Gå til innhold

Hvorfor konfirmerer man seg? Og hvorfor får man penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og at du vil leve resten av livet i den kristne tro. Borgerlig konfirmasjon er det ikke og da burde de la være å bruke det ordet.

Folk får kalle det overgangsrituale i stedet for.

Det er mange tiår siden konfirmasjon i den norske kirke var bekreftelse på dåpen. Det er kun en forbønn.

Konfirmasjon er et overgangsrituale, som mange andre ritualer i ulike kulturer og samfunn. Du må bare akseptere at dette er et vanlig overgangsrituale i Norge.

Anonymkode: 8ce31...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Humanistisk konfirmasjon er for å feire overgangen fra barn til voksen.

Kristen konfirmasjon er for å bekrefte dåpen og troskap til gud. 

Anonymkode: 5a99a...54d

Nei, kristen konfirmasjon i den norske kirke er ingen bekreftelse av fåpen og troskap til Gud. Det er en forbønn.

Anonymkode: 8ce31...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 timer siden):

Og hva bekrefter ungdommene i den borgerlige "konfirmasjonen"? At de lover å fortsette som voksne?

Den humanistiske konfirmasjonen inneholder kurs og seremoni hvor ungdommen lærer om livssyn, menneskerettigheter, etikk, identitet, toleranse, samliv og samfunnsansvar.

Man kan vel si at de bekrefter denne lærdommen, og at de nå er klar til å bli voksne.

Anonymkode: 5a99a...54d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Honey Dew said:

Konfirmasjon er en bekreftelse på dåpen og at du vil leve resten av livet i den kristne tro. Borgerlig konfirmasjon er det ikke og da burde de la være å bruke det ordet.

Folk får kalle det overgangsrituale i stedet for.

Folk konfirmerer seg kristent uten å være døpt :vetikke:

Anonymkode: 855f2...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste konfirmerer seg bare for at alle andre gjør det, og for festen og pengene.

Sønnen min er den eneste her i bygda som har tatt en klart standpunkt om ikke å konfirmere seg, og det synes jeg er helt greit. Om man ikke er så sterk i troa, så ser jeg ikke helt poenget.

Anonymkode: d8224...b94

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 11.01):

Jeg googlet det, og i dag virker det som en konfirmasjon er et løfte til presten om at man lover å tro på gud..

Men hvorfor skal det bety at man skal få masse penger? Hva har dette løfte å gjøre med penger? Vi hører jo om at unge i dag får store summer penger som de gjerne surrer bort på shopping eller russebuss. 
Det er jo helt ulogisk! 

En annen ting er jo at 90% er jo ikke lenger kristne og står der og lyver, kun for å få disse pengene. 

Merkelig tradisjon! 
Mitt eldste barn er kun 6 år så noen år til konfirmasjon. Og vil hun konfirmeres (helst borgelig) så får hun selvfølgelig det. Men jeg sliter med å forstå hva det er vi feirer og hvorfor det innebærer masse penger

IMG_3842.thumb.png.c8675a2da42b0562ea70618c138131f1.png

Anonymkode: bc3b0...47a

Det er veldig mange som konfirmerer seg borgelig, og det er jo ikke en bekreftelse (konfirmasjon) av noen ting, bare en ordning slik at de som ikke er kristne også skal få en fest og masse penger, så det er rart du ikke reagerer mer på det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Folk konfirmerer seg kristent uten å være døpt :vetikke:

Anonymkode: 855f2...da7

Før var det hvertfall slik at du ikke fikk konfirmere deg uten å være døpt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De fleste konfirmerer seg bare for at alle andre gjør det, og for festen og pengene.

Sønnen min er den eneste her i bygda som har tatt en klart standpunkt om ikke å konfirmere seg, og det synes jeg er helt greit. Om man ikke er så sterk i troa, så ser jeg ikke helt poenget.

Anonymkode: d8224...b94

Men han kan jo ha fest og få masse gaver allikevel. Heier på sønnen din :juhu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 7.16):

Er du ikke konfirmert selv? Har dere ikke tradisjoner i deres familie? Og hvis ikke, du vet kulturen vår har tradisjoner? Hver enkelt kan bestemme om de vil følge slike tradisjoner, om det er i egen slekt eller storsamfunnet. 

Selv var jeg på aller mest troende og absolutt søkende da jeg konfirmerte meg, og det ser ut til mine barn har vært også. 

Og min familie møtes man til store selskaper ved dåp, konfirmasjon og bryllup, selskaper det gaver er involvert. 

Det rare her er at du har barn og ikke forstår denne tradisjonen. Bare å kutte ut selv det, men barnet ditt bør få et reelt valg når den tid kommer. Og mer info enn du tydeligvis kan gi. 

Anonymkode: ebb2e...c61

Ikke døpt og borgelig konfirmert.

Mine barn er ikke døpt. 

Anonymkode: bc3b0...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...