AnonymBruker Skrevet 29. april #201 Del Skrevet 29. april Tanuki skrev (7 timer siden): Du sender tydlige signaler på at svigerdatter, din sønns kjære og mor til dine barnabarn, ikke er viktig for deg. Obs; det er ikke ts du svarer her, men en annen som kom inn i tråden og skrev at hun forholder seg til barna sine og ikke svigerbarn. Hadde sønnen kommet med ei ønskeliste så ville hun vurdert å kjøpe noe fra listen, men siden det var svigerdatter som ikke ville gjøre forskjell og sendte ønskeliste til begge bestemødrene så er det uaktuelt for denne personen å kjøpe noe de behøver. Selv om det ikke bare er skrevet opp dyre ting. Bare pga den kom fra svigerdatter. Igjen; det er ikke ts. Irriterende når andre kupper en tråd, i tillegg som anonym, og det oppstår forvirring om det er ts eller folk tror det er ts og tillegger ts ting hun aldri har skrevet. Ts skrev at sønnen syntes gavene og pengene hun ga var fine gaver, så her er det svigerdatter og mor til svigerdatter som lager styr og som straffer ts ved å isolere henne fra barnebarnet ved å takke nei de gangene ts har invitert de på middag (til ts; neste gang så kanskje send felles melding som både sønnen din og svigerdatter får, hvis du bare har sendt til svigerdatter så er det stor mulighet for at hun ikke har formidlet invitasjonene videre og sønnen din er intetanende) Anonymkode: 73526...db4 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #202 Del Skrevet 29. april Tanuki skrev (3 timer siden): Fordi hun ikke syntes det er viktig å ha et godt forhold til svigerdatter. Veldig merkelig å demonstrativt velge å ha ha så liten kontakt med svigerdatter når det er barnebarn i bildet. Igjen; ts har aldri skrevet det. En annen bruker som har kommet med disse uttalelsene om svigerdøtre. Anonymkode: 73526...db4 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #203 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, den gaven kunne like gjerne vært fra en god venninne eller en fjern grandtante. Anonymkode: 47778...f34 Nei Anonymkode: df1bc...c70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #204 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): du kan ikke generalisere på den måten fra din egen omgangskrets. Ja, de fleste bruker vogn, og ja, bæresele har blitt mainstream de siste årene. Det betyr ikke at alle bruker vogn. Jeg kjenner mange som bare brukte bæresele. De fleste bruker vogn og bæresele i kombinasjon som du beskriver. Men de fleste er ikke det samme som alle, og "alle du kejnner" eller ikke alle. Og til den gjengen som ikke kjenner noen som fikk vogn av besteforeldre - selv om akkurat du ikke kjenner noen personlig som fikk det, så ser dere jo av svarene i tråden at mange fikk det. Så det er faktisk feil at det ikke er vanlig. Det er vanlig enten du kjenner noen personlig eller ikke. Anonymkode: a08fc...5cc Like vanlig som å ikke få;) Anonymkode: df1bc...c70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. april #205 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59): Jeg har nylig fått vårt første barnebarn, svigerdatter hintet veldig om en ny barnevogn, men barselgaven fra oss var en litt fin ulldress og noen klesplagg til barnebarnet, og ett gavesett fra Rituals til svigerdatter. Til dåpen ga vi en sangbok, sølvsmykke og 2000kr. I ettertid har jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. Vi sitter riktignok greit i det med nedbetalt hus i Oslo-området og gode jobber. I tillegg har vi arvet litt etter foreldre, men dette er penger vi har investert. Jeg kan være enig i at vi har god økonomi, men vi er ikke mangemillionærer. Alt det vi har, har vi jobbet hardt og lenge for. Dessuten nærmer vi oss pensjonsalder begge to, vi har lyst til å pensjonere oss tidlig og ha en verdig alderdom, dette er også noe som koster. Jeg synes gavene fra oss er helt normale og som ung fikk jeg heller ikke så mye hjelp fra mine foreldre, verken praktisk eller økonomisk. Jeg kan telle på en hånd de gangene mine foreldre satt barnevakt, det var i tilfeller der jeg skulle føde på sykehuset, vi skulle i bryllup langt unna eller noe i den duren. Vi fikk heller ikke noe penger eller gaver bortsett fra julegaver og bursdagsgaver. Til tross for dette hadde jeg godt forhold mine foreldre, og jeg har faktisk brukt all min fritid, de siste 10 årene på å pleie og hjelpe foreldrene mine. Begge to bodde hjemme til de døde, takket være en del praktisk bistand fra meg og min