AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Del Skrevet 27. april Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓 K,18. Anonymkode: 367c0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #2 Del Skrevet 27. april Kan du ikke tilby å være sjåfør hvis du har lappen. NB begrens hvor langt du vil kjøre så ikke du må til "Flåklypa" midt på natten. Anonymkode: 8665b...25b 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Del Skrevet 27. april Kan du ikke bare stå opp for deg selv og si det som det er - du verken vil eller skal ha mer alkohol? Om de ikke respekterer en så klar uttalelse og et helt personlig valg, så er de ikke mye til venner. Anonymkode: 95440...23a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Del Skrevet 27. april Dessverre er det often slik. Det er ikke innafor, men drikkekulturen sitter hardt i mange. For min del bedret det seg først når jeg slutta å drikke helt. Lettere å si nei da, og folk faktisk respekterte det mer. Hvis du vil fortsette å drikke litt, så må du hvertfall bare bli hardere på å si nei til drikke du ikke har med selv - siden de påstår at du snylter. Anonymkode: d9e4b...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Del Skrevet 27. april 5 minutter siden, AnonymBruker said: "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. HVORFOR?! Svar "Nei, jeg skal ikke drikke mer" . "Jo, jeg har med mer, men jeg skal ikke drikke mer i kveld". "Ja, da får jeg være kjedelig da". Anonymkode: 95440...23a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Del Skrevet 27. april Ta en skikkelig prat med søsteren din og venninnene dine, og si det at hvis hun vil ha deg med så må hun/de tåle det at du drikker til du ikke vil ha mer, og at spesielt hun søsteren din må støtte deg i dette når de andre peser på deg enda mer drikke. Ellers så må du si Nei takk, jeg kjøper selv en ny drink når jeg vil ha den. Har penger selv. Anonymkode: 9d6cf...8b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke bare stå opp for deg selv og si det som det er - du verken vil eller skal ha mer alkohol? Om de ikke respekterer en så klar uttalelse og et helt personlig valg, så er de ikke mye til venner. Anonymkode: 95440...23a Har prøvd opp til flere ganger nå, blir bare sur stemning hver gang... de er de eneste jeg har så har ikke lyst til å miste dem heller, men er drittlei denne "drikkepressen" de holder på med 🙄 Anonymkode: 367c0...d53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan du ikke tilby å være sjåfør hvis du har lappen. NB begrens hvor langt du vil kjøre så ikke du må til "Flåklypa" midt på natten. Anonymkode: 8665b...25b Har ikke lappen.... Anonymkode: 367c0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 27. april #9 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har prøvd opp til flere ganger nå, blir bare sur stemning hver gang... de er de eneste jeg har så har ikke lyst til å miste dem heller, men er drittlei denne "drikkepressen" de holder på med 🙄 Anonymkode: 367c0...d53 Har du pratet med dem om dette når dere ikke drikker? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 27. april #10 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓 K,18. Anonymkode: 367c0...d53 Du gjør feilen ved å ta i mot. Da sender du et signal om du kan påvirkes. Her er to alternativer: 1. Si bestemt nei når de tilbyr drikken. Ikke rør den. Så de forstår at de kaster bort pengene sine på å prøve å presse deg. 2. Mer diskre metode som funker gull: kjøp en smirnoff boks, fyll den opp med vann (når de ikke ser) når den er tom. Folk ser da at du drikker, uten å mase. For guds skyld ikke tilby deg å være sjåfør, eller den som passer på jakkene, eller folk, for å slippe unna med å være edru. Det er å be om å bli utnyttet! Så klandrer de deg etterpå når de har gjort noe dumt i fylla at du ikke "passet på dem" 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Del Skrevet 27. april Neste gang nipper du til cideren din og takker tydelig nei til mer å drikke etterpå. Vær ditt (forhåpentligvis) glade og fornøyde selv og ha det gøy. Hvis du får noen klager etterpå, så bør du kanskje ikke drikke sammen med disse folkene. Fest og samvær skal jo være gøy, ikke tvang og sure miner. Utrolig teit å utøve drikkepress ved å overtale noen til å drikke mer, og så klage etterpå at folk snylter. Tror dere trenger å ta en alvorsprat når dere alle er edru, så du kan si ifra om at du ikke gidder drikkepress og sure miner. Anonymkode: 340d6...