Gå til innhold

Hva skjer om man er på ferie i utlandet og det er vannlekkasje i leiligheten? 🤨

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si du er på Granca, styret i sameiet ringer og sier at det er vannlekkasje i leiligheten din. Kan de bare låse seg inn / bryte opp døra hvis de vil, uten din tillatelse? 

Jeg spør fordi en kompis av meg opplevde det. Han sa faktisk nei (enig i at det er dumt), men de brøt seg inn likevel. Har de egentlig lov til det? Skal døra bare stå ulåst etter det? 

Anonymkode: ec8cb...5a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må de inn....??

Anonymkode: a7f2c...b2e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skal de liksom la andre boliger rundt bare bli ødelagt da? 

Anonymkode: 14f22...75b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De må jo nesten komme inn og få stoppet den. I leiligheter kan de jo ødelegge andre enheter også. Står nok noe i vedtektene om dette. Tips er å slå av hovekrana før man drar, det gjør alltid vi😉

Anonymkode: 143b4...b3c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal de som ev bor under han få vann i hodet og rennende ned i sin bolig da, tenkte han? Og hva med skadene på bygningen? Det er sameiet eller borettslaget som faktisk eier bygningen, så de har rett til å forhindre skade på den så best de kan om eier ikke vil.

De har antageligvis fått ordnet med ny lås som kan låses med nye nøkler etter at de brøt seg inn, skulle jeg tro. Slik at boligen kunne sikres etter at vannskaden var stoppet og utbedret.

Anonymkode: 1478f...ddf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nøkkelboks. Og vi har også familie og venner med nøkler. De fikser for oss (har skjedd før, men ikke vannlekkasje). Er det noe større ville vi bare flydd hjem. Hadde for eksempel ikke klart å feriere videre om det hadde vært innbrudd. 

Anonymkode: 20ad6...435

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig må de inn....??

Skal de liksom la andre boliger rundt bare bli ødelagt da? 

Anonymkode: 14f22...75b

Finnes det en lov som sier det? Spør om sameie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal de som ev bor under han få vann i hodet og rennende ned i sin bolig da, tenkte han? Og hva med skadene på bygningen? Det er sameiet eller borettslaget som faktisk eier bygningen, så de har rett til å forhindre skade på den så best de kan om eier ikke vil.

De har antageligvis fått ordnet med ny lås som kan låses med nye nøkler etter at de brøt seg inn, skulle jeg tro. Slik at boligen kunne sikres etter at vannskaden var stoppet og utbedret.

Anonymkode: 1478f...ddf

Antageligvis...men hvis ikke? Hvis døra forblir ulåst, hvem har ansvar for dette? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har nøkkelboks. Og vi har også familie og venner med nøkler. De fikser for oss (har skjedd før, men ikke vannlekkasje). Er det noe større ville vi bare flydd hjem. Hadde for eksempel ikke klart å feriere videre om det hadde vært innbrudd. 

Anonymkode: 20ad6...435

Det gjorde han selvfølgelig. Eller han sa han skulle ta det første flyet hjem, det gikk dagen etter. De kunne godt vente én dag, synes jeg, men de brøt seg inn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det gjorde han selvfølgelig. Eller han sa han skulle ta det første flyet hjem, det gikk dagen etter. De kunne godt vente én dag, synes jeg, men de brøt seg inn 

Ventet en dag?? Så skadene ble enda mer omfattende? 

Anonymkode: 47ae2...05b

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det er vannlekkasje venter man ikke én dag, nei.............

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Styret har plikt til å begrense skadeomfang!

Hadde min nabo nektet styre adgang til å begrense skadeomfanget for en vannlekkasje så hadde jeg opplyst det til forsikringsselskapet, så de kunne avkortet forsikringen hans på grunn av grov uaktsomhet.

Anonymkode: 4bffa...084

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

La oss si du er på Granca, styret i sameiet ringer og sier at det er vannlekkasje i leiligheten din. Kan de bare låse seg inn / bryte opp døra hvis de vil, uten din tillatelse? 

Jeg spør fordi en kompis av meg opplevde det. Han sa faktisk nei (enig i at det er dumt), men de brøt seg inn likevel. Har de egentlig lov til det? Skal døra bare stå ulåst etter det? 

Ja det har de, står i eierseksjonloven. 

Anonymkode: a9600...c5e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det har de, står i eierseksjonloven. 

Hva står det der om styrets ansvar for ei ulåst dør? 

Skrevet

Tja. Muligens ikke lov, rent juridisk. Men om du ikke gjør det du kan for å forhindre mer skade enn nødvendig, får du jo problemer med forsikringsselskapet. Spørs om det er lurt å være litt smooth?

AnonymBruker
Skrevet

Styret har plikt til å begrense skadeomfang!

Hadde min nabo nektet styre adgang til å begrense skadeomfanget for en vannlekkasje så hadde jeg opplyst det til forsikringsselskapet, så de kunne avkortet forsikringen hans på grunn av grov uaktsomhet.

Anonymkode: 4bffa...084

Skjønner det, men ønsker styret å være ansvarlig for evt.tyveri hvis de ikke låser døra? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva står det der om styrets ansvar for ei ulåst dør? 

Du kan skrive, da kan du sikkert og lese selv.

AnonymBruker
Skrevet
BlackSunshine skrev (6 minutter siden):

Tja. Muligens ikke lov, rent juridisk. Men om du ikke gjør det du kan for å forhindre mer skade enn nødvendig, får du jo problemer med forsikringsselskapet. Spørs om det er lurt å være litt smooth?

Jeg er enig. Han sa nei fordi han ikke ønsket ulåst dør, rett og slett. Han bor i et litt urolig område, for å si det sånn  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tuller nå?

Anonymkode: bb056...399

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vaktmester eller noen i styret har universalnøkkel som passer alle leilighetene. De låser selvsagt etter seg. 

Anonymkode: 7c8aa...fe1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...