/penger. 

Når er det greit å la andre diktere hva en gave skal være?

Om ditt barn og svigerdatter trengte hjelp med en barnevogn burde de spør direkte, det har ingen med en gave å gjøre.

 Det er overhode ikke gøy for noen å gi en gave kun for å innfri forventninger. Høres ut som gaven DU har valgt ut er omtenksom. Og svært godt poeng at du ønsker å gjøre det likt for fremtidige barnebarn. Jeg har aldri hørt om noen som får barnevogn av foreldrene sine, dette er en del av innkjøpene man stolt gjør selv når man har valgt å få barn.

Det beste du kan gi barna er at de er selvstendige og tiden din/omsorg, ikke pengene. Hvorfor blir det alltid krangel rundt andre sine penger? Dette høres ikke ut som et ungt par som er i nød (du skriver de har gode jobber).

Alle bør strebe etter å klare seg selv, men det er en trygghet å ha noen nær skulle det knipe til.

Jeg unner alle som har jobbet åresvis for å tjene seg opp pensjon til å leve godt. Bruk tiden på å være sammen med de som gir deg glede. Vær heller økonomisk raus på opplevelser heller enn ting, hyggelig middag, teaterbesøk osv, lett å glemme at sånt koster og. 

Barnebarnet ditt vil aller helst ha varme klemmer og oppmerksomhet, gode verdier har ingen ting med penger å gjøre.

Anonymkode: c92b2...8ca

jeg er ikke uenig i det du skriver innledningsvis, men må likevel påpeke at det er veldig vanlig å få hjelp til barnevogn av besteforeldre. Selv om du ikke kjenner noen, så vil du se gjennom tråden at det er mange som kjenner til det som en vanlig gave fra besteforeldre. 

Og før du misforstår og tenker at det alltid er en 20 000-kroners gave, så finnes der mange måter og prisinivåer å løse det på, fra å gi et større eller mindre økonomisk bidrag til vogn, via brukt vogn og til de som kjøper ny vogn til 20 0000.

Og så tenker jeg at det er et poeng å peke på at dette er ikke en gave til barnebarnet - det er en gave til de nybakte foreldrene, og da synes jeg poenget om likebehandling mellom barnebarna er nokså irrelevant. Barselgaver er jo typisk utstyr foreldrene trenger, og det er ingen grunn til at det må være likt for neste barn.

Tvert imot vil jeg si, så er det jo vanligvis slik at gavene som blir gitt til det første barnet, også blir brukt av det andre barnet.

Dåpsgaver derimot, de er til det nye barnet, og bør selvfølgelig være like.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig å gi en litt stor gave som de har over lang tid. Slik som barnevogn, sovepose, Tripp trapp stol ol. 

Klær gir alle, så det er ikke noe spesielt å få av familien sin, og barna vokser fort ut av det.

Ville selvfølgelig ikke sagt noe negativt om det slik som jeg forstår at ts sin familie gjør, men jeg ville tenkt mitt ja…

 

Anonymkode: b9450...241

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

jeg er ikke uenig i det du skriver innledningsvis, men må likevel påpeke at det er veldig vanlig å få hjelp til barnevogn av besteforeldre. Selv om du ikke kjenner noen, så vil du se gjennom tråden at det er mange som kjenner til det som en vanlig gave fra besteforeldre. 

Og før du misforstår og tenker at det alltid er en 20 000-kroners gave, så finnes der mange måter og prisinivåer å løse det på, fra å gi et større eller mindre økonomisk bidrag til vogn, via brukt vogn og til de som kjøper ny vogn til 20 0000.

Og så tenker jeg at det er et poeng å peke på at dette er ikke en gave til barnebarnet - det er en gave til de nybakte foreldrene, og da synes jeg poenget om likebehandling mellom barnebarna er nokså irrelevant. Barselgaver er jo typisk utstyr foreldrene trenger, og det er ingen grunn til at det må være likt for neste barn.

Tvert imot vil jeg si, så er det jo vanligvis slik at gavene som blir gitt til det første barnet, også blir brukt av det andre barnet.

Dåpsgaver derimot, de er til det nye barnet, og bør selvfølgelig være like.

Anonymkode: a08fc...5cc

Uansett hva som er vanlig eller ikke syns jeg det er dumt at noen kan bli fornærmet for at de ikke fikk en spesifikk gave/stor nok gave.

Når forventninger foreligger er det utrolig vanskelig å innfri samtidig som man ivaretar egne verdier.