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #12 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta en skikkelig prat med søsteren din og venninnene dine, og si det at hvis hun vil ha deg med så må hun/de tåle det at du drikker til du ikke vil ha mer, og at spesielt hun søsteren din må støtte deg i dette når de andre peser på deg enda mer drikke. Ellers så må du si Nei takk, jeg kjøper selv en ny drink når jeg vil ha den. Har penger selv. Anonymkode: 9d6cf...8b5 Prøvde å ta det opp med søsteren en gang og hun ble sur. Hun sa at hun ble så flau over meg når vi var ute og dem måtte spandere fordi jeg ikke klarte å ta med meg nok selv (jeg snakker til døve ører) Og det ville bli enda mer flaut om hun skulle si noe sånt at jeg ikke ville drikke blablabla. Hun er helt håpløs å snakke med 😒 Anonymkode: 367c0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #13 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓 Det er en giftig oppførsel fra de. Noen ting du kan si: - Nei, jeg har med nok å drikke - Jeg synes ikke jeg er kjedelig - Hvorfor synes du at jeg skal drikke mer enn hva kroppen min og jeg takler/ønsker? - Jeg ønsker ikke å utsette meg for mer risiko enn dette - Synes du (ikke jeg) - Det ødelegger festen for meg når jeg blir dårlig - Nei - Slutt å kall meg sur - Slutt å mas - Slutt med drikkepresset - Jeg vil ikke - Pass på ditt eget inntak - Hvorfor er du så opptatt av hvor mye jeg drikker? - Mitt kropp, mitt valg - Det oppleveles veldig invadere å bli presset til å drikke - Hvorfor har du problemer med å akseptere og respektere MITT valg? Du kan også forlate de om nekter å stoppe masingen, men slutt å ta i mot mer enn hva du ønsker selv å drikke. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøvde å ta det opp med søsteren en gang og hun ble sur. Hun sa at hun ble så flau over meg når vi var ute og dem måtte spandere fordi jeg ikke klarte å ta med meg nok selv (jeg snakker til døve ører) Og det ville bli enda mer flaut om hun skulle si noe sånt at jeg ikke ville drikke blablabla. Hun er helt håpløs å snakke med 😒 Anonymkode: 367c0...d53 Det kan jo være en ide å ikke gå ut med de mere. Sa du at du ikke ba om å bli spandert på? Om det er helt døve ører der, så hadde jeg slutta å gå ut med de. Det skal være trivelig for deg også. Anonymkode: f9ba2...c5a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 27. april #14 Del Skrevet 27. april (endret) Virker jo som søstera di er det største problemet her. Kan du ta dette på tomannshånd med henne? Du skal jo ikke trenge å forklare deg for hverken henne eller andre, men med felles vennegjeng er det kanskje verdt det 🤔 Jeg ville vel latt henne få vite at masing og pressing til mere drikking og "tvangslåning" på fors oppleves kjipt/ ikke respekt for deg og dine grenser, og det er det ingen som sprudler for eller blir så festlige av når man opplever. Jeg er selv glad i både øl, vin og drinker, men det kunne ikke falle meg inn å skulle pushe alkohol på mine mere eller mindre "alkoholfrie" venninner. Ville tatt dette opp med søstra di alene, og ikke på vei til fors eller fest. Mi løsning når vi er ute, er at jeg innimellom bestiller virgin-drinks (alkoholfrie varianter av "vanlige" drinker), har også fått bartenderen til å servere farris eller blank brus som om det er GT, alkoholfritt øl i vanlig ølglass osv Dette er ikke når jeg er ute med venner, men f.eks på jobbreiser og events der jeg mingler med folk/ menn som gjerne skal spandere, klenger osv. I sånne settinger vil jeg oppføre meg profft, og drikker derfor mindre enn ellers. NB! Mi erfaring er at noen av de som maser på andre om å drikke eller drikke mere, er for at de ikke vil drikke "alene", være den eneste som blir synlig berusa, ikke husker alt dagen derpå osv. Endret 27. april av Sydvesta Orkana Skrivefeil 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 27. april #15 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har prøvd opp til flere ganger nå, blir bare sur stemning hver gang... de er de eneste jeg har så har ikke lyst til å miste dem heller, men er drittlei denne "drikkepressen" de holder på med 🙄 Anonymkode: 367c0...d53 Hva med at- dere har det artig når dere drikker det / så mye dere vil, og jeg har det artigst når jeg drikker det/ så lite jeg vil. Ikke noe kult å bli dårlig osv, og du slipper deg mere løs når de andre ikke maser om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Del Skrevet 27. april Spiren skrev (7 