søster. Jeg må legge til at mine foreldre også satt greit i det, men jeg tenkte aldri at deres økonomi skulle dryppe på meg. Jeg har tenkt at min oppgave som forelder var å gi barna mine en god oppvekst og lære dem gode verdier, og dermed gi dem de verktøyene de trenger for å klare seg som voksne. Jeg har derfor hatt stor fokus på ansvar og redelighet opp gjennom oppveksten. Barna, som nå er voksne, har fått en oppvekst full av opplevelser (utenlandsferier, turer i skog og mark, hygge og kos), førerkort og litt starthjelp da de flyttet ut. Vi har selvsagt arrangert fine konfirmasjoner, stått på i dugnader og fulgt opp både skole og fritidsaktiviteter. Begge barna våre er voksne nå, de har gode utdanninger og jobber. Nå tenker jeg at de skal klare seg selv og har alle forutsetninger for å gjøre det. I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. I ettertid har jeg følt at forholdet til svigerdatter har vært litt anspent. Hun sender ikke meldinger like ofte som før og har takket nei til ett par middagsinvitasjoner. Nå føler jeg at det er pga gavene jeg har gitt. Jeg synes det er trist at det har blitt sånn, men samtidig ønsker jeg ikke at forholdet til svigerdatter skal være basert på gavene jeg gir. Hva tenker dere? Har dere forventninger om at foreldre og svigerforeldre gir dyre gaver hvis de sitter godt i det? Anonymkode: dcb66...a3b Men barnevogn er like så mye gave til deres sønn og? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #206 Del Skrevet 29. april Maleficenta skrev (2 minutter siden): Men barnevogn er like så mye gave til deres sønn og? Det er likevel en svært dyr gave Anonymkode: df1bc...c70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #207 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er likevel en svært dyr gave Anonymkode: df1bc...c70 Ja, derfor det er en perfekt gave fra en besteforelder. Anonymkode: 3679e...0b1 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #208 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, derfor det er en perfekt gave fra en besteforelder. Anonymkode: 3679e...0b1 Eh nei Anonymkode: df1bc...c70 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #209 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh nei Anonymkode: df1bc...c70 Eh, jo. Besteforeldre burde jo gi litt dyrere gaver enn andre. De er jo besteforeldrene! Anonymkode: 3679e...0b1 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #210 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eh, jo. Besteforeldre burde jo gi litt dyrere gaver enn andre. De er jo besteforeldrene! Anonymkode: 3679e...0b1 Herlighet, en ulldress og flere klær er mer enn bra nok. Kjærlughet måles heldigvis ikke i hva man får av gaver Anonymkode: df1bc...c70 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #211 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gaven du ga kunne vært fra hvem som helst. Ikke fra en engasjert farmor. Men det bekrefter vel bare at du ikke er en engasjert farmor. Anonymkode: 66464...f7f Hvem som helst gir ikke så dyre gaver, man måtte jo jobbet hele døgnet skulle man gitt gaver med den prisen til alle i slekta. Fremdeles er gaver noe man takker for, uansett pris. Samtidig lurer jeg på hvor stoltheten til en del folk er, når de nærmest krever at andre skal betale store deles av deres egne ønsker og behov. Anonymkode: 11eb9...184 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #212 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Herlighet, en ulldress og flere klær er mer enn bra nok. Kjærlughet måles heldigvis ikke i hva man får av gaver Anonymkode: df1bc...c70 Klær kan en da få fra hvem som helst, stusselig gave fra besteforeldre. men nå virket det ikke som om ts hadde så mye kjærlighet å gi heller da… Anonymkode: 3679e...0b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #213 Del Skrevet 29. april Ts, du gir selvsagt det du vil i gave, men om dere har god råd er ikke gaven spesielt stor, men hyggelig at du også gav en egen gave til svigerdatter. Jeg tror du sikkert har tenkt at gaven var fin og akkurat det de trengte osv, men mange nybakte foreldre får så mye tilsvarende greier i gave fra venner, tanter onkler osv, så det skiller seg liksom ikke helt ut. Til sammenlikning har jeg gitt alle mine venninner som har fått barn (jeg er den eneste som ikke har barn i vennegjengen) hjemmestrikket ullsett etter sesong, hjemmestrikket babyteppe, tykk genser som passer årstid