Gå til innhold

Burde jeg ha gitt dyrere gaver til svigerdatter og barnebarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fatter ikke at folk kjøper ny barnevogn. Nå regner jeg med det er de nyeste og dyre som blir kjøpt 😅 Jeg ville aldri godtatt at besteforeldrene skulle kjøpt noe så dyrt! Jeg kjøpte min første vogn brukt på finn. Helt topp! Brukte den til mine første 4. Så fikk jeg en til baby og kjøpte ny vogn til 1500kr. En Ymri kombivogn. Helt perfekt.

Anonymkode: 60474...e41

Å jeg fatter ikke at folk kjøper brukt;; eller hvorfor ikke bare skjønne man er forskjellig og velger forskjellig. Dog enig i at man ikke kan forvente at besteforeldre skal kjøpe 

Anonymkode: df1bc...c70

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La meg gjette: Du er født på 50- tallet og oppvokst på 60- tallet. Du er rik på penger som du heller vil bruke på deg selv enn ditt første barnebarn. Du tror din sønn er perfekt og synes svigerdatter er frekk og bortskjemt. Gleder meg så sykt til alle boomere ligger i jorda! Mer egoistisk generasjon finnes ikke. Egner med at grunnen er dårlig seksualundervisning, foreldre som var psykisk og fysisk voldelige. De som er over 90 er superhyggelige i forhold til 60-75 åringene.

Anonymkode: 25fa9...ae8

I alle dager, hva er problemet ditt egentlig 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (3 timer siden):

Du sender tydlige signaler på at svigerdatter, din sønns kjære og mor til dine barnabarn, ikke er viktig for deg. 

Fordi hun ringer sønnen???

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med barnevogn. Har inntrykk nå av at mange ikke bruker det. Her på KG i hvertfall 🙂. De bærer og bruker bæresjal fordi baby ikke vil ligge i vogn. Er det så lurt å kjøpe/ønske seg en barnevogn til 15.000 på forhånd da, når man ikke vet om den blir brukt? Jeg ville ikke gitt en vogn i gave, når jeg ikke vet om den blir brukt. 

Anonymkode: cbaac...d9f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi hun ringer sønnen???

Fordi hun ikke syntes det er viktig å ha et godt forhold til svigerdatter. Veldig merkelig å demonstrativt velge å ha ha så liten kontakt med svigerdatter når det er barnebarn i bildet.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uenig! Ingen som er rike på penger har samtidig ydmykhet. De er fattige individer. Kjenner folk som leier en nedslitt kommunalbolig som er rikere en de som bor i villa på Nordstrand

Det er frekt å sende ønskeliste til noen som ikke har bedt om det. Ferdig snakka.

Anonymkode: a08fc...5cc

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (55 minutter siden):

Fordi hun ikke syntes det er viktig å ha et godt forhold til svigerdatter. Veldig merkelig å demonstrativt velge å ha ha så liten kontakt med svigerdatter når det er barnebarn i bildet.  

Helt normalt å ringe sitt eget bsrn og ikke svigerdatter i min krets hvertfall , null problem av den grunn.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er frekt å sende ønskeliste til noen som ikke har bedt om det. Ferdig snakka.

Enig

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 4000 av min mor og en del klær osv. Hun er uføretrygdet og jeg satt veldig pris på det. Det jeg satt mest pris på er hennes delaktighet og støtte igjennom graviditet og etter barnebarnet kom. Hun er veldig engasjert. Noe jeg også setter pris på er tilretteleggingen hjemme hos henne. Hun har stellebord, seng, stol og bleier. Så jeg trenger aldri å pakke med meg så mye. Vi bor 7 timer unna. Selv om vi bor 7 timer unna, har vi sett hverandre 1 gang i måneden etter baby kom. Hun er nå 7 måneder. 

De fleste jeg kjenner har fått barnevogn av sine foreldre. Det hadde jeg også mest sannsynlig fått om min mor ikke var ufør og skilt. 

Anonymkode: 5f443...5ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette med barnevogn. Har inntrykk nå av at mange ikke bruker det. Her på KG i hvertfall 🙂. De bærer og bruker bæresjal fordi baby ikke vil ligge i vogn. Er det så lurt å kjøpe/ønske seg en barnevogn til 15.000 på forhånd da, når man ikke vet om den blir brukt? Jeg ville ikke gitt en vogn i gave, når jeg ikke vet om den blir brukt. 

Anonymkode: cbaac...d9f

Alle jeg kjenner bruker vogn. Bæresele er noe du har i tillegg og f.eks har den med i vogna hvis man er på tur så baby kan komme opp å se litt mer. Alle bruker vogn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun elsker din sønn og har faktisk gått gravid og vært gjennom store smerter for å gi han en baby. Du som bestemor bør være veldig obs på kroppspråk. Kan godt hende det er naturlig å være mest glad i eget barn, men alt din sønn har gjort er p knulle din svigerdatter. Så får hun noe parfymert såpe fra Rituals som takk. Hvis du ikke respekterer konen til sønnen din eller mannen til datteren din risikerer du p bli skjøvet vekk. Utakk er verdens lønn, så ikke lag mer drama nå!

Huff for et innlegg. Mener du at svigermor skal kjøpe gave til svigerdatter som takk for at sønnen fikk kn....e henne🤣🤣 Jeg har forøvrig en skjønn svigerdatter som elsker rituals produktene, og har fått det i gave fra meg, men ikke av den grunn som du nevner.

Anonymkode: 11eb9...184

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaven du ga kunne vært fra hvem som helst. Ikke fra en engasjert farmor. Men det bekrefter vel bare at du ikke er en engasjert farmor. 

Anonymkode: 66464...f7f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gaven du ga kunne vært fra hvem som helst. Ikke fra en engasjert farmor. Men det bekrefter vel bare at du ikke er en engasjert farmor. 

Anonymkode: 66464...f7f

Tull

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tull

Nei, den gaven kunne like gjerne vært fra en god venninne eller en fjern grandtante.

Anonymkode: 47778...f34

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle jeg kjenner bruker vogn. Bæresele er noe du har i tillegg og f.eks har den med i vogna hvis man er på tur så baby kan komme opp å se litt mer. Alle bruker vogn. 

du kan ikke generalisere på den måten fra din egen omgangskrets. Ja, de fleste bruker vogn, og ja, bæresele har blitt mainstream de siste årene. Det betyr ikke at alle bruker vogn. Jeg kjenner mange som bare brukte bæresele.

De fleste bruker vogn og bæresele i kombinasjon som du beskriver. Men de fleste er ikke det samme som alle, og "alle du kejnner" eller ikke alle.

Og til den gjengen som ikke kjenner noen som fikk vogn av besteforeldre - selv om akkurat du ikke kjenner noen personlig som fikk det, så ser dere jo av svarene i tråden at mange fikk det. Så det er faktisk feil at det ikke er vanlig. Det er vanlig enten du kjenner noen personlig eller ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og til den gjengen som ikke kjenner noen som fikk vogn av besteforeldre - selv om akkurat du ikke kjenner noen personlig som fikk det, så ser dere jo av svarene i tråden at mange fikk det. Så det er faktisk feil at det ikke er vanlig. Det er vanlig enten du kjenner noen personlig eller ikke.

Helt riktig! Akkurat som at det også ifølge denne tråden er vanlig å ikke få det. 

Nå skal det sies at man ikke vil få et  svar man egentlig kan bruke før man foretar en representativ undersøkelse med (mange) flere deltakere og bedre spredning på de som besvarer (altså flere grupper enn bare KG-brukere). Men SÅ interessant er ikke dette temaet heller 😊

Anonymkode: fe075...990

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gavene du ga er veldig fine og ikke for lite fra en bestemor, men din holdning til svigerdatter er ufyselig og du bør skjerpe deg skikkelig. Det er ikke gavene dine som er årsak til anspent forhold mellom dere, det er du. 

Anonymkode: 37f0e...d55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59):

Jeg har nylig fått vårt første barnebarn, svigerdatter hintet veldig om en ny barnevogn, men  barselgaven fra oss var en litt fin ulldress og noen klesplagg til barnebarnet, og ett gavesett fra Rituals til svigerdatter. Til dåpen ga vi en sangbok, sølvsmykke og 2000kr. I ettertid har jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. 

Vi sitter riktignok greit i det med nedbetalt hus i Oslo-området og gode jobber. I tillegg har vi arvet litt etter foreldre, men dette er penger vi har investert. Jeg kan være enig i at vi har god økonomi, men vi er ikke mangemillionærer. Alt det vi har, har vi jobbet hardt og lenge for. Dessuten nærmer vi oss pensjonsalder begge to, vi har lyst til å pensjonere oss tidlig og ha en verdig alderdom, dette er også noe som koster.

Jeg synes gavene fra oss er helt normale og som ung fikk jeg heller ikke så mye hjelp fra mine foreldre, verken praktisk eller økonomisk. Jeg kan telle på en hånd de gangene mine foreldre satt barnevakt, det var i tilfeller der jeg skulle føde på sykehuset, vi skulle i bryllup langt unna eller noe i den duren. Vi fikk heller ikke noe penger eller gaver bortsett fra julegaver og bursdagsgaver. Til tross for dette hadde jeg godt forhold mine foreldre, og jeg har faktisk brukt all min fritid, de siste 10 årene på å pleie og hjelpe foreldrene mine. Begge to bodde hjemme til de døde, takket være en del praktisk bistand fra meg og min søster. Jeg må legge til at mine foreldre også satt greit i det, men jeg tenkte aldri at deres økonomi skulle dryppe på meg. 

Jeg har tenkt at min oppgave som forelder var å gi barna mine en god oppvekst og lære dem gode verdier, og dermed gi dem de verktøyene de trenger for å klare seg som voksne. Jeg har derfor hatt stor fokus på ansvar og redelighet opp gjennom oppveksten. Barna, som nå er voksne, har fått en oppvekst full av opplevelser (utenlandsferier, turer i skog og mark, hygge og kos), førerkort og litt starthjelp da de flyttet ut. Vi har selvsagt arrangert fine konfirmasjoner, stått på i dugnader og fulgt opp både skole og fritidsaktiviteter. Begge barna våre er voksne nå, de har gode utdanninger og jobber. Nå tenker jeg at de skal klare seg selv og har alle forutsetninger for å gjøre det. 

I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. 

I ettertid har jeg følt at forholdet til svigerdatter  har vært litt anspent. Hun sender ikke meldinger like ofte som før og har takket nei til ett par middagsinvitasjoner. Nå føler jeg at det er pga gavene jeg har gitt. Jeg synes det er trist at det har blitt sånn, men samtidig ønsker jeg ikke at forholdet til svigerdatter skal være basert på gavene jeg gir. 

Hva tenker dere? Har dere forventninger om at foreldre og svigerforeldre gir dyre gaver hvis de sitter godt i det? 

Anonymkode: dcb66...a3b

I utgangspunktet synes jeg det var flott gaver. Ikke  noe å klage på og både svigerdatter og mor hennes burde vise takknemlighet. Jeg kan jo si at det var mer enn jeg har fått til mine barn av mine svigerforeldre. Litt på samme måte som du ramser opp hvor lite hjelp dere fikk i sin tid.

Men jeg tenker også at du godt kunne lyttet til svigerdatters ønske om barnevogn, for eksempel. Det kunne vært en fin måte å skape en dialog på. Og dere kunne fint inngått en avtale om at dere ønsker å bidra med 1000 kroner, 3000 kroner eller 5000 kroner, alt etter hvor mye der ønsker å gi alle fremtidige barnebarn i "gave".

For om din sønn og svigerdatter ønsket vogn nå, kunne dere da for eksempel gitt 3000 kroner til det formålet. Så kan det hende det samme paret får barn nummer to litt senere, kanskje de har beholdt vogna og da ønsker ny seng i stedet. Igjen kan dere bidra med 3000 til det formålet.

Det blir litt som i alle andre gavetråder her inne. Giver ønsker å gi noe som de mener er rett og som vil gi gode minner. Ingen som lytter til mottaker og hva denne faktisk ønsker seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun elsker din sønn og har faktisk gått gravid og vært gjennom store smerter for å gi han en baby. Du som bestemor bør være veldig obs på kroppspråk. Kan godt hende det er naturlig å være mest glad i eget barn, men alt din sønn har gjort er p knulle din svigerdatter. Så får hun noe parfymert såpe fra Rituals som takk. Hvis du ikke respekterer konen til sønnen din eller mannen til datteren din risikerer du p bli skjøvet vekk. Utakk er verdens lønn, så ikke lag mer drama nå!

Her tror jeg du blander anonymkodene. Jeg er ikke ts. Men uansett hvem som har gått gravid, foretrekker jeg kommunikasjon gjennom egne barn. De er viktigere for meg, og ikke minst nærmere, enn svigerbarn. På samme måte som jeg tenker at de er nærmere egne foreldre.

Anonymkode: 20790...aa8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (3 timer siden):

Hvordan kommer du til konklusjonen at jeg ikke ønsker/har et godt forhold til mine svigerbarn? Jeg har et greit forhold til både svigersønnen og svigerdøtre. Det å foretrekke st kontakten er med egne barn, dvs det er dem jeg ringer, inviterer osv, betyr da ikke at jeg ikke ønsker kontakt med svigerbarn. Dog, jeg hadde reagert negativt dersom svigerdøtre begynte å opptre som mellomledd eller primærkontakt. Jeg ville også blitt lei meg hvis min sønn sluttet å kontakte oss, men overlot det til sin kone.

Anonymkode: 20790...aa8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...