Jeg mener oppriktig at det er en uting å forvente hjelp fra besteforeldre/foreldre om ikke det foreligger et spesifikt behov (har absolutt ikke råd). Dette er en gavekultur som har vokst frem de senere år som jeg håper ikke tar av. Jeg er selv ung med barn og har besteforeldre til mine barn. Det eneste jeg forventer av de er at de ønsker å bli kjent med barnebarnet mitt. Jeg kjøpte en brukt barnevogn og fikk klær av familie/arvet utstyr, var kjempeglad for det. Det som betydde mest for meg var gleden de uttrykte ved å være med oss.

Mine foreldre gav meg alt jeg trengte når jeg var barn og nå er det min tur å ta ansvar for mine.

Anonymkode: c92b2...8ca

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett hva som er vanlig eller ikke syns jeg det er dumt at noen kan bli fornærmet for at de ikke fikk en spesifikk gave/stor nok gave.

Når forventninger foreligger er det utrolig vanskelig å innfri samtidig som man ivaretar egne verdier.

Jeg mener oppriktig at det er en uting å forvente hjelp fra besteforeldre/foreldre om ikke det foreligger et spesifikt behov (har absolutt ikke råd). Dette er en gavekultur som har vokst frem de senere år som jeg håper ikke tar av. Jeg er selv ung med barn og har besteforeldre til mine barn. Det eneste jeg forventer av de er at de ønsker å bli kjent med barnebarnet mitt. Jeg kjøpte en brukt barnevogn og fikk klær av familie/arvet utstyr, var kjempeglad for det. Det som betydde mest for meg var gleden de uttrykte ved å være med oss.

Mine foreldre gav meg alt jeg trengte når jeg var barn og nå er det min tur å ta ansvar for mine.

Anonymkode: c92b2...8ca

Ja. Men det var ikke poenget mitt.

Det siste du skriver gir jo ingen mening. Hvis det er det du mener, så burde du jo være helt enig i at vi gir gaver til barna våre når de får barn.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Men det var ikke poenget mitt.

Det siste du skriver gir jo ingen mening. Hvis det er det du mener, så burde du jo være helt enig i at vi gir gaver til barna våre når de får barn.

Anonymkode: a08fc...5cc

Det gir jo all mulig mening!  Hun fikk det hun trengte da hun var barn - nå er det hennes tur til å sørge for sine barn! 

Anonymkode: d1cfa...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det gir jo all mulig mening!  Hun fikk det hun trengte da hun var barn - nå er det hennes tur til å sørge for sine barn! 

Anonymkode: d1cfa...62f

Ja. Og det gjør man blant annet ved å hjelpe dem i etableringsfasen. Det er en utbredt misforståelse i tråden om at at barselgaver er gaver til babyen. Men det er jo gaver til foreldrene, ved at de får hjelp til å skaffe utstyr. 

Så når vi sier at besteforeldrene kjøper f.eks barnvogn, så er det ikke helt presist, for det som egentlig skjer er at det er etablerte foreldre som gir utstyr til sitt voksne barn i etableringsfasen.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Og det gjør man blant annet ved å hjelpe dem i etableringsfasen. Det er en utbredt misforståelse i tråden om at at barselgaver er gaver til babyen. Men det er jo gaver til foreldrene, ved at de får hjelp til å skaffe utstyr. 

Så når vi sier at besteforeldrene kjøper f.eks barnvogn, så er det ikke helt presist, for det som egentlig skjer er at det er etablerte foreldre som gir utstyr til sitt voksne barn i etableringsfasen.

Anonymkode: a08fc...5cc

Så det du mener, er at det er vanlig å få barn før man har råd til å forsørge dem, og å være avhengig av at foreldrene føler seg presset til å gi dyre gaver i etableringsfasen for å få det til å gå rundt? Det høres jo mildt sagt foruroligende ut.

Anonymkode: fe075...990

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det du mener, er at det er vanlig å få barn før man har råd til å forsørge dem, og å være avhengig av at foreldrene føler seg presset til å gi dyre gaver i etableringsfasen for å få det til å gå rundt? Det høres jo mildt sagt foruroligende ut.

Anonymkode: fe075...990

her var det så mange stråmenn at du burde bare logge av en liten stund. Gidder ikke å diskutere med folk som "fikser" på det man sier.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

her var det så mange stråmenn at du burde bare logge av en liten stund. Gidder ikke å diskutere med folk som "fikser" på det man sier.

Anonymkode: a08fc...5cc

Men forklar hva du mener da? 

Anonymkode: fe075...990

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men forklar hva du mener da? 

Anonymkode: fe075...990

Altså for å spesifisere hva jeg lurer på: hvorfor er det så vanvittig viktig at besteforeldrene skal blakke seg på barselspresanger?

Anonymkode: fe075...990

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja. Men det var ikke poenget mitt.

Det siste du skriver gir jo ingen mening. Hvis det er det du mener, så burde du jo være helt enig i at vi gir gaver til barna våre når de får barn.