minutter siden): Du gjør feilen ved å ta i mot. Da sender du et signal om du kan påvirkes. Her er to alternativer: 1. Si bestemt nei når de tilbyr drikken. Ikke rør den. Så de forstår at de kaster bort pengene sine på å prøve å presse deg. 2. Mer diskre metode som funker gull: kjøp en smirnoff boks, fyll den opp med vann (når de ikke ser) når den er tom. Folk ser da at du drikker, uten å mase. For guds skyld ikke tilby deg å være sjåfør, eller den som passer på jakkene, eller folk, for å slippe unna med å være edru. Det er å be om å bli utnyttet! Så klandrer de deg etterpå når de har gjort noe dumt i fylla at du ikke "passet på dem" 1. Prøver hver eneste gang. Nei takk. Nei. Rister på hodet - osv men de setter drinken på bordet foran meg og sier "Herregud kan vel ta en t vel????!" Kanskje dem ikke hører på grunn av den høye musikken 🙄 2. Smart! Takk for tipset 👍🏻 Lappen har jeg ikke ennå så noe sjåfør kan jeg ikke være. Tilbød meg å passe på søsteren en gang før, og det ble det mye bråk av fordi jeg "ødela" alt. Hun blir veldig "lett på tråden" når hun drikke for mye og driter om noen klår på henne osv. Var noen gutter den gangen som tilbød henne å sette seg mellom dem og han ene begynte å klemme på den ene puppen hennes og hun bare satt der å flirte. Jeg tok tak i henne og kjeftet på både henne og dem hun satt med. Søsteren ble som sagt forbanna sur og rev seg løs fra meg og ba meg slutte å være "mamma" hun gjorde selv som hun ville, hun var eldre og blablabla. Dagen etterpå var hun sur og ville ikke prate med meg fordi jeg hadde som allerede nevnt "ødelagt alt" Kanskje jeg var dum som brydde meg.... 🫤 Anonymkode: 367c0...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Del Skrevet 27. april Jeg hadde sluttet å gå ut sammen med dem og heller funnet meg noen andre å feste sammen med. Dette hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 340d6...5fe 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Del Skrevet 27. april Forundret.. skrev (29 minutter siden): Har du pratet med dem om dette når dere ikke drikker? Ja, med søsteren, men helt håpløst. Hun blir bare sur Anonymkode: 367c0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hver gang jeg er ute på byen med min søster og noen venninner (vi har felles venninner) så blir jeg presset til å drikke mer enn jeg vil. Før vi går ut så samles vi enten hjemme hos oss eller hos en av de andre i gjengen. Da tar vi med oss drikkevarer, og noe snacks om ønskelig. Jeg er ikke spesielt glad i alkohol. Drikker jeg mye alkohol kan jeg plutselig bli dårlig, det vil si får skikkelig vondt nederst i ryggen og kaldsvetter, litt sånn "matforgifta-følelse" kan du si. Så jeg kjøper kanskje 2-3 bokser med cider som jeg nipper til vi går ut og dette er ikke godt nok for de andre, spesielt ikke søsteren. Hvis jeg drikker opp mitt og de andre drikker videre så begynner dem "Skal du ikke drikke mer da?" "Har du ikke mer med deg eller?" "så kjedelig du er da!" Osv. Og så begynner de å gi meg den ene drikken etter den andre. "Kom igjen da og drikk!" Jeg tar i mot, og tar kanskje en slurk eller to. Jeg har prøvd å si utallige ganger før at jeg er fornøyd og ikke vil ha mer, men da ser de på meg som jeg er en gal person. Søsteren klager og senere på meg, sier jeg er både kjedelig og en fest dreper. "Du bare sitter der sur og nipper til den kjedelige cideren din" og hun påstår at de andre klager også og sier jeg "snylter" Jeg har ikke fått noe inntrykk at de synes jeg er kjedelig når vi er sammen, jeg er ikke noe sur heller. Snylter? Det er de som spanderer på meg enda jeg sier nei. Hva er det jeg gjør feil her? Hjelp meg, plis kom med noen råd på hva jeg skal si eller gjøre, blir gal snart 😓 K,18. Anonymkode: 367c0...d53 Du virker "svak".Si ifra med selvsikkerhet og vær bestemt å si nei om du ikke vil. Anonymkode: f1e2c...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #20 Del Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (35 minutter siden): HVORFOR?! Svar "Nei, jeg skal ikke drikke mer" . "Jo, jeg har med mer, men jeg skal ikke drikke mer i kveld". "Ja, da får jeg være kjedelig da". Anonymkode: 95440...23a Det er etter at jeg utallige ganger har sagt nei. Nei takk. Nei. Jeg vil ikke ha. Rister på hodet. Nei. Nei og atter nei osv men det virker som de tror at jeg mener "Jeg vil gjerne ta i mot men er litt beskjeden så bare mas til jeg tar i mot" Anonymkode: 367c0...d53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå