Gå til innhold

Burde jeg ha gitt dyrere gaver til svigerdatter og barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er egentlig litt delt her. 
 

Fra svigerdatter sin side: jeg må faktisk innrømme at jeg er enig i at det var litt lusne gaver. Et sølvsmykke liksom? Noe ungen nesten garantert aldri kommer til å bruke? Men det kan hende jeg er fryktelig bortskjemt. Mine foreldre gav meg og mine søsken veldig mye dyre(og brukbare) ting da vi fikk barn. Ting vi ønsket oss og trengte. Og vi satte stor pris på det. 

På en annen side er det veldig spesielt å vise så stor utakknemlighet. Å være skuffa må være lov, men man er voksen, sier takk og går videre med livet. Det var jo tross alt fine gaver, selv om jeg er enig at det var litt kjipe gaver å få fra en velstående bestemor. Jeg synes det vitner om å være veldig bortskjemt og usjarmerende. Å forvente og nærmest kreve, for så å bli tydelig furt om man ikke får viljen sin. 

Anonymkode: 51cc7...490

Ulldress og klær er lysne gaver???

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ulldress og klær er lysne gaver???

Anonymkode: df1bc...c70

Det et noe man gjerne får av venner, eventuelt barnets onkler og tanter. Ikke av en forholdsvis rik bestemor som nettopp har fått sitt første barnebarn. 

Anonymkode: 51cc7...490

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det et noe man gjerne får av venner, eventuelt barnets onkler og tanter. Ikke av en forholdsvis rik bestemor som nettopp har fått sitt første barnebarn. 

Anonymkode: 51cc7...490

Så du får dyre ulldresser av venner? Du vel ulkdresser kan koste oppimot tusen kroner og da klær i tillegg, ingen av mine venner gir gaver til så mye , heldigvis 

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59):

Jeg har nylig fått vårt første barnebarn, svigerdatter hintet veldig om en ny barnevogn, men  barselgaven fra oss var en litt fin ulldress og noen klesplagg til barnebarnet, og ett gavesett fra Rituals til svigerdatter. Til dåpen ga vi en sangbok, sølvsmykke og 2000kr. I ettertid har jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. 
 

Vi sitter riktignok greit i det med nedbetalt hus i Oslo-området og gode jobber. I tillegg har vi arvet litt etter foreldre, men dette er penger vi har investert. Jeg kan være enig i at vi har god økonomi, men vi er ikke mangemillionærer. Alt det vi har, har vi jobbet hardt og lenge for. Dessuten nærmer vi oss pensjonsalder begge to, vi har lyst til å pensjonere oss tidlig og ha en verdig alderdom, dette er også noe som koster.

Jeg synes gavene fra oss er helt normale og som ung fikk jeg heller ikke så mye hjelp fra mine foreldre, verken praktisk eller økonomisk. Jeg kan telle på en hånd de gangene mine foreldre satt barnevakt, det var i tilfeller der jeg skulle føde på sykehuset, vi skulle i bryllup langt unna eller noe i den duren. Vi fikk heller ikke noe penger eller gaver bortsett fra julegaver og bursdagsgaver. Til tross for dette hadde jeg godt forhold mine foreldre, og jeg har faktisk brukt all min fritid, de siste 10 årene på å pleie og hjelpe foreldrene mine. Begge to bodde hjemme til de døde, takket være en del praktisk bistand fra meg og min søster. Jeg må legge til at mine foreldre også satt greit i det, men jeg tenkte aldri at deres økonomi skulle dryppe på meg. 
 

Jeg har tenkt at min oppgave som forelder var å gi barna mine en god oppvekst og lære dem gode verdier, og dermed gi dem de verktøyene de trenger for å klare seg som voksne. Jeg har derfor hatt stor fokus på ansvar og redelighet opp gjennom oppveksten. Barna, som nå er voksne, har fått en oppvekst full av opplevelser (utenlandsferier, turer i skog og mark, hygge og kos), førerkort og litt starthjelp da de flyttet ut. Vi har selvsagt arrangert fine konfirmasjoner, stått på i dugnader og fulgt opp både skole og fritidsaktiviteter. Begge barna våre er voksne nå, de har gode utdanninger og jobber. Nå tenker jeg at de skal klare seg selv og har alle forutsetninger for å gjøre det. 

I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. 

I ettertid har jeg følt at forholdet til svigerdatter  har vært litt anspent. Hun sender ikke meldinger like ofte som før og har takket nei til ett par middagsinvitasjoner. Nå føler jeg at det er pga gavene jeg har gitt. Jeg synes det er trist at det har blitt sånn, men samtidig ønsker jeg ikke at forholdet til svigerdatter skal være basert på gavene jeg gir. 

Hva tenker dere? Har dere forventninger om at foreldre og svigerforeldre gir dyre gaver hvis de sitter godt i det? 


 

 

Anonymkode: dcb66...a3b

Mine foreldre har hjulpet oss mer økonomisk enn svigers fordi foreldrene mine har bedre råd, men de er på ingen måte rike. Vi skjuler  hvor mye mer økonomisk hjelp/gaver vi har fått av mine foreldre for at ikke svigers skal føle på et press. De har også ganske mange barnebarn så det gir absolutt mening at de gir mindre, men hadde jeg opplevde at de var litt gniene så hadde jeg aldri sagt det til dem. 

Det er ikke uvanlig å ha stram økonomi i etableringsfasen og at foreldre hjelper sine barn og barnebarn (etter evne) tenker jeg er helt vanlig, men selvsagt ikke noe man kan kreve. 

Gaver er åpenbart ikke det viktigste. Det du ikke sier noe om er hvor mye hjelp dere tilbyr dem. Tilbyr du trilleturer, å støvsuge gulvet, komme og bysse litt, sette på oppvaskmaskinen, kjøpe med brød? Tilbringer du (eller forsøker du å tilbringe) mye tid med barnebarnet? Jeg kjenner et par stykker som har foreldre som egentlig ikke er så interessert i barnebarna og da er det ikke så hyggelig å ha dem på besøk når de ikke får noe hjelp med verken barn eller husarbeid i den mest hektiske tiden av livet. 

Måten du skriver på gir meg inntrykket av at siden du ikke fikk verken økonomisk bistand eller hjelp/barnepass av foreldrene dine så skal jammen ikke barna dine få det heller. Og hvis det faktisk er det du sier/utstråler til barna dine og deres partnere så skjønner jeg at de tar avstand.

Jeg skriver "de" fordi jeg antar at sønnen din er en del av dette. Du skylder på svigerdatteren din, men hva med sønnen din? Sender han meldinger? Takker han nei til middag? Hvorfor ligger alt ansvaret på svigerdatter?

Jeg mistenker at det ligger mer bak enn at svigerdatteren din er misfornøyd med at hun ikke fikk vogn. 

 

 

Anonymkode: 7a541...991

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du får dyre ulldresser av venner? Du vel ulkdresser kan koste oppimot tusen kroner og da klær i tillegg, ingen av mine venner gir gaver til så mye , heldigvis 

Anonymkode: df1bc...c70

det er jo en ganske vanlig barselgave fra kolleger eller et par venninner som spleiser, eller tante og onkel.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det et noe man gjerne får av venner, eventuelt barnets onkler og tanter. Ikke av en forholdsvis rik bestemor som nettopp har fått sitt første barnebarn. 

Anonymkode: 51cc7...490

TS igjen. 
 

Det er flere i tråden som har kommentert at ulldress og slik barselgave jeg ga til svigerdatter får man gjerne av venner, tanter og onkler. Har folk flest virkelig så god råd i dag? Ulldressen (jeg kjøpte med tilhørende sko, lue og votter) kostet 1799kr den var fra Lillelam. I tillegg til det kjøpte jeg tre antrekk fra Newbie til 1100kr. Gavesett fra Rituals, som forøvrig er favorittmerke til svigerdatter, kostet 699kr. Dette blir til sammen 3600kr. Er det «normalt» at folk flest gir fødsel/barselgaver til 3600kr til sine venninner?! 
 

Jeg vet ikke hva du legger i «rik» bestemor. Jeg er ikke typen som liker å legge ut om personlig økonomi, det er en privatsak. Men det eneste velstående ved meg er at jeg har nedbetalt hus i Oslo-området og har arvet litt penger som er investert i en utleieleilighet. Selvom huset er nedbetalt kan jeg ikke «hente penger» ut av veggene. Og utleieleiligheten gir oss en ekstra inntekt på 12000kr i måneden etter at fellesutgifter til borettslaget er betalt. Jeg og mannen har utenom dette helt vanlige lønninger, vi har 1,2 millioner kr i samlet bruttolønn årlig. Til sammenligning tjener sønn og svigerdatter bortimot 1,3millioner i brutto per år.  Det er nok så vanlig inntekt. Det faktum at huset vårt er nedbetalt er ikke fordi vi har tjent eller arvet masse. Vi har bevisst betalt ned ekstra på boliglånet de siste 15 årene for å greie det. Hovedsaklig fordi jeg og mannen vil pensjonere oss tidlig. Det er snakk om knallharde prioriteringer hele veien. Det er ikke slik at vi tjener usedvanlig mye eller har arvet store summer. Vi arvet får 2 år tilbake, da mine foreldre døde. 

Anonymkode: dcb66...a3b

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS igjen. 
 

Det er flere i tråden som har kommentert at ulldress og slik barselgave jeg ga til svigerdatter får man gjerne av venner, tanter og onkler. Har folk flest virkelig så god råd i dag? Ulldressen (jeg kjøpte med tilhørende sko, lue og votter) kostet 1799kr den var fra Lillelam. I tillegg til det kjøpte jeg tre antrekk fra Newbie til 1100kr. Gavesett fra Rituals, som forøvrig er favorittmerke til svigerdatter, kostet 699kr. Dette blir til sammen 3600kr. Er det «normalt» at folk flest gir fødsel/barselgaver til 3600kr til sine venninner?! 
 

Jeg vet ikke hva du legger i «rik» bestemor. Jeg er ikke typen som liker å legge ut om personlig økonomi, det er en privatsak. Men det eneste velstående ved meg er at jeg har nedbetalt hus i Oslo-området og har arvet litt penger som er investert i en utleieleilighet. Selvom huset er nedbetalt kan jeg ikke «hente penger» ut av veggene. Og utleieleiligheten gir oss en ekstra inntekt på 12000kr i måneden etter at fellesutgifter til borettslaget er betalt. Jeg og mannen har utenom dette helt vanlige lønninger, vi har 1,2 millioner kr i samlet bruttolønn årlig. Til sammenligning tjener sønn og svigerdatter bortimot 1,3millioner i brutto per år.  Det er nok så vanlig inntekt. Det faktum at huset vårt er nedbetalt er ikke fordi vi har tjent eller arvet masse. Vi har bevisst betalt ned ekstra på boliglånet de siste 15 årene for å greie det. Hovedsaklig fordi jeg og mannen vil pensjonere oss tidlig. Det er snakk om knallharde prioriteringer hele veien. Det er ikke slik at vi tjener usedvanlig mye eller har arvet store summer. Vi arvet får 2 år tilbake, da mine foreldre døde. 

Anonymkode: dcb66...a3b

mye nye fakta her, og ikke lett for oss å lukte at du har brukt 1700 kroner på en dress. Jeg ville tippet under 1000: https://lillelam.no/produktkategori/ull-til-baby/ulldress-til-baby/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI_ZDbpMbqhQMV0BuiAx3m-wMrEAAYASAAEgK0jfD_BwE

Men uansett: Ja, det er jo vanlig å få klær i barselgave. At du ga klær for tilsammen mye penger, endrer jo ikke det.

Det var en annen som kommenterte for mange sider siden, at selv om det er en raus gave i pengeverdi, så hadde det kanskje vært lurt å gå i dialog når du skjønte at de ønsket seg barnevogn, og kanskje vurdert å heller bidratt med dette beløpet som delbidrag til en barnevogn.

Det som er litt trist her er at du er lei deg, samtidig som du har brukt masse penger. Men du har brukt pengene på ting de sannsynligvis får mye av fra flere andre kanter, samtidig som du kunne brukt et mindre beløp og gitt dem en mer typisk farmorgave, som en tripptrappstol eller en vognpose. Det er dyre ting som man vanligvis ikke får av venner, men som koster mindre enn disse klærne.

Jeg skjønner at du er lei deg, og jeg er helt enig i at det var mye penger å bruke på en gave. Men dessverre brukte du kanskje ikke de pengene på den mest hensiktmessige måten i forhold til de nye foreldrenes sikkert helt reelle behov?

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59):

Jeg har nylig fått vårt første barnebarn, svigerdatter hintet veldig om en ny barnevogn, men  barselgaven fra oss var en litt fin ulldress og noen klesplagg til barnebarnet, og ett gavesett fra Rituals til svigerdatter. Til dåpen ga vi en sangbok, sølvsmykke og 2000kr. I ettertid har jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. 
 

Vi sitter riktignok greit i det med nedbetalt hus i Oslo-området og gode jobber. I tillegg har vi arvet litt etter foreldre, men dette er penger vi har investert. Jeg kan være enig i at vi har god økonomi, men vi er ikke mangemillionærer. Alt det vi har, har vi jobbet hardt og lenge for. Dessuten nærmer vi oss pensjonsalder begge to, vi har lyst til å pensjonere oss tidlig og ha en verdig alderdom, dette er også noe som koster.

Jeg synes gavene fra oss er helt normale og som ung fikk jeg heller ikke så mye hjelp fra mine foreldre, verken praktisk eller økonomisk. Jeg kan telle på en hånd de gangene mine foreldre satt barnevakt, det var i tilfeller der jeg skulle føde på sykehuset, vi skulle i bryllup langt unna eller noe i den duren. Vi fikk heller ikke noe penger eller gaver bortsett fra julegaver og bursdagsgaver. Til tross for dette hadde jeg godt forhold mine foreldre, og jeg har faktisk brukt all min fritid, de siste 10 årene på å pleie og hjelpe foreldrene mine. Begge to bodde hjemme til de døde, takket være en del praktisk bistand fra meg og min søster. Jeg må legge til at mine foreldre også satt greit i det, men jeg tenkte aldri at deres økonomi skulle dryppe på meg. 
 

Jeg har tenkt at min oppgave som forelder var å gi barna mine en god oppvekst og lære dem gode verdier, og dermed gi dem de verktøyene de trenger for å klare seg som voksne. Jeg har derfor hatt stor fokus på ansvar og redelighet opp gjennom oppveksten. Barna, som nå er voksne, har fått en oppvekst full av opplevelser (utenlandsferier, turer i skog og mark, hygge og kos), førerkort og litt starthjelp da de flyttet ut. Vi har selvsagt arrangert fine konfirmasjoner, stått på i dugnader og fulgt opp både skole og fritidsaktiviteter. Begge barna våre er voksne nå, de har gode utdanninger og jobber. Nå tenker jeg at de skal klare seg selv og har alle forutsetninger for å gjøre det. 

I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. 

I ettertid har jeg følt at forholdet til svigerdatter  har vært litt anspent. Hun sender ikke meldinger like ofte som før og har takket nei til ett par middagsinvitasjoner. Nå føler jeg at det er pga gavene jeg har gitt. Jeg synes det er trist at det har blitt sånn, men samtidig ønsker jeg ikke at forholdet til svigerdatter skal være basert på gavene jeg gir. 

Hva tenker dere? Har dere forventninger om at foreldre og svigerforeldre gir dyre gaver hvis de sitter godt i det? 


 

 

Anonymkode: dcb66...a3b

Må bare si en ting til, og det er å spørre om du kanskje overtolker litt? slik jeg forstår det snakker vi om en familie med en nyfødt baby? Da er det jo helt normalt å ha mindre overskudd til å sende meldinger, og mye vanskeligere å komme på middager. Jeg ville tenkt at det er mer sannsynlige forklaringer, enn sutring over gaver. Og etter det du sier så er det jo ikke svigerdatter, men hennes mor som hadde de ufine kommentarene. Selv om det er mor og datter, så er de jo individer, så det er neppe en sammenheng mellom det den ene sier, og den andre gjør.

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS igjen. 
 

Det er flere i tråden som har kommentert at ulldress og slik barselgave jeg ga til svigerdatter får man gjerne av venner, tanter og onkler. Har folk flest virkelig så god råd i dag? Ulldressen (jeg kjøpte med tilhørende sko, lue og votter) kostet 1799kr den var fra Lillelam. I tillegg til det kjøpte jeg tre antrekk fra Newbie til 1100kr. Gavesett fra Rituals, som forøvrig er favorittmerke til svigerdatter, kostet 699kr. Dette blir til sammen 3600kr. Er det «normalt» at folk flest gir fødsel/barselgaver til 3600kr til sine venninner?! 
 

Jeg vet ikke hva du legger i «rik» bestemor. Jeg er ikke typen som liker å legge ut om personlig økonomi, det er en privatsak. Men det eneste velstående ved meg er at jeg har nedbetalt hus i Oslo-området og har arvet litt penger som er investert i en utleieleilighet. Selvom huset er nedbetalt kan jeg ikke «hente penger» ut av veggene. Og utleieleiligheten gir oss en ekstra inntekt på 12000kr i måneden etter at fellesutgifter til borettslaget er betalt. Jeg og mannen har utenom dette helt vanlige lønninger, vi har 1,2 millioner kr i samlet bruttolønn årlig. Til sammenligning tjener sønn og svigerdatter bortimot 1,3millioner i brutto per år.  Det er nok så vanlig inntekt. Det faktum at huset vårt er nedbetalt er ikke fordi vi har tjent eller arvet masse. Vi har bevisst betalt ned ekstra på boliglånet de siste 15 årene for å greie det. Hovedsaklig fordi jeg og mannen vil pensjonere oss tidlig. Det er snakk om knallharde prioriteringer hele veien. Det er ikke slik at vi tjener usedvanlig mye eller har arvet store summer. Vi arvet får 2 år tilbake, da mine foreldre døde. 

Anonymkode: dcb66...a3b

Vi er alle forskjellige. JEG hadde synes det var en kjip gave fra barnets besteforeldre, rett og slett fordi jeg er vant til mer. Jeg er vant til litt mer praktiske gaver(nei, sier ikke at ulldress er upraktisk). Ulldress er noe jeg hadde fått av venner som spleiset eller av mine søsken, ikke av mine foreldre. 
Men jeg hadde ikke vist skuffelsen. Jeg hadde smilt, takket og skrytt over den fine dressen og brukt sangboka. 

Anonymkode: 51cc7...490

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er jo en ganske vanlig barselgave fra kolleger eller et par venninner som spleiser, eller tante og onkel.

Anonymkode: a08fc...5cc

Javel mulig i dun krets

Anonymkode: df1bc...c70

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS igjen. 
 

Det er flere i tråden som har kommentert at ulldress og slik barselgave jeg ga til svigerdatter får man gjerne av venner, tanter og onkler. Har folk flest virkelig så god råd i dag? Ulldressen (jeg kjøpte med tilhørende sko, lue og votter) kostet 1799kr den var fra Lillelam. I tillegg til det kjøpte jeg tre antrekk fra Newbie til 1100kr. Gavesett fra Rituals, som forøvrig er favorittmerke til svigerdatter, kostet 699kr. Dette blir til sammen 3600kr. Er det «normalt» at folk flest gir fødsel/barselgaver til 3600kr til sine venninner?! 
 

Jeg vet ikke hva du legger i «rik» bestemor. Jeg er ikke typen som liker å legge ut om personlig økonomi, det er en privatsak. Men det eneste velstående ved meg er at jeg har nedbetalt hus i Oslo-området og har arvet litt penger som er investert i en utleieleilighet. Selvom huset er nedbetalt kan jeg ikke «hente penger» ut av veggene. Og utleieleiligheten gir oss en ekstra inntekt på 12000kr i måneden etter at fellesutgifter til borettslaget er betalt. Jeg og mannen har utenom dette helt vanlige lønninger, vi har 1,2 millioner kr i samlet bruttolønn årlig. Til sammenligning tjener sønn og svigerdatter bortimot 1,3millioner i brutto per år.  Det er nok så vanlig inntekt. Det faktum at huset vårt er nedbetalt er ikke fordi vi har tjent eller arvet masse. Vi har bevisst betalt ned ekstra på boliglånet de siste 15 årene for å greie det. Hovedsaklig fordi jeg og mannen vil pensjonere oss tidlig. Det er snakk om knallharde prioriteringer hele veien. Det er ikke slik at vi tjener usedvanlig mye eller har arvet store summer. Vi arvet får 2 år tilbake, da mine foreldre døde. 

Anonymkode: dcb66...a3b

Neida det er ikke vanlig ute i verden, kun på kg noen mener det er vanlig med sånne summer

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi er alle forskjellige. JEG hadde synes det var en kjip gave fra barnets besteforeldre, rett og slett fordi jeg er vant til mer. Jeg er vant til litt mer praktiske gaver(nei, sier ikke at ulldress er upraktisk). Ulldress er noe jeg hadde fått av venner som spleiset eller av mine søsken, ikke av mine foreldre. 
Men jeg hadde ikke vist skuffelsen. Jeg hadde smilt, takket og skrytt over den fine dressen og brukt sangboka. 

Anonymkode: 51cc7...490

Kjip gave? Utakknemlige folk!

Anonymkode: df1bc...c70

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden her er rett og slett helt syk😂

Det er ingenting galt med gaven du ga TS,det er fine ting og kjærlighet måles ikke i penger.

Nå virker det som om din svigerdatter nok hadde sett for seg noe annet, hun hadde kanskje regnet med at de skulle få vogn. jeg fikk ikke vogn av noen da jeg fikk mine barn, vi fikk ikke sånne flotte barselgaver, men begge barna fikk 10000 til dåpen og det satte vi pris på.

Jeg tenker at dette nok er litt kulturkrasj, du høres nøktern og svært snusfornuftig ut og svigerdatteren din har nok forventninger om hjelp og fine gaver til sitt første barn. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det var en fin gave. Jeg forstår at forventningene her inne er svært høye. Heldigvis møter jeg lite av det i min omgangskrets. 

Jeg fikk også ulldress av min svigermor, den ble jeg veldig glad i. Barselgave er da kun en gest. Det at de har stilt opp når vi har trengt det som mest ellers i livet, har da mye større betydning, enn en enkelt gave. 

Anonymkode: 18e54...aee

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i huleste er det ts som det forventes av skal kjøpe ei dyr barnevogn? Hun er jo ikke rik og driter penger

Hva med mormor som sitter å nedsnakker ts sin gave? Hva ga hun? Hvorfor kunne ikke alle besteforeldre ha spleiset på ei vogn i stedet for at det forventes at ts skal ut med mange tusen mere for ei vogn i gave og ta hele den store økonomiske belastningen alene. Her tjener t.o,m det unge paret mere enn ts, i tillegg ga ts de økonomisk hjelp i etableringsfasen.

Hvis svigerdatter og mormor er så misfornøyd med at ts ikke kjøpte vogn så får datter og mor ta seg en tur innom Barnas Hus og se på vogner, så kan mormor betale. Like naturlig at hun gjør det som barnets farmor

Man planlegger ærlig talt ikke å få barn og kalkulerer med at besteforeldre skal stå for dyre innkjøp som feks vogn, bilstol og stellebord. Da venter man heller ei stund før man kutter ut prevensjon og sparer penger øremerket barneutstyr

Besteforeldre er ferdige med å få barn, det blir helt feil at de må ut med runde nr 2 med innkjøp av barneutstyr.

Det er ikke hvor mye penger man bruker på utstyr som legger lista for å vise kjærlighet. «Farmor kjøpte vogn til 20 000, mens mormor kjøpte bilsete til 8000; ergo så elsker farmor barnet mest» 🙄🙄

Anonymkode: 73526...db4

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige svar her inne. Jeg er selv førstegangsmor og har svigerforeldre som sitter ganske godt i det med to hytter og båt. De har nå 3 barnebarn og vil nok maks få to til. Av dem (og svoger/svigerinne) fikk vi babygym i barselgave, og en vogge som mannen hadde da han var liten. Det ville aldri falt meg inn å bli misfornøyd over verken disse eller gavene som TS beskriver! Jeg syns 2000 kr i pengegave er passe å gi som bestemor, og de fleste sangbøker koster fort 800 kr. Ikke rart det blir dårlig stemning i flere familier når såpass mange er så storkrevende som det vises her inne 🙄 Dessuten veldig frekt å påpeke "mangel på" dyre gaver. Uhørt spør du meg. Selv om man kanskje kunne fått noe mer nyttig enn klær, så er det jo virkelig ikke lite å få barselgave til 3600 kr! Hvilken verden lever folk i egentlig? Vi er selv typisk middelklasse som bor på et lite tettsted med felles inntekt på rundt 1,2 mill, så vi kommer ikke fra dårlige kår heller. Folk bør justere forventningene sine og være takknemlige for det de får.

For øvrig så kan oppførselen til svigerdatter og sønn i etterkant godt være av andre grunner. Har du snakket med sønnen din, ts? Blir feil å automatisk legge hele ansvaret for dårlig stemning på henne med mindre du faktisk har snakket med dem. Og om de har mindre kontakt fordi de syns gavene var dårlige, så er det bare trist og på deres kappe.

Anonymkode: bd4ec...07c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat

 I ettertidhar jeg fått flere kommentarer fra både svigerdatter og moren hennes om at dette var beskjedne gaver fra en som sitter så godt i det. Svigerdatters mor sa gjentatte ganger at hun hadde gitt mye mer hvis hun satt like godt i det som oss. 

Dette er det aller merkeligste her. Hvorfor blander mor til svigerdatter seg inn i dette? Hun  har jo absolutt ikke noe med dette å gjøre, og mangler tydeligvis både sosiale antenner og dannelse, så det er kanskje ikke så rart at svigerdatter er blitt grisk?

Anonymkode: 09c43...bb2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen din TS var nok helt greit, men tingene du kjøpte var nok ikke en typisk besteforeldregave. Viste du om de ønskte lillelam dress med alt tilbehør? Og ville de ha 3 sett newbie klær? Det er fryktelig mye klær du kjøpte, spesielt når dette er noe man får fra alle. For den summen kunne du heller kjøpt en dunpose til vogna.

Det som mange sier er jo at en gave fra besteforeldre gjerne er noe utstyr som varer litt og som skiller seg litt ut fra gaver man får fra andre som gjerne kjøper klær. 

Anonymkode: 47778...f34

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 20.59):

I fremtiden får jeg sikkert flere barnebarn, og jeg har lyst til å gi det samme til alle. Dette er grunnen til at jeg ga litt beskjedne gaver, som noen vil kalle det. Hvis jeg hadde gitt 20 000kr, måtte alle fremtidige barnebarn få en tilsvarende sum. Dette er noe jeg sa til min svigerdatters mor, da jeg fikk kommentaren om beskjedne gaver. 

 

Anonymkode: dcb66...a3b

Har man gitt feks barnevogn så brukes den gjerne av alle barna i familien, de er en gave man gir en gang. For meg som fikk barn før vi var helt etablert var det en ekstremt viktig gave å få fra mine foreldre. Og jeg skjønner at man gjerne ønsker noe som monner på egen økonomi i en tid med mye utgifter, mer enn evt gaver som skal stå på podens konto. 
 

Så kan det godt være dette ikke er grunnen til at hun ikke sender meldinger og ikke kommer på middag. Kanskje er bare livet med småbarn overveldende?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Neida det er ikke vanlig ute i verden, kun på kg noen mener det er vanlig med sånne summer

Anonymkode: df1bc...c70

Mulig dette overrasket deg, men folk på KG er de samme folka som er «ute i verden»

Anonymkode: a08fc...5cc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...