Anonymkode: a08fc...5cc

Jeg mener at det ikke burde være en forventning i samfunnet at foreldre skal kjøpe/gi noe som helst til voksne barn, om de ikke da spesifikt virkelig trenger det (les har ikke råd).

Er ikke målet å bli selvstendig?

Foreldrene våre er fortsatt foreldrene våre men de burde få fri fra et hvert økonomisk ansvar når vi har flytta hjemmefra 🙂

 

Anonymkode: c92b2...8ca

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså for å spesifisere hva jeg lurer på: hvorfor er det så vanvittig viktig at besteforeldrene skal blakke seg på barselspresanger?

Anonymkode: fe075...990

stråmann. Det er ingen som sier at besteforeldre bør blakke seg, eller at det er vanvittig viktig. Folk sier bare at mange vil oppfatte en ulldress som litt lite fra besteforeldre som har god økonomi, og at det for mange oppfattes som vanlig at de gir en større, nyttig ting, som dunpose, tripptrappstol, vogn.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jo det er indirekte det du har sagt

Anonymkode: df1bc...c70

På ingen måte. 

Anonymkode: 3679e...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mener at det ikke burde være en forventning i samfunnet at foreldre skal kjøpe/gi noe som helst til voksne barn, om de ikke da spesifikt virkelig trenger det (les har ikke råd).

Er ikke målet å bli selvstendig?

Foreldrene våre er fortsatt foreldrene våre men de burde få fri fra et hvert økonomisk ansvar når vi har flytta hjemmefra 🙂

 

Anonymkode: c92b2...8ca

Dette er jeg helt uenig i. At foreldre hjelper barn, som så i neste omgang hjelper sine barn, er en fornuftig måte å fordele midler på i samsvar med livsfaser og behov. 

Og denne ideen om at man blir uselvstendig av å få hjelp er bare tåpelig. Du kan like gjerne si at man blir ansvarlig av det, fordi man lærer at vi lever i et samfunn der vi hjelper hverandre.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Repeterer meg selv:

 

Det er ikke ts som snakker negativt om svigerdøtre og helst vil forholde seg til sønnene sine, men en annet bruker

At ts reagerer på at svigerdatter og hennes mor nedsnakker gaven ts ga og forventer ei dyr barnevogn er ikke nedsettende. Ei heller at ts etter denne barnevogn og misnøye over gaven reagerer på at svigerdatter flere ganger etter hverandre hat takket nei til ts sine middagsinvitasjoner og ts opplever det som en straff å bli utestengt pga svigerdatter og hennes mor ble misfornøyd med gaven. Ts hadde t.o.m kjøpt en egen gave til svigerdatter ifm fødselen. Sønnen til ts synes gaven var fin, så her er det svigerdatter og hennes mor som styrer på mot ts.

Det er en annen bruker som skrev at hun hadde blitt forbanna hadde svigerdatteren hennes sendt ut likedan ønskeliste ifm fødsel/dåp til begge bestemødre da en bruker skrev at hun sendte likedan lister for å ikke gjøre forskjell på bestemødrene, og vedkommende skrev at hun kom ikke til å kjøpe noe fra listen pga det var svigerdatter som sendte den. Hadde sønnen sendt henne samme liste så hadde hun kjøpt noe fra listen. Samme bruker skrev også at hun aldri ringer svigerdatter og hun forventer/forlanger at det er sønnen som ringer henne hvis det er noe, feks familiesammenkomster. Dette er noe Ts aldri har skrevet. Sjekk ab-kodene
 

Ts har skrevet at hun ønsker å stille opp for barnebarnet og foreldrene ; være barnevakt når hun har anledning (hun jobber 100%), har inviter svigerdatter, sønnen og babyen på middag flere ganger, men etter at svigerdatter og hennes mor begynte å rakke ned på gaven så har svigerdatter meldt avbud og avskåret ts fra barnebarnet. Garantert snurt over å ikke få ønsket barnevogn og straffer ts ved å holde henne unna.

Mormor kunne kjøpt vogn hvis det er sånn at besteforeldre skal kjøpe barnevogn? I min omgangskrets er dette ikke vanlig. Jeg vet om en kollega der alle fire besteforeldre spleiset på ei vogn som den kommende mor hadde sett for seg. Ei svindyr vogn fra Stokke. 

Anonymkode: 73526...db4

Ts er ganske så nedsettende i HI, så jo. 

Anonymkode: 3679e...0b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men forklar hva du mener da? 

Anonymkode: fe075...990

Hva jeg mente sto jo i innlegget du siterte. Jeg sa bare at det fint at foreldre hjelper barn, og at barselgaver ikke er gaver til baby men til foreldrene (altså besteforeldrenes barn). Det var vel ganske enkelt å forstå egentlig?

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...