ift str, samt tykk ulldress til alle de som fikk høstbarn. Når jeg har spurt hva de trenger før gavene ble planlagt har alle ønsket seg hjemmestrikk. Alle venninne mine har også fått venninnegaver ala rituals eller tilsvarende gave til bare henne. Dessuten er det sykt mye ting man trenger som nybakte foreldre som nå koster mye, og jeg tror mange setter mest pris på hjelp med de tingene man faktisk trenger fra foreldre? Jeg er gravid nå og prøver nå å få oversikt over hva av gammelt utstyr som både mine foreldre og svigerforeldre har som fortsatt kan brukes slik at vi vet hva vi må kjøpe og kan spre utgiftene på det vi må kjøpe litt utover frem til babyen blir født. Da jeg prøvde å spørre foreldrene mine om dette fikk jeg bare en kryptisk beskjed om å vente med å kjøpe noe fordi man får så mye gaver. Dette synes jeg var sykt irriterende pga samboer og jeg jobber nå med å sette opp budsjett for alt vi trenger for de neste månedene, og blir nå å bare sette av penger, men vente med å kjøpe til det blir litt klarere hva de egentlig mente. Vogner og sånn kan også ha noe leveringstid avhengig av modell. Jeg forventer ikke at de skal kjøpe vogn/bilstol osv til oss, men dersom vi IKKE får liknende i gave og de har frarådet oss å kjøpe det så vi plutselig står uten når baby kommer så kommer jeg til å bli rimelig sur, da jeg ikke aner hvilken forfatning jeg selv kommer til å være i etter fødsel. Utifra innlegget ditt høres det ikke ut som om du har plantet noen forventninger, men er det mulig din sønn og svigerdatter har trodd du kom til å kjøpe vogn? Er kjipt for dem om de trodde det og så stod uten da baby ble født og kan kanskje forklare noe av skuffelsen. Uansett er det dårlig gjort av din svigerdatter å klage på gavene de fikk. Det er jo nettopp det; gaver. Men du føler jo tydeligvis på det. Hvordan er denne gaven mot hva din sønn får i bursdags/julegaver? Kan kanskje også ha noe å si for svigerdatters reaksjon? Anonymkode: 4ffd8...891 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #214 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei Anonymkode: df1bc...c70 Jo 😅 Anonymkode: f85d3...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #215 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Klær kan en da få fra hvem som helst, stusselig gave fra besteforeldre. men nå virket det ikke som om ts hadde så mye kjærlighet å gi heller da… Anonymkode: 3679e...0b1 Så kjærlighet måles i hvor dyre gaver man gir? Takk og lov for at det ikke er sånn livet fungerer for de fleste av oss. Ts har skrevet at hun kommer til å stille opp for barnebarnet og foreldrene, være barnevakt osv…,hun har allerede flere ganger invitert de på middag, men den snurtne svigerdatteren har takket nei. Ts har heller ikke lovet å kjøpe barnevogn på forhånd. Hvis det er så vanlig at besteforeldre betaler for den barnevogna den kommende mor har sett for seg (sjekk ut barnevogn-siden på Facebook, mange kommende mødre er helt ville når der gjelder barnevogn og ei vogn med utstyr koster fort 20K…i tillegg er det ikke nok med ei vogn) (fedre flest gir blanke i merke og hva som er i motebildet av barnevogner) , hvorfor da ikke samme forventning til barnets mormor om å spytte ut for ei vogn? Hvis besteforeldre skal kjøpe barnevogn til 15000+ for å vise kjærlighet så kan jo barnets mormor kjøpe da. For å vise kjærlighet. Og ikke minst; når man planlegger barn så bør man også planlegge det økonomiske og ikke forvente og forlange at besteforeldre blar opp. Er man voksen nok til å få barn så bør man også være voksen nok til å betale det barnet behøver. Jeg spurte feks broren min om de ville arve ei tralle/mindre vogn til 2-åringen deres. Vogna er bare 4 år, i perfekt tilstand, med rygg som kan legges helt ned, kalesje, kan snus begge veier sånn at barnet enten sitter mot deg eller fra deg, Plass til voksipose oppi også, og vogna er i ei nøytral farge. Han ble kjempeglad og takket ja, sa at vogna var perfekt nå som ungen var 2,5 år, i tillegg tar den liten plass når den legges sammen mtp bagasjerom i bilen, Dagen etter kom han tilbake med vognen; svigerinnen min ble skikkelig sur på han da hun ville ha ny vogn, ei som er populær nå og som koster rundt 10 000kr. Broren min var skikkelig brydd og flau. Vogna ble kjøpt ny av meg, brukt til 1 barn og ser helt ny ut. Ikke ei skramme og oppbevart innendørs hele tiden, Gikk bort til naboen som har barn på samme alder, og spurte om de ville ha vogna, Nabodama ble jublende glad, ville betale meg for vogna, men takket nei da de er ganske unge, og har fått to tette i alder. Jeg behøver ikke de pengene. Enkelte kommende mødre eller nybakte mødre har et helt sprøtt forhold til barnevogner. Anonymkode: 73526...db4 7 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #216 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så kjærlighet måles i hvor dyre gaver man gir? Takk og lov for at det ikke er sånn livet fungerer for de fleste av oss. Ts har skrevet at hun kommer til å stille opp for barnebarnet og foreldrene, være barnevakt osv…,hun har allerede flere ganger invitert de på middag, men den snurtne svigerdatteren har takket nei. Ts har heller ikke lovet å kjøpe barnevogn på forhånd. Hvis det er så vanlig at besteforeldre betaler for den barnevogna den kommende mor har sett for seg (sjekk ut barnevogn-siden på Facebook, mange kommende mødre er helt ville når der gjelder barnevogn og ei vogn med utstyr koster fort 20K…i tillegg er det ikke nok med ei vogn) (fedre flest gir blanke i merke og hva som er i motebildet av barnevogner) , hvorfor da ikke samme forventning til barnets mormor om å spytte ut for ei vogn? Hvis besteforeldre skal kjøpe barnevogn til 15000+ for å vise kjærlighet så kan jo barnets mormor kjøpe da. For å vise kjærlighet. Og ikke minst; når man planlegger barn så bør man også planlegge det økonomiske og ikke forvente og forlange at besteforeldre blar opp. Er man voksen nok til å få barn så bør man også være voksen nok til å betale det barnet behøver. Jeg spurte feks broren min om de ville arve ei tralle/mindre vogn til 2-åringen deres. Vogna er bare 4 år, i perfekt tilstand, med rygg som kan legges helt ned, kalesje, kan snus begge veier sånn at barnet enten sitter mot deg eller fra deg, Plass til voksipose oppi også, og vogna er i ei nøytral farge. Han ble kjempeglad og takket ja, sa at vogna var perfekt nå som ungen var 2,5 år, i tillegg tar den liten plass når den legges sammen mtp bagasjerom i bilen, Dagen etter kom han tilbake med vognen; svigerinnen min ble skikkelig sur på han da hun ville ha ny vogn, ei som er populær nå og som koster rundt 10 000kr. Broren min var skikkelig brydd og flau. Vogna ble kjøpt ny av meg, brukt til 1 barn og ser helt ny ut. Ikke ei skramme og oppbevart innendørs hele tiden, Gikk bort til naboen som har barn på samme alder, og spurte om de ville ha vogna, Nabodama ble jublende glad, ville betale meg for vogna, men takket nei da de er ganske unge, og har fått to tette i alder. Jeg behøver ikke de pengene. Enkelte kommende mødre eller nybakte mødre har et helt sprøtt forhold til barnevogner. Anonymkode: 73526...db4 Det har jeg aldri sagt, sa bare at det virket som om ts hverken har tenkt til å gi fine gaver eller særlig mye kjærlighet når man ser hvirdan hun omtaler sin svigerdatter🤢 Anonymkode: 3679e...0b1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #217 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klær kan en da få fra hvem som helst, stusselig gave fra besteforeldre. men nå virket det ikke som om ts hadde så mye kjærlighet å gi heller da… Anonymkode: 3679e...0b1 Må du slutte Anonymkode: df1bc...c70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #218 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det har jeg aldri sagt, sa bare at det virket som om ts hverken har tenkt til å gi fine gaver eller særlig mye kjærlighet når man ser hvirdan hun omtaler sin svigerdatter🤢 Anonymkode: 3679e...0b1 Jo det er indirekte det du har sagt Anonymkode: df1bc...c70 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #219 Del Skrevet 29. april Fru Uperfekt skrev (På 27.4.2024 den 21.12): Så fordet dere fikk lite skal dere gi lite? Det er ikke lite. Svigerdatteren som er kravstor! Anonymkode: 0aa77...faa 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 29. april #220 Del Skrevet 29. april Hvor dyre gaver man gir ved fødsel/dåp varierer veeeldig mye og er nok også litt kulturelt betinget. Mine foreldre har gitt ganske store summer (fond) til barna ved fødsel og konfirmasjon. Mens svigers har kommet med fine gaver på linje med TS og det er selvsagt mer enn bra nok. Jeg ville jo aldri ha funnet på å uttrykke misnøye/store forvetninger til svigers. Svigers vet heller ikke om fondene mine foreldre har gitt. Det viktigste er jo at de er tilstede for ungene. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå